Nüve Forum

Nüve Forum > kütüphane > Coğrafya ve Tarih > Ülkeler > Asya > Çin > Çin Resim ve Hat Sanatı

Çin hakkinda Çin Resim ve Hat Sanatı ile ilgili bilgiler


Gerçek Çin resminin kökeni,Han'lar döneminde gerçekleştirilmiş estamplarla süslenmiş tuğlalara kadar uzanır; bu tür parçalarda görülen eğri çizgilerin egemen olduğu desen geleneği, bozkır sanatından büyük ölçüde etkilenmiş, aristokratların çok değer verdiği

Like Tree1Likes
  • 1 Post By lolipop

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 09.02.08, 20:55
lolipop - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Editör
 
Üyelik tarihi: Apr 2006
Nereden: Ankara
İletiler: 7.385
lolipop isimli üye tecrübe puanını kapatmıştır.
Standart Çin Resim ve Hat Sanatı

Gerçek Çin resminin kökeni,Han'lar döneminde gerçekleştirilmiş estamplarla süslenmiş tuğlalara kadar uzanır; bu tür parçalarda görülen eğri çizgilerin egemen olduğu desen geleneği, bozkır sanatından büyük ölçüde etkilenmiş, aristokratların çok değer verdiği resim, Altı Sülale döneminden başlayarak yalnızca süslemeye yönelik olmaktan kurtulup, sanat alanına girmiş, ilk ünlü ressam taocu Gu Kay-cı (344-407), yaptığı saray sahneleriyle uzun bir resim geleneğini başlatmıştır. Genel olarak, hareketsizlikle suçlanan Çin resmi gerçekte özünlü bir araştırmadır. Nitekim, Dun-Huang'da (Türkistan) Altı Sülale döneminde yapılmış freskler, Çinlilerin perspektife egemen olabileceklerini yeterince kanıtlamaktadır yani "aydınlara özgü resim sanat' yetersizlikten değil, bilinçli olar i i perspektife yer vermemiştir. 1 zara resmi, Tang'lar döneminden başlayarak Vang Vey (VIII. yy.) tarafından başarılı bir biçimde temsil edilmişse de, Sung'lar döneminde gerçek anlamda bir gelişme gösterilmiştir ve saygınlığı bir felsefe kur i-mmdan kaynaklanır. Bazen çok uzun olabilen rulolar (uzunlamasına) üstüne gerçekleşfr rilen bu resimler, sanatsal anlatı idealini temsil eder. Yapıt, varlıklı rın ve nesnelerin doğasına giren bir yol, aynı zamanda da derin düştb ceye dalmaya bir çağrıdır: İzleyin tablonun içine girmekte ve orada"insanı kendinden geçiren" hır düşünce yolculuğu yapmakta özgürdür.

Doğa ressamı olan sanatçının içtenlik ve doğallıktan uzaklaşmaması gerekir; zaten kullandığı fırça, mürekkep ve ipek (ya da kâğıt) gibi rötuş kabul etmeyen araç gereçler gereği böyle davranmak zorundadır. Bu doğallık da yapıtın, yaratıcısının ruhunu yansıtmasını sağlar. Demek ki, soylu bir kişi duygu ve düşüncelerini soylu bir resimle anlatacaktır.
Çinlilere göre, bir ustanın yapıtlarını kopya etmek, ona öykünmek, ondan bir şeyler aşırmak değil, onun doğrultusuna girmek, hattâ tekniğini yetkinleştirmek demektir. Gerçekten, bu anlayışa göre usta, kesinlikle olağanüstü ve ulaşılmaz biri değildir; bu nedenle de, bir kopyanın bazen aslından daha üstün olduğu kabul edilir. Son derece ruhsal olan Çin resmi "bayağı" anlayışına kapalıdır. Bu alana ilk adımını atanların önünde bir simgeler evreni açılır, hattâ resim siyasal bir anlam taşıyabilir. Sözgelimi, aydın kişiyi simgeleyen bambu örneğini ele alalım: Dimdiktir; sapmdaki düzenli oyuk çizgileri, diri ve tutkulardan kurtulmuş bir ruhu anımsatır; Yuen'ler sülalesi dönemindeki bambu merakı, Moğol egemenliği karşısında aydın kişilerin boyun eğmemelerini gösteren simgesel bir anlatımdan kaynaklanır [bambu eğilir âma kırılmaz, fırtına geçince eski haline döner). Çin'de hat sanatı, daha başlangıçta ayrıcalıklı bir sanatsal anlatım olmuş, kâğıdın bulunması (105) da bu sanatın gelişmesine katkıda bulunmuştur. Harflerin yapmacıksızlığı ve güçlülüğüyle kendini gösteren içtenlik anlayışı, bu sanatın temel öğesi sayılır. Bu nedenle de Çinlilere göre, yazı resimden ayrı düşünülemez; hattâ Çan resminde, yazı tekniklerinden yararlanılmıştır: Tang'lar sülalesiyle birlikte ortaya çıkan bu resim sanatında, yalın bir çizgiyle, varlığın-özü yansıtılmaya çalışılmıştır. İs ve reçineden yapılan çini mürekkebi, içine katılan su miktarına göre, gri ve siyah renklerin en ince nüanslarını verebilecek, dolayısıyla de en ince çizim oyunlarını yansıtabilecek güçtedir.

Hat sanatı, aydınların çok beğendiği bir türün doğmasına yol açmıştır: Taş üstüne mühür kazıma. Bir aydının kişisel mühürünü bir mühürcüye kazdırması, aydın olma kavramına aykırı bir iş sayılmıştır (ideal aydm,kullandığı mürekkebi ve kâğıdı da kendisi yapmalıdır). Mühürlerde kullanılan harflere, büyük bir estetik duygusu egemendir; son derece özgün olan ve kişiden kişiye değişen çizgiler, küçük boyutlu başyapıtlar gerçekleştirilmesine olanak sağlamıştır.

kaynak 3
3.cilt / s.854-856


İlgili Konular

Çin-coğrafyası, tarihi, imparatorluk dönemi, çin edebiyatı, çin sanatı, eski çin
Çin Coğrafyası- Batı, uzak kuzey, kuzey çin, güney çin
Çin Tarihi- Eski Çin, İmparatorluk Dönemi Çin, Çinliler Sülalesi
Eski Çin-Yang Şao ve Lung Şan Cilalıtaş devri, Çou'lar Sülalesi, Şanglar, Fu-hsi
Çin İmparatorluk Dönemi
Çin'in Yakın Tarihi
Çin Halk Cumhuriyeti Dönemi
Çin'in Dışa Açılma Siyaseti
Çin Edebiyatı-edebiyat bilimi, şiir, roman, düz yazı, tiyatro, çağdaş edebiyat
Çin Sanatı-seramik, manzaralar, porselenler, resim ve hat
Çin Seramiği- Çinde Seramik Yapımı
Çin'de Manzara resimleri ve Porselen sanatı- çin porseleni
Çin Resim ve Hat Sanatı
Çing Sülalesi-Kang-Hsi ve Çien-Lung, gerileme dönemi, çing sülalesi uygarlığı, sanatı
__________________

Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları

Konu lolipop tarafından (11.02.08 saat 23:29 ) değiştirilmiştir..
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
çin, hat, resim, sanatı

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 00:23 .