Nüve Forum

Nüve Forum > kütüphane > Bilim ve Teknoloji > Fizik > Batiskaf-Batiskafın işletilmesi-geliştirilmesi

Fizik hakkinda Batiskaf-Batiskafın işletilmesi-geliştirilmesi ile ilgili bilgiler


Elde bulunan araçların yetersizliği yüzünden, denizdeki yaşam ve okyanus tabanının yapısı konusundaki araştırmalar, uzun süre sınırlı kaldı. SU CİĞERİ' nln [skuba]geliştirilmesi, dalgıçlara en çok 50 m derinliğe dalabilme olanağı sağlamıştır.

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 04.07.08, 23:24
Yaratıcı
 
Üyelik tarihi: Jul 2006
Nereden: Ankara
İletiler: 1.364
remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.
Standart Batiskaf-Batiskafın işletilmesi-geliştirilmesi

Elde bulunan araçların yetersizliği yüzünden, denizdeki yaşam ve okyanus tabanının yapısı konusundaki araştırmalar, uzun süre sınırlı kaldı. SU CİĞERİ' nln [skuba]geliştirilmesi, dalgıçlara en çok 50 m derinliğe dalabilme olanağı sağlamıştır. Ama, 1940'ların sonlarında Piccard'ın bulduğu dalma gemisi (batiskaf) , yüksek basınca dayanıklıdır ve bilim adamlarının deniz yüzeyinden kilometrelerce aşağıya inebilmelerine olanak verirBatiskaf adı, Yunanca'da «derin Batiskaf iki ana parçadan oluşur: İçi benzin dolu, sudan hafif bir kazan olan, tekne biçimindeki büyük şamandıra; onun altına asılı köre biçiminde çelik kabin. Şamandırada benzin çeşitli bölümlere dağıtılır ve aracın yüzme özelliği, çeşitli miktarlarda demir talaşıyla. dengelenir. Bu safra, şamandıra içindeki besleme sandıklarında durur ve elektromıknatıslarla yerlerinde tutulur.
Küre,aracın denetim merkezidir. Mürettebat, denetim aygıtları ve araştırma araçları onun içinde bulunur.
Yüksek basınçlara dayanması gerektiği için (bu basınç 10000 m derinlikte 1240 bar olabilir) duvarlarının kalınlığı 10 - 18 cm arasında değişir. Batiskaf bir bilimsel araştırma aracı olduğu İçin kürede, iki kişilik mürettebatın gözlem yapabileceği lombozlar bulunur. Lomboz çevresinde kusursuz bir yalıtım sağlama amacıyla, metal gövdenin içine, genellikle plexiglas türünden bir saydam malzeme yerleştirllir.Aracın Karşı karsıza bulunduğu yüksek basınçlarda,kürenin içine fışkıracak çok küçük miktarda su bile önemli zararlara yolaçabilir. Bu yüzden, lomboz camları, sivri ucu kesilmiş bir koni biçiminde yapılır ve yuvalarına dar tarafı içeri gelecek biçimde sokulur. Böylece üzerlerindeki basınç, yerlerine daha da iyi yerleşmelerini sağlar. Aynı özen, duvarlardan elektrik hatlarının geçtiği serlerde de herhangi bir sızıntıyı önlemek için gereklidir. Ayrıca araç çalışırken kabloların bükülmesi, ortaya ek bir sorun çıkarır. Epoksit reçineli yapıştırıcı Araldit'in etkili bir yapışkan ve yalıtım maddesi olduğu bulunmuştur;A.B.D. uzay programmda geliştirilen çok daha sert maddelerin aynı işte kullanılabilmesi İçin deneyler sürmektedir.
Genellikle iki kişiden oluşan batiskaf mürettebatı için, kürede normal basınçlı hava bulunur. Böylece mürettebatın dalıştan sonra basıncı uyarlama yöntemlerine başvurmasına gerek kalmaz. Gene küre içinde hava tüpleri vardır ve hava stoku genellikle 24 saat ayanır. Dış kıskaçların, kontrol düğmelerinin ve safraların yanı sıra, sonar ve televizyon monitörleri de küre içinde yeralır.

Batiskafın işletilmesi:
Batiskaf bir dalışa hazırlanırken şamandıranın İçindeki bazı bölmeler havayla doludur. Dalabilmek İçin bu bölmelere su doldurulur. Araç battıkça, şamandıranın dışı gittikçe artan bir basıncın etkisinde kahr.îçinde benzin bulunan bölmelerin alt kesiminde delikler vardır ve buradan giren deniz suyunun basmcı, daha hafif bir sıvı olan benzini hafifçe sıkıştırır. Böylece şamandıranın içindeki basınç ile dış basıncın her zaman aynı olması sağlanır. Bu yüzden şamandıra, küreninkinden daha ince bir metalden yapılabilir. Benzin'sıkışmasının bir sonucu da, batiskaf derinlere indikçe benzin yoğunluğunun artması ve bir noktada sudan daha yoğun hale gelmesidir. Böylece araç ağırlaşarak daha hızlı batmaya başlar.
Bunu dengelemek için mürettebat küçük tutar larda safra atabilir. Batiskafın deniz tabanına değme si. hem safraların araca istenen düzeyde yüzme özel ligi kazandıracak biçimde düzenlenmesiyle, hem de «kılavuz zincir «Kılavuz zincir Su yüzüne çıkmak İçin elektromıknatıslar durdu rulur, demir safra boşalır ve hafif benzin, tıpkı bir ba lon gibi aracı yükseltir. Bir elektrik kesintisi olduğı zaman da safra kendiliğinden boşalacağından, batiskaf su yüzüne çıkar. Bu güvenlik sistemi, boşaltılabi iecek ağırlıklar tasıyan başka depolarla ve gene elekt
romıknatıslar tarafından yerinde tutulan bazı ağır araçların safra olarak bırakılmasıyla desteklenir.

Gelişme:
İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra, daha batiskaf bulunmadan, dalış için «batisfer Batiskafı Profesör Auguste Piccard bulmuştur. 1930'larda balonculuk deneyleriyle Ün kazanan bu İsveçli bilimadamı, aynı düşünceyi deniz dibi araştırmalarına da uygulamaya karar verdi. Şamandıranın işlevi, balondaki hava kesesinin işleviyle aynıdır. Her iki araçta da yükselme ve alçalma, safra düzenlemesine ve bir ölçüde alta bağlanan ipe (zincire) bağlıdır. Gene her iki araçta-,mürettebatın normal basınçlı havayı soluyabilmesi için.hava tüpleri taşınır.
Piccard'ın çalışmaları, önceleri, Belçika Bilimsel Araştırma Ulusal Fonu (FRNS) tarafından destekleniyordu. Bu yüzden ünlü balonun;. FRNS 1 adı verilmişti. İlk batiskafına da FRNS 2 adı verildi ve bu araç Piccard'ın düşüncelerinin geçerli olduğunu, kuşkuya yer bırakmayacak biçimde kanıtladı. Ama en büyük başarısı, «Trieste Batiskafı geliştirme çalışmaları günümüzde de Fransa'da (FRNS III), A.B.D'nde (gelistirilmişTrieste II) ve S.B'nde(B-II) sürdürülmektedir


Basınç değiştirme odası
Basınca uyarlama yöntemleri-vurgun yemek nasıl oluyor
Basınç ve kuvvet-Yüzeyi delme gücü-Gazlarda basınç-Akışkanlarda basınç-Mutlak basınç
batık çıkarma-Batık gemiler-Dibe oturmuş gemiler-Deniz sondası-Mekanik çıkarma yönt
Batiskaf-Batiskafın işletilmesi-geliştirilmesi


Nüve Forum
Kaynak:4
1.cilt / s.208-214
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]

#sadece remşit#

Konu remşit tarafından (05.07.08 saat 00:14 ) değiştirilmiştir..
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
batiskaf-batiskafın

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 07:52 .