Nüve Forum

Nüve Forum > kütüphane > Bilim ve Teknoloji > Araçlar-Gereçler-İcatlar > Tıbbi Cihazlar ve Malzemeler > Diş tur aygıtı, hava türbinli tur aygıtı, Aerotur, tarihçesi, gelişimi

Tıbbi Cihazlar ve Malzemeler hakkinda Diş tur aygıtı, hava türbinli tur aygıtı, Aerotur, tarihçesi, gelişimi ile ilgili bilgiler


Tur aygıtı, DİŞ HEKİMLİĞİ'nde diş dokularını delip açmak için kullanılır. Aygıt, çürük diş dokusunun bozulmuş ve yumuşamış bölgelerini alarak, geri kalan sağlam bölgeleri, bir protez ya-da dolgu uygulamaya elverişli duruma

Tıbbi Cihazlar ve Malzemeler anestezi cihazı,Stetoskop,Floroskopi,ultrason,D.O.C. (Lost),Defibrilatör,İncinerator,

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 18.08.08, 15:08
Yaratıcı
 
Üyelik tarihi: Jul 2006
Nereden: Ankara
İletiler: 1.364
remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.
Standart Diş tur aygıtı, hava türbinli tur aygıtı, Aerotur, tarihçesi, gelişimi

Tur aygıtı, DİŞ HEKİMLİĞİ'nde diş dokularını delip açmak için kullanılır. Aygıt, çürük diş dokusunun bozulmuş ve yumuşamış bölgelerini alarak, geri kalan sağlam bölgeleri, bir protez ya-da dolgu uygulamaya elverişli duruma getirmede işe yarar. Bunun yanı sıra birçok işlemde, kesme, taşlama ve parlatma amacıyla moletler (dönen yuvarlak uçlar) ve frezeler de kullanılır.

Tarihçe:
Eskiden dişlerin içindeki oyuklar, el araçlarıyla açılırdı. Bu amaçla kaşık biçimli kazıyıcılar ile keskilerden ve eğelerden yararlanılırdı. Ucunda yuvarlak eğe bulunan araç, kalem biçimi verilmiş sapın parmaklar arasında çevrilmesiyle kullanılırdı. Hekimin eğeyi tam denetim altında tutması için, T biçiminde el desteğinden ve üstlerinde küçük kaplar bulunan yüzüklerden de yararlanılırdı. Eğe uçları zamanla körleşince, yenisi takılabiliyordu. Ama, bu araçlarla, ağzın arkasındaki dişlere ulaşmak, olanaksız denecek kadar güçtü.
XIX. yüzyılın ortalarında, iki tutaçlı Merry frezesi geliştirildi. Merry frezesinde, bükülebilir bir mil, hareket iletmekte ve hekim, denetimi yitirmeksizin freze ucunu istenilen açıda tutulabilmekteydi. Ne var ki, böyle bir çalışmada hekim, kısa sürede yoruluyordu
Daha sonra aygıtın mekanik yollarla daha hızlı dönmesi sağlandı ve kesme gücü artırıldı. Ayrıca, düz saplı araçlarla ulaşılamayan dişler de tedavi edilmeye başlandı. Birçok tur aygıtı geliştirildi: ARKHİME-DES BURGUSU ilkesine göre (sarma dişli ya da pompalı tornavida gibi) çalışan McDowall aygıtı; elle çevrilen dişli sistemli Chevailer aygıtı. Bu aygıtların her İkisi de dakikada yaklaşık 300 devir yapabiliyordu. Ayrıca, kurmalı motorlar da denendi.
1870'lerde pedallı aygıtlar yapıldı. Çevirici güç, bir kablo aracılığıyla, freze ucunu tutan parçaya ulaştırılıyordu. Hız, dakikada 700 devire kadar çıkabili-yordu. Elektrik kullanımının yaygınlaşmasıyla, ilk kez 1870'lerin sonunda yapılan ELEKTRİK MOTORU, yavaş yavaş diş hekimliğinde güvenli ve geçerli bir uygulama haline gelmeye başladı. Dönme hızı dakikada 1 000 devire kadar çıktı. Motorun hızı, ayaktan kumandayla değiştiriliyor ve motorun gücü, 3 parçalı uzantı kolu üstünde bulunan kasnaklardan geçen, bir sonsuz kayışla ucu tutan parçaya iletiliyordu. Bu yöntem, geliştirilmiş biçimiyle günümüzde de kullanılmaktadır. Frezeleri tutan parça değiştirilebilir ve aygıtın kullanılacağı duruma göre, frezeler istenilen açıda takılabilir.
Söz konusu gelişmeleri, çeşitli frezeler yapılması izledi. Bunlar,, kullanıldıktan sonra yeniden bilenebiliyordu. Silindir biçiminde kalıplanmış karborundum takılı çelik uçlar, diskler ve fırçalar gibi çeşitler geliştirildi. 1920 yıllarında elektrik motorlarındaki gelişme, dakikada 4 000 devirlik hızlar sağladı; ama bu hızda möletler (çelik uçlar), kısa sürede körleşiyor-du.
Bütün bu gelişmelere karşın, diş frezeleri, di§ dokusunun çabuk ve kolay alınması konusunda hâlâ yetersizdi. Diş oyma işlemi gürültülü, yavaş ve yorucuydu. Uyuşturmayla işlemin herhangi bir ağrıya yol-açmaması sağlansa da, titreşim ve oyma etkisi, çene kemiği aracılığıyla doğrudan doğruya kafatası içinde yeralan işitme organına iletilmekte ve hastayı rahatsız etmekteydi.
Düşük hızda çalışan freze bıçakları, dişten kırıntı koparıp fırlatarak, çatırdamaya benzer bir ses çıkarmaktaydı. Bu yüzden, günümüzde diş tedavisinde büyük olanaklar sağlayan tur aygıtı, diş hekimliğinin korku ve nefret uyandıran bir simgesi haline gelmişti. Hastalar diş tedavisine, söz konusu aygıtlar nedeniyle olumsuz tepkiler gösteriyordu.
1942 yılında ilk elmas uçlar yapıldı. Bunlar, çelik bir çubuk ya da disk üstüne aşındırıcı elmas tozlarının yapıştırılmasıyla yapılıyordu. Elmas tozu dakikada 2 000 devirin üstünde daha iyi sonuçlar sağladı. Dakikada 6 000 devirde, titreşim ve gürültü oldukça azaltıldı. Bu hızlarda, dişe hafifçe dokunmak yeterli olduğundan, hem hasta, hem de hekim için. tedavi kolaylaştı.
1947'de daha sert olan tungsten karbür frezeler yapıldı. Bunlar> dakikada 12 000 devire çıkabiliyordu. Metallerin sürtünme yüzeylerinin korunması için, uç tutucuların yapımı geliştirildi. Ayrıca, oyulan dişte ortaya çıkan ısıyı gidermek amacıyla, oyma bölgesine işlem sırasında su püskürten düzenekler geliştirildi.
Bundan sonraki adım, 1953 yılında dakikada 25 000 devire çıkabilen ve bilyalı yatakları bulunan uç tutucuların geliştirilmesi oldu. Bazı. uç tutucular yeniden düzenlenerek, aygıtın başı içindeki kanalların soğutucu sıvıyı, oyulan yüzeye daha iyi yöneltmesi sağlandı. Uç tutucuların dönme mekanizmasına dişliler eklenerek, daha yüksek dönme hızlarına, ulaşıldı.

Hava türbinli tur aygıtı (Aerotur):
10 yıllık çalışma ve geliştirme sonucunda, ilk kez 1957 yılında, havayla döndürülen türbinli uç tutucu yapıldı. Dakikada 300 000 devirlik bir dönme hızıyla, diş hekimliği uygulamalarına büyük yenilik getirildi. 1962 yılında hava YATAKLAR'ının geliştirilmesiyle, bu hız dakikada 800 000 devire kadar çıkarıldı. Dakikada 250 000 devirin üstündeki hızlarda, titreşim hastaların algılama düzeyinin üstüne çıktığından, dişi oyulan kişi yalnızca bir ıslık sesi duyar.
Hava türbinli aygıtın çalışma ilkesi şöyledir : Ayakla kumanda edilen basınçlı hava akımı, büküle-bilir bir hortumla uç tutucuya gelir ve küçük bir hava türbininin kanatlarına çarparak onu döndürür. Bir bölümü uç tutucudan dışarı atılan havanın geri kalanı, bir boru aracılığıyla denetim kutusuna döner. Türbin motorunun sürekli olarak yağlanması için, sıkıştırılmış hava içine yağ püskürtülür. Uç tutucudaki deliklerden fışkıran su ve hava içeren soğutucu eşmerkezli bir boru tarafından kafaya taşınır. Bu akımla freze soğutulur. Aşındırıcı, elmas ya da tungsten karbürden yapılmış freze türbinin ortasındaki deliğe takılır ve istenince kolayca değiştirilir.
Hava türbininin kesme Özelliği olağanüstüdür. Çok hafif bir basınç uygulamakla, sert diş dokusu rahatça kesilir. Bastırma kuvveti 150 gramı aşınca, hava türbini yavaşlar ve durur. Hava türbini, kısa sürede çok miktarda diş kütlesi ayrılacağı zaman kullanılır. Bunlardan daha yavaş olan yüksek hızlı frezelerden ise, oyuk yüzeylerin düzeltilmesi gibi amaçlarla yararlanılır. Geleneksel frezeler, çürüklerin yavaş temizlenmesinde ve parlatma işlemlerinde hâlâ kullanılmaktadır.

Son gelişmeler:
Daha büyük türbinli, dolayısıyle de daha büyük dönme güçlü, hava motorları yapılmıştır. Elde tutulacak kadar küçük ve hafif motorlar vardır. Bunlarda, dönme hareketinin uç tutucuya iletilmesi gerekmediğinden, büyük üstünlük ve daha fazla mekanik etkinlik sağlanır. Parmak ucu motor denetimi yöntemi ve uç tutucunun kafasına takılan LİF OPTİĞİ'ne dayalı sistemle ağız içindeki çalışma alanına ışık verme yöntemi üstünde çalışmalar yapılmaktadır.

Nüve Forum
Kaynak:4
2.cilt / s.574-576
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]

#sadece remşit#
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
aerotur, aygıtı, diş, gelişimi, hava, tarihçesi, tur, türbinli

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 22:51 .