Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > İletişim Fakültesi > Radyo Televizyon Sinema > Marka Yerleştirme Stratejilerinin Hatırlama Üzerine Etkisi

Radyo Televizyon Sinema hakkinda Marka Yerleştirme Stratejilerinin Hatırlama Üzerine Etkisi ile ilgili bilgiler


TARTIŞMA VE SONUÇ Marka yerleştirme uygulamasının içerik analizi ve seyirci görüşlerine göre değerlendirildiği bu çalışmada; marka yerleştirme stratejilerinin başarılı bir biçimde kullanıldığı ve bu yerleştirme sonucunda yerleştirilen markaların hatırlanma oranının

Radyo Televizyon Sinema Radyo Televizyon Sinema Bölümü 1965 yılından bu yana görsel işitsel medyaya nitelikli mezunlar kazandırmanın ötesinde, Türkiye’deki medya çalışmaları alanına öncülük etmektedir.

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #11  
Alt 28.07.08, 08:27
Gezginci
Ziyaretçi
 
İletiler: n/a
Standart Marka Yerleştirme Stratejilerinin Hatırlama Üzerine Etkisi

TARTIŞMA VE SONUÇ
Marka yerleştirme uygulamasının içerik analizi ve seyirci görüşlerine göre değerlendirildiği bu çalışmada; marka yerleştirme stratejilerinin başarılı bir biçimde kullanıldığı ve bu yerleştirme sonucunda yerleştirilen markaların hatırlanma oranının azımsanmayacak düzeyde olduğu görülür. Marka yerleştirme stratejilerinin büyük bir bölümünün ***8216;GORA***8217; filminde kullanıldığı saptanmıştır. Stratejilere göre analiz edildiğinde; markaların yazı olarak (yüzde 69.2) göründüğü, oyuncuların markadan bahsettiği (yüzde 53.8), başrol veya filmde önemli rolü olan aktör veya aktrislerin filmde yerleştirilen ürün veya markaları kullandıkları, markaların önemli bölümünün (yüzde 53.8) net olarak ayırt edildiği, marka/ürünlerin filmin doğal akışını bozmayacak biçimde (yüzde 92.3) yerleştirildiği, yine markaların büyük bölümünün (yüzde 61.5) filmde bir kez görüldüğü ve ürün/markaların yüzde 38.5***8217;inin 10 saniyeden fazla filmde yer aldığı tespit edilmiştir.
Tamamlayıcı nitelikteki anket çalışmasında; seyircilerin yüzde 86.6***8217;sı filme yerleştirilen bir veya daha fazla sayıda markayı doğru olarak hatırlamıştır. Hatırlanan markalar sıralamasında ise Avea yüzde 68.2 ile ilk sırada yer almaktadır. İki adet markayı doğru bilenlerin oranı en yüksek düzeyde olup, filmin, çoğunluk seyirci grubu tarafından beğenildiği ve diğer kişilere de tavsiye edilebileceği ifade edilmiştir. Bu filmi izlemedeki en önemli faktör olarak da Cem Yılmaz***8217;ın filmde başrolde yer alması bir neden olarak ifade edilmiştir. Marka hatırlama ve ortalama marka hatırlama sayısının değişkenlere göre farklılaşma durumu incelendiğinde, filmi beğenme durumunun marka hatırlama oranı üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğu, diğer etkileyici ve demografik değişkenlerde ise anlamlı bir farklılığın ortaya çıkmadığı görülmektedir.
İçerik analizi sonuçları ile marka hatırlama sonuçları bütünleşik olarak düşünüldüğünde; marka yerleştirme stratejilerinin etkin kullanımının markayı hatırlama oranı üzerinde etkisi olduğu ifade edilebilir. Benzer şekilde filmin beğeni durumu, markanın filmin doğal akışındaki yerleştirilme başarısı ve filme verilen dikkat gibi unsurlar da marka hatırlama konusu üzerinde etkide bulunabilmektedir. Filmin gösteriminden önceki ve gösterim süresince yapılan tanıtım çalışmaları ve ticari bir görünüm arz etmeyen söyleşi ve haberler de filmin daha geniş hedef kitlelere pazarlanmasında katkı sağlayıcı bir etkiye sahip olabilmektedir. En fazla hatırlanan markalar olan Avea ve Yedigün için yerleştirilme stratejileri incelendiğinde her ikisinde de oyuncuların markadan sözel olarak bahsetmediği ve 4-6 saniye gibi kısa süre görünmelerine karşın hatırlanma oranlarının filmin doğal akışı içindeki konumlarından dolayı ortaya çıktığı ifade edilebilir. Bununla birlikte filmin önemli sayılabilecek bir sahnesinde yerleştirilen sucuk markası, oyuncular tarafından markadan bahsedilmediği için izleyiciler tarafından hatırlanmamıştır. Film bitiminde oyuncu isimlerinin gösteriminin ardından her ne kadar sponsorlar listesinde (MNG, Öztiryakiler, Aytaç, Yedigün, Samsung, J&B ve Avea) Aytaç markası da yer almış olsa da, seyircilerin bu listeyi film seyrinin tamamlanmasının doğal bir uzantısı olarak görmelerinden dolayı dikkat edilmemiş ve bu sonuç ortaya çıkmış olabilir.
Gerek içerik analizi aşamasında, gerek ise anket uygulama aşamasından sonra ortaya çıkan sonuçlar; Türkiye***8217;de profesyonel anlamda marka yerleştirme stratejilerinin başarılı bir biçimde uygulanabileceği ve marka yerleştirme stratejilerinin etkinliğinin hem film yapımcıları için hem de markayı yerleştiren firmalar için önemli olabileceği ifade edilebilir. ***8216;GORA***8217; filmine yerleştirilen markaların önemli sayılabilecek bir kısmının sigara ve alkol ile ilgili ürünler olması dikkat çekicidir. Bu bakımdan, yerleştirilen markaların kabulüne ilişkin bir takım etik problemler tartışma konusu olabilecek niteliktedir. Filmlerde sigara, alkol veya şiddet unsurları olarak değerlendirilen araç gereçlerin kullanımının, seyircilerce kabul görmeme durumu bulunabilmektedir. Bu bakımdan filme yerleştirilecek marka arayışında film yapımcılarının bu noktaları göz önünde bulundurmaları etik ve sosyal sorumluluk bağlamında anlamlı olabilecektir.
Sınırlılıklar ve Gelecek Araştırmalar
Marka aşinalık durumu hatırlama kapsamında bir değişken olarak değerlendirmeye alınmamıştır. Çalışmanın içerik analizi kısmında başrol oyuncusunun kullanmış olduğu otomobil markası ve gözlük markası üzerinde anlaşma sağlanamadığı için araştırma kapsamına alınmamıştır. Saniye ölçümlerinde markanın göründüğü anda ve bitiş zamanında kronometreye basma zamanları gibi durumlar için toplam saniye görünümleri aralıklı olarak rapor edilmiştir. Ayrıca, markanın görünümünün kaybolması veya net olarak ayırt edilmemesi durumunda saniye ölçümü durdurulmuştur. Filmin sponsoru olarak yazılı ifade edilen Aytaç marka sucukları filmin içinde marka olmaksızın gösterilmiş, filmin sonunda ise sponsor olduğu yazı olarak belirtilmiştir. Anket çalışması Eskişehir ilindeki sinema seyircileri ile sınırlı tutulmuştur. Sinema filmi izleme deneyimi yaşayıp tamamlayan kişilere anket uygulama, doğası gereği zor bir yönteme işaret etmektedir. Bu bakımdan geniş sayılamayacak kişiye ulaşılabilmiştir. İleride bu alanda yapılacak çalışmalarda Türkiye***8217;deki sinema seyircisini temsil edecek bir örneklem grubunun kullanılması, bu alanda eksikliği görülen kuramsal ve veriye dayalı bilgilere katkı sağlayabilecektir.

Metin ARGAN
Üniversitesi Anadolu Üniversitesi
margan@anadolu.edu.tr

Meltem NURTANIS VELİOGLU
Abant İzzet Baysal
velioglu_m@ibu.edu.tr

Mehpare TOKAY ARGAN
mtargan@anadolu.edu.tr
Anadolu Üniversitesi

kaynak tablolarve pdf

Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf 19159-178.pdf (193,5 KB (Kilobyte), 182x kez indirilmiştir)
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
etkisi, hatırlama, marka, stratejilerinin, üzerine, yerleştirme

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 03:10 .