Nüve Forum

Nüve Forum > kütüphane > Toplum ve Yaşam > Ulaşım > Ulaşım Araçları > Denizyolu Ulaşımı > Gemiler,Kuru yük,Dökme yük,Konteyner,Layter gemileri,Yolcu gemileri,Petrol tankerleri

Denizyolu Ulaşımı hakkinda Gemiler,Kuru yük,Dökme yük,Konteyner,Layter gemileri,Yolcu gemileri,Petrol tankerleri ile ilgili bilgiler


Binlerce yıldır kullanılan gemiler, tarih boyunca çeşitli tür ve biçimler almıştır. İ.Ö. 2 500 yılında, eski Mısırlıların oldukça gelişmiş yelkenli tekneler (Bk. YELKENLİ) yaptıkları kesin olarak bilinmektedir. Yelkenli tekneler, o

Like Tree3Likes
  • 1 Post By remşit
  • 1 Post By remşit
  • 1 Post By remşit

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 13.11.08, 16:14
Yaratıcı
 
Üyelik tarihi: Jul 2006
Nereden: Ankara
İletiler: 1.365
remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.
Standart Gemiler,Kuru yük,Dökme yük,Konteyner,Layter gemileri,Yolcu gemileri,Petrol tankerleri

Binlerce yıldır kullanılan gemiler, tarih boyunca çeşitli tür ve biçimler almıştır. İ.Ö. 2 500 yılında, eski Mısırlıların oldukça gelişmiş yelkenli tekneler (Bk. YELKENLİ) yaptıkları kesin olarak bilinmektedir. Yelkenli tekneler, o tarihten XIX. yüzyıla kadar önemlerini korudular. Ama, BUHAR MAKİNASI' nın bulunmasıyla, yerlerini, buharlı gemilere bıraktılar. Günümüzde bütün ticaret ve SAVAŞ GEMİLERİ, metalden yapılır, ya DİZEL MOTORU'yla ya da buhar TÜRBİN'iyle çalışırlar (Bk. TEKNE TAHRİĞİ).
Burada yalnızca modern ticaret gemilerini inceleyip, savaş gemilerini ayrı bir madde olarak ele alacağız. Günümüzün ticaret gemileri şu gruplara ayrılabilir: Kuru yük gemileri (şilepler); dökme yük gemileri; konteyner gemileri; layter gemileri; yolcu gemileri; petrol tankerleri; sıvılaştırılmış petrol gazı tankerleri.

Kuru yük gemileri: Bir kuru yük gemisi genellikle çifte dip, birkaç ambar, ortada bir makina dairesi ile baş ve kıç pik tankından oluşur. Bir ya da iki güvertesi ve üç ana üstyapısı vardır. Bu üstyapılar, başta baş kasara, ortada kumanda köprüsü, arkada kıç kasaradır (,pupa) ve teknenin iki yanına uzanır. Gemi, «perde Çifte dip, alt kaplama hasar gördüğünde belirli bir güvenlik sağlamanın yanı sıra, petrol ve içme suyu deposu ya da safra işlevi görür. Çift dipli yapı, gemiye sağlamlık kazandırır; bu özellik, kuru havuz işlemleri için zorunludur. Ön ve arka pik tankları, gemi yüksüzken ağırlık yapması için safra olarak ve trim ayarı (geminin başı ile kıçı arasındaki kot farkı) için kullanılır.
Güverteler arasındaki baş kasara, lostromo deposu olarak (halatların, boyaların, lambaların saklanması için) kullanılır. Baş kasarada her iki çapanın
halatı, bocurgattan (Bk. VİNÇ VE BOCURGAT) çıkıp, güverte zincir locası içinden geçerek, halat uçlarının hırca mapasıyla, (zinciri, zincirlikte gemi gövdesine bağlamak için, zincirlik dibine konulan çelik parça) ön pik perdesine bağlandığı zincirlike gelir.
Kıç tarafta, DÜMEN'in hidrolik mekanizmayla çalıştırıldığı bir dümen mekanizma bölümü vardır. Dümenin kaptan köşkünden kumandası, «tele - motor sistemi Makina sistemleri içinde ısıl verim açısından en üstünü, dizel motorudur. Bu yüzden, kuru yük teknelerinde çoğunlukla, dizel motoru kullanılır. Pervane, hızı düşük bir motora doğrudan bağlantılı olarak çalışır. Pervane mili, şaft yolundan geçerek kıçtan çıkar. Şaft yolunun yararı, ambara konulan yükün mili zedelemesini önlemek ve mil ile yatakları için belli bir açıklık bırakmaktır.
Makina dairesinde, ana motorun. yanı sıra, dizel jeneratörü, yakıt arıtıcıları, hava kompresörü, safra ve sintine tulumbası, soğutma suyu pompaları ve çeşitli zorunlu donanım bulunur. Makina dairesinin tam önünde yakıt dinlendirme tankı, sıvı yakıt deposu ve iskele ya da sancak tarafında safra deposu yeralır. Safra deposu ayrıca, sıvı ya da dökme yük (şeker, tahıl gibi) taşınmasında da kullanılabilir. Barınma yerleri genellikle ortadadır; zabitan kamaraları, köprü güvertesinde ya da filika güvertesinde yeralır. Kaptan köşkü, seyir ve harita odası, telsiz kamarası, genellikle bir aradadır; kaptanın oturma odası, yattığı kamara, tuvaleti ve bürosu da aynı güvertede yerala-bilir. Mutfak, kiler, tuvalet ve eğlence salonları, görev dışındaki tayfanın gürültüden rahatsız olmayacağı biçimde yerleştirilmiştir.
Yeni kuru yük gemilerinde, makina dairesi kıça yakın yapılmaktadır. Böylece, hem milin boyu kısaltılmakta, hem de köprünün önünde, yükün hareket alanını genişletecek bir açıklık sağlanmaktadır. Günümüzde yük aktarımı, vinçlerle kurulan bumbalar yerine, güverte vinçleriyle yapılmakta, bazı gemilerde de, özel ağır yük aktarma donanımı bulundurulmaktadır.

Kaynak:4
3.cilt / s.899-907

Nüve Forum
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]

#sadece remşit#

Konu remşit tarafından (13.11.08 saat 16:22 ) değiştirilmiştir..
Alıntı ile Cevapla
  #2  
Alt 13.11.08, 16:23
Yaratıcı
 
Üyelik tarihi: Jul 2006
Nereden: Ankara
İletiler: 1.365
remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.
Standart Gemiler,Kuru yük,Dökme yük,Konteyner,Layter gemileri,Yolcu gemileri,Petrol tan

Dökme yük gemileri: Bunlar, tahıl, şeker, boksit, demir gibi dökme yüklerin taşınmasında kullanılan tek güverteli, tek pervaneli gemilerdir. Makina dairesi, yükün boşaltılabileceği geniş bir alan bırakmak için en arkada yeralır. Barınma yerleri, makina dairesinin üstüne yerleştirilerek, servis ve sağlık bölümlerinin geminin aynı kesiminde toplanması sağlanır. Üst ve alt alabanda depoları, yük ambarlarının iki yanı boyunca uzanır ve gemi yüksüzken ya da hafifken, pervanenin suyun dışına çıkma eğilimi gösterdiği durumlarda, gemiye ağırlık kazandırmak gibi işlevler görür. Üst alabanda deposuna, tahıl gibi yüklerin kolayca yer değiştiremeyeceği bir eğim verilmiştir. Böylece, bu tür yüklerin geminin dengesini bozması önlenir. Çifte dip deposuna, yakıt ya da safra doldurulur. Bu depo, geminin trimini ayarlamak için de kullanılır. Bazı dökme yük gemilerinin kendi bumbaları ya da güverte vinçleri varsa da, çoğunda,yükleme ve boşaltma işlemleri rıhtımdaki araçlarla gerçekleştirilir. Bu gemilerin gövde yapısı, iki tür postalama sistemind'en oluşmuştur; böylece en sağlam sistem elde edilmiş olur: Güverte, alabanda tankları ve çift katlı taban, gövdeye boylu boyunca, borda kaplamalar ise, çaprazlamasına çekilmiştir.

Konteyner gemileri: Yükleme ve boşaltma işlemleri için limanda yitirilen zamanı kısaltan bu tür gemiler, oldukça yenidir. Söz konusu gemilerin özelliği olan konteynerler (yüklükler), kara taşımacılığında da yükleme sorununu kolaylaştırmaktadır. Konteynerler, değişik boyutlarda (6,1 m uzunluğunda; 12,2 m uzunluğunda; vb.) tasarlanmıştır. Ambar uzunluğu, belli sayıda konteyneri alacak ölçüde hesaplanır; ayrıca, soğutma gerektiren konteynerler için, soğutucuya da yer ayrılır. Bu gemilerde, kamaralar ve makina dairesi, genellikle geminin kıç tarafına yapılır. Böylece güvertede, hem yükleme boşaltma için, hem de büyük kren için geniş bir alan bırakılır. Rıhtımlardaki konteyner krenleri ve taşıyıcı kantarmaları, ancak standart boyutlardaki konteynerleri kaldırır ve belli ölçülerdeki ambar kapaklarından geçirir. Bütün ambarlarda, konteynerin aşağı doğru kayabileceği kızaklar ve en altta kalan konteynerin ezilmesini önleyici payandalar bulunur. Konteynerler, gemi ambarına, baş-kıç doğrultusunda yerleştirilir. Bu yöntemle, hem yükün daha az sarsılması sağlanır, hem de kara ya da demiryoluna gemiden yapılan doğrudan aktarma kolaylaştırılır. Konteyner gemilerinin bir üstünlüğü de, güverteye' konteyner konulabilmesidir; ama bunun miktarı, ambar ağızlarının dayanıklılığına ve kumanda köprüsünün görüş açısının kapanmamasına göre belirlenir. Yükleme ilerledikçe geminin ağırlık merkezi yükseleceği için, dengesi sık sık denetlenmelidir. Tersi, geminin yatmasına ya da alabora olmasına neden olabilir. Güverte üstüne yüklenen konteynerlerin tümü, kancalı teller ve bağlama vidalarıyla ya da çelik çubuklarla bağlanarak, denize düşmeleri önlenir.

Layter gemileri: Yük doldurulabilen küçük salapurya ya da mavnalara layter denir. Layter gemisi de, bu salapuryaları yüklü halde kıç taraftan alan ana gemidir. Bir merkezde toplanan salapuryalar, açık denizlere açılacak layter gemisiyle buluşturularak yüklenir.
Layter gemilerinde bir tek üst güverte vardır. Kamaralar ön tarafta, makina dairesiyse arkaya yakındır. Aktarma boruları geminin iki yanına alınarak, krenin çalışması için güverte üstünde gerekli açıklık bırakılmıştır. Geminin uzunluğu boyunca ayrılmış çelik bölmeler ile enine ayrılmış bölmeler, geminin ambarlarını oluşturur ve layterler bu hücrelere istiflenir. Ambarlarda, layterler için düşey kızaklar vardır; çift katlı dipte de, layterler için hazırlanmış yuvalar bulunur. -
Ambarları birbirine bağlayan merdivenlerle, layterlerin bakımı ve denetimi sağlanır. Kren, kıç taraftaki iki büyük konsolla desteklenir. Krenin kaldırma kapasitesi 500 tonun üstündedir; bu, bir layteri güverte boyunca taşıyıp ambara iletmeye yeterlidir. Her layterin aktarılması 15 dakika sürer. Günümüzde bir layter gemisi, yaklaşık 400 tonluk yük kapasitesi, 18,8 m boyu ve 9,5 m eniyle, 80 tane layter taşıyabilir. Layterler, ambara istiflenebileceği gibi, tek parçalı, «pontonlu Bu sistemin bir üstünlüğü de, su derinliğinin büyük gemilerin yanaşmasına elverişli olmadığı yerlerde kullanılabilmesidir. Karışık yükler birbiri ardınca yüklenip boşaltılabilir. Gemiden bırakılan layterler, akarsu yoluyla, istenilen yere çekilerek götürülür.

Yolcu gemileri: Son yıllarda, çok büyük yolcu gemilerinin yerini, kış yolculuklarına daha elverişli olan küçük gemiler almıştır.
Yolcu gemileri, ticari gemilerden daha çok sayıda bölmelere ayrılmıştır. Böylece, birkaç bölmesi su alan gemi bile, dengesini yitirip batmaz. Gemi, yalnızca bir yandan, dengeyi bozacak biçimde su alırsa, suyun içerden öteki bölmelere de aktarılmasıyla denge korunur.
Geminin iskele ve sancak taraflarında, yolcu sayısına uygun kapasitede can filikaları bulundurulur. Yangın denetimi de, yolcu gemilerinde alınması gereken önemli bir güvenlik önlemidir. Gemiler genellikle, düşey çelik perdelerle yangın bölmelerine ayrılır. Söz konusu perdeler, 30 dakikalık bir yanma boyunca alevlerin yayılmasını önleyebilecek güçte olmalı, ayrıca gemide, otomatik yangın alarmı ve yangın saptama sistemi bulundurulmalıdır.
Cayroskop denetimli bir STABİLİZÖR takımı ya da salma omurgası, yolcu gemilerinde yalpa miktarını ayarlamada ve dalgaları yarmada önemli işlevler yüklenir. Manevra için de, bodoslama çenesine, çift yönlü çalışan bir manevra pervanesi takılır.
Lüks kamaralar üst güvertelerde, tek, çift ya da üç ranzalı kamaralar da alt güvertelerde yeralır. Geminin en önemli bölümü, resepsiyonun, gemi veznesinin, ana merdivenlerin ve asansörlerin bulunduğu giriştir. Bu bölümün, yolcuların en önemli gereksinmelerinin zaman yitirmeden karşılanması açısından, gemide merkezi bir noktada bulunması gerekir. Yolcu gemilerinde çoğunlukla yeralan öteki bölmeler şöyle sıralanabilir: Lokanta; dans salonu; sinema salonu; diskotek; alışveriş merkezi; kokteyl salonları; kulüpler; banka ve kuaförler. Ayrıca bir yüzme havuzu, güvertede bir oyun alanı, küçük çocuklar için bakıcılar, daha büyük çocuklar için de oyun odaları bulunabilir. Gemi yöneticileri kaptan köşküne yakın, tayfa ve kamarotlar ise, daha aşağı güvertelerden birinde kalırlar.

__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]

#sadece remşit#
Alıntı ile Cevapla
  #3  
Alt 13.11.08, 16:25
Yaratıcı
 
Üyelik tarihi: Jul 2006
Nereden: Ankara
İletiler: 1.365
remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.
Standart Cevap: Gemiler,Kuru yük,Dökme yük,Konteyner,Layter gemileri,Yolcu gemileri,Petrol tan

Petrol tankerleri: Bu gemilerde, bir tek ana güverte ve yalnızca makina dairesinde çift karina bulunur. Petrol tankerleri zaten çok bölmeli olduklarından, diplerinin ayrıca çift tabakalı olmasına gerek yoktur. Herhangi bir patlama olasılığını (azaltma amacıyla, makina dairesi, geminin kıç tarafına yerleştirilir ve böylece milin, dolu depolardan geçmesi önlenir. Geminin iki ucunda, depoları koruması için birer tampon bölge ayrılır. Bölmelerin arasında da, petrolün bir başka depoya akmaması için, bu tür ara bölmeler vardır.
Yükü boşaltmaya yarayan pompalar, geminin dibindeki pompalama odasına yerleştirilir. Bu pompa odası, çoğunlukla, tampon bölmenin bir parçasını oluşturur. Pompalar, genellikle makina dairesinden uzanan dingillerle çalıştırılır. Petrol, ana pompaların ucundaki emme boruları aracılığıyla depolardan çekilir; sonra, güverte üstündeki borulara gelinceye kadar, ana pompa odasından yukarı pompalanır. Güverte üstü boruları, rıhtımdaki boru şebekesine hortumlarla bağlanarak, petrolü rıhtımdaki depoya aktarırlar. Petrol tankerlerinde, kapakları petrol sızdırmayacak biçimde yapılmış ağızlar, merdivenlerle geminin dibine bağlanır. Ayrıca, depolardaki petrolün buharlaşmasıyla oluşan gazın birikmesini önlemek için, açık havaya uzanan borular vardır.
Petrol tankerleri, iki ana perdeyle iskele ve sancak tarafında ikiye ayrılır: Orta depolar; yan depolar. Tankerlerin bu biçimde küçük bölmelere ayrılması, hem yükleme ve boşaltmayı kolaylaştırır, hem de geminin dengesini bozabilecek serbest yüzeyi daraltır. Deponun boyu da çok önemlidir. Yarı dolu bir depo, geminin hareketiyle dalgalanarak hasara yol-açabilir. Bu nedenle, deponun boyu kısaltılır ve çalkantı sacı denilen, dalga kırıcı bir yapı kullanılır.
Büyük petrol tankerlerinin motor gücü oldukça yüksektir ve kanatlara aşırı yük binmesi, altı kanatlı PERVANE kullanılarak önlenmektedir. Baş bodoslama topuğu («damlabaş bodoslama
Sıvılaştırılmış petrol gazı gemileri: Bu gemiler dörtgen ya da küresel depolarıyla, özellikte bütan, propan, amonyak ve başka sıvı gazların
Bu gemiler dörtgen ya da küresel depolarıyla, özellikte bütan, propan, amonyak ve başka sıvı gazların taşınması için yapılmıştır. Bu tür gaz tankerlerinin yapısı, dökme yük gemilerininkine çok benzer; yalnız, bunlarda gövdenin içine takozlarla geminin sarsıntısından etkilenmeyecek biçimde yerleştirilmiş, gaz depoları bulunur. Taşman sıvı gazın sıcaklığı, genellikle sıfırın altındadır. Bu, sıvı içinde önemli bir ısı gerilimine yolaçar ve depo, sıcaklık degişimleriyle birlikte biçim değiştirir. Depolar arasındaki boşluğa doldurulan ASAL GAZLAR, herhangi bir sızıntı durumunda, depodaki gazın, havanın oksijeniyle karışarak yanıcı ve patlayıcı hale gelmesini önler. Gerekli asal gaz, makina dairesindeki bir asal gaz biriminden sağlanır. Depolar, düşük sıcaklığa dayanıklı, karbonlu çelikten yapılır; çok düşük sıcaklıklarda da gevrek-leşip çatlamazlar. Bazı gemilerde depolar, soğutma yerine, 10 cm'lik poliüretan köpüğüyle kaplanır. Sıvı gaz, depoların içinde buharlaştığında, deponun üstündeki kubbelerde toplanır ve borularla yeniden sıvılaştırma birimine aktarılır. Daha sonra yoğuşturu-culardan geçirilen sıvı gaz, gene depoya boşaltılır. Depoların üstündeki kubbeler, ana güvertenin 1 m dışına taşar.
Bazen gemide, sıvılaştırıcı ya da soğutucu bulunmayabilir ve buhar uçup gider. Böyle durumlarda, buharlaşan gaz, makina dairesine aktarılarak, gemi yakıtı olarak kullanılır. Bu sistem hem daha az karmaşık, hem de gemideki donanım açısından daha ucuzdur; ama yolculuk süresince, yükün belli bir yüzdesinin tükenmesine yolaçar. Boşaltma, sıvı gazın, geminin orta bölümünden kumanda edilen pompalarla, depoların dibinden pompalanmasıyla gerçekleştirilir. Pompalama sırasında, gazın pompa pervanesinde buharlaşmaması ve emicide buhar oluşturmaması için, bir ters basınç gerekir.
Depolardaki hava, yüklemeden önce bir asal gazla değiştirilir. Bir kez gaz doldurulan depoların, her yüklemede yeniden asal gaz işleminden geçirilmesine gerek yoktur.

Prefabrik gemi yapımı; Bir geminin nasıl yapılacağı, öncelikle geminin türüne ve geminin yapılacağı tersanedeki teknik olanaklara bağlıdır.
Sözgelimi, bir dökme yük gemisi, bütün tersanelerde şöyle yapılır. Önce dip kaplamaları ve boyuna parçalar, montaj kızaklarında tek parça halinde hazırlanarak, yapım alanına getirilir. Sonra, çifte dip birimi, alt kaplamanın üstüne kaynaklanır. Ambar alabandası da yerine yerleştirilip kaynaklanır; iki perde, gemi boyunca yan yana getirilerek belli bir eğimle yerleştirilir. Bundan sonra, ambar alabandasına ve perdelere dış kaplamaların montajı başlar. Üst ambar alabandası da yerine taşınarak, orta güvertenin öteki parçalarıyla birlikte kaynaklanır. Böylece geminin orta iskeleti ortaya çıkar. Geminin baş ve kıç bölmeleri aynı anda yapılır. Her tersanede kullanılmamakla birlikte, bu teknik, işçilik dağılımının eşit olmasını sağlar. Ortadan başlamak, geminin öteki bölümlerinin yapımı sırasında sağlıklı ölçülerin alınmasında yararlı olur. Her büyük parçanın montaj için yapım alanına getirilip omurga üstüne yerleştirilmesinden sonra, gövdenin doğruluğu, bir optik sistemle yeni baştan denetlenir; bu yapılmazsa, sonuçta çarpıklıklar belirebilir.

__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]

#sadece remşit#
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
dökme, gemiler, gemileri, konteyner, kuru, layter, petrol, tankerleri, yolcu, yük

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 22:57 .