Nüve Forum

Nüve Forum > kütüphane > Bilim ve Teknoloji > Araçlar-Gereçler-İcatlar > Genel Araçlar > Hafriyat makinaları nasıl çalışır- Yükleyiciler- Skraperler- Damperli kamyonlar

Genel Araçlar hakkinda Hafriyat makinaları nasıl çalışır- Yükleyiciler- Skraperler- Damperli kamyonlar ile ilgili bilgiler


Hafriyat makinalarında, son otuz yıl içinde önemli gelişmeler gerçekleştirilmiştir. Ancak, en son ulaşılan tasarımda bile, toprak kaldırma mekanizması, ilk modellerdekinin aynıdır: Toprak parçalanır, bir taşıta aktarılır ve taşınır. Her işlem

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 15.11.08, 14:31
Yaratıcı
 
Üyelik tarihi: Jul 2006
Nereden: Ankara
İletiler: 1.414
remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.
Standart Hafriyat makinaları nasıl çalışır- Yükleyiciler- Skraperler- Damperli kamyonlar

Hafriyat makinalarında, son otuz yıl içinde önemli gelişmeler gerçekleştirilmiştir. Ancak, en son ulaşılan tasarımda bile, toprak kaldırma mekanizması, ilk modellerdekinin aynıdır: Toprak parçalanır, bir taşıta aktarılır ve taşınır. Her işlem ayrı bir maki-nayla yapılabileceği gibi, birkaç işlem bir tek ma-kinayla da gerçekleştirilebilir.
Ekskavatör: Günümüzde çamurdan kaya parçalarına kadar, değişik tür zeminlerde çalıştırılabilecek birçok çeşit ekskavatör vardır. Bunlar, kazıcı kepçeleri bütünüyle dolduğunda, en verimli biçimde çalışırlar. Eski, çelik halatlı ekskavatörler, kepçeler dışında, gün geçtikçe yerlerini hidrolik ekskavatörlere bırakmaktadır. Kepçeler KREN'e benzer. Genellikle paletli olan bu makinaların kepçeleri, uzun bir direğin ucuna halatla asılır. Halat bir ucundan kepçeye bağlıdır, öteki ucundan da direğin araca bağlandığı yerdeki vince sarılır. Çalışma sırasında, kepçe sallandırılarak istenilen yere doğru savrulur ve halatın yardımıyla sürüklenerek çekilir. Kepçenin içi. bu sürüklenme sırasında kendiliğinden dolar. Bu tür ekskavatörler, özellikle su altındaki molozu çıkarmada, kum ve çakıl işinde çok elverişlidir. Yıkım işlerinde de bu tür ekskavatörler, hem moloz kaldırmada, hem de ucuna kepçesi yerine büyük bir çelik top asılarak yıkımı gerçekleştirmede kullanılır. Girilmesi güç girintilerde, bunların birbirine kenetlenen kovalı ve küçük kepçeli türleri çok yararlı olmaktadır. Ayrıca bazı gereçlerin ve eşyanın aktarılmasında, vinç gibi de kullanılabilirler (Bk. EKSKAVATÖR. HİDROLİK).
Çarklı ekskavatörlerde kovalar, dönen bir çark üstüne birbiri ardınca sıralanmıştır ve çark döndükçe, yamaçtaki toprak, kovalara dolar. Bu çark büyük bir dingile bağlıdır: Dingil hem yükseltilip alçal-tılabilir, hem de sağa sola sallanabilir. Böylece, sürekli bir çalışma sağlanır. Yük, kovalar ters dönerken ya KONVEYÖR'lere ya da başka tür bir taşıma aracına aktarılır.
Çarklı ekskavatörler genellikle çok büyük olur (bazıları kara taşıtlarının en büyükleri arasında yer-alır). Bunlar, aşağı yukarı sınırsız sayılabilecek miktarların söz konusu olduğu, açık tavanlı kömür madenleri gibi alanlarda çok elverişlidirler. Ama bazı işletmeler için daha küçük makinaların da yapılmasına önem verilmektedir.

Yükleyiciler: İşlevlerinin çok farklı olmasına karşılık, genellikle BULDOZER'lerle karıştırılan paletli yükleyiciler (loader), hafriyat işlerinin en yararlı makinalarından biridir. Paletli yükleyiciler, yıkım işlerinde ve engebeli arazinin düzeltilmesinde kullanılır. Bu alanlarda hızlarının sınırlı olmasını, dar bir bölge içinde manevra yapabilme özellikleriyle kapatırlar. Paletli yükleyiciler ile buldozerler arasındaki temel fark, buldozerlerdeki bıçağa karşılık, bunların önünde büyük bir yükleyici kovanın bulunmasıdır. Ama ikisi de paletli olduğundan, lastik tekerlekli araçların elverişsiz olduğu kayalık, beton ya da moloz üstünde çalıştırılabilirler.
Düzgün zeminlerde tekerlekli yükleyiciler kullanılır. Tekerlekli yükleyiciler ötekilerden daha hızlıdır, ani dönüşler yapabilir ve ham öne, hem arkaya aynı hızla hareket edebilirler. Günümüzde daha sağlam tekerleklerin yapılması, bunların taş ocakları gibi kötü koşullarda da kullanılmasına olanak vermiştir.

Kaynak:4
3.cilt / s.997-1000

Nüve Forum
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]

#sadece remşit#
Alıntı ile Cevapla
  #2  
Alt 15.11.08, 14:32
Yaratıcı
 
Üyelik tarihi: Jul 2006
Nereden: Ankara
İletiler: 1.414
remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.
Standart Hafriyat makinaları nasıl çalışır- Yükleyiciler- Skraperler- Damperli kamyonla

Skraperler: Büyük ve dayanıklı lastik tekerleklerin yapılmasından sonra, her zeminde kullanılabilecek sağlamlıkta motorlu skraperler yapılmaya başlandı. Motorlu skraper temelde, DİZEL MOTORU'y-la tahrik edilen tekerlekler üstüne oturtulmuş önü açık, büyük bir kutudan oluşur. Hareket ettiğinde, ön tarafı hafifçe toprağın içine girer. Araç ileri doğru gittiğinde, kutu toprakla dolar. Boşaltma yerinde, toprak dışarı itilir.
Motorlu skraperde en önemli etmenlerden biri, lastik tekerleklerin ömrüdür. Bu nedenle, kepçenin hemen ağzına yerleştirilen parçalayıcı çubuklarla, toprağı ufalayarak yüklemeyi kolaylaştıran yeni bir teknik geliştirilmiştir.
Tersi durumlarda, yani büyük parçalar için ayarlanmış bir skraperle küçük taş parçalarının taşınması elverişli olmadığından, ilk arabalı skraperler de
önemlerini korumaktadır. Arabalı skraperler, paletli TRAKTÖR'lerle çekilir. Arabalı skraperler ile motorlu skraperler, .karayolları yapımı gibi alanlarda yaygın olarak kullanılır.

Damperli kamyonlar: Hafriyat makinalarının çoğu, yükü birkaç metreden uzağa taşımaya elverişli değildir. Bu iş için genellikle normal kamyonlardan yararlanılır. Özellikle karayollarında taşımanın söz konusu olduğu durumlarda, en uygun araç kamyondur. Bu kamyonlar çoğunlukla çift diferansiyelli olarak düzenlenir; ama hafriyat işlerinin çetin koşullarına dayanacak sağlamlıkta olmadıklarından, taşımanın özel araçlarla yapılması yeğlenir. Damperli kamyonlarda boşaltma mekanizması, ya aracm motoruyla ya da hidrolik olarak çalıştırılan bir krikoyla işler.
Damperli kamyonların taşıma kapasiteleri 20-200 ton arasında değişmekle birlikte, çift diferansıyell,olanların üst sınırı 100 ton dolayındadır. Dökme yük taşıma araçlarında, boşaltma kapasitesinin ve boyutlarının, yükleme ve kazma mekanizmalarına uygun olması gerektiğinden, ekonomik boyut 50 tondur. İnşaatlarda ve hafriyat bölgelerinde ayrıca, el arabaları yerine, küçük damperli kamyonlar kullanılmaktadır. Küçük damperli kamyonların kasası öndedir ve güvenlik sürgüsü açıldığında, ters dönerek içindeki yükü boşaltır. Kasanın dengesi, yükün, dingil ekseninin hemen önüne bineceği biçimde ayarlanmıştır. Böylece, çok ufak bir hareketle yük kendiliğinden boşalır. Küçük damperli kamyonlar, çoğunlukla ön tekerleklere bağlı hava soğutmalı dizel motoruyla çalıştırılır; direksiyon ise, arka tekerleklere bağlıdır.

Sürekli çalışma: Çarklı ekskavatörler ve bantlı konveyörler, öteki makinaların tersine, sürekli çalışabilme özelliği taşırlar. Sürekli çalışma sağlama çabaları, belli ölçülerde başarıya ulaşmış ve sözgelimi kum, çakıl, kil üstüne su püskürterek yumuşatıp, borularla aktaran mekanizmalar yapılmıştır. Bu yöntem KAOLİN'in taşınmasında kullanılan yöntemlere benzer ve çok büyük miktarların uzak yerlere aktarılmasında yararlıdır. Toprağın tarıma elverişli duruma getirilmesi için yapılan çalışmalarda ve su yollarının derinleştirilmesinde kullanılan taraklarda da aynı yönteme başvurulur.
Eski sert zemin kazma makinalarının yerine, yenilerini geliştirme konusundaki çalışmalarda istenilen başarı sağlanamamıştır. Büyük alanlar için nükleer patlamaların kullanılması önerilmiş, ama henüz denenmemiştir. Sesotesi (yüksek frekanslı ses titreşimleri) dalgalar da toprağı ve taşı parçalayabilecek güçtedir; ama bu dalgaların uygulanması için elverişli bir yöntem bulunamamıştır.
Bir başka dikkate değer öneri de, tekerlekli ya da paletli araçlar yerine, hava yastıklıların kullanılmasıdır. Ne var ki, bu alanda kolayca yönetilen araçlara duyulan gereksinim, dişliler, çarklar, tekerlekler, paletler gibi pahalı donanımı bırakmanın getireceği üstünlükten ağır basmaktadır.

__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]

#sadece remşit#
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
çalışır-, damperli, hafriyat, kamyonlar, makinaları, skraperler-, yükleyiciler-

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 04:18 .