Nüve Forum

Nüve Forum > kütüphane > Toplum ve Yaşam > Ulaşım > Lojistik > Taşımacılık > Dökme yük taşımacılığı, deniz yolu, kara, demiryolu ile,yükleme boşaltma donanımları

Taşımacılık hakkinda Dökme yük taşımacılığı, deniz yolu, kara, demiryolu ile,yükleme boşaltma donanımları ile ilgili bilgiler


Deniz yoluyla kömür ve tahıl taşımacılığının geçmişi, 1860'larda madeni teknelerin kullanılmaya başlanmasına kadar uzanır. Önceleri bu gemilerin sepet ve küreklerle yüklenip boşaltılması için, büyük miktarda ucuz işçi gerekiyordu. Sonradan, insanların

Taşımacılık Ürün, servis ve insan gibi kaynakların, bir yerden, bir başka yere götürülmesidr.

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 20.08.08, 12:46
Yaratıcı
 
Üyelik tarihi: Jul 2006
Nereden: Ankara
İletiler: 1.401
remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.
Standart Dökme yük taşımacılığı, deniz yolu, kara, demiryolu ile,yükleme boşaltma donanımları

Deniz yoluyla kömür ve tahıl taşımacılığının geçmişi, 1860'larda madeni teknelerin kullanılmaya başlanmasına kadar uzanır. Önceleri bu gemilerin sepet ve küreklerle yüklenip boşaltılması için, büyük miktarda ucuz işçi gerekiyordu. Sonradan, insanların yerini raylar üstünde mekanik olarak çekilen ve içindekileri doğrudan ambara boşaltan vagonet asansörleri aldı. Yükü ambardan boşaltmak içinse, KREN'ler kullanılmaktaydı.
Dökme yüklerin (sandık, balya ve çuval gibi herhangi bir kaba gerek göstermeksizin doğrudan yığılan yük) çoğu, Birinci Dünya savaşının sonuna kadar torba ve varillerle taşınmaktaydı. Ama, bunun için de çok sayıda işçi gerekliydi. Bir grup, gemi ambarından gelen yükü bir kren yardımıyla yerleştirme planına göre yerleştirirken, başka bir grup da, yükü depolara götürmek için bekleyen kamyonlara aktarırdı. Bu sırada, üçüncü bir grup işçi, yığma işini üstlenirdi. Bu yüzden, yükleme ve boşaltma işlemleri, taşıma ve yolculuk giderleri toplamının yarısına yaklaşıyordu.
Kara ve demiryolu taşımacılığı, deniz taşımacılığıyla karşılaştırıldığında, oldukça önemsiz kalır. Demiryolu taşımacılığı, tüneller, iniş çıkışlar, makaslar ve dönemeçler gibi nedenlerle, yükün boyutunu kısıtlı tutma zorunluluğu getirir. Motorlu araçların hızla gelişmesine karşın, karayolu taşımacılığında uzun yıllar boyunca önemli bir ilerleme görülmemiştir. Bunun nedeni, o yıllarda yollar yalnızca atla çekilen araçlara uygun olduğu için, demiryolunun daha hızlı bir ulaşım sağlamış olmasıdır.[coverattach=1]

Dökme yükler:
Birçok sıvı ve akabilen katı madde, herhangi bir kap içine konmadan başarıyla taşınabilir. Katı dökme yüklerden bazıları şunlardır: Maden filizleri, gübre, kömür, kireçtaşı, çimento, her tür tahıl, un, kimyasal maddeler, şeker. Sıvı maddeler ise, petrol ürünleri, bitkisel yağlar, kauçuk hammaddesi, sıvı gazlar, kimyasal maddeler, şarap, mey
ve suları, süt, su ve bira gibi ürünlerdir.
Ham petrol ve petrol ürünleri, dökme yük taşı-nacılığında tonaj olarak en büyük yeri alır. İkinci olarak tahıl taşımacılığı gelir. Tahıl taşımacılığı metal gereksinmesi arttıkça yerini, maden filizi taşımacılığına bırakmaktadır.
Paketleme ve ambalajlama yerine, açık yığınlar halinde yapılan taşımacılığın en önemli yararı, ekonomik olmasıdır. Hem ambalaj gereci kullanılmaz, hem de ambalajlama işi ortadan kalkar. Ayrıca, dökme yük taşımacılığında, yükleme ve boşaltma daha çabuk yapılabileceği için, gemiler limanlarda daha az zaman yitirir ve böylece daha çok sefer yapmış olurlar.

Gemiler:
Günümüzün en yaygın dökme yük taşıma gemisi tankerdir. 1939'dan önce bir tankerin, dedveyti 12 000 tonu geçmezdi. 1972'lere doğru bu ağırlık, 250 000 tona çıktı. Günümüzde 483 000 tonluk tanker yapılmaktadır. Dedveyt, geminin boşken taşırdığı su miktarı ile deposu, ambarı ve yakıtı tam doluyken taşırdığı suyun farkının ton cinsinden değeridir.
Ağır tonajlı büyük gemilerin ya da «süper tankerlerin Ham petrolü yüklendiği yerde değil, pazarlanacağı yerde işleme politikasına yönelinmesi; Süveyş kanalının kapatılması nedeniyle, gemilerin Afrika kıtasının çevresini dolaşma zorunda kalması. Ayrıca, tanker büyüklüğünün 70 000 tonun üstüne çıkmasıyla, petrol taşıma giderlerinin düşme gösterdiği de ortaya çıkmıştı. Bütün bu etkenlerin 'yanı sıra.tankerin boyutu büyüdükçe, elektronik komuta aygıtları kullanımına yöne-lindiğinden, mürettebat sayısı (dolayısıyle de giderleri) azalıyordu.
Yükleme ve boşaltma iskeleleri, oldukça derin yerlere uzanır. Bununla birlikte, büyük tankerlerin sualtı derinliği çok fazla olduğundan, tam yüklüyken iskeleye yanaşamazlar. Bu yüzden, yükün bir bölümü, derin bir yerde daha küçük bir tekneye aktarılır.
Günümüzde, petrol ürünleri dışında, birçok yaş ve kuru yük, deniz yoluyla taşınmaktadır. Bazı tekneler, tek tür yük taşıyacak biçimde yapılır. Sözgelimi ,sıvı metan gazı için tekne, birkaç tane yalıtılmış soğutma deposuna bölünür. Gerekli yükleme ve boşaltma gereçleriyle de donatılmış olan böyle bir gemi, belirli limanlar arasında gidip gelir. Bu gemiler, genellikle 12 000-14 000 ton dolaylarında yük taşır.
Tankerlerle taşınan öteki maddeler arasında melas, bitkisel yağlar, balina yağı, katran, çeşitli kimyasal maddeler, şarap ve kostik soda yeralır. Yalnızca erimiş fosfor taşıyan 10 000 tonluk tankerler de vardır.

Nüve Forum
Kaynak:4
2.cilt / s.606-610
Eklenmiş Resimin Önizlemesi
Dökme yük taþýmacýlýðý, deniz yolu, kara, demiryolu ile,yükleme boþaltma donanýmlarý-dokme-yuk-tasimaciligi.jpg   Dökme yük taþýmacýlýðý, deniz yolu, kara, demiryolu ile,yükleme boþaltma donanýmlarý-dokme-yuk-gemisi.jpg  
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]

#sadece remşit#

Konu remşit tarafından (20.08.08 saat 12:52 ) değiştirilmiştir..
Alıntı ile Cevapla
  #2  
Alt 20.08.08, 12:54
Yaratıcı
 
Üyelik tarihi: Jul 2006
Nereden: Ankara
İletiler: 1.401
remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.
Standart Dökme yük taşımacılığı, deniz yolu, kara, demiryolu ile,yükleme boşaltma donan

Kara ve demiryolu:
Demiryolu vagonlarının temel kısıtlamaları ortadan kaldırılamaz. Ancak, modern rayların yapımıyla, vakum ve basınçlı havayla çalışan frenlerin ve daha güçlü lokomotiflerin geliştirilmesiyle, daha büyük yük vagonları kullanılmaya başlanmıştır. A.B.D 'nde bir tren yükünün üst sınırı, 30 000 tona kadar çıkabilmektedir.
Kuzey Amerika'da kullanılan bazı demiryolu tankerleri 116 000 litreye kadar, Avrupa ve Avustralya'daki en büyük demiryolu tankerleri ise 95 400 litreye kadar sıvı taşıyabilmektedir. Afrika'da en çok 61 000 litrelik tankerler, Brezilya ile Güney Amerika'nın öteki ülkelerinde ise, 70 000 litrelik tankerler kullanılmaktadır.
Petrol ve petrokimya ürünleri dışında, birçok sıvı ve kimyasal madde için (ayrıca çimento, kireç, un, nişasta, plastik taneleri gibi, taneli ve toz halindeki maddeler için de). Özel tankerler kullanılmaktadır. Bu maddeler, tankerlerden genellikle, ya pnömatik. ya emişli taşıyıcılarla ya da depoların altı açılarak yerçekimiyle boşaltılır.
Bâzı uygulamalarda, depoların soğutulması ya da ısıtılması gerekebilir. Sözgelimi, Ispanya'daki sıvı asfalt taşıyan yalıtılmış tankerlerde, asfaltı 250°C'ta tutacak bir ısıtma düzeneği bulunur. Demir ve çelik taşımacılığında da, kızgın sıvı metal, çoğunlukla özel olarak yapılmış 250 tonluk vagonlarla taşınır. 110 ton kapasitelik silo arabaları, kömür, maden filizi, tahıl, ağaç yongası, kireçtaşı ve kum-çakıl taşımada kullanılır.
Karayolu taşıtlarıyla da, demiryollarındaki kadar çeşitli madde taşınır. Bu taşıtların aldığı yük miktarı günden güne artmakta, 40-50 tonluk kamyonlar, yaygınlaşmaktadır. Ne var ki, birçok ülke, çevre koruması nedenleriyle bu taşıtları sınırlandırmakta ve demiryolu taşımacılığına ağırlık vermeye çalışmaktadır.

Yükleme boşaltma donanımları:
Günümüzde limanların çoğu, dökme yük yükleme ve boşaltma işlemine uygun hale getirilmektedir. Taşımacılıktan istenen verimin elde edilmesi için, hızlı taşıtların yanı sıra, yükleme ve boşaltma işlemlerinin geliştirilmesi gerekir. Bu nedenle, çok sayıda yükleme ve boşaltma aygıtı geliştirilmiştir. Ambalajlı taşımada paletlere, ÇATALLI İSTİFLEYİCİ'lere, krenlere, izbirolara gerek duyulurken, dökme yük taşımacılığında daha pahalı, ama çok daha hızlı iş gören POMP'A lar, KOMPRESÖR'ler,. KONVEYÖR'ler ya da boru hatları kullanılır. Boru hatlarından sıvı ve gazların yüklenip boşaltılmasında yararlanılır. Bu yöntemle aktarılan maddelerin başlıcalan şunlardır: Su; ham petrol; işlenmiş petrol ürünleri; doğal gaz; havagazı. Boru hattı boyunca yerleştirilmiş pompalama istasyonları, akmayı kolaylaştırır. Mazot, gazyağı ve benzin gibi işlenmiş petrol ürünlerinin aktarılmasında, birbirine karışma miktarının az olduğu, art arda pompalama da yapılabilir.
Hangi yöntemin kullanılacağı, aktarılacak maddenin özelliklerine bağlıdır: Akışkanlık; aşındırıcılık; ıslaklık; tozluluk; içindeki zararlı gazlar ya da başka zararlı maddeler.
Sıvılar genellikle, gemide ya da karayolu taşıtında yeralan pompalarla boşaltılıp doldurulur. Büyük bir açık deniz petrol tankerinde, saatte 10 000 ton boşaltabilecek bir düzenek vardır ve bütün yükleme ya da boşaltma işlemi 24 saatte, en az insan gücüyle tamamlanabilir.
Tahıl, kolaylıkla akan bir maddedir. Bu amaçla kullanılan yükleme boşaltma aygıtları, kompresörle çalışan emici borular ile ARKHİMEDES BURGUSU' ndan oluşur. Modern limanlarda bir tahıl gemisi, saatte 2 000 ton hızla boşaltılabilmektedir. Dökme yük halindeki tahıl, un ve öteki taneli ya da toz biçimindeki maddeler aktarılırken, statik elektriğin önlenmesi gerekir. Çünkü, oluşan tozlu atmosfer, oldukça yanıcıdır ve statik yüklenmeyle oluşabilecek bir kıvılcım, bir anda patlamaya yolaçabilir.
Maden kömürü, kok kömürü ve maden filizlerinin yüklenip boşaltılması, günümüzde, genellikle otomatik yöntemlerle gerçekleştirilir ve saatte 4 000 tonluk bir hıza ulaşır.
Pompalama, emme, üfleme ve burgulu konve-yör, kesintisiz aktarma sağlar. Kesintili aktarma yöntemleri içinde, gemiye yukardan yerçekimi yardımıyla boşaltma yapan, havai hat araçları yeralır. Öteki kesintili yöntemlerden biri de, dev kepçeli krenlerin kullanılmasıdır. Açık tavanlı maden ocaklarında kullanılan bu yöntemde, kepçenin bir seferde aktardığı yük, 60 tonu geçer.

Nüve Forum
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]

#sadece remşit#
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
boşaltma, demiryolu, deniz, donanımları, dökme, kara, taşımacılığı, yolu, yük, yükleme

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 10:28 .