Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > İlahiyat Fakültesi > Hatim İndirme Ve Hükümleri II

İlahiyat Fakültesi hakkinda Hatim İndirme Ve Hükümleri II ile ilgili bilgiler


[coverattach=1] III. Hatim İndirmenin Âdabı Her ibâdetin belli prensip ve âdabı okluğu gibi, Kur'ân okumanın, dolayısıyla halim indirmenin dc bazı hususlara dikkat gerektiren âdâb ve prensipleri vardır. Aşağıda kaydedilecek hususlar!,

İlahiyat Fakültesi Tefsir, Hadis, Fıkıh, Kelam, Tasavvuf, İslamiyetin mistik boyutu, Allah'ın varlığı ve nitelikleriyle ilgili konuları ele alan bir bilim kolu, tanrı bilimi, teoloji, metodoloji

Like Tree5Likes
  • 1 Post By Zehravî Zeytuna
  • 1 Post By Zehravî Zeytuna
  • 1 Post By Zehravî Zeytuna
  • 1 Post By Zehravî Zeytuna
  • 1 Post By adnmert

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 21.09.09, 13:14
Uzman
 
Üyelik tarihi: May 2008
İletiler: 2.134
Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!
Standart Hatim İndirme Ve Hükümleri II

[coverattach=1] III. Hatim İndirmenin Âdabı
Her ibâdetin belli prensip ve âdabı okluğu gibi, Kur'ân okumanın, dolayısıyla halim indirmenin dc bazı hususlara dikkat gerektiren âdâb ve prensipleri vardır. Aşağıda kaydedilecek hususlar!, Kur'ân okumayı zorlaştırıcı engeller olarak değerlendirmemelidir. Şüphesiz herkes, Kur'ân'ı alıp okuyabilir. Ancak, her işin bir "gelişigüzeli vardır, bir dc ideali. İşte biz, halim indirmede "ideaf'i yakalamak için gerekli şartlan özellemek istiyoruz.
A) Halim okurken, öncelikle temiz olmak ve temiz bir yerde bulunmak lâzımdır. Çoğunluğun görüşüne göre, Kur'ân'ı yüzünden okuyacak kimsenin abdestli olması lâzımdır. Bunu gerekli görmeyenler de bulunmakla birlikte, hatim indirmekte olan kişinin, abdestli olmayı tercih etmesi gerekir. Bununla beraber, Mushafa dokunmamak kaydıyla, abdestsiz olarak da yüzünden okumak caizdir. Aynı şekilde, Kur'ân'ı ezbere okuyacak kimsenin abdestli olma şartı yoktur, fakat abdestli olmak müstehabtır.
Cünüp olanların ve âdet halindeki kadınların, yüzünden veya ezbere, ne şekilde olursa olsun, Kur'ân okumaları caiz değildir; fakat başkasının okuduğunu dinlemelerinde sakınca yoktur. Cünüp olanlar ve âdet halini tamamlayan kadınlar, gusletmek için yıkanacak su bulamazlarsa veya yıkanma imkânı yoksa, teyemmüm ederek Kur'ân okuyabilirler.
Halini okuyan kişinin temiz bir yeri seçmesi müstehaplır. Hamam ve tu¬valet gibi, Kur'ân'ın şanına yaraşmayan pis yerlerde Kıır'ân okumak haramdır. Ayrıca Kıır'ân okuyan kimsenin elbisesi de temiz olmalıdır.

Makale yazarı
Abdurrahman ÇETİN
Doç. Dr.; Uludağ Üniv. İlahiyat Fak. Tefsir Anab'üim Dalı Öğr. Üyesi
Eklenmiş Resim
Dosya tipi: jpg 19a.jpg (33,1 KB (Kilobyte), 29x kez indirilmiştir)
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]
Alıntı ile Cevapla
  #2  
Alt 21.09.09, 13:16
Uzman
 
Üyelik tarihi: May 2008
İletiler: 2.134
Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!
Standart Hatim İndirme Ve Hükümleri II

B) Bundan sonra dikkat edilecek husus, Kur'ân'ı tecvîd kaidelerine uygun olarak, harflerin mahreç ve sıfatlarım gözeterek, tertîl ile, tane tane okumaktır. Yüce Allah: "... Kur'ân'ı tertîl ile (ağır ağır, tane tane) oku". (Müzzcmmil 73/4) buyurmuştur. IIz. Ali, âyette geçen "lertîl"i, "harfleri tecvîd (yani sıfat ve mahreç¬lerine göre gereği gibi güzel okumak) ve vakıfları (durulacak yerleri) bilmektir" diye izah etmiştir . Peygamberimiz de Kur'ân'ı tecvîd ve tertîl ile okumuştur. Onun hanımlarından Ummü Seleme validemiz, kendisine Peygamberimizin kı¬raati sorulduğunda, onun kıraatini harf harf, tane tane açıklanan bir kıraat olarak vasıflandırmıştır. Bir rivayette de, yine bu mânâ da, "Peygamber, kıraatini ayırır¬dı" demiştir . Katâdc (118/736), bu konuda şu haberi nakletmiştir: "Enes b. Mâlik'e, Peygamberimizin okuyuşu nasıldı? diye soruldu. O da: "Onun kıraati med'li idi (uzatılacak yerleri uzatırdı)" dedi ve sonra misâl olarak besmeleyi oku¬du da, "Peygamber "Bismillâh"ı uzatır, "er~Rahmân"ı uzatır ve "er-Rahîm"i uzatır¬dı, dedi" . Şu halde Peygamberimizin kıraati tertîl idi; ağır ağır, tane tane okuyuştu, yani tecvîd üzere idi. Ayrıca o, Kıır'ân ı Kerim'i güzel okuyanları da takdir ve teşvik ederdi, Kur'ân'ın, tecvîd olmadan güzel okunması ise mümkün değildir, Tecvîd, bir şeyi iyi ve güzel yapmak, süslemek demektir. Kıır'ân harfle¬rinin zât ve sıfatlarını hakkıyla yerine getirerek okumak; idğam, ihfâ, izhâr, med vb. hususları yerine getirmek, demektir. Bu mânâda tecvîd, Kıır'ân okumayı dü¬zenleyen bir metottur, bir ölçüdür. Sütçünün litresi, manifaturacının metresi, bakkalın terazisi ne ise, Kur'ârı okuyanın tecvidi de odur. Ötekilerden ölçüsünü aldığınız taktirde alım satımları nasıl bir duruma düşerse, Kıır'ân okuyanın tecvi¬di elinden alınırsa, tilâveti o hâle düşer .
Tecvîd kaidelerini uygulamak, başlangıçta emek ve gayret ister; bunları kavrayıp alışkanlık (meleke) haline getiren kimseyi ise, artık tecvîd kuralları meşgul etmez; onun, kıraattan haz duymasına ve okuduklarını anlamasına engel teşkil etmez. Bu bakımdan tecvîdi, Kur'ân'ı anlamaya engel görmek, isabetli bir değerlendirme sayılmaz. Yürümeyi ilk defa öğrenen çocuk, araba kullanmayı ilk defa öğrenen kimse, başlangıçta kendilerini tamamen bu işe verirler, fakat za¬manla bunlar, onlar için tabii hale gelir ve sırf bu eylemleri için özel bir gayret ve çabaya ihtiyaç duymadan, yollarına devam ederler. İşte Kur'ân'ı tecvîd ile oku¬mak da böyledir. Bunun içindir ki Kur'ân'ı tecvîdsiz okumak, caiz görülmemiştir.
Kur'ân'ı aşırı derecede hızlı okumak da mekruh görülmüştür . Eğer hızlı okumak gerekiyorsa, bu durumda "hadr" tarzıyla ilgili gerekli hususlara uymak lâzımdır. Hadr; Kur'ân-ı Kerim'i, tecvîd kurallarına uymak kaydıyla hızlı bir şekilde okumağa denir. Hadr ile okuyuşta, az zamanda çok Kur'ân okumak gaye edinilir. Ancak bu tarz okuyuş, kural tanımayan, gelişigüzel bir okuyuş olmama¬lıdır. Kelimeler, harfler ve harekeler birbirine karıştırılmamalı; ihfâ, izhâr, iklâb, idğam, ğunne, kalkale vb. hususların yerine getirilmesine dikkat edilmelidir. Hadr'da vasıl ile okuyuş (kelime ve âyetleri kurallarına uygun olarak birbirine ulamak) tercih edilir. Ayrıca medlerin miktarı da azaltılır. Buna göre: Medd-i ta¬bu, medd-i munfasıl, medd-i arız ve arız sükûnla medd-i Iîn birer elif; medd-i muttasıl iki elif, lâzım sükûnla medd-i lîn iki-üç elif, medd-i lâzım ise üç elif mik¬tarı uzatılır . İlgili eserlerde, hadr tarzını seçen okuyucu ısrarla uyarılmakta ve bilhassa hatimlerde ve teravih namazlarında yaygın bir şekilde görüldüğü üzere, çok sür'atli okuyarak (medleri terk, ğunneyi belli etmemek, harekeleri belli belir¬siz okuyup birbirine karıştırmak vb) tecvîd kaidelerinin ihmal ve ihlal edilmeme¬si, okuyuşta gerekli hassasiyetin gösterilmesi lüzumuna dikkat çekilmektedir. Bu tür hataları doğuran ve hadr'dan daha sür'atli olan okuma şekline "hezremc" veya "tahlil" denilir ki, bu durumda harfler mahrecinden kayar, sıfatlarını kaybe¬der, heceler karmakarışık olur. Bu şekilde okuyuş ise caiz görülmemiş ve kıraat-tan sayılmamıştır .
Sahabe içerisinde Kur'ân'ı hızlı okumayı tercih edenler bulunduğu gibi, yavaş okumayı tercih edenler de çoktu. Hızlı okuyanlar, sahih hadislerle sabit olan ve "Kur'ân'ın her harfine karşılık on sevap verileceği" müjdesinden hare¬ketle, çok okuyup çok sevap kazanmağı; diğerleri de, Kur'ân okumakta asıl gaye olan, mânâya daha çok nüfuz edebilme hedefini gözetiyorlardı. Kur'ân kıraatin-da çoğunluğun tercihi, "tertîl"i gözeterek, orta sür'atte okumaktır .
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]
Alıntı ile Cevapla
  #3  
Alt 21.09.09, 13:18
Uzman
 
Üyelik tarihi: May 2008
İletiler: 2.134
Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!
Standart Hatim İndirme Ve Hükümleri II

C) Kur'ân-ı Kerim'i Mushafa bakarak okumak, daha faziletli görülmüştür. Çünkü bunda hem okuma ve hem de yüzüne bakma gibi daha çok amel vardır. İmam Gazâlî (505/1111) nin bildirdiğine göre Hz. Osman, Kur'ân'ı yüzünden çok okuduğu için iki Mushaf eskitmiştir. Aynı şekilde ashabın çoğu da Kur'ân'ı yüzünden okurlar; hattâ Mushafa bakmadan geçen bir gün için canlan sıkılır, üzüntü duyarlardı . Bazılarına göre ise, yüzünden veya ezbere okumak meselesinde esas olan "huşu" dur. Eğer huşu ezber okumakta daha çok olursa, bu daha faziletlidir; Mushaf'a bakarak okumakta daha fazla ise, efdal olan budur. Her ikisinde de eşit olursa, Mushaf'a bakarak okumak tercih edilir; çünkü bakarak oku inak daha güvenli ve daha sağlamdır . Bununla beraber hafızların ezberden okumayı tercih etmeleri, ezberlerini canlı tutmaları ve kontrol için daha faydalı olur.
D) Başkalarını meşgul etmeyecek ve okuyanı riyaya (gösterişe) sevketmeyecekse, Kur'ân'ı sesli okumak, sessiz okumaktan daha iyi görülmüştür. Gerekçe olarak da, bu tür okumada emeğin daha fazla olduğu, okuyanın dikkatini tutacağı, anlamayı kolaylaştıracağı gösterilmiştir. Ancak, konuyla ilgili rivayetlerin bazısı sesli okumayı, bazısı sessiz okumayı özendirici nitelikte, bazısı da orta yol tutulması gerektiği noktasındadır . Demek ki tercih, okuyucuya bırakılmıştır.
Sessiz okumada dikkat edilmesi gereken husus, okumanın en az "fısıltı" şeklinde olması gereğidir ki, harflerin mahrecinden çıkmaları tam olarak sağlan¬mış olabilsin. Sadece dudak kıpırtısıyla, bazan bu bile olmadan, gözle süzülerek veya zihinden geçirerek yapılan kıraat, okumaktan sayılmaz. Çünkü bu şekilde âyetleri telâffuz etmek mümkün değildir. Şu halde sessiz okumada ölçü: Birisinin kulağına fısıltıyla bir şey söylemek için nasıl bir gayret ve çaba gerekiyorsa, Kur'ân kıraatında da en azından bu kuvvet ve ölçüde (kendi duyacağı kadar) bir fısıltının olması icab eder. Maalesef, çok defa, gerek namazlarda ve gerekse namaz dışındaki okuyuşlarda bu hususa yeterince dikkat edilmediği görülmektedir. Bilhassa namazlarda - namazın sıhhati için - bu hususa gereken önem verilmelidir.
E) Hatim indirmede dikkat edilecek hususlardan birisi de istek ve ihlâstır
ki bu, Peygamberimizin tavsiyesidir: "Kur'ân'ı kalbleriniz onunla ülfet ettikçe (bağlantılı oldukça, arzu ettikçe) okuyunuz. Kalben ondan ayrılınca okumayı bırakınız" , buyurmuştur. Gaflet içinde veya okumuş olmak için okumak, yahut bir yeri bir an önce bitirmeye çalışmak vb. şuursuz okumalar, okumaktan beklenen neticeyi vermez. Ayrıca, başkalarının takdir ve beğenisini kazanmak, herhangi bir çıkar sağlamak düşüncesiyle yapılan kıraat da, sevap yerine günah kazandırır. Peygamberimiz: "Allah, amelin samîmi olanından ve sadece kendi rızası için yapılanından başkasını kabul etmez" , buyurmuştur. Allah rızası gözetilmeden yapılan bir işte, kul için hayır olmadığı, Kur'ân'ın birçok yerinde de bildirilmiştir.
İlgili bazı âyetlerin anlamı şöyledir: "Ey inananlar. İnsanlara gösteriş için malını verip, Allah'a (cc) âhiret gününe inanmayan adam gibi, başa kakmak ve eziyet etmekle sadakalarınızı boşa çıkarmayın. Onun durumu, üzerinde biraz toprak bulunan şu kayaya benzer ki, şiddetli bir sağnak indi de (üstündeki toprağı silip sü-pürerek) onu sert bir taş halinde bıraktı. (Böyleler!) kazandıklarından bir şey elde edemezler.." (Bakara 2/264). "Kurbanların etleri de kanlan da Allah'a ulaşmaz; fakat, sizin takvanız O'na ulaşır.." (Haec 22/37). "Allah sadece takva sahihlerinden (kurbanı) kabul eder" (Mâide 5/27). "..Dini yalnız Allah'a hâlis kılarak O'na yalvarın." (Mü'min 40/65). "Şu namaz kılanların vay haline ki onlar namaz¬larından gaflet ederler, onlar gösteriş (için ibâdet) yaparlar." (Mâûn 107/4-6) .
Ebû Hüreyre'den rivayet edilen ve bir bölümü konumuzla da doğrudan ilgili olan bir hadislerinde Peygamberimiz, İhlasın gereğini, üç önemli konu üze¬rinde misâllendirerek, canlı bir tablo halinde önümüze koymuştur. Sözkonusu hadis şöyledir:
Ebû Hüreyre'den rivayet edilen ve bir bölümü konumuzla da doğrudan ilgili olan bir hadislerinde Peygamberimiz, İhlasın gereğini, üç önemli konu üzerinde misâllendirerek, canlı bir tablo halinde önümüze koymuştur. Sözkonusu hadis şöyledir:
"Kıyamet gününde, insanlardan ilk sorguya çekilecek üç kişiden biri, şehîd olmuş bir kimsedir ki, Allah'ın huzuruna getirilir. Yüce Allah, ona verdiği nimetleri hatırlatır; o da bu nimetleri kabul ve ikrar eder. Yüce Allah:
- O halde, bu nimetlere karşılık ne yaptın? diye sorar. O da:
- Ey Rabbim. Senin yolunda savaştım ve şehîd oldum, der. Bunun üzerine Cenab-ı Hakk:
- Hayır, yalan söyledin. Sen, sana kahraman desinler diye savaştın. Nitekim istediğin bu söz de söylenmiştir, buyurur. Sonra, verilen emir üzerine kişi, yüzükoyun sürüklene sürüklene cehenneme alılır.
"İkinci kişi de, ilim öğrenmiş ve öğretmiş; Kıır'ân okumuş bir kimsedir ki, bu da hesabı görülmek üzere Yüce Huzura getirilir. Yüce Allah, ona verdiği nimetleri hatırlatır; o da bunları kabul ve itiraf eder. Cenab-ı Hakk:
- Öyleyse bu nimetler karşılığında ne yaptın? diye sorar. O da:
- Yâ Rabbî. İlim öğrendim ve öğrettim, Kur'ân okudum, cevabını verince Yüce Allah:
- Hayır, yalan söyledin. Sen, sana âlimdir, bilgindir, desinler diye ilim öğrendin. Seni övmeleri için Kur'ân okudun. Nitekim bunlar da gerçekleşmiştir, buyurur. Verilen emir üzerine o da yüzüstü sürüklenerek cehenneme atılır.
"Üçüncüsü de, Cenab-ı Hakk'ın, kendisine bolluk, genişlik verdiği ve her çeşit mal ve servetle zengin kıldığı kimsedir ki, Huzura getirilir. Allah Teâlâ, ona verdiği nimetlerini sayar; o da bunları kabul ve ikrar eder. Yüce Allah:
- Pekiyi, bunlara karşılık sen ne yaptın? diye sorar. O:
- Ey Rabbim. Servetimi Senin uğrunda ve sevdiğin yollarda harcadım deyince:
- Hayır, yalan söyledin. Bunları, sana cömert desinler diye yaptın. Bu söz de söylenmiştir, buyurur. Sonra emredilir de, o da yüzüstü sürüklenerek cehenneme atılır" .
Görülüyor ki, kendisi için en kıymetli varlığı olan canını feda eden kimse; bütün bir ömür boyu çile çekerek ilim öğrenen ve öğreten ve Kur'ân okuyan şahıs; nice sıkıntı ve zorluklara katlanarak kazandığı servetini hayır işlerinde harcayan kişi., bütün bu kimseler, Allah rızasını gözetmedikleri, gösterişe kaçtıkları., kısacası, ihlâs'tan uzaklaştıkları için, bu büyük fedâkârlıkları karşılığında hiçbir şey elde edememişler, boşu boşuna helak olup gitmişlerdir.
Öyleyse, Yüce Allah'ın, gizli-açık bütün davranışlarımızı, kafalarımızdan ve gönüllerimizden geçenleri bütün ayrıntılarıyla bildiğini aklımızdan çıkarmayarak, her işimizde olduğu gibi, Kur'ân okumada da ihlâs'ı, yani Allah rızasını esas almak ve insanların gözünde büyümek uğruna, Allah katında küçülmekten kaçınmamız gerekmektedir.
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]
Alıntı ile Cevapla
  #4  
Alt 21.09.09, 13:20
Uzman
 
Üyelik tarihi: May 2008
İletiler: 2.134
Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!
Standart Hatim İndirme Ve Hükümleri II

F) Hatim okuyan kimse, okuduğu Kitabın, Yüce Allah'ın sözü olduğunu unutmamalı ve Allah'ın, Kur'ân ile kendisine hitab ettiğini, seslendiğini düşünme¬lidir. Ondaki emir ve nehiylerin, kendisine buyrulduğunu, mükâfat ve cezaların muhatabının kendisi olduğunu idrak etmelidir. İmam ("iazzalî'nin ifadesine göre insan, okuduğu Kur'ân'ı, efendiden köleye veya âmirden memura yazılmış bir emir gibi okumalıdır; yani sadece düzgün okumakla kalmamalı, Allah'ın ne em¬rettiğini, neler istediğini ve nelerden menettiğini anlamak için düşünerek okuyup, gereğini yapmalıdır". Yine Ğazzâlî'ye göre, Kur'ân-ı Kerim'i okumanın dereceleri üçtür:
1. Kur'ân okuyan, kendisini Yüce Allah'ın huzurunda imiş ve Allah onu dinliyormuş gibi farzederek okumalıdır. Bu, okumanın en aşağı derecesidir.
2. Bizzat Yüce Allah'ın kendisini görerek lütfuyla hitab ettiğine, in'âm ve ihsânıyla kendisine seslendiğine inanmaktır. Bu anlayış ile Kur'ân okuyan kimse, haya ve ta'zim ile Kur'ân'a eğilir ve onu anlamağa çalışır. Bu da okumanın ikinci derecesidir.
3. Kelâmda mütekellimi, kelimelerde ise mütekellimin sıfatlarını
müşahede etmektir. Yani konuşanın keyfiyetini onun sözlerinde, sıfatlarını ise
kelimelerde müşahede etmektir. Bu anlayışla okuyan kimse, kendisine, okuması-
na veya nimetlerin kendisini ilgilendirmesine bakmadan, dikkatini doğrudan mü-tekellime (Allah'a) yöneltir ve adetâ O'nu görüyormuş gibi, bütün gücünü ve düşüncesini O'na bağlar. İşte ideal okuma derecesi de budur. Bu üç mertebenin dışında kalan okumalar, gafillerin dereceleridir .
G) Hatim indirirken dikkat edilecek en önemli husus, okunan âyetlerin mânâsını anlamak, üzerinde düşünmek ve gereğini yapmaya azmetmektir. Çünkü Kur'ân okumanın asıl gayesi budur. Yüce Allah'ın isteği de budur: "Kur'ân'ı düşünmüyorlar mı?" (Nisa 4/82). ".. Onu sana indirdik ki, âyetlerini düşünsünler ve aklı selîm sahipleri öğüt alsınlar." (Sâd 38/29). "Kur'ân'ı düşünmezler mi? Yoksa kalbleri üzerinde kilitler mi var?.." (Muhammed 47/24).
Demek ki, Kur'ân okumaktan maksat, onu anlamak, mânâsını düşünerek gerekli dersleri almak, kalbi ve zihni uyanık tutup, gaflete düşmemektir. Pey¬gamber efendimizin uygulaması da böyleydi. Okuduğu âyetleri bazan birkaç defa tekrar eder, üzerinde uzun uzun düşünürdü. Sahabeden Ebû Zerr şöyle diyor: "Allah'ın Elçisi, bir gece namazında, "Eğer onlara azab edersen, senin kullarındır (dilediğini yaparsın); eğer onları bağışlarsan, şüphesiz Sen daima üstünsün, hik¬met sahibisin" anlamındaki (Mâide 5/118) âyeti, sabaha kadar tekrarlamıştır .
Hz. Aişe'ye, bazı kimselerin bir gecede iki veya üç hatim indirdikleri söy¬lenince, onların bu davranışlarını beğenmemiş ve şöyle demiştir: "Onlar, Kıır'ân okudukları halde (gerçek anlamda) okumamışlardır. Benim, Allah'ın Elçisi ile beraber bütün gece uyanık bulunduğum olurdu. Ancak o, bir gecede Bakara, Alü imrân ve Nisa sûresini okurdu. Müjde âyeti geldiği zaman dua edip dilekte bulu¬nur, korku âyetleri geldiği zaman da Allah'a iltica eder, O'na sığınırdı" .
Hz. Ali: "Anlamayarak yapılan ibâdette, düşünmeden yapılan kıraatta hayır yoktur" demiştir.
Abdullah b. Abbas da: "Sür'atli olarak Kur'ân'ı hatmetmektense, Bakara veya Alü imrân gibi bir sûreyi düşünerek, ağır ağır okumak benim için daha se¬vimlidir" demiştir.
Saîd b. Cübeyr'in "Şu günden sakının ki, o gün (hepiniz) Allah'a döndürü¬leceksiniz, sonra herkese kazandığı tam olarak verilecek ve onlara hiç haksızlık edilmeyecektir" anlamındaki (Bakara 2/281) âyeti yirmiden fazla tekrar ettiği nakledilmiştir .
Aynı şekilde, ünlü tabiî Mücâhid'c: rükûsu, secdesi, rek'atı aynı sayıda ol¬mak üzere, namaz kılan iki kişiden birisinin, bu namazını Bakara sûresini okuyarak; diğerinin de hem Bakara ve hem de Âlü imrân sûrelerini okuyarak kılmaları durumunda, hangisinin daha faziletli bir iş yapmış olacağı sorulduğunda, o, sa¬dece Bakara sûresini okuyarak namaz kılan kişinin, bu amelinin daha üstün ol¬duğunu söylemiş ve "Biz onu bir Kur'ân olarak, insanlara dura dura (ağır ağır) okuman için (âyet âyet) ayırdık ve azar azar indirdik", anlamındaki (İsrâ 17/106) âyeti okumuştur . îmânı Nevevî (676/1277) de, "Tertîl ile okunan bir cüz, aynı müddet içinde tertîîsiz okunan iki cüzden daha faziletlidir" demiştir. Örnekleri çoğaltmak mümkündür .
Şu halde kıraatta asıl olan, okuduğunu anlamaktır. Bu bakımdan, arapça bilmeyenlerin, hatim indirirken, okudukları yerin mânâsını da bir nıeâl veya tef¬sirden takip etmeleri uygun olacaktır.
İmâm Ğazzâlî'nin de isabetle ifade ettiği üzere, Kur'ân'ı hakkıyla okumuş olmak için dil, akıl ve kalbin işbirliği halinde olması lâzımdır: Buna göre dil oku¬malı, akıl tercüme etmeli, kalb de ders almalıdır. Yani dil, Kur'ân'ı harflerin mahreç ve sıfatlarına riâyet ederek, Allah'ın indirdiği şekilde tane tane okuya¬cak; akıl, okunan yerlerin mânâsını anlayıp düşünecek; kalb ise, bu mânâlardan gereken dersi alıp etkilenecek, kişinin o mânâların gösterdiği istikamete yönel¬mesini ve kendisine çeki düzen vermesini sağlayacaktır . "Muhakkak bilmek lâ¬zım ki, Kuran ı Kcrim'den maksat, onu sadece okumak değil, ona uyacak iş yap¬maktır. Okumak, akılda tutmak içindir; Akılda tutmak da yapmak içindir. Emir¬lerine uymadan Kur'ân okuyan, efendisinden mektup alıp, mektupta yapması ge¬reken işler bildirilen bir kölenin, bir yere oturup, mektubu yüksek sesle okumas¬ını, sözleri gayet düzgün olarak ağzından çıkarması ve fakat emirlerinden hiçbiri¬ni yapmaması gibidir ki, bu durumda azarlanmaya ve cezaya miistehak olur" .

Makale yazarı
Abdurrahman ÇETİN
Doç. Dr.; Uludağ Üniv. İlahiyat Fak. Tefsir Anab'üim Dalı Öğr. Üyesi
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf M5.pdf (767,1 KB (Kilobyte), 37x kez indirilmiştir)
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]
Alıntı ile Cevapla
  #5  
Alt 03.05.12, 13:03
Acemi
 
Üyelik tarihi: May 2012
İletiler: 1
adnmert doğru yolda ilerliyor.
Standart Cevap: Hatim İndirme Ve Hükümleri II

S.A. Sevgili arkadaşım aktardığın bu bilgilerden dolayı sana ziyadesiyle teşekkür ederim. Fakat bi yerde bi hata var. Sanırım hızlı yazayım derken hata yapmışsın. "E şıkkında" ": "Ey inananlar. İnsanlara gösteriş için malını verip, Allah'a vc âhiret gününe inanmayan adam gibi, başa kakmak ve eziyet etmekle sadakalarınızı boşa çıkarmayın. Onun durumu, üzerinde biraz toprak bulunan şu kayaya benzer ki, şiddetli bir sağnak indi de (üstündeki toprağı silip sü-pürerek) onu sert bir taş halinde bıraktı. (Böyleler!) kazandıklarından bir şey el¬de edemezler.." (Bakara 2/264). """"
Allah (cc) olması gerekirken farklı yazmışsın. düzeltebilirsen çok daha güzel olur.

Selametle
Alıntı ile Cevapla
  #6  
Alt 03.05.12, 16:57
loli - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Editör
 
Üyelik tarihi: Apr 2006
Nereden: Ankara
İletiler: 8.177
Blog Başlıkları: 6
loli isimli üye tecrübe puanını kapatmıştır.
Standart Cevap: Hatim İndirme Ve Hükümleri II

Teşekkürler. Düzeltilmiştir.
__________________
NEVART AKADEMİ
www.nevart.net
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Disleksi Eğitimi
Okuma Güçlüğü
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
hatim, hükümleri, ındirme

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 09:58 .