Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > İlahiyat Fakültesi > Serahsî'nin Nesih Anlayışı

İlahiyat Fakültesi hakkinda Serahsî'nin Nesih Anlayışı ile ilgili bilgiler


[coverattach=1]Serahsî'nin Nesih Anlayışı-Sarakhsı's Theory Of Naskh Hanefî fıkıh usûlü âlimleri neshin sözlük anlamını belirleme konusunda farklı görüşler ortaya koymuşlardır. Serahsî'ye göre neshin sözlükteki hakikî anlamı "tebdîl"dir. İbtâl, nakil ve izâle

İlahiyat Fakültesi Tefsir, Hadis, Fıkıh, Kelam, Tasavvuf, İslamiyetin mistik boyutu, Allah'ın varlığı ve nitelikleriyle ilgili konuları ele alan bir bilim kolu, tanrı bilimi, teoloji, metodoloji

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 24.03.11, 11:44
Uzman
 
Üyelik tarihi: May 2008
İletiler: 2.134
Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!Zehravî Zeytuna çok güzel bir geleceğe sahip olacak.Bu şimdiden belli oluyor!
Standart Serahsî'nin Nesih Anlayışı

[coverattach=1]Serahsî'nin Nesih Anlayışı-Sarakhsı's Theory Of Naskh
Hanefî fıkıh usûlü âlimleri neshin sözlük anlamını belirleme konusunda farklı görüşler ortaya koymuşlardır. Serahsî'ye göre neshin sözlükteki hakikî anlamı "tebdîl"dir. İbtâl, nakil ve izâle gibi diğer anlamlar ise mecazî anlamlardır. Nesih, mükelleflerin ebediyen devam edeceğine inandığı bir hükmün süresinin bittiğinin ve artık eski hükmü geçerli olmadığının beyânıdır. Serahsî, neshin tanımı ve getirdiği yaklaşımla, İslam fıkhında neshin hiç olmadığı ve olamayacağı görüşünü savunan müslümanları, gerek aklî gerekse naklî gerekçelerle neshi kabul etmeyen Yahudileri ve özellikle, neshi kabul etmekle birlikte Ku'an'ın sadece Kur'an'ı, sünnetin de sadece sünneti neshedebileceği ancak bu ikisinin birbirini neshedemeyeceğini savunan imam Şafiî'yi eleştirmektedir. Serahsî'ye göre Kur'an ve sünnet birbirini neshedebilir ve etmiştir. Ancak haber-i vâhid, kıyas ve diğer talî deliller nâsih olamazlar.

The Hanafı scholars disagreed concerning the literal meaning of naskh. Sarakhsi says that tabdil (substitution) is the real meaning of it and others like ibtal (nullification) and iZ&la (removel) are used metaphorically. Naskh is the declaration (bayan) of the time of the particular ruling which we thought would remain forever, but the second ruling made it clear that the time of the ruling was for a certain period and it was now no longer valid. This definition of naskh refutes the views of those Muslim scholars who held that naskh never occurred in the Shari'ah and those Jews who were in opposition to naskh by reason or on Moses saying and the views of Shafi'i who had maintained that only the Qur'an superseded the Qur'an, only the Sunnah superseded the Sunnah and they did not and could not supersede each other. Sarakhsi, demonstrating many examples holds that Qur'an could be and was abrogated by the Sunnah, and the Sunnah could be and was abrogated by the Qur'an but khabar al-wahid, qiyas and other sources can abrogate nothing.
GİRİŞ
Bu çalışma, ilk dönem Hanefî usûl bilginlerinin en meşhurlarından olan Şemsü'l-Eimme Ebû Bekr es-Serahsî'nin (ö. 483/1090) el-Usûl adlı eserini temel alarak onun nesih görüşünü ortaya koymayı amaçlamaktadır. Nesih konusu çok geniş ve üzerinde derin tartışmalar yapılmış bir konu olduğundan ve geniş mukayeseli bir çalışma bir makale boyutunu aşacağından sadece Serahsî'nin görüşleri üzerinde yoğunlaşmak tercih edilmiştir. Mümkün olduğu kadar onun ifade üslubunu ve meseleleri açıklarken takip ettiği mantık silsilesini bozmadan aktarmaya çalışmakla birlikte yerine göre özetleme, maddeleştirme, bağlantı kurma, atıfların kaynaklardaki yerlerini gösterme gibi işlem ve tasarruflarda bulunulmuştur.
Hanefî fıkıh usûlünün gelişiminde Ebû Bekr el-Cessâs'ın (ö. 370/980) el- Fusûl fi'l-Usûl, Ebû Zeyd ed-Debûsî'nin (ö. 430/1039) Takvîmü'l-Edille, Fahrulislâm el-Pezdevî'nin (ö. 482/1089) el-Usûl ve Şemsüleimme es-Serahsî'nin (ö. 483/1090) el-Usûl adlı eserleri önemli bir yere sahiptir. Bu eserlerin önemi iki açıdan ortaya çıkmaktadır: 1) Hanefî usulünün inşâsı bu eserler sayesinde gerçekleşmiş ve bu eserlerde ortaya konan mülahazalar Hanefî usulünü şekillendirmiştir. Dolayısıyla bu eserler Hanefî usulünün temel taşlarıdır. Serahsî ile birlikte Pezdevî'nin "şeyhân= iki büyük üstat" diye anılması, onların Hanefî usûlündeki yerini göstermektedir. Daha sonra kaleme alınan usûl eserlerin birçoğu bu eserlerin etkisinde kalmış, usul inşasından ziyâde kendilerinden önceki görüşlerin şerh ve tahkikine ağırlık vermişlerdir. Bu sebeple, Cessâs'la başlayıp Pezdevî ve Serahsî ile sona eren dönem hakkında, "tedvîn dönemi", Hanefî usûlünün altın çağı" gibi nitelemelere rastlanmaktadır. 2) Fukahâ metodu***8212;mütekellimîn metodu ayırımına temel teşkil eden ve fukahâ metoduna örnek olarak gösterilen eserler, Pezdevî-Serahsî öncesindeki eserlerdir. Pezdevî- Serahsî'den sonra ise fukahâ metoduna göre yazma geleneğinin Hanefî usulcüler arasında devam ettiği tartışmalıdır.

Hüseyin ESEN
Doç. Dr., Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, İslam Hukuku Anabilim Dalı Ögretim
Eklenmiş Resim
Dosya tipi: jpg Table_Pencil_Clock.jpg (10,1 KB (Kilobyte), 0x kez indirilmiştir)
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf 18.pdf (282,5 KB (Kilobyte), 5x kez indirilmiştir)
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
anlayışı, nesih, serahsî'nin

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 03:58 .