Nüve Forum

Nüve Forum > kütüphane > Bilim ve Teknoloji > Araçlar-Gereçler-İcatlar > Genel Araçlar > Tekerlek-Tekerleğin tarihçesi-sabit tekerlek-serbest tekerlek-dengelenmesi

Genel Araçlar hakkinda Tekerlek-Tekerleğin tarihçesi-sabit tekerlek-serbest tekerlek-dengelenmesi ile ilgili bilgiler


Bakışım düzlemine dik bir eksen etrafında dönen, bir aracın hareket etmesinde ya da bir makine parçasının çalışmasında kullanılan dairesel sert parça. Tekerlek, Babilliler tarafından ya da bazı kaynaklara göre İ.Ö.

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 10.04.08, 16:30
Yaratıcı
 
Üyelik tarihi: Jul 2006
Nereden: Ankara
İletiler: 1.414
remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.
Standart Tekerlek-Tekerleğin tarihçesi-sabit tekerlek-serbest tekerlek-dengelenmesi

Bakışım düzlemine dik bir eksen etrafında dönen, bir aracın hareket etmesinde ya da bir makine parçasının çalışmasında kullanılan dairesel sert parça.
Tekerlek, Babilliler tarafından ya da bazı kaynaklara göre İ.Ö. 3300'de Çinliler tarafından bulunmuştur. Amerika, Kristof Kolomb kıtaya geldiğinde bile tekerleği tanımıyordu. Tekerlek, kısa sürede bir simge oldu: Tanrısal dünyayı yeryüzüyle birleştiren bir eksenin çevresinde dönen dünyayı temsil etti.

İlk Tekerleğin Tarihçesi Tekerlek hakkında ilk bilgi, milattan 3500 yıl önce Sümerlerin kullandığı iki tekerlekli araba olarak belirlenmiştir. Diğer bütün keşifler gibi tekerleğin keşfinde de daha önceden bilinen düzenlerin rolü olmuştur. 2000 yıl süreyle büyük ağırlıkların taşınması için yuvarlak cisimler kullanılmış, yükler hayvanlar tarafından sürüklenen ağaç gövdeleri ve kızaklar üzerinde nakledilmiştir. Bu tip kızaklar altındaki gövdelerin kılavuzlarla gönderilmesi taşımayı büyük ölçüde geliştirmiş daha sonra kılavuzların karşılaştığı güçlükleri kaldırmak için gövdenin ortası inceltilmiştir. Böylece gövdenin iki tarafında ilk tekerlekler elde edilmiştir. Nihayet sabit dingillere takılıp serbestçe dönebilen tekerlek tipine ulaşılmıştır. Arkeolojik bilgilere göre tekerleğin menşeinin Yakın Doğu olduğu anlaşılmaktadır. Tekerlekli araçlar Sümerlerde M.Ö. 3500, Asurlularda M.Ö. 3000, İndüs Vadisinde M.Ö. 2500, Orta ve Kuzey Avrupa'da M.Ö. 1000 ve İngiltere'de M.Ö. 500 yıllarında bilinmekteydi. Bu sıra, tekerleğin tek bir menşe'den yavaş yavaş Eski Dünya'ya yayıldığını göstermektedir.


İlk tekerlekli araçların birçok mahzurlu yanları olduğundan sınırlı kullanma alanları vardı. Dört tekerlekli araba da hemen iki tekerlekli kadar eskidir. Bunlara hareketli bir ön dingil takılana kadar bütün gövde kaldırılmak suretiyle yönlendiriliyorlardı. Ayrıca kullanılan öküz veya eşeklerle hız çok azdı. Ancak M.Ö. 2000 yıllarından sonra daha süratli olan atın, Asya steplerinden Mezopotamya'ya gelmesinden sonra iki tekerlekli araba bir savaş aracı olarak kullanılmaya başlandı.
Tekerleğin bir makinaya ilk uygulaması değirmen taşının akan bir suya karşı konulmuş su dolabıyla döndürülmesidir. Bu düzen Yakın Doğudan M.Ö. 1. yüzyılda yayılmış çok geçmeden basit dişliler ilave edilerek ilk un değirmenleri yapılmıştır. Bundan sonra tekerleğin kullanıldığı yerler gittikçe genişlemiş, su dolabıyla işleyen mekanik çekiçler, maden öğütme değirmenleri ve dirsekli millerle körükler ve yel değirmenleri geliştirilmiştir.
Dişli çarkların bulunmasından sonra saat mekanizması gibi daha karmaşık sistemler yapıldı. Zamanla bu hususta büyük gelişmeler oldu.
Eklenmiş Resimin Önizlemesi
Tekerlek-Tekerleðin tarihçesi-sabit tekerlek-serbest tekerlek-dengelenmesi-tekerlek.jpg  
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]

#sadece remşit#
Alıntı ile Cevapla
  #2  
Alt 10.04.08, 16:50
Yaratıcı
 
Üyelik tarihi: Jul 2006
Nereden: Ankara
İletiler: 1.414
remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.
Standart Sabit tekerlek-serbest tekerlek

SABİT TEKERLEK, SERBEST TEKERLEK
Dönme eksenleri hareketsiz olan sabit ve serbest tekerlekler, yalnızca kendi çevrelerinde dönerler. Tekerlekler ya içlerinden geçen bir eksenin etrafında ya da eksen yatakları, mil yuvalan veya yastıklar üstünde duran bu eksen ile birlikte dönerler. Bunlar sabit makinelerin birçoğunun donatılmasında kullanılan tekerleklerdir. Çarklar, makaralar, kaldırıcı tekerlekler, eğri dişli çarklar ve su çarkları bu tür tekerleklere girer. Serbest tekerlek, Fransız mühendisi Hocquart tarafından icat edildi. Bir dişli mandalı sistemi sayesinde, sağlam bir dayanma gücüne bağlı olan bir tekerlek, bir hareket gücünün etkisi altında, yalnızca, açısal hızı iki gücün şiddetinin işlevi olan belli bir değerin altındaysa çalışabilir. Özellikle bisikletlerde kullanılan bu sistem, bisikleti kullanana pedala basmamayı ve kazanılmış kinetik enerjiyi kullanmayı sağlar.
nın, yani dingilin ucunun geçirilmesi için bir deliğin açıldığı orta bölüm ya da poyra ve çember ya da jant vardır. Bu iki bölüm hem parmaklarla (tekerlek parmağı ya da kolu], hem de dolu bir bölümle birbirlerine bağlıdır. Tahta tekerleklerde, poyra, tabanlarıyla birleşen kesik konilerden, jant da ilki üstüne cıvatayla tutturulmuş ya da çivilenmiş ikinci bir demir çemberi kaplayan bir çember oluşturacak biçimde bir araya getirilmiş birçok tahta kıvrıntıdan oluşur. Tekerlek parmakları, poyrayla olduğu gibi jantla da zıvana dilleri ve yuvalar aracılığıyla bir araya getirilmiş tahta parçalardır; bu tekerlek parmakları, poyra üstünde biraz eğik olarak yer alır. Kutular, poyranın ortasındaki deliğin içine sokulan bakır ya da demirden silindirlerdir; dingil, ya bir kama çivi ya da yuvarlanma hareketinin karşı yönünde vidalanmış bir cıvata somunuyla kutulara tutturulmuştur. Demiryolu araçlarının tekerlekleri,
poyralarında serbestçe dönmek yerine, sürekli sabittirler ve dingil üstünde dönerler. Bu tekerlekler dökme demir ya da çeliktendirler; çelikten bir bandajla çevrilmişlerdir, ama hem lastikleri yapmak için jantlarda, hem de iç kesimde, bazen kauçuk kullanılır; sıkıştırılmış kauçuk böylece esneklik verir. Hafif koni biçiminde olan jantın iç çeperinde tekerleğin raydan çıkmasına engel olan ve '"tekerlek çenesi" olarak adlandırılan şişkin bir bölüm vardır.Dingil başlıkları yağ kutularında döner.
Bisiklet tekerleklerinde kullanılan yapı biçimi, gergin çelik tellerle jantın poyrayla birleştirilmesinden oluşur; önceden sözü edilen tekerleklerdeki-nin tersine, burda tekerlek parmakları, bir taşıtı çekmede, iç kısmm tekerlek parmakları hiçbir çekme gücünü desteklemezken, dış bölümdeki tekerlek parmaklarıyla janta bağlı olan poyrayı çalıştırırlar. Eski arabaların tekerlekleri tahtadandı; günümüzdeki araba tekerlekleri, bazen madeni parmaklı olmakla birlikte, genellikle, ağırlık kazanmak için gözenekli ve daha fazla direnç göstermesi için de hafif koni biçimindedirler.
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]

#sadece remşit#
Alıntı ile Cevapla
  #3  
Alt 10.04.08, 16:54
Yaratıcı
 
Üyelik tarihi: Jul 2006
Nereden: Ankara
İletiler: 1.414
remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.
Standart Tekerleğin dengelenmesi

Hızlı giden taşıtların tekerlekleri, dönme anında dengede olmalıdırlar; bir eksen etrafında bir parçanın dengesini yitirmesi, sarsılmaya neden olur. jantların ve lastiklerin yapımı sırasında alman önlemlere karşın bu denge durumu, başlangıçta, seyrek olarak sağlandı. Dengenin bozulmasının yerini ve önemini saptamak ve bunları. ağırlıklarıyla durumları deneysel olarak belirlenen küçük kurşun parçalarını jantların dış kenarına tutturma yoluyla dengelemek gerekir. Özellikle yön verici tekerlekler (yaptığı hare ketle taşıtın yol çizgisinden gitmesini sağlayan tekerlek) için zorunlu olan denge. patlamadan sonra yeni lastik takıimasında iyice gözden geçirilmelidir.

kaynak 3
11.cilt / sf 4200-4201
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]

#sadece remşit#
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
tarihçesi-sabit, tekerlek-dengelenmesi, tekerlek-serbest, tekerlek-tekerleğin

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 15:47 .