Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > İletişim Fakültesi > Gazetecilik > Türkiye'de Spor Basınının Halkla İlişkiler Faaliyetlerine Yaklaşımı

Gazetecilik hakkinda Türkiye'de Spor Basınının Halkla İlişkiler Faaliyetlerine Yaklaşımı ile ilgili bilgiler


Türkiye'de Spor Basınının Halkla İlişkiler Faaliyetlerine Yaklaşımı-The Approach Of The Sports Press To Public Relations Activities In Turkey Gazetecilik ve halkla ilişkiler birbirleriyle çok yakından ilişki içinde olan alanlardır. Haber

Gazetecilik Gazetecilik Bölümü, haber medyasında çalışacak gençlere genel kültür kazandırmayı, iletişim ve kitle iletişimi kuramlarındaki çağdaş gelişmeleri aktarmayı ve bu bilgiler ışığında öğrencilerin çeşitli uygulamalar gerçekleştirmesini amaçlamaktadır.

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 05.05.10, 06:58
Atılgan
 
Üyelik tarihi: Feb 2008
İletiler: 450
grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.
Standart Türkiye'de Spor Basınının Halkla İlişkiler Faaliyetlerine Yaklaşımı

Türkiye'de Spor Basınının Halkla İlişkiler Faaliyetlerine Yaklaşımı-The Approach Of The Sports Press To Public Relations Activities In Turkey
Gazetecilik ve halkla ilişkiler birbirleriyle çok yakından ilişki içinde olan alanlardır. Haber yapımıyla ilgili halkla ilişkiler kaynaklı yardımların faydalı olduğuna ilişkin bazı ifadeler olmasına rağmen, pek çok çalışma halkla ilişkiler uygulayıcıları ve gazetecilerin algılamalarını bazen birbirine karşıt, işbirlikçi, aşk-nefret ilişkisi olarak, çoğu zaman da birbirlerine karşı şüpheci olarak tanımlamışlardır. Çoğu çalışma, uygulayıcıların haber sürecini etkilemeye ve gazetecilerin de kaynaklara bakarak yersiz baskıya karşı savunmaya çalıştıklarını teyit etmektedir. Spor, bir iletişim aracı olarak kullanılmasına rağmen, halkla ilişkiler literatüründe bu alan yeterince ele alınmamıştır. Bu çalışmanın amacı, spor gazetecilerinin haberlerini hazırlarken ne ölçüde çeşitli kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler faaliyetleriyle karşılaştıkları ve bu faaliyetlerden ne ölçüde etkilendiklerini ortaya koymaktır.
images.jpeg
Journalism and public relations are professional fields very close to each other. Despite some evidences regarding the usefulness ofpublic relations supports on news work, a number of studies have described the perceptions of public relations practitioners and journalists as sometimes adversarial, cooperative, or a love-hate relationship, and mostly skeptical toward each other. Most studies confirm that practitioners try to influence the news process and journalists try to defend against undue influence by sources, too.
Although sport is used as a communications vehicle it hasn't been given adequate treatment within public relations literature. The purpose of this study is to indicate how sports writers (referred to as "journalists" in this study) encounter public relations activities of various institutions whilst preparing the sports news, and how they are affected by these activities.

INTRODUCTION
In this age of globalization, we're often being bombarded by news. The economical, effective method of communicating with large and widely dispersed publics is through the newspapers and the other mass media. Public relations practitioner's success sometimes depends on getting people to read what he/she gives the public. Grunig and Dozier (1992) express that traditionally public relations and organizations has been grounded in a journalistic approach and the PR field was concerned almost exclusively with generating publicity through the use of the press. So, the relationship between PR practitioners and journalists is a crucial one for the media relations function in PR.

Journalism and public relations are professional fields very close to each other. A public relations practitioner calls for some support from journalists for promotional activities for his/her company, while journalists, in return, produce news stories by using press releases or press conferences, preplanned events, or official proceedings from public relations practitioners in order to do their duties more easily and rapidly. To fulfill their strategic objective, practitioners try to influence the news-making process by providing information to journalists as needed and thereby reduce the information gathering costs of journalists. Journalists depend on PR information subsidies, while striving to maintain their autonomy in the news selection process (Shin & Cameron 2003).

For journalists, the power of public relations serves to enhance their stature as defenders of the public's right to know. According to Weischenberg (1997), the more things to be done by journalists, that is to say the more busy they are in their efforts, the more frequently they refer to public relations materials. According to this idea, the more time a journalist spends for his/her investigation, the less frequently he/she refers to public relations materials.

Aydemir Okay
Doç. Dr. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf Untitled6.pdf (2,92 MB (Megabyte), 22x kez indirilmiştir)
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
basınının, faaliyetlerine, halkla, spor, türkiye'de, yaklaşımı, ılişkiler

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 22:31 .