Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > Okul Öncesi Eğitim, İlköğretim ve Lise > Lise > Sınav stresine çikolata güçlü bellek için balık

Lise hakkinda Sınav stresine çikolata güçlü bellek için balık ile ilgili bilgiler


Sınava hazırlanırken bir de yemek konusunu stres haline getirmeyin" diyen ünlü diyetisyen Dilara Koçak ekliyor: Unutmayın, tüm sorularınızı yanıtlayacak mucize bir gıda yok! Yapmanız gereken; dengeli beslenip, kesinlikle aç kalmamak!

Like Tree3Likes
  • 2 Post By nuvekolik
  • 1 Post By nuvekolik

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 07.06.07, 22:44
nuvekolik
Ziyaretçi
 
İletiler: n/a
Standart Sınav stresine çikolata güçlü bellek için balık

Sınava hazırlanırken bir de yemek konusunu stres haline getirmeyin" diyen ünlü diyetisyen Dilara Koçak ekliyor: Unutmayın, tüm sorularınızı yanıtlayacak mucize bir gıda yok! Yapmanız gereken; dengeli beslenip, kesinlikle aç kalmamak! Çok gerildiyseniz minik bir çikolata ya da kurutulmuş meyve yiyin..

Sınava hazırlanan öğrencilere beslenme konusunu sorun haline getirmemelerini öneren Mezura Beslenme ve Danışmanlık Hizmetleri'nden Uzman Diyetisyen Dilara Koçak; "Dengeli ve yeterli beslenin, sınav günü açıkta satılan yiyeceklerden satın almayın" tavsiyesinde bulunuyor. Koçak, öğrencilere sınav dönemini rahat atlatmaları için adım adım beslenme reçetesi yazdı...

Sınav rehberi
* Yapılan araştırmalarda; sabah kahvaltı eden kişilerin başarı oranlarının ve dikkat düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Her zaman günün en önemli öğünü olan kahvaltı, sınav sabahı da büyük önem taşır.

* Sabah kahvaltısında mutlaka protein olmalı. Şekerle ilgili yanlış uygulamalar, sınav esnasında sorun yaratabilir. Protein içermeyen bir öğünde aşırı yenilen çikolata, meyve suyu, şeker ve benzeri yiyecekler kan şekerini hızlı yükseltir. Bunun sonucunda pankreastan aşırı insülin salınımı, ardından kan şekerinde düşme ve beraberinde konsantrasyon güçlüğü, fenalık hissi ve uyku hali doğurabilir. Bu sebeple; kahvaltıda sadece meyve yemek veya meyve suyu içmek, sadece reçelli ekmek veya bal tüketmek yanlıştır. Protein mutlaka olmalı. Protein kaynağı olarak peynir, süt veya yumurta tercih edilebilir.

* Sınav esnasında susamaya neden olabilecek aşırı tuzlu besinlerden kaçınılmalı (salamuralar, sucuk vb).

* Kahvaltıda içecek olarak kafein içeren yiyecek ve içecekler yerine süt, meyve suyu, ıhlamur ve kuşburnu gibi bitki çayları tercih edilebilir. Ancak normal yaşantısında her sabah 1 fincan çay veya kahve ile güne iyi başlayan bir çocuğun bugüne ait özel bir değişiklik yapmasına gerek yoktur.

* Doğru olan normal davranış tarzı mümkün olduğunca korunmalı. Sınav öncesi, son akşam yemeği ve sabah kahvaltısında bazı öğrenci adayları gereğinden fazla titiz davranıyor. Her zaman yedikleri yiyecekleri yemiyor. Bu kadar değişiklik ve strese gerek yok, doğru beslenme sınırları içinde kalmak yeterli. Ailelerin bu konuda ısrarcı ve ürkütücü olmamaları çok önemli.






Sınavdan bir gün önce, şimdiye kadar yemediğiniz bir besini ilk defa o gün tüketmeyi denemeyin. Hazımsızlık, gaz veya bağırsak düzeninde bozulmaya sebep olabilir.

* Mümkünse dışarıda yemek yemeyin; evde daha önce denediğiniz, yediğiniz ve en sevdiğiniz ama az yağ ile pişirilmiş yemekleri tercih edin.

* Rahat bir uyku için; uyku saatinizden 1-2 saat önce çay ya da kahve içmeyip, kafein içeren içecekler yerine bitki çaylarını tercih edin.

* Stres ve gerilimin arttığı dönemde bazı kişiler çikolata veya tatlı yiyerek kendini rahatlatır. Bu konuda dikkat edin; aşırı miktarda şeker ve yağ tüketimi bağırsak hareketlerinizi bozabilir.

* Sınavdan bir gün önce tatlı ihtiyacınızı sütlü ve meyveli tatlılar ya da kuru meyvelerle bastırmaya çalışın. Çikolata miktarını her zaman yediğinizden daha fazla artırmayın.

* Sınavdan önceki tüm gün sindirim rahatsızlıkları ve zehirlenmelere yol açabileceği için dışarıda ve açıkta satılan yiyecekler tercih edilmemeli, sınavdan bir gün önce kuru baklagiller gibi gaz yapıcı besinler tüketilirken dikkatli olunmalı.





Sevdiğiniz bir balık cinsinden haftada en az 2 defa tüketmeye çalışın. Böylece, omega-3 yağ asitlerinden olan Docoso Hegzanoic Acid'in (DHA) belleği güçlendirici, öğrenmeyi ve konsantrasyonu artırıcı etkisinden faydalanırsınız. Balık yeme alışkanlığınız yoksa günaşırı (haftada 3-4 kez) balık yağı tabletlerini tercih edebilirisiniz.

* B vitamini; stresi önler ve rahatlatır. B vitaminini ekmek, kuru baklagiller ve tahıllar gibi gıdalardan almak mümkün. Sınav haftasında ekmeği azaltmayın ve kaldırmayın. Özellikle sınavdan önceki gün öğlen veya akşam sevdiğiniz bir makarna türünü çok yağlı olmamak kaydıyla yiyebilirsiniz.

* Hatırlama yeteneğini artırmak ve güçlü bir vücut için antioksidantlardan faydalanılabilir. Bunun için; havuç ve yeşil yapraklı sebzeler tercih edilebilir. C vitamini açısından da çilek, portakal suyu veya kivi bolca tüketilebilir.

* Dengesiz beslenme (aşırı karbondihrat alımına dayalı tek yönlü beslenme), aşırı şeker tüketimi, uzun süre açlık ve öğün atlamak hafızayı zayıflatabilir. Bu sebeple sınava hazırlanırken yeterli ve dengeli beslenme kurallarına uyulmalı ve öğün atlanmamalı.

* Ceviz, fındık ve badem, zengin mineral ve vitamin içerikleriyle önemlidir; her gün 2 tam ceviz, 10 fındık ve 10 badem yenilebilir.

* Aşırı yorgunluk hissedenler günlük bin miligram C vitamini takviye alabilir veya yine her gün demir içeriği yüksek multivitamin (kompleks vitamin) tercih edebilir. Tablet almak yerine her gün bir bardak taze sıkılmış portakal ve çilek suyu ile bir tatlı kaşığı pekmez almak da iyi bir C vitamini ve demir desteğidir.



Sınavda su tüketiminin yanı sıra, taze sıkılmış meyve suyu da tercih edilebilir ancak sınav esnasında yenilen veya içilen hiçbir besinin mucize yaratmayacağı da unutulmamalı. Sınavda geçen 3 saat uzun bir süredir; vücudun sıcak hava veya ter ile oluşan sıvı kaybını yerine koymak doğru bir davranıştır. Ama aşırı miktarda sıvı tüketimi tuvalet ihtiyacını tetikleyebilir. Deneme sınavlarından daha farklı bir içecek tür ve miktarına gerek yoktur.

* Çikolatanın direkt başarıyı arttırıcı bir etkisi yok. Ancak az miktarda yiyeceğiniz çikolata stresinizi azaltmada yardımcı olabilir. Ama fazla tüketiminiz kan şekeri dengenizde düzensizliğe yol açabileceğinden; eğer seviyorsanız sınav esnasında çikolata yerine kurutulmuş meyvelerden de (kuru kayısı, kuru erik, kuru üzüm, kuru incir, vb.) faydalanabilirsiniz.



Sabah: 2 dilim ekmek, 1 bardak taze meyve suyu, 1 -2 dilim peynir; 1 tost, domates-salatalık, 4-5 zeytin, 3-4 parça ceviz, 1 bardak süt ve salatalık. Haftada 3 adet yumurta ilave edilebilir.

Ara öğün: 10 fındık+ 2 kuru kayısı+ 1 bardak süt.

Öğle: 3-4 köfte veya aynı oranda et veya tavuk balık, Yeşil /çoban salata (roka, semizotu ve ceviz ilaveli) 2 dilim ekmek veya 2 orta boy patates veya 1 tabak makarna 1 bardak ayran veya cacık

Ara öğün: 1 Tost+1 bardak ayran veya 2 porsiyon meyve, 1 kase yoğurt veya 1 kase sütlü tatlı.

Akşam: 1 kase çorba, 1 porsiyon etli sebze yemeği veya kuru baklagil (Haftada 2-3 gün ızgara balık veya ton balığı) 1 kase yoğurt veya cacık veya salata üzerine 2 dilim peynir Salata (roka, semizotu ve ceviz ilaveli) 2 dilim ekmek veya 4-5 kaşık pilav veya makarna

Ara: 1-2 meyve 1 bardak süt 10 fındık Erkek çocukların kız çocuklara göre enerji gereksinimi daha yüksektir, bu sebeple erkek öğrenciler ekmek, meyve ve köfte miktarını birer porsiyon daha artırabilir.
Alıntı ile Cevapla
  #2  
Alt 08.06.07, 14:08
nuvekolik
Ziyaretçi
 
İletiler: n/a
Standart Cevap: Sınav stresine çikolata güçlü bellek için balık

Sınavdan önceki gece uyuyamama korkusu daha çok uykusuz bırakır



ESRA TÜZÜN



Öğrencilerin sınavdan önceki gece 'mutlaka 8 saat uyumam gerekiyor' diye kendilerini zorlamaması gerektiğini söyleyen Psikolog Yeşilyurt: Bu zorlama uykunuzu daha fazla kaçırabilir. Ayrıca o gece az uyusanız da sınavda başarılı olabilirsiniz..

Sınavlarla ilgili okurlardan gelen soruları International Hospital Psikoloğu Ferahim Yeşilyurt yanıtladı:

*Sınavdan önceki akşam ya uyuyamazsam diye çok korkuyorum; sınavda uyuyakalır mıyım? Birçok öğrenci bu kaygıyı yaşar. Normalde ortalama 8 saatlik bir uyku ihtiyacımız vardır. Ancak her gece bu uykuyu almak gibi bir zorunluluğumuz yoktur. Bir gecelik uykusuzluklar, sizin performansınızı çok fazla etkilemez. Sizi etkileyebilecek olan kronik uykusuzluklardır. Örneğin; 1 hafta-15 gün sürekli olarak uyku sorunu yaşamanızdır. Bunun dışındaki uyku sorunları çok önemli değildir. O gece kısa uyusanız da sınavda başarılı olabilirsiniz. Bu nedenle 'mutlaka 8 saat uyumam gerekiyor' diye kendinizi zorlamayın. Bu zorlama uykunuzu daha fazla kaçırabilir.

*Sınava girmeyi beklerken başkalarıyla sohbet etmeli miyim? Sınava gireceğiniz okulun bahçesinde tanıdık birilerine rastlamak ve onlarla konuşmak sizi rahatlatır. Ancak hiç tanımadığınız kişilerle konuşmak bazı riskler oluşturabilir. Kafanızı biraz dağıtmaya çalışın. Olaylara biraz daha dışarıdan bakmaya çalışın. Örneğin; çevrenizde olan bitenleri sanki bir televizyondan izliyormuş gibi yapabilirsiniz. Sınav sabahı, sınava gireceğiniz okulun bahçesindeki insanların yüz ifadelerine dikkat etmeye çalışın. Biraz dikkatli baktığınızda size komik de gelebilir.

KAYGI ADAPTASYON SAĞLAR
*Sınava çok erken mi gidelim? İdeal olan; sınav başlama saatinden 30-45 dakika önce orada olmaktır. Ancak büyükşehirlerde bunu ayarlamak zordur. Geç kalma endişesiyle aşırı temkinli davranıp çok erken saatte sınavın yapılacağı okula ulaşmışsanız; okulun bahçesinde fazla uzaklaşmadan yürümek ve hareketsiz kalmamak idealdir.

* Sınava başlarken heyecanlanırsam yenmek için neler yapmalıyım? Bu normal bir durum. Öğrencilerin büyük bir kısmı bu duyguyu yaşar. Sınava başlamak için belirli bir kaygı düzeyine ihtiyacınız var. Bu kaygı sizin ortama daha kolay adapte olmanızı sağlar. Rahatsızlığınızı gidermek için ellerinizle yüzünüzü ovuşturabilir, nefesinizle ellerinizi ısıtmaya çalışabilirsiniz.

*Sınav gözetmeninin topuklu ayakkabı ile salonda dolaşırken çıkardığı ses beni çok rahatsız ederse ne yapmalıyım? Bu durum sizin konsantrasyonunuzu bozuyor olabilir. Kendi içinizde sıkıntı yaşamaktansa elinizi kaldırıp sınav gözetmenine durumu ifade etmenizde fayda var. Bazı öğrenciler sınav gözetmeninin tepkisinden çekinir ve kendilerine terslik çıkarabileceğini düşünür. Oysa uygun bir üslupla rahatsızlığınızı dile getirdiğinizde size yardımcı olacaklardır.

SU İÇMEYİ ABARTMAYIN
* Sınavlarda sık sık tuvalete gitme ihtiyacı hissedersem, ne yapmalıyım? Yetişkin bir kişinin idrar kesesi 500-600 mililitre idrar alır. Ancak kapasite 150 mililitreye (1 bardak) gelince idrar boşaltma ihtiyacı duyarız. Sınava girerken aşırı su içmeyin. Sınavda susuzluk hissederseniz yanınızda bulunduracağınız küçük bir su şişesindeki su ile ağzınızı ıslatmanız yeterlidir. Ayrıca sınava girmeden önce tuvalete gitmenizde fayda var.

* Deneme sınavlarında bile kalbim heyecandan dışarı fırlayacakmış gibi oluyor. Ya gerçek sınavda da öyle olursa? Kalp atışlarınız beyniniz tarafından yönlendirilir. Yaşadığımız duygu yoğunluğuna bağlı olarak çalışmasında değişimler görülür. Bazen hızlanır, bazen yavaşlar. Ancak bu değişimler size fizyolojik olarak bir zarar vermez. Kalp çarpıntınızın üzerinde durmamaya çalışın. Bir süre sonra normale dönecektir. Eğer sınavda nefesiniz kesilir gibi olursa; nefes almaya çalışmak yerine nefesinizi dışarı vermeye çalışın. Kendinizi daha fazla nefes almaya zorlamayın. Öncelikle nefesinizi dışarı doğru üfleyin. Sonrasında zaten normal nefes almaya başlarsınız.

*Sınavın başında zihnimden tüm bilgiler uçup gidecek veya her şey birbirine karışacak diye düşünüyorum; bu kaygıyı nasıl yenebilirim? Öncelikle bu durumun olağanlığını kabul etmek gerek. Çünkü soru kitapçığını açıp sorularla yüz yüze gelmeden önce dikkatiniz tamamen kendinize ve kendi bedeninize yöneliktir. Kendinizle uğraşmayı bırakıp sorularla uğraşmaya geçerken, bu geçiş sürecinde kısa süreli bu tür bir zihinsel bulanıklığı yaşamak son derece olağandır.
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
balık, bellek, çikolata, güçlü, stresine, sınav

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 00:20 .