Nüve Forum

Nüve Forum > kütüphane > Bilim ve Teknoloji > Araçlar-Gereçler-İcatlar > Genel Araçlar > Stirling motoru-stirling motorunun çevrimi-ısı re jenerasyonu

Genel Araçlar hakkinda Stirling motoru-stirling motorunun çevrimi-ısı re jenerasyonu ile ilgili bilgiler


Çevre kirlenmesi ve gürültü sorununun önem kazanması, Stirling motoruna yeniden ilgi duyulmasına yol açmıştır, 1816 yılında, genç bir papaz olan Robert Stirling tarafından bulunan bu motor, başlangıçta, yüksek sıcaklıkta aşınmaya

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 28.11.08, 13:37
Yaratıcı
 
Üyelik tarihi: Jul 2006
Nereden: Ankara
İletiler: 1.414
remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.
Standart Stirling motoru-stirling motorunun çevrimi-ısı re jenerasyonu

Çevre kirlenmesi ve gürültü sorununun önem kazanması, Stirling motoruna yeniden ilgi duyulmasına yol açmıştır, 1816 yılında, genç bir papaz olan Robert Stirling tarafından bulunan bu motor, başlangıçta, yüksek sıcaklıkta aşınmaya dayanıklı malzeme bulunmadığı ve gaz kaçağını önleyecek uygun yöntemler ortaya çıkarılmadığı için pek gelişemedi. Bu yüzden ısıl veriminin daha yüksek olmasına, daha sessiz çalışmasına ve havayı daha az kirletmesine karşın, BUHAR MAKİNASI'yla ve İÇTEN YANMALI MOTOR'la rekabet edemedi.
Stirling motorunun çevrimi: Yakıtın silindirlerin içinde yakıldığı içten yanmalı motorun tersine, Stirling motoru, gerekli ısıyı ya silindir çeperlerinden ya da ısı kaynağıyla temasta bulunan ISI DEGİŞTİRİCİSİ'nden alır. Genellikle sürekli olarak motorun içinde kalan «çalışma gazı Stirling motorunun bir modelinde, itici piston, bir ucu ısıtılan, öteki ucu da soğutulan gaz dolu bir silindir boyunca ilerigeri kayar. Böylece gaz, sırayla, silindirin sıcak ve soğuk uçlarına iletilerek, oluşan peryodik sıcaklık değişmelerinin basınç değişikliklerine yol açması sağlanır. Bir boruyla çıkış güç pistonuna, ak
tarılan basınç değişiklikleri, bu pistonu çalıştırır. İki piston hareketi arasında uygun ilişkiyi koruma amacıyla birçok düzenek geliştirilmiştir. Çoğunlukla itici piston, güç pistonundan çeyrek çevrim daha önce harekete başlayacak biçimde ayarlanır.
2 beygirgücündeki (1,5 kW) ilk Stirling motorunda, modern modellerde olduğu gibi, itici piston ile çıkış güç pistonları aynı silindirin içinde yeralırdı. Piston hareketinin dışında kalan hacmi en aza indiren bu sistemde, elde edilen yükseltilmiş sıkıştırma basıncı, motorun büyüklüğüne göre daha yüksek verim ve daha fazla güç sağlardı. Bu açıdan Robert Stirling'in, XIX. yüzyılın sonlarında yaşayan birçok motor yapımcısından daha bilinçli olduğu düşünülebilir.
İlk motorlarda, motorun içindeki gaz, atmosfer basıncında olurdu. Modern motorlardaysa daha yüksek basınç kullanılır (bazen basıncın değeri, atmosfer basıncının birkaç yüz katını bulur) ve hava yerine, hem ısıyı daha iyi ileten, hem de gazın çabuk ısınıp soğumasını kolaylaştıran, helyum ya da hidrojen gibi gazlardan yararlanılır.
Belirli koşullar altında, belirli bir gaz hacmiyle elde edilebilecek olan güç, çevrim içinde oluşan en yüksek ve en düşük sıcaklıklara bağlıdır. Bu yüzden, sıcak ucun sıcaklığını, malzemenin dayanabileceği kadar yükseltmek yararlı olur. Günümüzdeki motorların çalışma sıcaklıkları 450750°C arasındadır.
Isı rejenerasyonu: Robert Stirling'in buluşunun ilginç bir yönü de, motorunun, ısı rejenerasyonu ilkesinin ilk uygulamasını içermesidir. Bu sistem, motorun sıcak ve soğuk bölümleri arasında gidip gelirken gazın ısı yitirmesini önler. Gaz, ya çelik yünü arasından ya da gazla yeterli temas yüzeyi sağlayacak kadar dar borular içinden geçer. Böylece, sıcak bölgeden soğuk yana akarken verdiği ısıyı, ters yönde akarken geri alır. Stirling'in bu buluşu, dikkate değer bir ustalık ve önsezi örneğidir. Ne var ki, sistemin işlevini gerçek anlamda ilk kez 1854'te W.J.M. Rankine açıklamış, XIX. yüzyılda, Stirling dışında hiç bir yapımcı bu sisteme yer vermemiştir.
XIX. yüzyıl boyunca Stirling motorlarının, 35 BG(26 kW) gibi yüksek güçlülerinden, çok düşük güçlü motorlara kadar çeşitli modelleri yapıldı. Bunlar, pompaların yanı sıra, kırma, öğütme ve karıştırma makinalarını çalıştırmada da kullanıldı. O dönemin buhar makinalarından daha verimli olan bu makinalarda en önemli sorun, silindirlerin sıcak uçlarının yanmasıydı.
Stirling motoru XX. yüzyılın ilk yarısında pek az uygulama alanı buldu. Ancak son 35 yıl içinde, aralarında Hollanda'daki Philips şirketinin de bulunduğu kuruluşlar tarafından yapılan araştırmalar sonucu, belirli bir ağırlık ve büyüklüğe karşılık, verimleri ve çıkış güçleri benzin ve dizel motorlarından daha yüksek olan motorlar geliştirildi. Stirling ilkesinin yüksek güçlü motorlara uygulanmasını engelleyen temel nedenler, benzin ve dizel motorlarının çok yaygın olması ve motora ısı verip alan ısı değiştiricilerin çok pahalıya malolmasıdır. Bu yüzden, Stirling motorlarının, gelecekte daha çok, düşük güç gerektiren yerlere uygulanacağı sanılmaktadır.
Stirling motorunun bir başka üstünlüğü de, bu motorun «tersinirlik Stirling motorunun yeni geliştirilen iki uygulaması «Termomekanik jeneratÖr> ile İngiltere'de Atom Enerjisi Araştırma Kurumu'nda geliştirilen «Fluidin Termomekanik Jeneratör; Deniz fenerlerini beslemek için geliştirilen bu sistem, radyo şiddetlendiricileri ile meteoroloji istasyonlarında da kullanılır. Genellikle yüz watt'tan az, bazen de en çok birkaç yüz watt elektrik gücü gerektiren bu uygulama alanlarında kullanılan güç kaynaklarının sürekli ve güvenilir olması gerekir. Ayrıca, söz konusu uygulamalar genellikle uzak ve ulaşımı güç yerlerde bulunduğundan, sık sık yakıt ikmali ve bakım yapılması çok masraflıdır. Bu yüzden, elektrik üreten sistemin yüksek verimli olmasının yanı sıra, uzun zaman, hattâ birkaç yıl bakıma gerek göstermeksizin çalışması istenir.
Alışılmış Stirling motorları, çok düşük güçlere uygulanmak istenirse, motorun ürettiği güç, motor hacmine bağlı olarak azalır. Buna karşılık, sürtünme yoluyla yitirilen güç aynı oranda azalmadığından, motorun verimi çok düşer. Bu yüzden, termomekanik jeneratör, kayma ve yuvarlanma sürtünmesini bütünüyle ortadan kaldıracak biçimde yapılmıştır. Bu uygulama, hem motorun verimini artırmış, hem aşınmayı azaltıp yağlama gereğini ortadan kaldırmış, hem de motorun ısı uygulandığı anda kendiliğinden çalışmasını sağlamıştır.
İtici piston, silindire dokunmadan, silindir kenarları ile arasında 2,5 mm'lik bir aralık kalacak biçimde, dairesel bir yay üstünde hareket eder. Piston ile silindir arasındaki boşluk, gazın (helyum) sıcak ve soğuk bölümler arasında akmasını sağlar. Bu boşluk aynı zamanda, etkili bir ısı rejeneratörü özelliği gösterecek kadar dardır. Güç pistonu yerine, sürtünmesiz, düzgün hareketli küçük bir elektrik jeneratörünü döndüren, esnek bir metal diyafram kullanılır. Bu diyafram ile jeneratör arasındaki eylemsizlik kuvvetleri, motor gövdesinin titreşmesine yolaçar. Titreşim, alttaki yay aracılığıyla itici pistona iletilerek onu çalıştırır. Bu modelin 2530 watt gücünde olan bir tipi geliştirilmiş ve veriminin (ısı/elektriksel güç oranı) % 15 kadar olduğu görülmüştür. Ancak, birkaç yüz watt güç üretecekdaha yüksek verimli motorların yapılması da tasarlanmaktadır.
Fluidin: Bu modeller, ileri mühendislik olanaklarından yoksun, gelişmekte olan ülkelerde bile çok ucuza üretilebilen ve genellikle su.pompalamada kullanılan motorlardır. Ayrıca, yüksek ,ısıl verimin önemli olmadığı birçok alanda kullanılabilirler.
Bu motorlarda, alışılmış Stirling motorundaki itici piston ile güç pistonunun yerini, çoğunlukla U biçimindeki boruların içinde ilerigeri akan sıvı sütunları (genellikle su) almış ve böylece aygıt büyük ölçüde yalınlaşmıştır. «Sıvı piston Isı kaynağı olarak herhangi bir kaynak, sözgelimi güneş ışınları ya da odun ateşi kullanılabilir. Bu uygulamalarda soğuk bölüm, gölgede kalacak ya da pompalanan suyun bir bölümü tarafından soğutulacak biçimde düzenlenebilir.


Kaynak:4-cilt:6
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]

#sadece remşit#
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
çevrimi-ısı, jenerasyonu, motoru-stirling, motorunun, stirling

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 11:43 .