Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > İletişim Fakültesi > Radyo Televizyon Sinema > Türkiye***8217;de Negatif Siyasal Reklamlar: 1995, 1999 ve 2002 Genel Seçimleri Üzerine

Radyo Televizyon Sinema hakkinda Türkiye***8217;de Negatif Siyasal Reklamlar: 1995, 1999 ve 2002 Genel Seçimleri Üzerine ile ilgili bilgiler


4. Negatif Siyasal Reklamlarda Ön Plana Çıkarılan Konular Tablo 4***8217;de de açıkça sunulduğu gibi, negatif siyasal reklamlarda ele alınan konular birincilik şansı bulunan RP***8217;ye karşı hazırlat-tıkları negatif reklamlarda irtica konusuna

Radyo Televizyon Sinema Radyo Televizyon Sinema Bölümü 1965 yılından bu yana görsel işitsel medyaya nitelikli mezunlar kazandırmanın ötesinde, Türkiye’deki medya çalışmaları alanına öncülük etmektedir.

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #11  
Alt 10.11.08, 16:36
world - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Çılgın
 
Üyelik tarihi: Feb 2007
İletiler: 911
world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.
Standart Türkiye***8217;de Negatif Siyasal Reklamlar: 1995, 1999 ve 2002 Genel Seçimleri Üzerine

4. Negatif Siyasal Reklamlarda Ön Plana Çıkarılan Konular
Tablo 4***8217;de de açıkça sunulduğu gibi, negatif siyasal reklamlarda ele alınan konular birincilik şansı bulunan RP***8217;ye karşı hazırlat-tıkları negatif reklamlarda irtica konusuna daha fazla yer vermişlerdir. Bu anlamda Bostan-cı***8217;nın (1998: 32-39) da vurguladığı gibi, Refah karşısında kutsal ittifak oluşturan partilerinbakımından seçim dönemleri arasında anlamlı farklılaşma bulunmaktadır (X2= 230,367; s.d.= 36; p= .001).
anlamlandırmasında ***8220;onlar***8221;ı temsil eden RP; kötüydü, şeriatçı***8217;ydı ve laiklik düşmanı***8217;ydı. Eğer iktidara gelirlerse radikal şekilde düzeni değiştirecek, Türkiye***8217;yi bir İran, olmazsa Cezayir, o da olmazsa Suudi Arabistan yapacak-lardı. İşte yıllardır karikatürize edilen semboller 24 Aralık 1995 Seçimleri***8217;yle dolaşıma sokulmuştur. Bunun yanında toplumun en önemli sorunu olarak gördükleri ekonomik bunalım ve ortaya koyduğu sonuçlar da farklı partiler tarafından negatif reklam mesajlarına taşınmıştır. Ekonomi ile birlikte Türkiye***8217;nin artık kronikleşen sorunları arasında yer alan yolsuzluk (37), demokratikleşme ve demokratik haklar (17), açıklık ve şeffaflık (16) gibi konuların da farklı oranlarda negatif siyasal reklamlarla gündeme getirildiği görülmektedir. Yine birden çok konunun (17) tartışıldığı negatif reklamlar da diğer konularla birlikte daha fazla yayınlanmıştır.
1999 Genel Seçimleri***8217;nde ise partiler, toplumun en önemli sorunu olarak gördükleri ekonomik bunalım (5), yolsuzluk (7), rakip parti veya aday (6) ile irtica (5) gibi konuları negatif reklamlarına daha fazla taşımışlardır. Partiler bazında değerlendirilecek olursa; CHP için hazırlanan reklamlarda ekonomi ve irtica; DYP için hazırlanan reklamlarda doğrudan rakip adaya saldırı ve FP için hazırlanan reklamlarda yolsuzluk temaları daha çok dikkat çekmektedir.
Örneğin CHP için hazırlanan imalı karşılaştır-ma türündeki her bir ilanda farklı siyasi partiler hedef alınmıştır. ***8220;Bir Dakika Düşün***8221; ana baş-lığının kullanıldığı bir reklamın hedefi geçmiş dönemlerde iktidar olmuş ANAP ve DYP gibi merkez sağ partilerdir. Söz konusu reklamda; ***8220;300 bin işçiyi işinden çıkaranlara mı? Esnafın kepengine kilit vurduranlar mı? Çalışan, üreten insanları faize, bankaya ezdirenler mi? Ülkeyi 140 milyar dolar borca batıranlar mı? Vergi yasasıyla esnafı, halkı canından bezdi-renler mi?... Türkiye***8217;yi kurtaracakmış***8230;***8221; ifadeleriyle geçmişte ülkeyi yönetmiş bu iki partiye yönelik karalama ve eleştiriler dile getirilmektedir. Diğer bir reklamda ise, FP ile DYP hedef alınan ve eleştirilen partiler olmuştur. Yine ***8220;Bir Dakika Düşün***8221; ana başlığının kullanıldığı reklamda gövde metninde ***8220;Yıllardır oy pazarlığıyla din istismarı yapanlar mı? Tarikatlarla, cemaatlerle, liste pazarlığı yapanlarmı? Haftalık resmi tatilin, Pazar yerine Cuma olması için önerge verenleri liste başına getirenler mi? Kadınlar, gençler, aydınlık için bir dakika karanlık eylemi yapanlar Cumhuriyete sahip çıkarken; toplumsal mücadeleden kaçanlar mı? Cumhuriyetin güvencesi olacakmış***8230;***8221; sözleri yer almaktadır. CHP***8217;nin örnek olarak sunulan bu reklamında, cemaat ve tarikat mensuplarını milletvekili adayı göstermesiyle FP; irticacılarla işbirliği yaptığı gerekçesiyle de DYP, eleştirilerin odağındaki iki parti olmuştur.
DYP oluşturduğu negatif reklamda da rakip parti lideri Mesut Yılmaz***8217;ın kimliğini açıkça ortaya koymaktan çekinmemiştir. ***8220;İstikrar Yürek İster, Kaçma Bir İmza Yeter***8221; başlıklı negatif reklamda, iki partiden seçim sonrası oy oranı düşük partinin genel başkanının istifa etmesi gerektiğini belirten tek taraflı olarak imzalanmış (Tansu Çiller***8217;in imzası bulunmakta), noter onaylı bir belge kullanılmıştır. Karahan Uslu***8217;ya (2000: 81) göre, sağda bütünleşme ve istikrarın ancak bu şekilde sağla-nabileceği iddiası ile Tansu Çiller***8217;e kazandı-rılmak istenen güçlü ve kişisel çıkar peşinde koşmayan lider imajı oluşturmak ve sağ oyların adresi olabilmek hedeflenmiştir.
1999 Seçimleri***8217;nde negatif reklamları kullanan bir başka parti görünümdeki FP ise, bu tarz reklamlarda daha çok yolsuzluk konusuna ağırlık vermiştir. Söz konusu reklamda, daha önce iktidar olmuş ve seçime katılan partilere imalı göndermeler yapılmıştır. Reklamda ***8220;Fazilete verilmeyen her oy, yolsuzluk, haksızlık, baskı, rüşvet, hayat pahalılığı olarak geri dönebilir***8221; şeklinde bir başlık kullanmak suretiyle insanlara korku aşılanmaya ve bu suretle seçmenler FP***8217;ye oy vermeleri yönünde ikna edilmeye çalışılmıştır.
3 Kasım 2002 Seçimleri***8217;ne gelindiğinde de ekonomi (25), siyasal yozlaşma (10), AB***8217;ye giriş süreci (12), doğruluk ve gerçeklik (11) partilerin negatif reklamlarında daha fazla ele aldıkları konu başlıklarını oluşturmaktadır.
2002 Seçimleri***8217;nde negatif reklamları kampanyaları boyunca kullanan dört partiye bakılacak olursa ANAP; ekonomi, demokratik haklar, AB***8217;ye giriş, gelecek projeleri, CHP; ekonomi, yolsuzluk, irtica, doğruluk ve gerçeklik, DYP; ekonomi ile rakip adaylara açıkça saldırı, MHP ise; ekonomi, sosyal güvenlik, siyasal yozlaşma, AB***8217;ye giriş, gelişme ve istikrar konularını gündeme taşımaya çalışmıştır.
Örneğin Anavatan Partisi***8217;nin negatif reklamların genelinde kamuoyu araştırmalarının önde gösterdiği AKP hedef alınmıştır. AKP***8217;nin insanların hayatını karartacağı, ülkeyi belirsizliğe götüreceği gibi temalar ön plana çıkarıldığı söz konusu reklamlarda, seçmenlerde korku duygusunu uyandırmak için AKP***8217;nin simgesi olan ***8220;ampul***8221;den yararlanılmıştır.
2002 Seçimleri***8217;ndeki reklam kampanyasında negatif saldırı stratejisi unsurlarına ağırlık veren bir parti görünümdeki CHP ise, imalı karşılaştırma türünde hazırlattığı reklamlarda ANAP***8217;a benzer şekilde hedef olarak AKP***8217;yi seçmiştir. Söz konusu reklamlarda ayrıca incir, kavun ve kabak konseptleri kullanılmıştır. CHP***8217;ye ait ***8220;KADER SEÇİMİ***8221; ana başlığını taşıyan bir başka negatif reklam türünde de; ***8220;Ya dokunulmazlık aynen devam eder, yolsuzluk himaye bulur, hırsızın çaldığı yanına kar kalır***8221;, ***8220;Ya dokunulmazlık sınırlanır, yolsuzluk siyasi korumadan çıkar; hırsıza gitmeyen kaynaklar sana iş, aş olur***8221; denilerek seçmenlerden bir karar vermeleri, yolsuzluklarla mücadele için CHP***8217;yi tercih etmeleri istenmektedir.
2002 Seçimleri***8217;nde DYP için hazırlanan doğ-rudan saldırı tarzındaki reklamların hedefi AKP ve CHP olurken; imalı saldırı tarzındaki reklamların hedefini 1997-2002 yılları arasında iktidar olmuş partiler meydana getirmektedir.
***8220;Korkuyorlar. Açıkoturumlarda Çiller***8217;in Karşısına Çıkamıyorlar, Kaçıyorlar. Çünkü İşi Bilmiyorlar***8221; ana başlığıyla yayınlanan reklamda, televizyonda açık oturuma çıkmaya hazır-lanan AKP ve CHP liderinin, Tansu Çiller***8217;i programda istemediklerini ifade eden bir gazete kupüründen yararlanılmıştır. Söz konusu reklamda ***8220;Anketler sönecek, balonları inecek. Rüzgârları dinecek, havaları bitecek***8221; ifadeleriyle de, kamuoyu önde gösterdiği AKP ve CHP***8217;ye ironik bir gönderme yapılmıştır.
Daha çok ekonomik sorunlara vurgu yapılan DYP reklamlarında ***8220;biz ve onlar***8221; sembolik anlatımlarından yararlanılmıştır. Buna örnek oluşturacak bir reklamda terazi figürü kullanılmıştır. Terazinin iş ve aş sağlama bakımın-dan ağır basan kefesinde DYP yer almakta; işsizlik ve yolsuzluk bakımından hafif kalan kefesinde ise 1997***8217;den beri iktidarda yer alan partiler sunularak bir kıyaslama yapılmaktadır. Tansu Çiller***8217;in ekonomi kurmaylarının fotoğ-raflarıyla desteklenen reklamda, Türk siyasetinin sağ kesiminde yer alan seçmene seslenilerek, oyların bölünmemesi, DYP***8217;yi tek başına iktidara taşımaları istenmektedir (Balcı 2005: 166).
2002 Seçimleri***8217;nde negatif reklamları en çok kullanan parti konumundaki MHP ise kendine hedef olarak merkez sağ ve sol partileri seç-miştir. Örneğin ***8220;İkisinden de vazgeçmeyiz***8221; ana başlığını taşıyan reklamda, geçmişte seçim meydanlarında dile getirdikleri ***8220;işçi önemlidir, bizden olan işçi daha da önemlidir***8221; sözüyle DSP ve CHP gibi sol partiler, ***8220;İşveren önemlidir, bizden olan işveren daha da önemlidir. İşçilere seçim zamanı önem verilir***8221; ifadesiyle de ANAP ve DYP gibi sağ partiler eleştiril-mektedir. Reklamda her türlü ayrımcılığın karşısında olduğunu ısrarla vurgulayan MHP, söyleminde ***8220;işçi ve işverenin Türkiye***8217;nin kalkınma anahtarı olduğunu, birisi olmazsa diğerinin de olamayacağının***8221; altını çizmektedir.
Benzer şekilde ***8220;sorumluluğu alan başarır***8221; ana başlığıyla yayınlanan bir başka reklamda, sorumluluk almaktan korkan, sürekli birbirini eleştiren sağ ve sol yelpazedeki partiler eleşti-rilmektedir. Söz konusu partilerin kendi sözlerinden yola çıkılarak hazırlanan reklamda, ***8220;Türkiye***8217;deki iyi şeylerin sorumlusu biziz, kötü şeylerin sorumlusu ise sağ iktidarlardır***8221; sözleriyle CHP ve DSP; ***8220;Türkiye***8217;deki iyi şeylerin sorumlusu biziz, kötü şeylerin sorumlusu ise sol iktidarlardır***8221; ifadesiyle de ANAP ve DYP***8217;ye gönderme yapılmaktadır. Reklamda geçmişte iktidar olmuş partiler ***8220;yıllardır başarı vaat etme, ülkenin eşsiz kaynaklarını ve büyük gücünü heba etmekle***8221; suçlanırken, ***8220;Milliyetçi Hareketin 57. Hükümetin koalisyon ortağı olarak kendi görev alanına giren icraatların sorumluluğunu alıp erken seçime gittiği***8221; dile getirilmektedir. Yine reklamda MHP***8217;nin ***8220;Yeni dönemde Türkiye***8217;nin yönetim sorumluluğunu almaya talip bulunan, bu yolda da en büyük dayanağının zor günlerde Türk Milletiyle paylaştığı sorumluluk ahlakı***8221; olduğu vurgulanmaktadır. ***8220;Sevdamız gizli değil***8221; başlıklı ilanda gerek sağ gerekse de soldaki partilerin ***8220;koltuk sevdası, başbakanlık sevdası, bakanlık sevdası, genel başkanlık sevdası***8221; içinde oldukları seçmenlere hatırlatılırken; ***8220;Milliyetçi Hareketin baştan beri makam ve mevkilerin değil, memleketin sevdalısı dolduğu; gücünü bu sevdadan aldığı; geleceği bu sevda ile yoğurduğu ve söz konusu sevdanın hiç değişmediği***8221; ifade edilmektedir.


KaynakPDF

Pdf indirme linki
Alıntı ile Cevapla
  #12  
Alt 10.11.08, 16:40
world - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Çılgın
 
Üyelik tarihi: Feb 2007
İletiler: 911
world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.
Standart Türkiye***8217;de Negatif Siyasal Reklamlar: 1995, 1999 ve 2002 Genel Seçimleri Üzerine

TARTIŞMA ve SONUÇ
Mevcut araştırma, Türkiye***8217;deki siyasi partilerin 1995, 1999 ve 2002 Genel Seçimleri***8217;nde yaygın basında negatif siyasal reklamları ne oranda kullandıkları, hangi türlere daha çok ağırlık verdikleri, ne tür konuları ön planda tuttukları ve negatif siyasal reklam kullanımı bakımından seçim dönemi ve partiler arasında anlamlı farklılaşmanın olup olmadığını tespit etmeye çalışmıştır. İçerik çözümlemesi sonuçlarının da açıkça ortaya koyduğu gibi, muhalefetteki partilerin iktidardaki ya da iktidar olma şansı yüksek partilere karşı ve benzer şekilde aynı kulvarda yarışan partilerin birbirlerine yönelik yürüttükleri karalama kampanyalarıyla seçmenin dikkati çekilmek istenmiştir.
Analiz edilen üç seçim dönemi içinde negatif siyasal reklamların en çok kullanıldığı dönem 24 Aralık 1995 Genel Seçimleri***8217;dir. 18 Nisan 1999 Seçimleri***8217;nde siyasal reklam kullanımın-daki azalmaya paralel olarak negatif reklam tercihinde de büyük bir düşüş yaşanmıştır. 3 Kasım 2002 Genel Seçimleri***8217;ne gelindiğinde ise negatif siyasal reklam kullanımında görece bir artışın olduğu dikkat çekmektedir. 1995 Seçimleri***8217;nde ANAP, CHP, DYP ve RP; 1999 Seçimleri***8217;nde CHP, DYP ve FP; 2002 Seçim-leri***8217;nde ise ANAP, CHP, DYP ve MHP siyasal kampanya çalışmalarında negatif reklamlara yer veren partiler olmuştur. 1995 Seçimleri***8217;nde ANAP, 1999 Seçimleri***8217;nde CHP ve 2002 Se-çimleri***8217;nde ANAP ve MHP negatif reklamları en çok kullanan parti görünümündedir. Öte yandan örneklemde yer alan DSP ise, üç seçim döneminde de kampanya çalışmalarında negatif reklamları kullanmayan tek parti olma özelliğini taşımaktadır.
Partiler 1995 Genel Seçimleri***8217;nde kullandıkları negatif reklamlarda rakiplerinin kimliğini açık-ça ortaya koymaktan çekinmezlerken; 1999 ve 2002 Genel Seçimleri***8217;nde partilerin bu stratejiye görece daha az yer verdikleri görülmektedir. Bir başka anlatımla son iki seçim döneminde partiler negatif reklamlarında genelde çıkarımda bulunma yaklaşımını benimsemişler, suçlanan ve eleştirilen partinin kim olduğunu bulmak seçmenlere bırakılmıştır.
1995 Seçimleri***8217;nde ekonomi, yolsuzluk ve irtica; 1999 Seçimleri***8217;nde ekonomi, yolsuzluk, gelişme/istikrar ve irtica; 2002 Seçimleri***8217;nde ise ekonomi ve siyasal yozlaşma negatif siyasal reklamlarda en çok ele alınan konu türlerini oluşturmaktadır. Milli Görüş eksenli partilerin (RP, FP, SP ve AKP gibi) kamuoyu araştırma-ları sonucuna göre iktidara gelme durumu ortaya çıktığında, diğer rakip partiler bunu engellemek için negatif reklamlarında irtica söylemlerine ağırlık vermişlerdir. Türkiye***8217;nin kronikleşen konularının başında gelen ekonomi ve ekonomik sorunlar da, üç seçim döneminde negatif reklamlar aracılığıyla toplumun gündemine taşınmaya çalışılmıştır. Yine özellikle ülkemizin son 15-20 yıllık döneminde yolsuzluk ve devleti dolandırma gibi faaliyetlerde yaşanan görece artış ve söz konusu artışın seçmenler üzerinde oluşturduğu etki dikkate alındığında (Damlapınar ve Balcı 2005: 69); partilerin zaman zaman; siyasal yozlaşma, yolsuzluk, doğruluk ve gerçeklik gibi temalara da negatif reklamlarında yer vermeleri doğal bir sonuç olarak belirmektedir.
İncelenen üç seçim dönemi açısından da negatif siyasal reklamların çeşitli amaçlara hizmet etmek için kullanıldığı söylenebilir. Öncelikle birbiriyle örtüşen siyasal vaatler, çözüm önerileri ve programların yaygınlık kazandığı siyaset arenasında partiler, karşılaştırma yapmak suretiyle kendilerini seçmen nezdinde belirgin kılmaya çalışmışlardır. Yine hakkında eleştiri yöneltilen ve karalama yapılan partilerin seçmen tarafından sorgulanmasını sağlamak ve böylelikle de reklamveren partinin olumlanmasına çalışmak hedeflenmiştir.
Sonuç olarak gerçekleştirilen bu araştırma, seçmenlerin negatif reklamlara maruz kalmalarıyla oy verme davranışları arasındaki ilişkiyi ortaya koymaya çalışan bir başka araştırma sonuçlarıyla tamamlanamadığı için, negatif reklamlarının Türk seçmenin tutum ve davranışları üzerinde ne tür etkiler meydana getirdiği konusunda ipuçları sağlayamamaktadır. Dolayısıyla bundan sonra bireyler üzerinde odaklanan saha araştırmalarına ihtiyaç bulunmaktadır. Öyle ki gelecekteki araştırmalar; negatif siyasal reklamları kullanan adayların mevcut algılanışı, hedef alınan adayın oy oranında bir azalmaya yol açıp açmadığı, negatif reklamlarda öne çıkarılan konuların toplumun gündemiyle ne derece örtüştüğü ve negatif reklamları kullanan adayın bağlı olduğu parti, olaylar/ sorunlar karşısındaki tutumu ve cinsiyetiyle oy verme davranışı arasında ilişkiyi araştırmalıdır. Kuş-kusuz yapılacak böylesi araştırmalarda elde edilecek bulgular; reklam ajansları başta olmak üzere kampanya yöneticileri ve siyasal danışmanlara oluşturacakları negatif mesaj stratejileri için yardımcı bilgi sağlayacaktır.


KaynakPDF

Pdf indirme linki
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
1995, 1999, 2002, genel, negatif, reklamlar:, seçimleri, siyasal, türkiye’de, üzerine

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 03:46 .