Nüve Forum


Mantık hakkinda Koyut ile ilgili bilgiler


KOYUT a. Mant. Bir akılyürütmeden önce kabul edilmesi istenen ve daha önceki hiçbir doğru önerme kendisine bağlanamaz gibi göründüğü için tanıtlanamayan, ama doğruluğundan da kuşku duyulamayan önerme. (Bu yönden koyut,

Mantık Bilginin yapısını inceleyen, doğru ile yanlış akıl yürütmenin ayrımını yapan disiplin. Doğru düşüncenin aletidir. Önceleri bir felsefe dalıyken daha sonra Matematik ve Bilgisayar Biliminin de parçası haline gelmiştir. Mantığa en büyük katkıları Aristoteles ve Gottlob Frege yapmıştır.

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 04.01.11, 13:18
loli - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Editör
 
Üyelik tarihi: Apr 2006
Nereden: Ankara
İletiler: 8.182
Blog Başlıkları: 6
loli isimli üye tecrübe puanını kapatmıştır.
Standart Koyut

KOYUT a. Mant. Bir akılyürütmeden önce kabul edilmesi istenen ve daha önceki hiçbir doğru önerme kendisine bağlanamaz gibi göründüğü için tanıtlanamayan, ama doğruluğundan da kuşku duyulamayan önerme. (Bu yönden koyut, be!ite çok yakındır. Klasik geometrideki koyutların en ünlüsü Eukleides koyutudur.) [Eşanl. KONUT.]

***8212;Fels. Aristoteles'e göre, kendi başına apaçık olmamasına ve mantıksal bakımdan da kanıtlanamamasına karşın, hocanın, öğrencisinden doğru olarak kabul etmesini istediği kanıtlanmamış, ama doğru önerme. (Aristoteles şöyle der: "Koyut [yun. aitema], öğrencinin kanıtlanabilir sanmasına karşın, kanıtlanmaksızın ileri sürülür ve kullanılır" [ikinci analitikler (Analytika ystera), 1, 10]. Böylece Aristoteles, koyutu, belitten [yun. aksioma] ayırır.) Pratik aklın koyutları, Kant'a göre, "spekülatif aklın fikirlerine nesnel gerçeklik kazandıran (...), zorunlu olarak uygulayımsal bir görüş açısından kabul edilmiş olan varsayımlar". (Bk. ansikl. böl.)

***8212;Mant. ve Fels. Koyut koymak, bir önermeyi, bir kesinlemeyi koyut olarak koymak.

***8212;ANSİKL. Fels. Kant'a göre, pratik aklın üç koyutu vardır: "Bunlar, ruhun ölümsüzlüğü; olumlu yanıyla ele alınan, yani akılla kavranabilir dünyadan olan bir varlığın nedensellik ilkesi olarak anlaşılan özgürlük; ve Tanrı'nın varlığı koyutlarıdır. Birincisi, ahlak yasasının tam olarak yerine getirilebilmesi için yeterli bir sürenin pratik bakımdan gerekliliği koşulundan kaynaklanır; ikincisinin kaynağı, duyular dünyası karşısında bağımsız olmak ve akıl dünyasının yasası uyarınca kendi istencini belirlemek gerektiği varsayımıdır; üçüncüsünün kaynağı ise, bağımsız bir yüce iyiliğin, yani Tanrı'nın varlığı kabul edildiğine göre, böyle bir akıl dünyasında her şeye egemen bir iyiliğin varlığının zorunlu bir koşul olmasıdır" {Pratik aklın eleştirisi, 1, 2, 6.).

kaynak:2-cilt:12
__________________
NEVART AKADEMİ
www.nevart.net
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Disleksi Eğitimi
Okuma Güçlüğü
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
koyut

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 06:29 .