Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > Meslek Yüksek Okulları > Hemşirelik Yüksekokulu > Hemşirelik Öğrencilerinin Premenstural Semptomlarının Değerlendirilmesi

Hemşirelik Yüksekokulu hakkinda Hemşirelik Öğrencilerinin Premenstural Semptomlarının Değerlendirilmesi ile ilgili bilgiler


[coverattach=1]Hemşirelik Öğrencilerinin Premenstural Semptomlarının Değerlendirilmesi-Evaluation Of Nursing Students' Premenstrual Symptoms yaşama durumlarını ve bunlara yönelik yaptıkları uygulamaları belirlemek amacıyla tanımlayıcı bir çalışma olarak yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini, Pamukkale Üniversitesi Denizli Sağlık

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 27.02.10, 08:10
Yardımcı Doçent
 
Üyelik tarihi: Sep 2008
İletiler: 4.173
SemaGürcan karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.SemaGürcan karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.SemaGürcan karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.SemaGürcan karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.SemaGürcan karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.SemaGürcan karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.SemaGürcan karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.
Standart Hemşirelik Öğrencilerinin Premenstural Semptomlarının Değerlendirilmesi

[coverattach=1]Hemşirelik Öğrencilerinin Premenstural Semptomlarının Değerlendirilmesi-Evaluation Of Nursing Students' Premenstrual Symptoms
yaşama durumlarını ve bunlara yönelik yaptıkları uygulamaları belirlemek amacıyla tanımlayıcı bir çalışma olarak yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini, Pamukkale Üniversitesi Denizli Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik bölümünde öğrenim görmekte olan 126 kız öğrenci oluşturmuştur. Veriler, bir soru formu ile toplanmıştır. Öğrencilerin menstural şikayetlere yönelik değerlendirmeleri incelendiğinde; %47,5'inin bel ağrısı, %59'unun karın ağrısı, %44,3'ünün sinirlilik, %39,3'ünün memelerde hassasiyet/ağrı, %41'inin yüzde/ciltte sivilcelenme ve %32,8'inin iştahta artma şikayetlerini her zaman yaşadıklarını belirlenmiştir. Öğrencilerin, mesturasyon dönemindeki uygulamalara yönelik sorulara verdikleri yanıtlar incelendiğinde; %86,9'u mensturasyon sırasında banyo yapmanın sakıncalı olmadığını, %60,7'si dismenore durumlarında aspirin türevi analjeziklerin kullanılmaması gerektiğini belirtmiştir. Öğrencilerin %77,9'u mensturasyon sırasında ağrı olmasının normal bir durum olduğunu ve %63,9'u yürüyüş yapmanın mensturasyondaki ağrıyı azaltmada yararlı olacağını ifade etmiştir. Öğrencilerin, yaş gurubu ve devam ettikleri sınıflar ile menstrual şikayetleri yaşama durumları ve uygulamalara yönelik sorulara verdikleri yanıtlar arasındaki fark anlamlı (p<0,05) bulunmuştur. Öğrencilerin premenstural belirtileri yaşadıkları ve yaşadıkları sorunlara yönelik yapılan uygulamalar hakkında çok yeterli bilgilerinin olmadığı belirlenmiştir.

This study was conducted as a descriptive study for the purpose of determining the kinds of premenstrual symptoms that Denizli Health Sciences School Nursing Students experience and what they do to treat them. The research population included the 126 female students in the Pamukkale University Denizli Health Sciences School Nursing School. Data collects in the classroom. In the examination of the students' menstrual complaints, 47.5% experienced back pain, 59% experienced abdominal pain, 44.3% experienced irritability, 39.3% experienced breast sensitivity/pain, 41% experienced facial or body acne and 32.8% experienced increased appetite every cycle. An examination of the students' responses about procedures during menstruation, 86.9% stated that having a bath was not contraindicated and 60.7% that aspirin-type analgesics should not be used for dysmenorrhea. 77.9% of the students stated that it was normal to have pain during menstruation and 63.9% that walking is beneficial for decreasing menstrual pain. There was a significant difference in the students' answers based on age group and class for experience of menstrual complaints and procedures used (p<0.05). The students' were lived premenstrual symptoms and they had insufficient knowledge of procedures for relief.

GİRİŞ
Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) tarafından 10-19 yaş arası adölesan dönem, 15-24 yaş arası ise gençlik dönemi olarak tanımlanmaktadır. Bu dönem, sekonder seks karekterlerinin başlangıcından seksüel olgunluğa, çocukluktan erişikinliğe doğru gelişen, bireyin çevresini benimseyerek sosyo-ekonomik bağımlılıktan yarı bağımsızlığa geçiş dönemi olarak tanımlanmaktadır (1,2).
Adölesan dönemde, yoğun fizyolojik, metabolik, psikolojik değişiklikler ve sekonder seks özelliklerinde hızlı gelişmeler yaşanmaktadır. Sekonder cinsiyet karekterlerinin belirlenmesinden sonra adolesan genç kız yaşamında önemli bir yeri olan menarşı yaşamaktadır. Menarş, beraberinde adet dönemi sorunlarını da getirmektedir. Milyonlarca kadın menstural sikluslarıyla ilgili psikolojik ve fiziksel rahatsızlıkları çeşitli derecelerde yaşamaktadır. Bazı kadınlar bunu periyodlarının gereği olarak düşünürken, bazıları rahatsızlıklarının nedeni olarak görürler. Premenstural Sendrom (PMS)'un semptomları kişiden kişiye farklılık gösterir.
Literatürde adölesan dönemdeki kızların yaşadıkları problemler incelendiğinde, en fazla oranda mensturasyona ilişkin sorunlar yer almaktadır. Örneğin, Amerika Birleşik Devletleri'nde adölesan dönemdeki kızların yaşadıkları sorunlara ilişkin yapılan çalışmada, %51,5'inde menstural sorun olduğu saptanmıştır (2,3). Yapılan diğer çalışmalarda ise, menstural problemler içerisinde en fazla oranda dismenore, premenstural sendrom, amenore ve anormal uterus kanamaları yer almaktadır (4,5). Yapılan araştırma sonuçlarına göre, ağrılı adet olarak bilinen dismenorenin, menstural problemler içinde en yaygın görülen jinekolojik problemlerden biri olduğu belirtilmektedir. Özellikle primer dismenorenin %47-80 gibi yüksek bir oranda ve en fazla 17-24 yaşları arasında yaşandığı belirtilmektedir (2). Coşkun ve Kızılkaya'nın yaptığı çalışmada da (1995), perimenstural şikayetlerin 15-24 yaş aralığında ve 30 yaş ve üzeri yaş gruplarına göre daha fazla artış gösterdiği belirtilmiştir (6).
Mensturasyon sırasında oluşan bazı semptomlar, kadınların hekime baş vurmasına, ilaç kullanmasına, günlük aktivitelerini yapamamasına yol açıyorsa, ağrılı mesnturasyon ya da dismenoreden söz edilir. Dismenore, genellikle mensturasyondan bir gün önce veya mensturasyonun ilk günü karın, kasık, bel bölgesinde ağrı şeklinde ortaya çıkar ve mensturasyonun bitimi ile son bulur. Dismenore, genç kızların %30-50'sini etkilemektedir (7).
Premenstural şikayetler, işteki verimliliği ve çalışma kalitesini azaltması, ekonomik kayıplara ve kaza potansiyelinde bir artışa neden olması, adölesan genç kızın kendine olan güvenini, toplumsal ilişkilerini ve derslere devamını olumsuz etkilemesi nedeniyle erken dönemde ele alınması gereken bir durumdur. Adölesan dönemden itibaren dismenorenin ele alınması üreme çağı boyunca ortaya çıkacak psikolojik ve ekonomik kayıpları azaltacaktır (2).
Premenstural sorunlar, genç kızların yaşamını, günlük akivitelerini ve üretkenliğini önemli ölçüde etkilemektedir. Genç kızların menarş karşısındaki tepkilerini, adet dönemindeki sorunlarını ve bunlarla baş etme yöntemlerini, konuyla ilgili bilgilerini ve bilgi kaynaklarını bilmek, premenstural sorunların giderilmesine yönelik müdahaleler ya da aktiviteler için temel bir veri sağlayacaktır. Hemşirelik eğitimi alan genç kızların bu konuda bilgilendirilmesi ve baş etme yöntemlerini kullanmaları açısından desteklenmesi aynı zamanda akran eğitimi ile daha geniş toplulukların eğitilmesine de olanak sağlayacaktır. Ayrıca, bu konuda bilgi sahibi olan ve doğru uygulamalarda bulunan hemşire öğrenciler, uygulama alanlarındaki bireylere premenstural şikayetlerle baş etmede destek olacaktır.
Bu çalışma Denizli Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik bölümünde öğrenim gören kız öğrencilerin premenstural belirtileri yaşama durumlarını ve buna yönelik yaptıkları uygulamalarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yürütülmüştür.

Kerime Derya TAŞCI
Pamukkale Üniversitesi Denizli Sağlık Yüksekokulu, Denizli
Eklenmiş Resim
Dosya tipi: jpg 1.jpg (51,4 KB (Kilobyte), 27x kez indirilmiştir)
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]
Alıntı ile Cevapla
  #2  
Alt 27.02.10, 08:13
Yardımcı Doçent
 
Üyelik tarihi: Sep 2008
İletiler: 4.173
SemaGürcan karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.SemaGürcan karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.SemaGürcan karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.SemaGürcan karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.SemaGürcan karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.SemaGürcan karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.SemaGürcan karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.
Standart Hemşirelik Öğrencilerinin Premenstural Semptomlarının Değerlendirilmesi

GEREÇ VE YÖNTEM
Araştırmanın evrenini, Pamukkale Üniversitesi Denizli Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik bölümünde öğrenim görmekte olan 126 kız öğrenci oluşturmuştur. Evrenin tamamı örnekleme alınmıştır. Ancak araştırmanın uygulandığı günde 4 öğrencinin devamsız olması ya da yanıtlamak istememesi nedeniyle araştırma grubunu 122 (%96,8) öğrenci oluşturmuştur. Uygulama öncesinde, çalışmanın amacı hakkında kısaca bilgi verilmiş ve katılmak isteyen öğrencilerden sözel onam alınmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen 33 maddeden oluşan soru formu, çalışmaya katılmayı kabul eden öğrencilere sınıf ortamında dağıtılmış ve doldurmaları istenmiştir. Veriler, ortalama ve frekans dağılımı ile gösterilmiş ve ki-kare önemlilik testi ile değerlendirilmiştir.

BULGULAR
Araştırma kapsamında yer olan öğrencilerin, %59,8'i 19-22 yaş grubunda, %26,2'si 1. sınıfta, %24,6 oranlarında ise 2., 3. ve 4. sınıfta öğrenim görmektedirler. Öğrencilerin yaş ortalaması 21,89±1,75'dir.
Tablo 1'de araştırma kapsamındaki öğrencilerin menstural özellikleri gösterilmiştir. Öğrencilerin %9,8'i mensturasyon ile ilgili hiç bilgi almadığını belirtirken, %53,3'ü ilk bilgiyi annesinden aldığını ifade etmiştir. Öğrencilerin %33,6'sı menarş ile ilgili olumsuz duygular (korkma, utanma, paniğe kapılma, şaşırma vb.) yaşadığını ifade etmiştir. Öğrencilerin %59,8'si 30 günlük periodlarla mensturasyon görmektedir ve %31,1'i mensturasyon sırasında günlük yaşam faaliyetlerinin etkilendiğini belirtmiştir. Öğrencilerin, menarş yaş ortalaması 13,27 ± 1,18 ve mensturasyon süreleri ortalama 5,68 ± 1,32 gündür.
Tablo 2'de araştırma kapsamındaki öğrencilerin premenstural şikayetleri yaşama durumları gösterilmiştir. Öğrencilerin, %10,7'si bulantı, %47,5'i bel ağrısı, %59'u karın ağrısı, %44,3'ü sinirlilik, %54,9'u halsizlik, 39,4'ü memelerde dolgunluk/ağrı, %41'i yüzde/ciltte sivilcelenme, %32,8'i iştahta artma şikayetlerini her zaman yaşadıklarını belirtmiştir. Öğrencilerin %43,4'ü baş ağrısı, %35,2'si bacak ağrısı, %41,1'i sık idrara çıkma şikayetlerini ara sıra yaşadığını, %82'si kusma, %68,8'i ishal, %57,3'ü ödem şikayetlerini hiç yaşamadıklarını belirtmiştir. Çalışmamız sonuçları, öğrencilerin yarısına yakınının bel ağrısı, ciltte sivilcelenme ve sinirlilik problemlerini, yarıdan fazlasının ise karın ağrısı ve halsizlik şikayetlerini premenstural dönemde her zaman yaşadıklarını göstermiştir.
Tablo 3'te araştırma kapsamındaki öğrencilerin dismenore durumunda yapılan uygulamalara yönelik sorulara verdikleri yanıtların dağılımı gösterilmiştir. Öğrencilerin %60,7'si dismenore durumlarında aspirin türevi analjeziklerin kullanılmaması gerektiğini, %77,8'i mensturasyon sırasında ağrı olmasının normal bir durum olduğunu, %63,9'u yürüyüş yapmanın mensturasyondaki ağrıyı azaltmada yararlı olacağını, %65,6'sı mensturasyon ağrısını geçirmek için egzersiz yapmanın ağrıyı azaltacağını ve %44,3'ü mensturasyon sırasında oluşan ağrıyı geçirmek için karın bölgesine sıcak uygulama yapmanın doğru olmadığını belirtmiştir.
Tablo 4'te araştırma kapsamındaki öğrencilerin yaş gruplarına göre premenstural sorunları yaşama durumlarına göre dağılımı gösterilmiştir.
Öğrencilerin yaş gruplarıyla premenstural sorunları yaşama durumları arasındaki fark anlamlıdır (p<0,05). Farkı yaratan yaş gurubunun 19-22 yaş grubundaki öğrenciler olduğu görülmektedir.
Tablo 5'te araştırma kapsamındaki öğrencilerin devam ettikleri sınıflara göre premenstural sorunları yaşama durumları gösterilmiştir. Öğrencilerin devam ettikleri sınıf ile premenstural sorunları yaşama durumları arasındaki fark anlamlıdır (p<0,05). Farkı yaratan gurubunun 3.ncü ve 4.ncü sınıfa devam eden öğrenciler olduğu görülmektedir.

TARTIŞMA
Hemşirelik öğrencilerinin premenstural semptomları yaşama durumlarını belirlemek amacıyla yapılmış olan bu çalışmada, öğrencilerin %90,2'sinin mensturasyonla ilgili daha önceden bilgi almış olduğu ve %53,3'ünün bu bilgiyi annesinden aldığı, %33,6'sının menarşa olumsuz tepki verdiği ve sadece %9'unun mensturasyon sırasında günlük yaşam faaliyetlerinin etkilenmediği bulunmuştur (Tablo 1).
Yeşiltepe ve Şahin'in çalışmasında, genç kızların %57,8'i menarş sırasında olumsuz duygular yaşadığını, %79,2'si mensturasyon ile ilgili bilgisi olduğunu, bilgisi olanların %47,9'u bu bilgileri annesinden aldıkları bulunmuştur (1). Erdoğan ve ark.'nın çalışmasında, ergenlerin %39,7'sinin adet kanamasına korku ve şaşırma gibi tepkiler verdiği saptanmıştır (8). Yazıcı ve Kobya'nın çalışmasında, öğrencilerin %58'i mensturasyona ilişkin bilgiyi annesinden aldığını ve %42,6'sı menarş karşısında olumsuz duygular yaşadığını belirtmiştir (9). Karadağ, Dinç ve Özcan'ın yaptığı çalışmada, öğrencilerin %49,6'sının menarş öncesi bilgiyi ailesinden aldığı ve %44'ünün menarşta olumsuz duygular yaşadığı bulunmuştur (10). Öncel, Yılmaz ve Ak'ın çalışmasında, kentsel bölgedeki öğrencilerin %40,3'ünün menarş olduklarında olumlu duygular yaşadıkları, %50,6'sının mensturasyon sırasında güçlük yaşadıkları saptanmıştır (11). Bölükbaş ve Tiryaki'nin çalışmasında da, öğrencilerin %35,2'si menstural belirtilerin yaşam aktivitelerini etkilediğini vurgulamıştır (12). Bu sonuçlar, çalışma sonuçlarını desteklemektedir. Çalışma kapsamındaki öğrencilerin,
%10,7'si bulantı, %47,5'i bel ağrısı, %59'u karın ağrısı, %44,3'ü sinirlilik, %54,9'u halsizlik, 39,4'ü memelerde dolgunluk/ağrı, %41'i yüzde/ciltte sivilcelenme, %32,8'i iştahta artma şikayetlerini her zaman yaşadıklarını belirtmiştir. Öğrencilerin %43,4'ü baş ağrısı, %35,2'si bacak ağrısı, %41,1'i sık idrara çıkma şikayetlerini ara sıra yaşadığını, %82'si kusma, %68,8'i ishal, %57,3'ü ödem şikayetlerini hiç yaşamadıklarını belirtmiştir (Tablo 2). Bu sonuçlar, öğrencilerin büyük bir kısmının her zaman ya da ara sıra premenstrual şikayetleri yaşadıklarını göstermiştir.
Yeşiltepe ve Şahin'in çalışmasında, karın ve kasık ağrısı, sivilcelenme, halsizlik, baş ağrısı şikayetlerinin premenstural dönemde yaygın olarak görüldüğü saptanmıştır (1). Kızılkaya ve Coşkun'un çalışmasında, premenstural dönemde en sık rastlanan somatik semptomların karında şişme, göğüslerde hassasiyet, ciltte lekelenme olduğu belirtilmiştir (13). Ulufer'in çalışmasında, öğrencilerin %43,2'si karın ağrısı, %20,2'si mide bulantısı, halsizlik, iştah artması, %14,1'inin sinirlilik, baş ağrısı, %12,1'inin stres, sıkıntı gibi yakınmaları olduğu saptanmıştır (14). Serbest ve Özkan'ın çalışmasında, öğrencilerin %40'ı baş ağrısı, kasık, karın ağrısı, %25'i göğüslerde şişlik ve hassasiyet, %78'i huzursuzluk, karamsarlık, sinirlilik yaşadıkları belirtilmiştir (15). Çıtak ve Terzioğlu'nun çalışmasında, öğrencilerin %26,3'ünün bulantı, %15,8'inin baş ağrısı, %78,8'inin bel ağrısı, %36,4'ünün bacak ağrısı, %68,4'ünün karın ağrısı, %63,3'sının sinirlilik, %55,2'sinin halsizlik problemlerini yaşadıkları belirtilmiştir (2). Güler, Bodur ve Çivi'nin çalışmasında, genç kızların %67,6'sı bel-kasık-karın ağrısı şikayetlerinin olduğunu ifade etmiştir (7). Karadağ, Dinç ve Özcan'ın yaptığı çalışmada, öğrencilerin %67,6'sı ağrı, %43,7'si sıkıntı şikayetlerini yaşadıklarını belirtmiştir (10). Öncel, Yılmaz ve Ak'ın çalışmasında, kentsel bölgedeki öğrencilerin %20,7'sinin bel ve kasık ağrısı, %17,3'ünün sinirlilik, %16,1'inin sivilcelenme şikayetleri yaşadıkları bulunmuştur (11). Bölükbaş ve Tiryaki'nin çalışmasında da, öğrencilerin %41,2'si sinirlilik, %70,9'u memelerde hassasiyet, %69,1'i ağrı şikayetleri yaşadıklarını belirtmiştir (12). Bu sonuçlar çalışma sonuçlarıyla benzerlik göstermektedir.
Araştırma kapsamındaki öğrencilerin %60,7'si dismenore durumlarında aspirin türevi analjeziklerin kullanılmaması gerektiğini, %77,8'i mensturasyon sırasında ağrı olmasının normal bir durum olduğunu, %63,9'u yürüyüş yapmanın mensturasyon ağrısını azaltmada yararlı olacağını, %65,6'sı mensturasyon ağrısını geçirmek için egzersiz yapmanın ağrıyı azaltacağını ve %44,3'ü mensturasyon sırasında oluşan ağrıyı geçirmek için karın bölgesine sıcak uygulama yapmanın doğru olmadığını belirtmiştir (Tablo 3).
Yeşiltepe ve Şahin'in çalışmasında, öğrencilerin %59,5'i analjezik kullanmanın ve %24,7'si bel ve karın bölgesine masaj yapmanın ağrıyı gidermede etkili olabileceğini belirtmiştir (1). Literatürde de, mensturasyon sırasında ortaya çıkan şikayetlerin giderilmesinde, yeterli uyku, sıcak uygulama, ılık duş, egzersiz, yürüyüş ve önerilen ağrı kesiciyi kullanma yararlı girişimler olarak belirtilmiştir (16,17). Çıtak ve Terzioğlu'nun çalışmasında, öğrencilerin %71,7'si mensturasyon ağrısını gidermek için ağrı kesici kullandıklarını, %34,1'i egzersiz yaptığı bulunmuştur (2). Güler, Bodur ve Çivi'nin çalışmasında, genç kızların %43,9'u mensturasyon sırasındaki ağrıyı gidermede ağrı kesici ilaç kullandıklarını belirtirken %55,1'i mensturasyon sırasında ağrı olmasının doğal olduğunu ifade etmiştir (7). Bölükbaş ve Tiryaki'nin çalışmasında, öğrencilerin %13,9'unun mensturasyon sırasındaki ağrıyı gidermede sıcak uygulama yaptıkları belirtilmiştir (12). Bu sonuçlar, çalışma sonuçlarını desteklemektedir.
Çalışma sonucunda, 19-22 yaş grubundaki öğrencilerin mesntural şikayetleri daha fazla yaşadıkları saptanmıştır (Tablo 4). Bu sonucun, bu yaş grubundaki öğrencilerin menstural şikayetlerin artış gösterdiği dönemde olmalarından, duruma yönelik baş etme yöntemlerini uygulayabilmelerinden ve 3. Sınıfta kadın doğum dersinde bu konu ile ilgili ayrıntılı eğitim almış olmalarından kaynaklanmış olabileceği düşünülmüştür. Coşkun ve Kızılkaya'nın yaptığı çalışmada da, premenstural şikayetlerin 15-24 yaş aralığında diğer yaş gruplarına göre daha fazla artış gösterdiği belirtilmiştir (6). Bu sonuç, çalışma bulgusunu desteklemektedir.
Öğrencilerin devam ettikleri sınıflara göre premenstural sorunları yaşama durumları incelendiğinde; 3.'ncü ve 4.'ncü sınıfa devam eden öğrencilerin premenstural sorunları diğerlerine göre daha fazla yaşadıkları görülmüştür (Tablo 4). Bu sonucun, bu yaş gurubundaki öğrencilerin menstural şikayetlerin daha yoğun yaşandığı dönemde oldukları düşünülmüştür. Bu sonuçlar doğrultusunda, * Mensturasyon ve bu dönemdeki şikayetlerle baş etme konularında genç kızların adölesan dönemden itibaren bilgilendirilmesinin sağlanması,bu konuda orta öğretimde kız öğrencilere eğitim verilerek, sağlık dersinde bu konular üzerinde de durulması.
* Sağlıkla ilgili bir bölümde eğitim gören öğrencilerin, öncelikle kendi sorunlarıyla baş edebilmeleri için, gereksinim duydukları konuların eğitim programlarında daha önceki yıllardan başlanarak verilmesi konusunda düzenlemelere gidilmesi.
* İlk başvurulan yol olan analjezik kullanımdan önce, genç kızlar menstural şikayetlerle baş etme, gevşeme yöntemlerini (düzenli egzersiz, beslenmenin düzenlenmesi, stresle baş etme yolları vb.) uygulanmaları konusunda desteklenmelidirler.
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf khb_005_06-434.pdf (188,4 KB (Kilobyte), 34x kez indirilmiştir)
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
değerlendirilmesi, hemşirelik, öğrencilerinin, premenstural, semptomlarının

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 11:44 .