Nüve Forum

Nüve Forum > kütüphane > Toplum ve Yaşam > Ulaşım > Lojistik > Taşımacılık > Ülkemizde yapılan çalışmalar

Taşımacılık hakkinda Ülkemizde yapılan çalışmalar ile ilgili bilgiler


Ülkemizde sürücü seçimi ve değerlendirmesine ilişkin uygulamalar, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu kapsamında, 1997 yılında başlamıştır. Yük ve yolcu taşımacılığı yapan sürücülerin yetenekleri ve kazaya karışmaları konusunda yapılan bir çalışmanın

Taşımacılık Ürün, servis ve insan gibi kaynakların, bir yerden, bir başka yere götürülmesidr.

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 11.06.08, 09:30
world - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Çılgın
 
Üyelik tarihi: Feb 2007
İletiler: 986
world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.
Standart Ülkemizde yapılan çalışmalar

Ülkemizde sürücü seçimi ve değerlendirmesine ilişkin uygulamalar, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu kapsamında, 1997 yılında başlamıştır. Yük ve yolcu taşımacılığı yapan sürücülerin yetenekleri ve kazaya karışmaları konusunda yapılan bir çalışmanın bulgularına göre, kazaya karışan sürücülerin hiç kaza yapmadığını belirten sürücülere göre muhakeme yeteneği, görsel yapılandırma, seçici dikkat ve konsantrasyon, refleks ve strese dayanıklılık boyutlarında daha düşük performans gösterdikleri bulunmuştur (Bukasa, & Yasak, 2000). Sonuçlar Tablo 1’de sunulmaktadır.

Bir başka çalışma ise şehirlerarası yolcu taşımacılığı yapan otobüs şoförleri ile ilgilidir (Yasak, & Hovardaoğlu, 2001). Bu çalışmaya yaş ortalaması 38 olan 512 şoför katılmıştır. Şoförlerin %22.3’ü ilkokul mezunu, %26.6’sı ortaokul ve %20.7’si lise/üniversite mezunudur. % 32.3’ü hiç kazaya karışmadığını belirtirken, %34.9’u en az bir kez, %32.7’si ise iki ve daha fazla sayıda kazaya karıştıklarını belirtmişlerdir. Çalışmaya katılan şoförler kural ihlal etme eğilimlerini belirleyen bazı kişilik özellikleri ve tutumlar açısından değerlendirilmişlerdir. Bulgulara göre, daha çok kazaya karışmış olanlar, dikkatsiz olanlar, sürücülük stresi yüksek olanlar, risk alma eğilimi yüksek olanlar, hız yönelimli olanlar, aracına fazla güvenenler, yeteneklerine fazla güvenenler, ihmalkar ve hatalı davranışları olanlar, sakin araç kullanamayanlar diğerlerine göre daha fazla kural ihlal etme eğilimindedirler.
1998 ve 2004 yılları arasında TŞOF-Psikoteknik Değerlendirme merkezine başvuran yük ve yolcu taşımacılığı yapan 1686 şoför, güvenli sürücülük yetenekleri ve kişilik özellikleri açısından değerlendirilmiş, sonuç olarak bu şoförlerin %23.4’ünün sonuçlarının olumsuz olduğu saptanmıştır. Diğer bir deyişle, psikolojik değerlendirme
sonuçlarına göre şoförlerin ¾’ünün sonuçları olumlu, ¼’ünün sonuçları olumsuzdur. Bu sonuç, ülkemizde profesyonel sürücülerin çoğunluğunun psikolojik açıdan güvenli sürücülük özelliklerine sahip olduklarını bununla beraber, göz ardı edilemeyecek önemli bir kısmının ise güvenli sürücülük özellikleri açısından sorunlu olduğunu göstermektedir.


kaynak
Eklenmiş Resimin Önizlemesi
Ülkemizde yapýlan çalýþmalar-tablo1.jpg  
Alıntı ile Cevapla
  #2  
Alt 11.06.08, 09:31
world - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Çılgın
 
Üyelik tarihi: Feb 2007
İletiler: 986
world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.
Standart Cevap: Ülkemizde yapılan çalışmalar

Ülkemizde, yük ve yolcu taşımacılığı yapan profesyonel sürücüler, yol kullanıcıları arasında çok önemli bir sürücü grubunu oluşturmaktadırlar. Meydana gelen kazalar incelendiğinde, araç ve çevre kusurlarından çok daha fazlasının insan faktörüne ait olduğu bir gerçektir. Özellikle profesyonel sürücüler deneyimli sürücüler olmalarına rağmen, deneyimle üstesinden gelinemeyecek olan sürücülük yeteneklerindeki ve güvenli sürücülük kişilik özelliklerindeki sorunlar nedeniyle kazaların meydana geldiği bilinmektedir.
Yapılan çalışmaların sonuçları dikkate alındığında, profesyonel sürücüler için psikolojik değerlendirmenin önemi ortaya çıkmakta, Karayolu Taşımacılık Kanunu kapsamında tüm yük ve yolcu taşımacılığı yapan sürücüler için beş yılda bir tekrar edilmesi zorunlu hale gelen psikoteknik değerlendirme uygulamalarında, otobüs şoförlerine öncelik tanınmalı ve değerlendirmelere başlanmalıdır. Çalışma koşulları nedeniyle çok erken yaşlarda yıpranmaya başlayan şoförler, yeteneklerini nasıl koruyacakları konusunda bilgilendirilmeli, psikoteknik değerlendirme sonrası hakkında “olumsuz” kararı verilen şoförler için özel psiko-eğitim desteği sağlanmalıdır. Dolayısıyla şoför, güvenli sürücülük özellikleri konusunda bilgi edinmeli, kendisinde bulunan sorun ve çözüm yolları hakkında bilinçlenmeli, mesleğini sürdürebilmesinin şartlarını öğrenmelidir.
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
çalışmalar, ülkemizde, yapılan

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 09:56 .