Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > İletişim Fakültesi > Halkla İlişkiler ve Tanıtım > Bir Anlam Yaratma Süreci Ve İdeolojik Yapı Olarak Reklamların Göstergebilim Bir Bakış Açısıyla Çözümlenmesi

Halkla İlişkiler ve Tanıtım hakkinda Bir Anlam Yaratma Süreci Ve İdeolojik Yapı Olarak Reklamların Göstergebilim Bir Bakış Açısıyla Çözümlenmesi ile ilgili bilgiler


[coverattach=1]Bir Anlam Yaratma Süreci Ve İdeolojik Yapı Olarak Reklamların Göstergebilim Bir Bakış Açısıyla Çözümlenmesi Reklamlar, dilbilimsel öğeleri ve görsel içerikleri ile iletişimi gerçekleştirirler. Günümüzde tüketici mallarının tanıtımında, reklamların amacı sadece

Halkla İlişkiler ve Tanıtım Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü, bu alanda yetişmiş işgücü sağlamak ve araştırmalar yapmak amacıyla oluşturulmuştur. Bölüm, gelişen iletişim ortamında önem kazanan halkla ilişkiler, tanıtım, reklamcılık, kamuoyu araştırmaları konularında verdiği eğitimle bu alanlara katkıda bulunmaktadır.

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 24.10.10, 16:33
Atılgan
 
Üyelik tarihi: Feb 2008
İletiler: 450
grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.
Standart Bir Anlam Yaratma Süreci Ve İdeolojik Yapı Olarak Reklamların Göstergebilim Bir Bakış Açısıyla Çözümlenmesi

[coverattach=1]Bir Anlam Yaratma Süreci Ve İdeolojik Yapı Olarak Reklamların Göstergebilim Bir Bakış Açısıyla Çözümlenmesi
Reklamlar, dilbilimsel öğeleri ve görsel içerikleri ile iletişimi gerçekleştirirler. Günümüzde tüketici mallarının tanıtımında, reklamların amacı sadece enformasyon iletmek değildir. Bugün reklamlar, ürünlerin tanıtımını ve satışını gerçekleştirmenin yanında belli bir 'yaşam tarzını' ve belli 'kimlik' özelliklerini de tüketiciye sunarlar. Güncel durumda pek çok reklam araştırması, reklamların anlam ve ideoloji yaratma fonksiyonu üzerine yoğunlaşmıştır. Bu çalışmada reklamlarda kullanılan dil öğeleri ve imgelerin ideolojik olarak nasıl yapılandırıldığının yanında, işaret ve anlamların anlam yaratma fonksiyonunu nasıl gerçekleştirdiğini açıklamayı amaçlamaktayız. Bu çalışmada göstergebilim ilkelerinden faydalanarak reklam metinlerinde anlamın nasıl oluştuğunu, nasıl düzenlendiğini ve nasıl iletildiğini araştırma konusu edineceğiz. Bu çerçevede, etkili bir analiz için reklamların derin anlamlarını görmek amacıyla seçilen üç örnek reklam metninin özel bir boyutta göstergebilimsel çözümlemesi gerçekleştirilecektir.
Advertisement is a trasformation of information in terms of their visual content and linquistic specialities. However in today's advertising of consumer goods, advertisements are not only 'pure' communication form but at tha same time they sell and promote a kind of 'life-styles' and 'identities', attributing certain meanings to a particular product. In recent times, analysis have focused on how advertising creates ideology and meaning. In this article, tehrefore, I shall examine how the language and images are used in advertising as an ideological apparatus. Three samples of advertisements are analysed in semiological way to understand the structure of advertising texts.

Giriş
Reklamlar günümüzde ya şamlarımızı şekillendiren önemli kültürel olgulardandır. Modern kentsel ortamlarda egemen kılınmış bu imgelerden kaçış mümkün görünmemektedir. Modern çağın gerçek ritüelleri olarak değerlendirilebilecek reklamlarda s ıradan nesneler ve düşünceler neredeyse kutsallık kazanmış durumdadır. Hedef kitlenin, bahsedilen bu büyüsel- ayinsel dile inanmadığı veya aldırmadığını söylediği durumlarda bile, ona göre davranmalar ı söz konusudur. Bununla ilgili olarak, reklam ın hedef kitlesi, bir işlemsel kavramın bildirimine 'inanmaz' ancak bildirim kendini eylemde -işi yaptırmada, satmada veya sat ın almada, ba şkalarını yadsımada vb.-aklar (Marcuse, 1997:84). Mesaj kaynağı olan reklamcı da bunun farkındadır. Buna paralel olarak, reklam dili bu ayinsel dilin bir parçası olarak soyutlaman ın, gelişmenin, dilbilimsel biçim ve simgelerini indirgeyerek kavramlar yerine imgeleri kullanan bir biçimdir.
Tüm bu özelliklerinin yan ında, temel olarak reklam paral ı bir iletişim biçimi olup, birincil dereceden hedef kitlesi tecimseldir. Reklamlar ın amacı, haber metinlerinde oldu ğu gibi sadece enformasyon iletmek değildir. Reklam iletişiminde, kaynaktan alıcıya gönderilen iletilerin bir maliyeti vard ır. Bir maliyet ödenerek hazırlanan iletilerin geri dönüşünün açıkça satın alma şeklinde olması beklenir. Reklamlar farkl ı tekniklerdeki ileti şim araçlarında işlev görmelerine ve farklı içeriklere sahip olmalarına rağmen, açıkça bize bir şeyler satmak gibi bir işlevi yerine getirirler. Reklam bir ekonomik bir araç olarak, marka oluşumunu sağlamayı, ürün veya hizmeti piyasada tutundurmay ı, onu satmayı ya da talebi artt ırmayı amaçlamaktad ır. Reklamcılığın ilk dönemlerinde reklamların asıl misyonu, tanıtımı yapılan ürünün varolan avantajlarını ve rekabetçi taraflarını tüketicinin önüne sermekten ibaretken, gelişen teknoloji ve oluşan yeni pazar şartlarıyla birlikte ürünlerin elle tutulabilir, fiziksel niteliklerinin giderek birbirine yaklaşması ve ürünler arasındaki fiziksel nitelik farklılıklarının ortadan kaybolmaya başlamasıyla birlikte, reklamların misyonu da farklılaşmıştır. Güncel durumda, rekabetçi ürünler standartla şırken, kendileri de zaten birer duygu olan markalar, reklamc ılar tarafından tüketicilerin duygularına hitap etmek için farklı anlamlarda biçimlendirilmektedir. Bunun sonucunda, bireyle marka arasında duygusal bağ kurmak çok önemli olmuştur. Günümüzün reklamcılık anlayışı çerçevesinde reklamlar, ürün veya hizmet hakkında yalnızca doğrudan bilgilendirme yapmaktansa, daha çok ürünleri birtakım duygularla eşleştirip, popüler kültür ürünlerinden aldıkları simgeleri kullanarak tanıtma yoluna giderler. Buradan hareketle, aç ık işlevi, ürünleri satmak olan reklamların bize sundukları, sadece satmaya çalıştıkları ürünlerin doğasında varolan nitelikler değildir. Reklamlar, tüm bu ürünleri bizim için bir şey ifade eder hale getirmeye çalışır. Bunu gerçekleştirirken de gündelik yaşam içinde varolan nesneleri, şeyleri şekillendirme yoluna giderler.
Günlük yaşam içerisinde imgeler, nesneler, görüntüler, şeyler aslında hep durağan ve aynıdır. Medyalar ise günlük yaşama yeni anlamlar eklemektedir. Medya farklı bir algılama sürecidir. Doğal algılamada anlam birey tarafından üretilir. Bunun cevabını da ancak insan varoluşunda bulabiliriz. Sembolik mesajlarla birlikte anlam üretimi toplumda zaten varolan kodlardan hareketle işlem görür. Medya gerçekliğin dil ve görüntü unsurlarına dayalı soyutlamaları kullanarak, hedef kitlelerini belirleyip, bu kitlelerin ihtiyaçlar ını dikkate alarak bağımlılık yaratmaya çalışır. K.İ.A ve onun ürünlerinden olan reklam gibi popüler kültür ürünleri, egemen ideolojiyi yayan etkili araçlard ır. İdeoloji gerçekleri saklamak amacıyla mitleri yaratırken, kendini onunla gizleyerek çağdaş yaşamda nesnelerin yüzlerini değiştirir, olayları saptırabilir (Yengin, 1996:7). Reklam metinlerinin içerdi ği belirtilen söz konusu anlam ve ideoloji unsurlarının çözümlemesi açısından bir metin inceleme biçimi olan göstergebilmsel yaklaşımın önemi bulunmaktadır. Popüler kültür ürünlerinin her biri bir metin olarak kabul edilip, bu metinlerde anlamların nasıl oluştuğunun birey tarafından nasıl algılandığının ortaya çıkarılması göstergebilimsel yaklaşımın ana ilgi alanı içindedir. Dolayısıyla bizim bu çalışmadaki amacımız, kendine ait bir ideolojisi ve bir anlam yaratma i şlevi bulunan reklamların tüketicileri etkileme gücünü incelemek de ğil, kitle ileti şimiyle ilgili olan egemen, toplumsal ve ekonomik ilişkileri destekleyen, popüler kültür ürünleri olan reklamların anlam ve ideolojisini göstergebilimsel bir yöntemle irdelemek ve reklamlarda neyin görülebileceğini çözümleyip onların derin anlamlarına inmek olacaktır.

Makale Yazarı: Uğur Batı
Eklenmiş Resim
Dosya tipi: jpg Advertising.jpg (139,0 KB (Kilobyte), 10x kez indirilmiştir)
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf index.pdf (127,3 KB (Kilobyte), 42x kez indirilmiştir)
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
açısıyla, anlam, bakış, çözümlenmesi, göstergebilim, olarak, reklamların, süreci, yapı, yaratma, ıdeolojik

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 16:31 .