Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > Meslek Yüksek Okulları > Harita ve Kadastro Meslek Yüksek Okulları > Türkiye'de Harita ve Kadastro Teknikerlik Eğitimi

Harita ve Kadastro Meslek Yüksek Okulları hakkinda Türkiye'de Harita ve Kadastro Teknikerlik Eğitimi ile ilgili bilgiler


TÜRKİYE***8217;DE HARİTA VE KADASTRO TEKNİKERLİK EĞİTİMİ VE SORUNLARI [coverattach=2] Türkiye'de mesleki ve teknik eğitimin, nicelik ve nitelik olarak, bugünkü durumundan daha ileri bir düzeye götürülmesi gerekmektedir. Sanayinin gereksinim duyduğu tekniker

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 16.04.09, 20:23
Şebnem - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Profesör
 
Üyelik tarihi: Sep 2006
İletiler: 6.440
Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart Türkiye'de Harita ve Kadastro Teknikerlik Eğitimi

TÜRKİYE***8217;DE HARİTA VE KADASTRO TEKNİKERLİK EĞİTİMİ VE
SORUNLARI
[coverattach=2]
Türkiye'de mesleki ve teknik eğitimin, nicelik ve nitelik olarak, bugünkü durumundan daha ileri bir düzeye götürülmesi gerekmektedir. Sanayinin gereksinim duyduğu tekniker unvanına sahip nitelikli ara eleman Meslek yüksekokulları (MYO) tarafından yetiştirilmektedir. Alt yapı hizmetleri için gerekli olan haritaların üretimi ve projelendirilmesi Harita mühendisi, teknikerler ve teknisyenler tarafından gerçekleştirilmektedir. Ara eleman olarak çalışan Harita teknikerlerinin eğitimi, projelerin uygulanabilmesi açısından büyük önem arz etmektedir.
Bu çalışmada, Türkiye***8217;deki Harita ve Kadastro Teknikerliği eğitim ve öğretiminin mevcut durumu değerlendirilmiş, 2001 yılında yürürlüğe konulan sınavsız geçiş sisteminin okullar üzerindeki etkilerini istatistiksel bilgilerle tespit edilmiş, Harita ve Kadastro Teknikerliği eğitiminin kalitesini artırmak için bazı öneriler getirilmiştir.
CARTOGRAPHY AND CADASTRE EDUCATION AND PROBLEMS FOR
TECHNICIANS IN TURKEY
Abstract
It is necessary that the education of professional and technician go forward more advanced level than present situations as quantity and quality in Turkey. Quality, inter skilled people whose title of technician for industry is trained by vocational school.
Producing maps and projects for infrastructure services are implemented by Geodesy and Photogrammetry Engineering***8217;s and Technicians. The training of cartography technician who works as a inter skilled people is very important for applications of the projects.
In this study in Turkey, education of Cartography and Cadastre for Technician has been evaluated present situations, transition system without any exam that is bringed into force in 2001 has been determined effects on schools by statistical information and some suggestions are also made in order to improve the quality of the education of Cartography and Cadastration for Technician training.

Tayfun Çaya*, Hasan Çağlab, Fatih İşcana
aSelcuk Üniversitesi, Müh. Mim.Fak., Jeodezi ve Fotogrametri Müh., 42031, Konya, Türkiye bSelcuk Üniversitesi, Çumra Meslek Yüksekokulu, 42010, Çumra /Konya, Türkiye


Makalenin devamı ve tablolar için eki indirin.

Eklenmiş Resim
Dosya tipi: jpg harita_kadastro.JPG (7,0 KB (Kilobyte), 32x kez indirilmiştir)
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: rar Turkiye'de Harita ve Kadastro Teknikerlik Egitimi ve Sorunlari.rar (35,0 KB (Kilobyte), 205x kez indirilmiştir)

Konu Şebnem tarafından (16.04.09 saat 20:40 ) değiştirilmiştir..
Alıntı ile Cevapla
  #2  
Alt 16.04.09, 20:33
Şebnem - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Profesör
 
Üyelik tarihi: Sep 2006
İletiler: 6.440
Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart Türkiye'de Harita ve Kadastro Teknikerlik Eğitimi

1.Giriş
Harita ve Kadastro Eğitimi veren Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek liselerinden, Yüksek Öğretim Kuruluna (YÖK) bağlı üniversitelerin meslek yüksek okullarından (MYO) ve ilgili fakültelerin Jeodezi ve Fotogrametri bölümlerinden mezun olan kişiler, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, Orman ve Çevre, Köy İşleri ve Tarım Bakanlığı, Tapu ve Kadastro, Karayolları, Devlet Su İşleri, Türkiye Elektrik Kurumu, İller Bankası Genel Müdürlüklerinin merkez ve taşra teşkilatlarında, tüm belediyelerde, Milli Emlak Müdürlüğü, Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü, Toprak Tarım Bölge Müdürlüklerinde, arsa ve arazi düzenlemesi yapan, harita üreten kamu kuruluşlarında, özel sektörde serbest çalışan Harita ve Kadastro şirket ve bürolarında istihdam edilmektedir.
Günümüzde ileri teknolojiyi kullanan sanayileşmiş ülkelerde işler gelişmiş robotlar tarafından yapılmaktadır. Bu durum tüm kalkınmış ülkelerde istihdam yapısını, niteliğini ve dağılımını etkilemektedir. Böylelikle nitelikli elemanlarda fiziksel becerinin yerini zihinsel becerinin aldığı, işgücünde yeterliliğin çeşitlendiği, teknoloji kullanımının vazgeçilmez nitelikler arasına girdiği görülmektedir. İş dünyasındaki bu değişimler göz önüne alınırsa meslek yüksekokullarından mezun olan öğrencilerin iş dünyasının ihtiyaç duyduğu yeterliliğe ve kaliteye sahip olmaları zordur [1].
2004 Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) sonucunda örgün yükseköğretim programlarında 197 bin 457 lisans, sınavsız geçiş kapsamında 193 bin 504 ön lisans ve sınavsız geçiş kapsamında olmayan 791 ön lisans olmak üzere toplam 391 bin 752 kontenjan ayrılmıştır. Bu yükseköğretim programlarına 192 bin 632 lisans, 163 bin 481 sınavsız ön lisans ve 770 sınavlı ön lisans olmak üzere toplam 356 bin 883 aday yerleştirilmiştir. Üniversitelerde toplam 34 bin 869 kontenjan boş kalmıştır.[2].
Ülkelerin gelecekteki ekonomik başarısında önemli roller üstlenecek olan gençlerin, gerekli bilgi ve beceri ve işgücü potansiyeline sahip olmak için, resmi eğitimi almaları gerekmektedir. Bu; ekonomideki rekabet gücünü arttırmanın temel koşuludur [3].
Günümüzde tüm ülkeler yeni gelişmelere ve teknolojik değişimlere uyum sağlama sorunuyla karşı karşıyadır. Yeni gelişmeler işgücü piyasasını da etkilemekte, nitelikli işgücü ihtiyacı artmaktadır. Son yıllarda, gelişmiş ve gelişmekte olan diğer ülkeler gibi ülkemizde de temel sorunlardan biri işsizlik ve özellikle genç nüfusun işsizliğidir.
Ancak işsizliğin yanında nitelikli işgücü ihtiyacı da sorunun bir başka boyutudur. 1994-1995 öğretim yıllından itibaren, özellikle meslek eğitimi veren meslek yüksekokullarının sayısında önemli artışlar olmuş, yurdun her yanında yeni meslek yüksekokulları açılmıştır [4].
Bu nedenle, bir ülkede okullaşma oranının yüksek olması ile birlikte ekonomik yapılanmanın ihtiyaç duyduğu beceri ve yeteneğe sahip işgücünü sağlamaya yönelik bir eğitim sistemi oluşturmak, ülkelerin küresel ekonomiye uyum sağlama şansını arttıracaktır. İstihdam ve işsizlik sorunu ise, özellikle niteliksiz gençler açısından giderek artmaktadır. Bu soruna bağlı olarak nitelikli işgücü sağlayan meslek eğitiminin önemi de artmaktadır [5].
Mesleki eğitim; işgücünün verimliliğini arttırmanın, uyum sağlamanın dolayısıyla işletmelerin rekabetini güçlendirmenin ve işgücü piyasasının belirli yetersizliklerini gidermenin temel aracıdır. Bu aracın, piyasanın gereklerine uygun biçimde insan kaynağı ile fiziksel sermayenin farklı bileşenlerini bir araya getirmesi beklenmektedir.
2. Haritacılıkla İlgili Öğretim Kurumları
Türkiye***8217;de haritacılıkla ilgili eğitim ve öğretim; meslek liselerinde, meslek yüksek okullarında ve üniversitelerin değişik fakülteleri bünyesinde Jeodezi ve Fotogrametri Mühendisliği bölümlerinde ve Harita Genel Komutanlığı Harita Yüksek Teknik Okulunda devam etmektedir. Bu bölümlerde okuyan öğrenciler sırasıyla teknisyen, tekniker ve mühendis unvanıyla mezun olmaktadırlar. Ayrıca birçok üniversitede enstitüler bünyesinde lisansüstü eğitim ve öğretim faaliyetleri yapılmaktadır.
Halen; Yıldız Teknik Üniversitesi (YTÜ-1949), Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ-1968), İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ-1969), Selçuk Üniversitesi (SÜ-1972), Zonguldak Karaelmas Üniversitesi (ZKÜ-1994), Afyon Kocatepe Üniversitesi (AKÜ-1995), Samsun 19 Mayıs Üniversitesi (OMÜ-1997), K.T.Ü Gümüşhane Müh. Fakültesi (2002) ve Erciyes Üniversitesindeki (EÜ-2004) ilgili fakültelerde Jeodezi ve Fotogrametri Mühendisliği eğitimi yapılmaktadır.
1987 yılında Boğaziçi Üniversitesi bünyesinde Jeodezi ve Fotogrametri Mühendisliği Y.lisans programı açılarak, lisans öğrenimi yapanlara Y.lisans ve doktora imkanları sunulmaktadır [6].
Şanlıurfa, Niğde, Hacettepe, Cumhuriyet ve Sakarya Üniversitelerinde de aynı isimde bölümler açılmış ancak henüz öğrenci alınmaya başlanmamıştır.
İki yıllık Meslek Yüksek Okulu bünyesinde Harita veya Harita Kadastro programı ilk olarak 1980 yılında; Akdeniz Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Amasya Meslek Yüksekokulu ve Selçuk Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulunda açılmıştır.
Bunların dışında aşağıdaki illerde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Teknik liseler,Endüstri Meslek Liseleri(EML) ve Çok Programlı Liselerin(ÇPL) ***8220;Harita ve Kadastro ***8220; bölümlerinde ve ayrıca bir Mesleki ve Teknik Eğitim Merkezi (METEM)***8217;inde de harita-kadastro teknisyenliği programı vardır. Bunlar; Adana İsmet İnönü EML, Afyon Bolvadin EML,Afyon Gazi EML,Balıkesir 100.Yıl EML,Bursa Hakimiyet EML, Bolu Düzce EML, Elazığ 100. Yıl EML, Erzincan EML,Erzurum Kazım Karabekir EML, Eskişehir Yunus Emre EML, Isparta Senirkent EML, İstanbul Gaziosmanpaşa,İstanbul Çetinkaya EML,İzmir Çınarlı ML, Kayseri Mimar Sinan EML, Konya Akşehir İsmet İnönü EML,Konya Fatih EML,Kütahya Simav EML,Mersin Atatürk EML, Muğla Fethiye EML, Ordu Fatsa EML, Rize Mimar Sinan EML, Sivas EML,Trabzon Of H.Mehmet Bahaittin Ulusoy EML,Antalya Elmalı Yusuf Önertoy ÇPL, Kocaeli Bahçecik ÇPL,Erzurum Kazım Karabekir Teknik Lise,,Kayseri Mimar Sinan Teknik Lise,Konya Fatih Teknik Lise ve Burdur Gölhisar METEM***8217;dir[7]. 2001-2002 öğretim yılından 2004-2005 öğretim yılına kadar üniversitelerdeki Harita ve Kadastro programları kontenjanları Tablo 1***8217;de, Meslek Yüksekokulları Harita Kadastro Programları Yıllara Göre Öğrenci Sayıları Tablo 2***8217; de verilmiştir [8].
3.Meslek Yüksekokullarının Meslek Eğitimine Giriş Şartları
Meslek liselerinin;
***8226; Altyapı, ***8226; Yapı (Kagir ***8211; Ahşap),
***8226; Altyapı (İnşaat), ***8226; Yapı Ressamlığı,
***8226; İnşaat, ***8226; Yapıcılık,
***8226; Üst Yapı, ***8226; Harita ve Kadastro,
***8226; Üst Yapı ***8211; İnşaat, ***8226; Tapu Kadastro,
***8226; Yapı,
bölümlerinden mezun olanlar ***8220;Harita***8221; ön lisans programına sınavsız olarak girebilirler. Meslek liselerinin sınavsız geçiş için belirlenen bölümlerin dışındaki bölümlerden ya da liselerden mezun olanlar/olacaklar ise Öğrenci Seçme ve Yerleştirme(ÖSYM) Başkanlığınca yapılan Öğrenci Seçme Sınavına (ÖSS) girmeleri, yeterli ***8220;Sayısal (SAY)***8221; puanı almaları (160,000 ve daha yukarı) şartı ile sınavsız yerleştirme sonunda kontenjan kalırsa açık olan programlara istedikleri taktirde ÖSS puanlarına göre yerleştirilebileceklerdir. Ön lisans programını başarı ile bitirenler ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavında (DGS) başarılı oldukları taktirde, Jeodezi ve Fotogrametri Mühendisliği Lisans programına dikey geçiş yapabilirler [9].
Meslek Yüksekokullarındaki, Harita Kadastro Programlarının yıllara göre öğrenci sayıları Tablo 2***8217; de, 1997-2003 yılları arasında S.Ü Çumra MYO kayıt yaptıran öğrencilerin orta öğretim kurumlarına göre dağılımı Tablo 3***8217;de verilmiştir. Tablo 3***8217;de örnek alınan S.Ü Çumra Meslek Yüksek Okuluna 1997-2003 yıllarında kayıt yaptıran öğrencilerin çoğunluğunun normal liselerden geldiği, 1999/2000 öğretim yılından itibaren İmam Hatip Liselerinden gelen öğrenci sayısında artış olduğu görülmüştür.

Nüve Forum
Alıntı ile Cevapla
  #3  
Alt 16.04.09, 20:35
Şebnem - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Profesör
 
Üyelik tarihi: Sep 2006
İletiler: 6.440
Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Şebnem öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart Türkiye'de Harita ve Kadastro Teknikerlik Eğitimi

4. Eğitimde Kalite
Yükseköğretimde kalite yönetimi, eğitimin her aşamasında ve eğitimi etkileyen tüm alanlarda, fiziki altyapı (bina, spor tesisleri, açık alan vb.), akademik altyapı (laboratuvar, kütüphane, dokümantasyon, iletişim, bilgi işlem vb.), ders programı, sınav ve değerlendirme sistemi, akademik/idari personel temin ve geliştirme sistemi, araştırma ve yayınlar, kurumsal gelişme planı (stratejik planlama), üniversite-sanayi-toplum ilişkileri konularında düzenlemeleri gerekli kılmaktadır.
Bir eğitim sisteminin sonuç ürünü olan yetişmiş insan niteliği ve düzeyinin oluşmasında bir yığın etken rol oynar. Bu etkenlerin önemli bir bölümü doğrudan eğitim sistemi ile ilgilidir. Üniversite ve öğretim ortamı, akademik personel, öğrenciler, laboratuar ve kitaplık imkanları, öğretim planları, araştırma ve geliştirme ortamı bu iç etkenlerin en önemlileridir. Diğer bir grup etken de bu sistemin denetiminde olmayan dış etkenlerdir [10]. Sektörün insan kaynağının kalite güvencesi, eşdeğerlik-akreditasyon uygulamasıyla sağlanır. Bu ise mesleki yeterlikler sisteminin eş değerliği kabul edilmiş diploma ve sertifikalara dayandırılması yoluyla gerçekleştirilir. Bu nedenle eş değerlilik konusu güncelleşmiştir [11].
Ülkemizde üniversitelerin öğretim planları her ne kadar YÖK***8217;ün belirlediği çerçeve esaslarına göre yapılıyorsa da aynı dalda eğitim veren farklı üniversite bölümlerinin öğretim planlarında çok ciddi farklılıklar görülebilmektedir. Her ne kadar YÖK denetim fonksiyonunu üstlenmiş görünüyorsa da bu denetimin yeterince etkin olduğunu söylemek mümkün değildir [12] .
Yeterli alt yapısı olmayan yerlere açılmış bulunan Meslek Yüksekokulları sosyal ve siyasi nedenlerden dolayı kapatılamamaktadır. Bu nedenle geliştirilmeleri için çalışma yapılmalıdır. Meslek liseleri ile meslek yüksekokulları arasında program entegrasyonu yapılmalıdır. Meslek yüksekokulları lise öğrencilerine, ailelere, endüstriye ve ilgili sektörlere daha yoğun tanıtılarak , öğrencilerin tercih ettikleri üniversite birimleri olmalıdır. Her meslek yüksekokulunun asgari düzeyde alet laboratuarları oluşturulmalıdır. Ekonomik açıdan meslek yüksekokullarının açılışı fakültelere göre daha kolay olduğundan, birtakım siyasi beklentilere cevap vermek ve artan öğrenci talebi karşısında yeterli alt yapıları oluşturulmadan gelişi güzel açılmaktadır [13] .
Selçuk Üniversitesinde, 2003/2004 öğretim yılına kadar merkezde ve değişik ilçelerdeki meslek yüksek okullarında, 9 adet Harita Kadastro Programı yeterli alt yapı imkanları sağlanmadan açılmış, daha sonra üniversite bünyesince yeniden yapılanma çerçevesinde program sayısı 4***8217;de indirilmiştir.
Harita ve Kadastro eğitimindeki mevcut ders programları ve ders kitapları güncel uygulamalarla, modern ölçme aletleri, yöntemler ve hesaplamalarla ilgili olmalıdır. Mezun olan öğrenciler; mesleğe ilişkin uygulamalar için gerekli teknik beceri, modern alet ve donanımları kullanabilme , disipline ilişkin yazılımları, yaşam boyu öğrenme gereğini algılamış ve bu yeteneği kazanmış olma özelliğini, mühendisliğin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavrama , mesleki ve etik sorumluluklar bilinci, mühendislik problemleri belirleme, modelleme ve çözme, çok disiplinli takım çalışması yürütebilme becerisini kazanacak şekilde yetiştirilmelidir [14].
Öğrencilerin iyi bir harita ve kadastro teknikeri olmasının yanında yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip, mesleki problemleri hukuki açıdan da iyi değerlendirebilen birer teknik eleman olmaları hedeflenmelidir. Bu amaca yönelik mesleki derslerin yanı sıra ekonomi ve hukuk bilgisi gibi derslere de ihtiyaç vardır [15] .
2004-2005 öğretim yılından itibaren S.Ü bünyesindeki Harita ve Kadastro Programlarının eğitsel hedeflerini standart bir hale getirmek ve güncel konulara uyum amacıyla ortak bir çalışma yapılmıştır. Bu çalışmada Tablo 4***8217; deki derslerin okutulması kararına varılmıştır.

5. Harita Kadastro Teknikerlik Eğitimi Sorunları
Selçuk Üniversitesi Çumra Meslek Yüksekokulunda 2001-2004 tarihleri arasında 66 öğrenci ile ve 30 adet serbest çalışan harita mühendislik büroları ile yapılan anket ve araştırma sonuçlarına göre; Harita Kadastro teknikerliği eğitiminin sorunlarını şu şekilde sıralayabiliriz.
Fiziksel İmkanlar: Özellikle yeni kurulan meslek yüksekokulları başta olmak üzere, meslek yüksek okullarının bazılarının meslek yüksekokulu olarak tasarlanmış binaları bile bulunmamaktadır. Oysa, uygulama ağırlıklı olan bu okulların, tasarımı özel yapılmış binalarda eğitim ve öğretim sürdürmeleri eğitimin kalitesi yönünden büyük önem taşımaktadır [16] .
Öğrenci Sayıları: Meslek yüksekokulları harita kadastro programları ve öğrenci sayıları yıllar itibariyle sürekli artış göstermiştir. Ancak 2002/2003 öğretim yılı itibarıyla uygulamaya konulan sınavsız geçiş sistemi harita kadastro programındaki öğrenci sayısını önemli ölçüde etkilemiştir .
Öğretim Elemanları: Türk yükseköğretim sisteminin genelinde olduğu gibi, MYO'larda da öğretim elemanı sıkıntısı devam etmektedir.Var olan öğretim elemanlarının büyük bir bölümü pedagoji eğitimi almamıştır. 2001-2002 eğitim-öğretim yılı itibarı ile meslek yüksekokullarında görev yapan öğretim elemanı sayısı 5,564 olup, öğretim elemanının başına düşen öğrenci 47'dir. Bu oran Almanya'da 5, Avustralya'da 8, Belçika'da 10, Hollanda' da 14, Japonya'da 9, Kore ve ABD'de 21, İngiltere'de 20, ve Macaristan'da 11 'dir.
Öğretim elemanı yetersizliğinin en kısa sürede çözülmesi ve bu öğretim elemanlarının akademik ve pedagojik seviyelerinin geliştirilmesi yönünde öğretim üyesi yeterli olan üniversitelerimizin ilgili bölümlerinde, öğretim elemanı yetiştirilmesi hususunda gerekli çalışmalar yapılmalıdır.

Lisans Programlarına Dikey Geçiş: ÖSYM***8217;nin yaptığı sınavla öğrenci alınman fakültelere ortalama 5 kişilik kontenjan ayrılmakta olup, bu sayının azlığı öğrencilerin sınava olan ilgilerini azaltmaktadır.
Sınavsız Geçiş Uygulaması: Sınavsız geçiş sisteminden olumsuz yönde etkilenen programların başında harita kadastro programları gelmektedir. 2003-2004 öğretim yılı itibariyle Türkiye***8217;de eğitim yapan harita ve kadastro programlarının normal ve ikinci öğretimde toplam 2905 öğrenci kontenjanı varken, bunun sadece 541***8217;ine öğrenci yerleşmiştir. Açıkta kalan 2364 kontenjanın çok az bir kısmı ek yerleştirme ile bu programlara yerleştirilmiş geriye kalan 2000***8217;den fazla kontenjan doldurulamamıştır. 2004-2005 öğretim yılında da aynı sıkıntılar devam etmektedir ve mevcut programlardan bazıları kapatılmak zorunda kalınmıştır.
Okul-Sanayi Bütünleşmesi: Harita ve kadastro programlarının sanayi ile bütünleşmesi oldukça zayıftır. Geliştirilmesi yönünde çalışmaların yapılması ülke ekonomisine getireceği katkılardan dolayı önemlidir.
Mezunlarının İstihdamı: Bu programdan mezun öğrencilerin kendi alanlarında istihdam edilmelerindeki bilinen sorunlar devam etmektedir. 555 meslek yüksekokulunda ancak % 50 ***8216;sinin mezunlarının iş dünyasında yeterli istihdam imkanları elde edebildiği kestirilmektedir [17]. Gerek devletin personel politikasından gerekse özel sektör tarafından yapılan mühendislik projelerinin gerçek değerinin çok altında gerçekleştirilmesi istihdam alanlarını daraltmaktadır.
Harita ve kadastro sektörü küçük ve büyük ölçekteki bütün yatırım hizmetlerinin temelidir. Bütün yatırımcı kurumlarda harita ve kadastro faaliyetlerinin güncel ve verimli bir şekilde yürütülmesi açısında meslek elemanlarının istihdam edilmesi son derece önemlidir.

Teknik İmkanlar: Alet laboratuvarlarında sınırlı sayıda klasik ölçme aletleri mevcut olup, bir çoğunda elektronik uzunluk ve açı ölçme aletleri yetersiz ve uydulara dayalı ölçmeler yapabilen GPS ( Global Positioning System) aletleri bulunmamaktadır.
Ders Programı: Bugünkü sistemde meslek okullarında kazandırılan yeteneklerle, iş hayatının beklentileri arasında ciddi farklar vardır. Ders programları ve yapılan uygulamalar iş hayatının ihtiyaçlarına cevap verebilmeli ve yeni gelişmelere uyum sağlayacak şekilde güncelleştirilmelidir. Güncel konulara ilişkin bilgi sahibi ve iletişim becerileri yüksek olan mezunlar yetiştirilmelidir.
6. Değerlendirme
Türkiye***8217;de üniversiteye giriş talep sıkıntılarını en aza indirebilmek, teknisyen ile mühendis arasındaki açığı giderebilmek için genelde ilçelerde kurulan Meslek Yüksekokullar, yaşadıkları sorunlara rağmen eğitim standardının ülke genelinde artmasını sağlarken ilçelerin de gelişmesini ve kalkınmasını sağlamaktadırlar. Bu nedenle eğitim alan öğrenciler ülkemizde üniversite mezunu sayısını artırmaktadır [18].
Fırat ve Özel***8217; in 2003 yılında yapmış olduğu bir çalışmada; Meslek Yüksek Okullarında okumanın öğrencilere sağladığı katkılar araştırılmıştır. Bu araştırma sonuçları Tablo 5***8217;de verilmiştir.

makalenin devamı ve tablolar için eklentiyi indirin

Nüve Forum
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
eğitimi, harita, kadastro, teknikerlik, türkiye'de

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 21:44 .