Nüve Forum

Nüve Forum > kütüphane > Bilim ve Teknoloji > Araçlar-Gereçler-İcatlar > Ölçü Aletleri > Dinamometre,frenli dinamometre,transmisyon dinamometresi,elektrik yoluyla ölçüm yapma

Ölçü Aletleri hakkinda Dinamometre,frenli dinamometre,transmisyon dinamometresi,elektrik yoluyla ölçüm yapma ile ilgili bilgiler


Güç, kuvvet ve enerji ölçen aygıtlara dinamometre denir. Sözgelimi, içten yanmalı motorların ya da elektrik motorlarının ürettiği beygirgücü ve elektrik devrelerindeki akım, gerilim ya da güç, dinamometreyle ölçülür. Otomobillerin denenmesinde

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 08.08.08, 18:45
Yaratıcı
 
Üyelik tarihi: Jul 2006
Nereden: Ankara
İletiler: 1.365
remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.
Standart Dinamometre,frenli dinamometre,transmisyon dinamometresi,elektrik yoluyla ölçüm yapma

Güç, kuvvet ve enerji ölçen aygıtlara dinamometre denir. Sözgelimi, içten yanmalı motorların ya da elektrik motorlarının ürettiği beygirgücü ve elektrik devrelerindeki akım, gerilim ya da güç, dinamometreyle ölçülür. Otomobillerin denenmesinde de aracın tekerlekleri, Froude freni türünde bir dinamometreye bağlanmış büyük bir ruloyu döndürür. Hem mekanik, hem de elektrikli dinamometrelerin birçok çeşidi vardır.
Bir motorun çıkış muindeki beygirgücünü belirlemek için, dinamometre aracılığıyla, mildeki döndürme kuvveti ile mil yarıçapının çarpımı olan döndürme momenti ölçülür. Bu moment, milin dönme hızıyla (devir/dakika cinsinden) çarpılıp, 71 620'ye bölünerek beygirgücüne çevrilir.
«Beygirgücü Fren beygirgücü (bhp), frenli dinamometreyle ölçülen beygirgücüdür. Mil beygirgücü (shp) ise, transmisyon dinamometresiyle ölçülür. Bazı ülkelerde otomobil vergileri, «beygirgücüne İndike beygirgücü, motorda üretilen güçtür ve silindirlerde oluşan basınçtan hesaplanır. Ama bu gücün bir bölümü, sürtünme, vb. kuvvetleri yenmek için, motor içinde tüketildiğinden, üretilen indike güç, mile aktarılan güçten büyüktür. Motorun mekanik verimi, dışarı aktarılan gücün indike oranını, yüzde olarak belirtir (genellikle %90).

Frenli dinamometre:
Frenli dinamometrelere, ölçtükleri gücü soğurup yok ettikleri için bu ad verilir. En yalın türü, Gaspard de Prony'nin (1775-1839) bulduğu Prony frenidir. Bu aygıt 200 dev/dak hızda, 50 beygirgücüne kadar ölçme yapabilir. Gücü ileten milin döndürdüğü bir volan ya da tambur, ucu yaylı bir teraziye bağlanır. Öteki uca da bir ip ya da kayışla, tambura sarılmış bir ağırlık asılır. Mil dönmediği zaman yaylı terazinin okuduğu değer, ağırlık değeridir. Mil istenen hızla dönmeye başladığında, ip ile tambur arasındaki sürtünme, ağırlığı yukarı kaldırmaya çalışır, böylece terazide okunan değer azalır. Döndürme momenti, terazide okunan ikinci değerin birinciden çıkarılıp, elde edilen değerin tambur yarı-çapıyla çarpılması sonucu elde edilir. Bu sonuç, frenbeygirgücünü bulmada kullanılabilir. Prony freninin, tahta blokların sürtünmesi, bükülebilir bantlar ve başka sürtünmeli yüzeylerle çalışan türleri de vardır. Güç, sürtünme ile oluşan ısı biçiminde yiter; bu nedenle, frenleri soğutmak gerekir.
Froude ya da su freni, belli bir ölçüde dönebilen içi su dolu bir fıçı ile bunun içindeki denenecek motorun miline bağlanan bir rotordan oluşur. Rotor, suyu fıçıya doğru zorlar. Böylece döndürme kuvveti, su aracılığıyla fıçıya iletilir. Fıçıyı dönmekten alıkoymak için verilmesi gereken güç, yani çıkış momenti ölçülür; buradan da beygirgücü hesaplanır. Burada güç, suyun ısıtılmasına ve döndürülmesine harcanır. Bu tür frenlerle 10 000 beygirgücüne ve 25 000 dev /dakikalık hızlara kadar ölçüm yapılabilir.
Bir başka dinamometre türü de pervane frenidir. Bu aygıt, kanatların boyutlarına, sayısına ve ağız açısına bağlı olarak, pervaneyi belli bir hızda döndürmek için gerekli güç miktarının hesaplanabilmesi ilkesine dayanır. Böylece bir motorun gücü, büyük bir pervaneyi döndürmesini sağlama yoluyla hesaplanabilir. Güç, pervanenin attığı hava tarafından yutulur. Bu yolla 200 beygirgücüne ve 2 000 dev /dakikalık hızlara .kadar güç ölçümü yapılabilir.
Döner millerin gücünü ölçmede kullanılan elektrikli dinamometreler, ya DC (doğru akım) üreteci, ya da elektromagnetik fren biçimindedir. Üreteç, denenen mil tarafından döndürülür ve milin beygirgücü, üretecin çıkış gücünden hesaplanır. Statoru serbestçe dönebilen bir üreteç de kullanılabilir. Motorun o-luşturduğu kuvvetli elektromagnetik alan, statoru döndürmek isteyen bir karşı moment üretir. Statoru olduğu yerde tutmak için uygulanması gereken kuvvet miktarı (statordan uzatılan kola asılan ağırlıklarla sağlanır), milin verdiği güçle orantılıdır. Bu tür aygıtlarla 4 000 dev /dakikalık hızlarda, 30 000 beygirgücüne kadar ölçme yapılabilir.
Elektromagnetik fren (Foucault freni ya da mag-netik fren de denir), mil tarafından bir stator içinde döndürülen, dişli bir metal diskten oluşur. Stator sar-gılarındaki akım, rotorda FOUCAULT AKIMLARI ortaya çıkarır. Bu da, statoru rotorla aynı yönde çevirecek biçimde bir elektromagnetik kuvvet oluşturur. Statoru dönmekten alıkoymak için gerekli kuvvet Ölçülerek, mildeki döndürme momenti hesaplanabilir. Bu tür frenlerle 6 000 dev /dakikalık hızlara ve 3 000 beygirgücüne kadar ölçümler yapılabilir.

Transmisyon dinamometresi: Transmisyon dinamometreleri, güç kaynağı ile iş makinası arasına takılır ve böylece üretilen gücü hem iletir, hem de ölçerler. Makinaya verilen gücün ölçümüne geıek olan yerlerde, bu tür dinamometreler kullanılır. Ürettiği gücü gösteren bir elektrik motoru da bu amaçla kullanılabilir. Güç, bu motoru çalıştırmak için gereken akımın ve gerilimin ölçülüp, değerlerin beygirgücüne çevrilmesiyle hesaplanır, jeneratör tipi dinamometrelerde olduğu gibi, ekseni üstünden yataklanmış bir stator kullanılarak ve bu statoru rotorla birlikte dönmekten alıkoymak için, verilmesi gereken kuvvet ölçülerek de hesap yapılabilir.
İş makinasına mil tarafından iletilen gücü ölçen burulma (torsiyon) dinamometreleri de, güç ölçmede kullanılır. Bu sistemde, mil güç iletirken ortaya çıkan burulma niceliğini ölçebilen,- mile bağlı alıcı bobin, uzarölçerler (straingage) gibi, TRANSDÜKTÖR'ler kullanılır. Bunlarla 50 000 BG'ne ve 3 000 dev /dakikalık hızlara kadar ölçüm yapılabilir. Başka bir yöntem de, mil üstüne DİFERANSİYEL dişlileri takarak, planet dişlileri taşıyan çerçeveye etkiyen döndürme momentini ölçmektir.

Elektrik yoluyla ölçüm yapma: Elektrik akımının, geriliminin" ve gücünün ölçülmesi, genellikle dinamometre tipi (elektrodinamik) aygıtlarla yapılır. Bu aygıtlar biri hareketsiz olan, iki bobinde ortaya çıkan magnetik alanların etkisiyle çalışır. Serbest bobin, bir eksen üstüne yataklanır. Ucuna da bir ibre konur. İbrenin ucuna akım geçmediği zaman sıfır? dönmesi için çok ince bir sarmal yay takılır.
Uygulamada elektrodinamik ampermetre ve voltmetreler, öteki türlerden daha pahalı ve daha az duyarlı oldukları için pek kullanılmazlar. Ama elektrodinamik wattmetreler, alternatif akımın güç ölçümünde yaygın olarak kullanılırlar.

Nüve Forum
Kaynak:4
2.cilt / s.550-552
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]

#sadece remşit#
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
dinamometre, dinamometresi, elektrik, frenli, ölçüm, transmisyon, yapma, yoluyla

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 08:32 .