Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > İlahiyat Fakültesi > İslam Hukukuna Göre Anne Rahminde Sakat Olan Çocukların

İlahiyat Fakültesi hakkinda İslam Hukukuna Göre Anne Rahminde Sakat Olan Çocukların ile ilgili bilgiler


İslam Hukukuna Göre Anne Rahminde Sakat Olan Çocukların Kürtaj Yoluyla Düşürülmesinin Hükmü Özet Bu araştırma, özellikle tıp alanında, insanların hayatına yeni giren çağdaş problemlerin en önemlilerinden biri olan anne rahminde

İlahiyat Fakültesi Tefsir, Hadis, Fıkıh, Kelam, Tasavvuf, İslamiyetin mistik boyutu, Allah'ın varlığı ve nitelikleriyle ilgili konuları ele alan bir bilim kolu, tanrı bilimi, teoloji, metodoloji

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 15.03.12, 21:48
Haluk Koç - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Güvenilir
 
Üyelik tarihi: Jan 2007
İletiler: 1.883
Haluk Koç doğru yolda ilerliyor.
Standart İslam Hukukuna Göre Anne Rahminde Sakat Olan Çocukların

İslam Hukukuna Göre Anne Rahminde Sakat Olan Çocukların Kürtaj Yoluyla Düşürülmesinin Hükmü
Özet
Bu araştırma, özellikle tıp alanında, insanların hayatına yeni giren çağdaş
problemlerin en önemlilerinden biri olan anne rahminde sakat olan çocuğun düşürülmesi meselesini ortaya koymaktadır. Bu türden bir kürtajın hükmünü bilmek önemlidir. Ancak bundan önce çocuğun (ceninin/embriyonun) anne rahmindeki hayatını ve geçirdiği aşamaları bilmek için bir giriş yapmak gerekmektedir. Nitekim Kur***8217;an-ı Kerim ve Hz. Peygamber***8217;in sünneti bu aşamaları: Döl suyu (nutfe), pıhtı (alaka) ve et parçası (mudga) olarak açıklamıştır. Daha sonra ruhun üflenmesi ile çocuğun gerçek hayatı başlamaktadır ki, bu da yüzyirmi gün geçtikten sonra gerçekleşir.
Anne rahmindeki çocuğun noksan vücûb (hak) ehliyeti vardır. Bu ehliyet anne rahmindeki çocuğa (cenîn) bazı insanî haklar sağlar, ancak ona hiçbir yükümlülük getirmez. Mirasçı olma, vasiyete ehil olma, şüf***8217;a hakkına sahip olma, hibeyi alabilme ve lehine vakıf yapılabilmesi İslam***8217;ın bu aşamadaki çocuğa sağladığı haklardan bazılarıdır. Hayat ve neseb hakkı da böyledir. Bu konularda İslam hukukçuları arasında tafsilat ve görüş ayrılıkları bulunmaktadır.
Önceki İslam hukukçularımız, çocuk düşürmenin hükmünü genel olarak ele almış ve anne rahmine düşmesinin üzerinden dört ay geçen yani kendisine ruh üflenen çocuğun kürtaj edilmesinin haram olduğu hükmünde görüş birliği etmişlerdir. Ancak çocuk, karnında kalması durumunda öleceği kesin olan anneyi kurtarmak gibi zarûrî durumlarda çocuğun düşürülmesine cevaz vermişlerdir. Ruhun üflenmesinden önce çocuğun kürtaj yoluyla düşürülmesi konusunda ise farklı görüşler ileri sürmüşlerdir. Bunlar içerisinden tercihe şâyan olan görüş, çocuğun düşürülmesini mübah kılan bir özür bulunması durumunda düşürmeyi câiz sayan görüştür. Hanefilerin çoğunluğu ve onlara katılan Şafii ve bazı Hanbeli fakihleri bu görüştedir.
Bazı insanlar, aile planlamasına rağbet etme, fuhşu örtbas etme, annenin
AİDS hastalığına yakalanması durumu ve hamilelik yüzünden memedeki çocuğun zarar görmesi gibi mazeretler sebebiyle çocuğun düşürülebileceğini ileri sürmektedirler. Halbuki İslam hukukçuları bu hususların çoğunu çocuğun kürtaj edilmesi için bir özür kabul etmemiştir.Ancak kürtaj, çocuğa ruhun üflenmesinden önce olursa, bunların bir kısmı geçerli mazeret sayılabilir. Zaruret ise miktarınca takdir olunur.Sakat çocuğun düşürülmesinin hükmü ki, araştırmamızın esas konusu budur, sakatlığın durumuna göre değişiklik arz eder. Buna göre, tedavisi mümkün olan basit yaratılış bozukluklarından dolayı çocukların kürtaj edilmesi câiz olmaz. Tedavisi imkânsız şiddetli bozukluklara gelince; bu durumda olan çocuklar çoğu kere kürtaja gerek kalmadan kendiliğinden düşmekte veya doğumdan sonra kendiliğinden ölmektedir.
Tedavisi son derece zor olan, fakat zorlukla ve çile çekerek yaşayabilen ağır bozukluklara uğramış çocuklar ruh üflenmeden önce düşürülebilirse de bu aşamadan sonra düşürülmeleri câiz olmaz. Her şeyi en iyi bilen ve en güzel hüküm veren ancak Allah***8217;tır.
Dr. Müsfir b. Ali b. Muhammed El-KAHTÂNÎ*
Çev.: Doç. Dr. Abdullah KAHRAMAN**
* Bu makalenin yazarı, el-Kahtanî, Suudi Arabistan Kral Fahd Petrol ve Maden Üniversitesi***8217;nin İslamî İlimler Bölümü***8217;nde Fıkıh ve Fıkıh Usulü hocasıdır. Bu çalışma ise, yazarın Kuveyt***8217;te yayımlanan Mecelletü***8217;ş-şerî***8217;a ve***8217;d-dirâsâti***8217;l-İslamiyye adlı dergide (yıl, 18, sayı, 54, s, 158-218, 1424) ***8220;İchâdu***8217;l-cenîni***8217;l-müşevveh ve hukmuhû fi***8217;ş-şerî***8217;ati***8217;l-İslamiyye***8221; adıyla yayınladığı makalenin tercümesidir. Tercümenin ilk hali Bakü Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi***8217;nin Elmi Mecmuası***8217;nde (Yıl, 2, sy. 3, Mart, 2005, s, 29-78) yayımlanmıştır. Daha geniş okuyucu kitlesine hitap etmesi maksadıyla C.Ü. İlahiyat Fak. Dergisi***8217;nde tekrar yayınlanması uygun görülmüştür. Bu baskıda ilk yayında gözden kaçan bazı hususlar düzeltilmiştir. Tercüme esnasında müellifin üslubuna genel olarak sadık
kalınmış, ancak başlıklamada bazı tasarruflarda bulunulmuştur. Yer yer kullanılan Arapça tıbbî ifadelerin tam karşılığı verilmeye çalışılmışsa da gözden kaçanlar olmuş olabilir. Gözden kaçan hususları okuyucunun müsamaha ve ikazına havale ediyoruz.
** Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İslam Hukuku Öğretim Üyesi.
kaynak
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
anne, çocukların, göre, hukukuna, olan, rahminde, sakat, ıslam

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 13:08 .