Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > Okul Öncesi Eğitim, İlköğretim ve Lise > İlköğretim 1. Kademe > İlköğretim I. Kademesinde müzik ve hareket eğitimine başlangıç için bir model önerisi

İlköğretim 1. Kademe hakkinda İlköğretim I. Kademesinde müzik ve hareket eğitimine başlangıç için bir model önerisi ile ilgili bilgiler


Sonuçlar Bu çalışmada elemanter müzik ve hareket eğitimi anlayışının bütünsel yapısına dair anlayış korunarak, eğitsel hedeflere ulaşmak için gerekli olan yöntem bilgisi üzerine fikirler üretilmeye çalışılmıştır. Elemanter müziğin, bireyin kendini

Like Tree12Likes

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #11  
Alt 03.08.08, 13:17
Şebnem - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Profesör
 
Üyelik tarihi: Sep 2006
İletiler: 6.440
Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart İlköğretim I. Kademesinde müzik ve hareket eğitimine başlangıç için bir model

Sonuçlar
Bu çalışmada elemanter müzik ve hareket eğitimi anlayışının bütünsel yapısına dair anlayış korunarak, eğitsel hedeflere ulaşmak için gerekli olan yöntem bilgisi üzerine fikirler üretilmeye çalışılmıştır. Elemanter müziğin, bireyin kendini söz/konuşma, müzik ve hareket ile ifade etmesine yönelik bireysel yönünün yanında; dil, müzik ve hareket birliğine dayalı kültürel mirası aktarmak yolunda verdiği olanaklarla toplumsal yanı da göz önünde tutulmaya çalışılmıştır. Oluşturulan örnek uygulamalar ve bunların sonucunda ortaya çıkan modelleme bu anlayışa dayanmaktadır. Bu sonuçlar ışığında, ilköğretim müzik derslerine Orff yaklaşımı ile bir başlangıç yapmak için şöyle bir modellemeye gidilebilir:
***8226; Çalışmaya birinci sınıftan başlama ola-
nağı varsa bu sınıf seviyesinde, ritim ve hareket eğitimi ile ilgili temel kavramların ***8220;oyun***8221; kurgusu içinde ağırlıklı olarak verilmesi daha uygun olacaktır. Çalışmada ritmik motiflerden yola çıkarak, ritmik form yapılarına kadar uzanan sürecin oldukça olumlu sonuçlar verdiği göz-lenmiştir. Çocuklar öncelikle kendi bedenlerini kullanarak, ritim, tempo, tını gibi müzik öğeleri hakkında deneyim kazanmışlardır. Bu çalışmanın ritmik algıyı ve ritim duygusunu geliştirme yolunda önemli katkılar getirdiği söylenebilir. Çalışmanın ritim çalgıları ile desteklenmesi ilgiyi artırdığı kadar, çocukların bu çalgılarla ilgili temel teknikleri kazanmalarına da yardımcı olmuştur. Böylece, ezgi çalgılarına geçmeden önce çeşitli ritmik çalışmaları yapmak, eşlik an-layışını oluşturmak, tempo, tını, gürlük gibi mü-ziğin öğeleri ile ilgili temel yaşantıları sağlamak mümkün olacaktır. Ritim çalgıları, form bilgisi oluşturma açısından da oldukça kullanışlıdırlar. Bu sınıf seviyesinde ezgi çalgılarının kullanımı ile çok etkili sonuçlar alındığını söylemek mümkün değildir. Bu noktada çocukların hazır bulunuşluk seviyeleri kadar, sınıf mevcudunun da önemi vardır. Bu yaş grubunda ezgi çalgıları ile yapılacak çalışmalarda sınıf mevcudunun on-on iki öğrenci ile sınırlı kalması çok daha sağ-lıklı olacaktır. Öte yandan, ezgi çalgıları bir takım ses denemeleri ve tını oyunlarını gerçekleş-tirmek amacıyla kullanılabilir. Bu sınıfta ezgi eğitimi, daha çok ses eğitimi ağırlıklı yürütülebilir. Sayışma, tekerleme, şarkı ve türküleri doğ-ru ve düzenli söyleyebilme, bu müziklere uygun hareket edebilme ve ritmik eşlik yapabilme bu sınıf seviyesi için temel çalışma şeklidir. Bu an-layış içinde yukarıda da belirtilen tını, tempo, gürlük, hız gibi müzik öğeleri ile ilgili deneyimleri öğrencilere aktarmak için öğretmenin, Jungmair***8217;in deyimiyle ***8220;ses malzemesi ile yapı-lan bütünsel bir çalışma***8221; fikrine sahip olması gerekir. Hareket çalışmaları ile ilgili olarak temel yürüme, sıçrama alıştırmaları yapılabilir. Bu alıştırmalar bütünsel bir plan içinde müzik ve ritim ile birlikte kullanılabileceği gibi, sadece
ritmik veya serbest anlayışla sadece hareket eği-timine yönelik derslerde düzenlenebilir. Bu noktada sınıf yönetimi açısından müzik-ritim ve hareket bütünlüğünü koruyan ders planları çok daha kolaylık sağlayacaktır.
***8226; İkinci sınıflarla yapılan uygulamalarda ritim ve hareket eğitimi açısından büyük farklı-lıklara rastlanmamakla beraber, ezgi eğitiminde çalgıların kullanımı ile ilgili daha başarılı olunduğu söylenebilir. Sınıf mevcudunun kalabalık olması ile ilgili problem bu sınıf düzeyinde de geçerliliğini korumaktadır. Ancak bu sınıf düzeyinde, ezgi çalgıları ile eşlik çalışmalarına başlangıç yapılabilir. Başlangıç aşamasında yapılacak çok basit dem tutma çalışmaları hem motor becerinin gelişmesine yardımcı olacak hem de çalgıdaki seslerin tanınmasını sağlaya-caktır. Sınıf seviyesine göre ezgisel ostinatoya ve oradan da iki ya da üç sesli sayışma ve tekerlemelerin ezgilerini çalmaya geçiş yapılabilir.
***8226; Dördüncü sınıflarla yapılan uygulamalar ile bu araştırmada yer alan bazı sorulara daha açık cevaplar bulanabilmiştir. Dördüncü sınıf-larla diğer iki sınıf seviyesi arasında, hazır bulunuşluk ile motor beceriler açısından belirgin farklar vardır. Bu sınıf düzeyinden itibaren eğitim materyali olarak, Türk makam ve Türk halk müziği ritimlerinden daha etkin bir biçimde yararlanılabilmiştir. Özellikle ritim ve hareket eğitimi anlamında çok olumlu sonuçlar elde edil-miştir. Karma Türk ritimleri ile yapılan uygulamalar oldukça başarılı olmuştur. Ezgi eğitimin-de de, hem ses hem de çalgı eğitimi açısından hedeflere ulaşıldığı düşünülmektedir. Bununla beraber, sınıf mevcudunda yaşanan sıkıntılar burada da ortaya çıkmıştır. Karma Türk ritimlerini kullanarak ve Türk halk oyunları figürlerinden esinlenerek oluşturulan küçük danslar tüm öğrenciler tarafından ilgi ve istekle karşılanmış-tır. Aynı durum, geleneksel Türk ritim çalgıları için de geçerli olmuştur. Öğrenciler bu çalgıları başarı ile kullanmışlardır. Bu uygulamalardan elde edilen sonuçlarla çeşitli önerilerde bulunmak mümkündür.
***8226; Bu çalışmada daha önce açıklanan sebeplerden dolayı yer alamayan üçüncü sınıf seviyesinde, ilköğretim müzik öğretimi programı-na da uygun olarak, sayışma ve tekerlemelerin ezgilerini çalmaya geçiş yapılabilir. Bu sınıftan itibaren ezgi eğitiminde, ezgi çalgılarına daha ağırlıklı yer verilebilir.
***8226; Yine bu çalışmada yer almayan beşinci sınıf düzeyinde ve devam eden sınıflarda, Türk kültür yaşantısını oluşturan örf, adet, gelenek-görenekler ve seyirlik oyunlardan eğitim için uygun olan veya eğitim içinde yer almasında yarar görülen örnekler; dans-müzik-hareket temelinde drama ile işbirliği yaparak kültür pedagojisi uygulamaları şeklinde, alanlar arası geçişe olanak tanıyan bir anlayışla yer alabilirler.
***8226; Öte yandan, Türk makam müziği ve Türk halk müziği***8217;nden ezgi öğretiminde de yararlanmak amacıyla ilköğretim ikinci kademesinde (6***8211;8. sınıflar) kullanılmak üzere, Orff çal-gılarından esinlenerek eğitim amaçlı bir ***8220;Ezgili Vurmalı Türk Çalgısı***8221; yapılabilir.
***8226; Bu çalışma sonucunda, Orff Yaklaşımı çerçevesinde elemanter müzik ve hareket eğiti-minin kültürel mirasa ait öğeleri aktarmakta bütünsel bir bakış açısı getirdiği ve bu konuda çe-şitli olanaklar sunduğu söylenebilir. Bu aşamada konu ile ilgili olarak müzikologların, müzik eği-timcilerinin, halk bilimcilerinin, pedagogların, sosyologların, psikologların, dansçıların, edebi-yatçıların konuya farklı açılardan katkılar sağla-yacakları bir gerçektir. Orff Yaklaşımı***8217;nın özüne ve yapısına uygun olarak sadece ilgili eğitim fakültelerinde değil, üniversitelerin adı geçen bölümlerinde çeşitli boyutları ile ele alınması ve bilinmesi hem eğitim hem de kültür yaşantımız açısından önemli açılımlar sağlayacaktır.


Makale yazarları
Atilla Coşkun TOKSOY*, Şehvar BEŞİROĞLU
İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzik Tarihi Programı, 34437, Taşkışla, Taksim, İstanbul

Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf itu-b_2006_3_2_AC_Teksoy.pdf (311,6 KB (Kilobyte), 6x kez indirilmiştir)
Alıntı ile Cevapla
  #12  
Alt 19.07.09, 16:35
Nüvekolik
Ziyaretçi
 
İletiler: n/a
Standart Cevap: İlköğretim I. Kademesinde müzik ve hareket eğitimine başlangıç için bir model önerisi

Bu yazi Orff-Schulwerk´i tam olarak anlayamayan birnin yaptigi bir arastirmanin Orff-Schulwerk´in Türkiye´de taninmasini ve gelisimini ne kadar büyük bir tehlike icine sokabileceginin bir örnegidir. Yazdiginiz aciklamalar Orff-Schulwerk hakkinda en kücük bir bilgi vermemektedir. Ilkokullar icin yaptiginiz arastirma tam anlamiyla bir fiyaskodur. Sadece bir okulda deneyerek bir genellemeye varamazsiniz. Cocuklardan aldiginiz geri bildirim, onlarin yapabilirliklerine sagladiginiz katki sizin calismanizin kalitesi ile ilgilidir. Ilk önce Orff-Schulwerk´in böyle genellemelerden uzak oldugunu anlamaniz gerekiyor.
1. ve 2. siniflarda ezgi calgilarinin kullanimindan cok etkili sonuclar alamamanizin nedeni cocuklari yeteri kadar motive edememis olmaniz, onlarin seviyesine inememis olmaniz, her cocuga bireysel olarak, yapabilecegi kadar bir görev verememis olmanizdan ya da diger kosullari yeteri kadar gözönünde bulundurmamis olmanizdan kaynaklanabilecegini hic düsündünüz mü? Orff-Schulwerk cocuklara 1. sinifta sadece ritim ve sarki ama 4. sinifa geldiginde enstrümana gecilebilir diye bir amac dogrultusunda islemez, bir sinirlama getirmez. ORFF-SCHULWERK KONUSMAYI, HAREKETI/DANSI VE MÜZIGI BIR BÜTÜN OLARAK GÖRÜR. BU MÜZIK, HAREKET VE KONUSMA/DIL BÜTÜNLÜGÜNÜ/BIRLIGINI INSANIN TEMEL YETENEKLERI OLARAK ANTROPOLOJIK BOYUTLARIYLA ELE ALIR VE BUNLARI KENDINI IFADE ETMENIN VE YARATICILIGIN TEMEL FORMLARI OLARAK KISILERIN BIREYSEL OLANAKLARI DOGRULTUSUNDA KULLANIR. Bu temelden yola cikarak O.S. felsefesinin yaraticilik üzerine odaklandigini gözden kacirmamaniz gerekir. Ben sizin yazinizda yaraticiligi öne cikaran bir nokta göremedim. Herseyi bir sisteme baglama arzusu icerisindesiniz. Cocuklar bu yasta ezgi calgilari kullanamaz diyorsunuz. Evet belki sinizle kullanamazlar, cünkü bu calgilari nasil kullanmaniz gerektigini bilmediginiz bariz.

Orff-Schulwerk ´in baska bir öelligi ögretmene büyük bir sorumlulugun düsmesi. Iste sizin örnekte gördügümüz gibi dersler O.S. adi altinda fiyaskoya dönüsebilir. Ilk önce lütfen daha fazla O.S. hakkinda okuyunuz. Biraz birseyler okumus oldugunuzu görüyorum fakat lütfen temelini anlamaya calisiniz. Anlamadiginizi arastirmaniz ve yaziniz gayet acik ele veriyor. Elementer kavramini sorgulayiniz. Cocuklarin müzigi gercekten anlamalarini nasil saglayabilirim? Müzik sadece üc-bes ritmi ya da melodiyi dogru calmak ya da söylemek degildir. Ögrendikleri müzikal ögeleri farkli müzikal pratiklere nasil uygulayabilirler? Müzik dinleme aliskanliklarina nasil bir katki saglar bu ögrettiginiz ritimler, formlar, melodiler, vs. vs.?? Müzikal baglanti kurabilmelerini sagliyor musunuz bir ögretmen olarak ya da siz kendiniz bu baglantilari kurabiliyor musunuz? Müzigin ögelerini ögretirken cocuklari yaraticiliga nasil yönlendirebilirim sorusunu soruyor musunuz? Müzigi cocuklarin kendilerini ifade edebilecekleri, sosyal iliski kurma, cognitif düsünme yeteneklerini gelistirebilecekleri,ayni zamanda duygusal olarak da beslenebilecekleri, kendilerine güven kazanacaklari ve baskalarina güven kazanacaklari bir ortama nasil dönüstürebilirim?
O.S. sadece oyun ve eglenceden ibaret degildir, bunu amac edinmez. Oyun bu yukarda saydiklarima ulasabilmenizi saglayan araclar olarak kullanilir. Amac eglenmeyi ögrenmek degildir fakat ögrenmek neseli bir ortamda gerceklesebilir. Bu neseli ortam laylaylom bir palyacoluk degildir. O.S. couklarin yapamadiklarina odaklanmak, yapabildiklerine odaklanir. Her cocuk farkli sekilde ögrenir. Birinin öbüründen farkli yetenekleri, farkli ilgi alanlari vardir ve farkli zaman süreclerinde ögrenirler yani biri daha hizli biri daha yavas. Herhangi bir yargiya varmadan önce herbir cocuga gereksinim duydugu zamani tanimaniz gerekir. Bu yüzden 4. siniflarla ezgi enstrümanlari kullanilirken 1. siniflarla kullanilamaz diye bir yargiya varmaniz cok yanlis. Her bir müzikal materyal farkli yastaki ve yetenekteki cocuklara göre adapte edilebilir. Daha önce de belirttigim gibi O.S. cocuklarin yapabildikleri kadarina konsantre olur ve bunlari öne cikartarak cocuklarin farkli alanlardaki gelisimlerini (müzikal, motorik, sosyal, duygusal, bilissel, vs.) destekler.

Sizin sahsinizda kendini "Orff Ögretmeni" ve "Orff Arastirmacisi" ilan eden herkese sesleniyorum. Lütfen yüzeysellikten kurtulun,özünü anlamaya calisin ve icsellestirmeye calisin. Bu ayni zamanda bir yasam görüsüdür. Siz gercekten anlamadan ve dogru baglantilari kurarak kendiniz icin bir anlayis gelistirmeden cocuklara bir katki saglayamazsiniz. Sanatsal yeteneklerinizi de gelistirmeye calsimalisiniz, hersey para kazanmak ya da ün kazanmak degildir.. Kendinize "Orff Ögretmeni" maskesi takacaksaniz lütfen dogru maskeyi secin yoksa cok komik görüneceksiniz ki birsürü kisi görünüyor. Ayica "Orff-Ögretmeni" gibi bir kavram yok dünyada.. Uyduruk bir isimle egolarini tatmin etmeye calisiyor bizim zavalli ÖRTmenlerimiz.

Benim bu yazima kizanlar olacaktir. Bu yazdiklarimi daha yumusak bir sekilde formüle edebilirdim fakat tepkimi bu sekilde ortaya koymayi tercih ettim. Lütfen siz de bana tepkinizi gösterin ya da savunmanizi yapin fakat lütfen mantikli bir sekilde ve anlayisinizi ortaya koyar sekilde. Yoksa yine cok komik olabilirsiniz!!!!

Saygilarimla
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
başlangıç, eğitimine, hareket, kademesinde, model, müzik, önerisi, ılköğretim

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 15:19 .