Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > İletişim Fakültesi > Radyo Televizyon Sinema > Simge Kavramı Ve Bir Film Çözümlemesi: Karşılaşma

Radyo Televizyon Sinema hakkinda Simge Kavramı Ve Bir Film Çözümlemesi: Karşılaşma ile ilgili bilgiler


[coverattach=1]Simge Kavramı Ve Bir Film Çözümlemesi: Karşılaşma-The Concept Of Symbol And A Fılm Analysıs : Karşılaşma Sinemanın bir eğlence aracı olmadığı gerçeğinden yola çıkıldığında ve sinemanın bir iletişim dizgesi olduğu

Radyo Televizyon Sinema Radyo Televizyon Sinema Bölümü 1965 yılından bu yana görsel işitsel medyaya nitelikli mezunlar kazandırmanın ötesinde, Türkiye’deki medya çalışmaları alanına öncülük etmektedir.

Like Tree1Likes
  • 1 Post By grafx

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 07.10.10, 10:46
Atılgan
 
Üyelik tarihi: Feb 2008
İletiler: 450
grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.
Standart Simge Kavramı Ve Bir Film Çözümlemesi: Karşılaşma

[coverattach=1]Simge Kavramı Ve Bir Film Çözümlemesi: Karşılaşma-The Concept Of Symbol And A Fılm Analysıs : Karşılaşma
Sinemanın bir eğlence aracı olmadığı gerçeğinden yola çıkıldığında ve sinemanın bir iletişim dizgesi olduğu kabul edildiğinde sinema dilinin önemi ortaya çıkmaktadır. Kuşkusuz bu dilin okunması için dilin izleyici tarafından bilinmesi gerekmektedir. Sinema dilinin okunmasında ve anlaşılmasında yardımcı olan yöntemlerden biri de göstergebilimdir. Gösterge iletişimin gerçekleşebilmesi için gerekli olan ögelerden bir tanesidir. Göstergebilimin ilk kuramcılarından biri olan Pierce göstergeleri sınıflamıştır. Göstergeleri ikon, belirti ve simge olarak üçe ayıran kuramcı bu ayrımlara dayanarak gösterge dizgesini oluşturmuştur. Bu çalışmada da Ömer Kavur***8217;un Karşılaşma adlı filmi Pierce***8217;ün gösterge tanımı içinde yer alan ***8220;simge***8221; kavramı açısından çözümlenmeye çalışılmıştır. Filmin içinde yer alan ve filmin anlamının oluşmasında önemli bir yer tutan simgeler ele alınmış ve filmin içeriği ile bağlantısı kurularak çözümlenmiştir.

When it is assumed that movie is not a means of entertainment and it is a way communication, the importance of film language comes to surface. It is clear that for understanding way communication, first of all audience has to know the language. One of the methods which help to understand this language is semiology. Sign is also one of the required elements which realized communication.
Pierce who was one of the early theoretician has classified the signs. According to his theory, signs can be classified in to three categories: icon, symbol, index. Based upon these different concepts the established his sign system. In this study, Karşılaşma of Ömer Kavur has been tried analyzed from the view point of Pierce***8217;s concept of symbol which was one of these categories.
Symbol which are thought important for giving the meaning of the film have been analyzed, by taking in to consideration the relationships between signs and the conceptual framework of the film.

GİRİŞ
Sinemanın yalnızca bir eğlence aracı olmadığı gerçeğinden yola çıkıldığında ve sinemanın bir iletişim dizgesi olduğu kabul edildiğinde sinema dilinin önemi de ortaya çıkacaktır. İzleyicinin bu dili okumayı öğrenmesi kuşkusuz filmin anlaşılabilmesi ve verilen iletinin yerine ulaşması açısından önem taşımaktadır.
İletişim şöyle tanımlanabilir: ***8220;Bir gönderici tarafından, öte yandaki bir alıcı üzerinde belli bir etki yaratmak amacı ile, adına ***8216;Gösterge***8217; denilen, anlam yüklü birimlerden yararlanarak, karşı tarafa, belirli bir ***8216;bildiri***8217; ulaştırılması eylemi***8221; (Başkan 1988: 64). İnsanların birbirleriyle anlaşmak için kullandıkları doğal diller (sözgelimi, Türkçe), davranışlar, görüntüler, trafik belirtkeleri, bir kentin uzamsal düzenlenişi, bir müzik yapıtı, bir resim, bir tiyatro gösterisi, bir film, reklam afişleri, moda, sağır dilsiz alfabesi, yazınsal yapıtlar, çeşitli bilim dilleri, tutkuların düzeni, bir ülkedeki ulaşım yollarının yapısı, mimarlık düzenlemesi, kısacası bildirişim amacı taşısın taşımasın her anlamlı bütün çeşitli birimlerden oluşan bir dizgedir.
Gerçekleşme düzlemleri değişik olan bu dizgelerin birimleri de genelde, gösterge olarak adlandırılır (Rifat 1990: 83). Bu tanımlardan da anlaşılabileceği gibi iletişimin yaşamın her alanında gerçekleşebilmesi için gösterge adı verilen birimlere gereksinimi vardır. Ancak bu birimlerin anlam yüklü ve toplumsal uzlaşımın bir parçası olmaları gerektiği göz ardı edilmemelidir.
İletişimin gerçekleşebilmesi için gerekli olan ***8220;gösterge***8221; şöyle tanımlanabilir: ***8220;Gösterge, kendisi o şey olmadığı halde, o şeyi çağrıştırarak iletişim sağlayan her şey***8221; (Erkman 1987: 10) olarak tanımlanmakta ve iletişimin en önemli ögesi olarak karşımıza çıkmaktadır.
İnsan yaşamının her alanında gösterge adı verilen birimler çok sayıda ve çok yaygın bir biçimde kullanılmaktadır. Göstergeler kimi kez bir topluluğun kendi üyeleri arasında geçerli olup, dışarıda kalanlarca bilinmeyebilir (Başkan 1988: 65-66 ). Bazı kereler, belli bir gösterge yeni baştan kullanıma sokulup canlandırılabilir.
Bunun ilginç bir örneği ***8220; Svastika***8221; adı ile bilinen ***8216;gamalı haç***8217;tır. Binlerce yıl önce Asya***8217;nın güneybatı kesimindeki ülkelerde çıkan bu gösterge, baştan belki de ***8216;güneş***8217; e gönderme yapmaktadır. Ancak uzunca bir süre kullanımdan kalkmış olmasına karşın Hitler tarafından Nazi partisinin simgesi olarak kullanılmış ve Hitler yönetiminin bir parçası olarak yerini almıştır. Görüldüğü gibi bu ***8216;haç***8217; göstergesinin aslında ne Hıristiyanlık ne de Nazilik ile doğrudan bir ilişkisi bulunmaktadır. Ancak insanlar bu göstergeleri belli anlamlara gelecek biçimde kendi aralarında kabul etmişler ve anlamı konusunda bir uzlaşıma varmışlardır (Başkan 1988: 76-77 ). Bir kez daha yinelemek gerekirse sözlü dillerde olduğu gibi görsel dilde de uzlaşımlar son derece önemlidir.
Her gösterge çağrışımsal bir uyarandır. Ama anlam aktarıcı iki büyük çağrışım türü vardır: Doğal göstergeler ve yapay göstergeler. Doğal göstergeler, olaylar arasında doğada bulunan bağıntılara dayanır.***8220;Bulut-yağmur***8221; gibi. Yapay göstergeler ise insan yapısıdırlar ve kendi içlerinde ikiye ayrılırlar. Birinci öbeğe girenler gerçeği olduğu gibi yansıtırlar. Kısaca yansıttıkları anlam birimleriyle bir benzerlikleri olan göstergeler birinci öbek içerisinde yer alırlar.
Resim, kaydedilmiş ses gibi. İkinci öbek içinde yer alanlar ise başkalarıyla bildirişmemize yardımcı olurlar. Bunlar saymaca göstergeler olarak da adlandırılmaktadır. Eşdeyişle simgelerdir.
Simgeler bunları kullananlar arasında ki anlaşmadan doğmaktadırlar. Örneğin okuldan çıkan iki çocuğu gösteren levha toplum üyeleri tarafından yapılan anlaşma sonucunda bir okulun varlığını ve dikkatli davranılması gerektiğini anlatır (Guiraud 1975: 17-19). Simge adı verilen göstergeler, yansıttıkları anlam birimlerine benzemek zorunda değillerdir. Ortada bir kısıtlama olmayınca, herhangi bir kavram, herhangi bir gösterge ile yansıtılabileceğinden, insanlar çok sayıda simge üretmişler ve üretmeye de devam etmektedirler (Başkan 1988: 80). Kuşkusuz simgelerin anlaşılabilmesi için uzlaşımların da bilinmesi gerekir. Eğer uzlaşım bilinmiyorsa bu gösterge boş gösterge olarak kalacaktır.
Göstergebilimin ilk kuramcılarından biri olan Pierce gösterge kavramı üzerine çalışmış ve göstergeleri sınıflamıştır. Göstergeleri ikon, belirti ve simge olarak üçe ayıran kuramcı bu ayrımlara dayanarak gösterge dizgesini oluşturmuştur.
Yapılan bu çalışmada sinemanın anlamı aktaran bir araç olduğu gerçeğinden yola çıkılarak ve Pierce***8217;ün simge tanımı ele alınarak Ömer Kavur***8217;un Karşılaşma adlı filminde yer alan bazı spesifik simgeler çözümlenmeye çalışılmıştır.

Canan Uluyağcı
Yrd. Doç. Dr. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi
Eklenmiş Resim
Dosya tipi: jpg simge kavramı.jpg (15,6 KB (Kilobyte), 7x kez indirilmiştir)
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf Untitled15.pdf (2,94 MB (Megabyte), 133x kez indirilmiştir)
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
çözümlemesi:, film, karşılaşma, kavramı, simge

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 02:39 .