Nüve Forum


Kültür Tarihi hakkinda hiyeroglif ile ilgili bilgiler


hiyeroglif a. (fr. hiéroglyphe). 1. Eski Mısırlılar'da ideogram sisteminin temel birimi. (Bk. ansikl. böl.) ***8212;2. Resim ve simgeler kullanan her tür yazı sistemi: Maya, hitit hiyeroglifleri. ***8212;3. Hiyeroglifle yazılmış metin.

Kültür Tarihi Kültürel hareketler, Bayraklar, Eğitim tarihi, Filateli, Heraldik, Kültürel hareketler, Nümismatik, Sanat tarihi, Soybilim,

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 07.09.10, 20:35
Administrator
 
Üyelik tarihi: Aug 2006
İletiler: 21.463
Blog Başlıkları: 13
CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart hiyeroglif

hiyeroglif a. (fr. hiéroglyphe). 1. Eski Mısırlılar'da ideogram sisteminin temel birimi. (Bk. ansikl. böl.) ***8212;2. Resim ve simgeler kullanan her tür yazı sistemi: Maya, hitit hiyeroglifleri. ***8212;3. Hiyeroglifle yazılmış metin. ***8212;4. Okunması çok güç, çirkin, karışık yazı ya da harf için kullanılır. ***8212;ANSİkl. Hiyeroglif ya2ı, daha tarihin başlarında (İ.O. 3200'e doğr.) tam anlamıyla oluşmuştu; son hiyeroglif yazıt İ.S. 394'te Philai'de yazıldı.
Mısır dili uzun süre çözülemedi; bu alanda klasik geleneğe bağlı kalınarak hiyeroglifin yalnızca simgesel, ideografik bir değer taşıdığı düşünülüyordu. İlk kez Champollion 1822 de eski Mısır yazısının her sözcüğün kesin anlamını verecek biçimde birleşen fonogram ve ideogramlar-dan oluştuğunu ortaya koydu. Mısır dili hami-saml dillerindendir; yazılı biçiminde ünlü yoktur ve yazılı biçim yalnızca her sözcüğün anlamını taşıyan ünsüz yapıyı gösterir.
ilk evrede, imge sözün yerini tuttuğu için, algılanabilen gerçekliği hiç simge (piktogram) kullanmadan doğrudan doğruya gösterme eğilimi vardı. Ancak çok sınırlı olan bu sistem aile ya da toplum hiyerarşisi, duygular, eylem sözcükleri, dilbilgisi terimleri vb. gibi kavramları veremiyordu; bu durumda, işaretlerin (fono-gramlar), sözcüklerin ses yapısını oluşturan ünsüzleri de göstermesi gerekiyordu Yazı, gerçek anlamda, farklı anlamlar taşıyan, ancak aynı biçimde söylenen iki sözcüğü (eşsesliler) aynı işaretle gösterme düşüncesi doğduğu gün icat edildi. Fonogramlar ideogramlar arasından seçildi, ancak artık taşıdıkları görsel çağrıştırma değeri için değil, sessel değeri için kullanıldı; örn: "ağız" r olarak okunuyordu; r olarak okunan ve "doğru" anlamına gelen ilgeç de ***8212; lile yazılmaya başlandı (ideogram fonograma dönüşmüştü). Bunun gibi, tekünsüzü olan ve yazının temelini oluşturan 24 fonogram vardır.
Daha sonra bu sistemde düzeltmeler yapıldı, ideogram hep belli bir nesneyi yansıtıyor ve Mısırlı için hemen bir söyleyişi çağrıştırıyordu. Ancak yazının okunuşunda üç zorlukla karşılaşılabiliyordu: 1. birçok söyleyiş aynı gerçekliği gösterdiğinde: boynuzgillerden bir hayvanın boy-***8226; nuzu , 'b ya da db olarak okunabiliyordu; herhangi bir anlam belirsizliğini önlemek için ideogramın önüne onu ses bakımından oluşturan ünsüzler kondu:db;2.ayn[ ideogram birçok "gerçekliği" gösterdiğinde:. O burun mu, burun deliği miydi? aynı yö.ntem uygulandı ve şöyle yazıldı: fud, burun, . burun deliği; 3. son olarak, düşünsel özellik taşıyan birçok kavram aynı imgeye bağlı olduğunda: örn. s güneş; güneş , gündüz , parlamak 1 biçiminde yazılır. Her üç durumda da ideogramın önünde sessel okunuşu vardır ve onu belirleyen de bu okunuştur.
Yalnızca sessel bileşenleriyle yazılan ve hiçbir imgeyle gösterilemeyen eşsesli sözcüklerde belirlenmesi gereken söyleyiş değil (söyleyiş ayrıntılı olarak yazılmıştır) sözcüğün türüdür. Bu durumda fono-gramların arkasına bir işaret konur; bu işaret belirtme sıfatıdır ve sözcüğün hangi varlık, nesne ya da eylem sınıfına bağlı olduğunu gösterir; betimleyici ve genel bir işarettir. Örneğin inmek anlamına gelen ile ah! (ünlem) ayıran belirtme sıfatıdır. Hareket halindeki bacaklar -* ile elini ağzına götüren adam ô eşsesli bu iki sözcüğün karışmasını önleyen anlam dolu belirtme sıfatlarıdır. Böylece mısır sözcüklerinin çoğu ses-işaretlerden ve görüntü-işaret-lerden oluşur. Görüntû-işaretler ya ideo-gram (kendilerinden önce gelen 'onog-ramlarla kesinlik kazanmış bir söyleyişi çağrıştıran temsili görüntüler) ya da belirtme sıfatlarıdır (hemen önce söylenmiş sözcüğün türünü belirleyen ses değeri olmayan sade görüntüler), işaret temsil ettiği sözcüğün kendini belirttiğinde bu sözcük-işaretin altına dikey bir çizgi çekilir: böylece ? kolayca r', güneş ya da T r,ağız okunacaktır. Fonogramlar tek, çitt ya da üç harfli olabilir. Sözcükler art arda, aralarında açıklık bırakılmadan yazılır. Sözcüğün başı ve sonu okumada gözü durduran ideogram ve belirtme sıfatlarıyla belli olur. işaretler düzenli ve dengeli dörtgenler olarak gruplaşır, satırda bi-çimsiz hiçbir "boşluk" bırakılmaz. Yazı al-çakkabartma ve resim gibi "düzenlenir". İşaretler soldan sağa ya da sağdan sola yazılabilir. Okumak için canlı varlıklara bakılır: V soldan sağa okumak, 4 sağdan sola okumak; işaretler yatay satırlar ya da dikey sütunlar oluşturabilir (bu durumda yukardan aşağı okunur).
hiyeroglif-1.jpg
Mısırlılar hiyeroglifleri basit durağan resimler gibi görmezlerdi. Mısır, inançlarına göre yontulmuş ya da resmedilmiş her insan ya da hayvan biçimi büyülü bir yoldan canlanabilirdi, çünkü her işaret can-lanabilme yeteneğini gizllgüç olarak taşıyan bir kılıftı. Bu yüzden daha Piramit me-tinleri'nde bile tehlikeli olma ihtimali olan kimi işaretler (yılan, nil aygırı ya da timsah gibi) yontucu tarafından ikiye bölündü: sözcük anlamını koruyor ama işaret zararsız duruma getiriliyordu. Yazıcıların özellikle korunan seçkin bir meslek grubu oluşturmaları da bununla açıklanıyordu: sahip oldukları bilgi istenmeyen, korku veren sonuçlar doğurabilirdi.

kaynak:2-cilt:9
__________________
NEVART AKADEMİ
www.nevart.net
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Disleksi Eğitimi
Okuma Güçlüğü
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
hiyeroglif

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 21:54 .