Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > Mühendislik Fakültesi > Makine Mühendisliği Bölümü > Makine Elemanları > Bir Dizel Motorda Yanma Karakteristiklerinin İncelenmesi

Makine Elemanları hakkinda Bir Dizel Motorda Yanma Karakteristiklerinin İncelenmesi ile ilgili bilgiler


Bir Dizel Motorda Yanma Karakteristiklerinin İncelenmesi-Investigation of Combustion Characteristics of a Diesel Engine Bu çalışmada, endirekt püskürtmeli (ön yanma odalı) bir dizel motorun çalışma şartlarının yanma karakteristikleri üzerine etkisi deneysel

Like Tree1Likes
  • 1 Post By grafx

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 04.07.10, 10:08
Atılgan
 
Üyelik tarihi: Feb 2008
İletiler: 450
grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.
Standart Bir Dizel Motorda Yanma Karakteristiklerinin İncelenmesi

Bir Dizel Motorda Yanma Karakteristiklerinin İncelenmesi-Investigation of Combustion Characteristics of a Diesel Engine
Bu çalışmada, endirekt püskürtmeli (ön yanma odalı) bir dizel motorun çalışma şartlarının yanma karakteristikleri üzerine etkisi deneysel olarak incelenmiştir. Silindir dolgu basıncı ve yakıt hattı basınç verileri, 0,25o krank açısı çözünürlüğünde, farklı devir ve yük şartlarında toplanmış, buna bağlı olarak yanma karakteristikleri incelenmiştir. Yazılan bir bilgisayar programı ile çevrimden çevrime oluşan değişimleri gidermek için 50 ardışık çevrimin ortalaması alınmıştır. Elde edilen ortalama silindir dolgu basınç verileri, ısı dağılımını hesaplamak için kullanılmıştır. Isı dağılımı analizi, tek boyutlu termodinamik model kullanılarak yapılmıştır. Motor testleri 20, 30 ve 40 Nm sabit ve tam yükte, 1000***8211;3000 d/d arasında 500 d/d aralıklar ile yapılmıştır. Deney sonuçları, motor devir ve yükünün artmasıyla maksimum silindir dolgu basıncının arttığını göstermektedir. Motor yükünün, maksimum silindir dolgu basıncı artışı üzerinde motor devrinden daha çok etkili olduğu gözlenmiştir. Maksimum silindir dolgu basıncının yeri motor yükü arttıkça üst ölü noktaya (ÜÖN) yaklaşmaktadır. Yanma başlangıcı noktaları ise hızın artmasıyla ÜÖN***8217;ya yaklaşmıştır. Tutuşma gecikmesi motor yükünün artmasıyla azalmış ve motor devrinin artmasıyla artmıştır. Bununla birlikte, toplam yanma süresi motor yükünün artışıyla artarken, motor devrinin artışıyla azalmıştır.

(IDI) (pre-combustion chamber) diesel engine have been experimentally investigated. Cylinder gas pressures and fuel line pressures were collected with crank angle resolution of 0.25o under various speed and load conditions, and combustion characteristics were investigated. To eliminate cycle to cycle variation, the cylinder gas pressure data of 50 consecutive cycles were averaged by written a computer program. The obtained average cylinder gas pressure data was used to calculate heat release. The heat release analysis was carried out by using a single zone thermodynamic model. The engine tests were performed at full loads and 20, 30 and 40 Nm constant loads. The engine speeds were selected between 1000-3000 rpm with the increment of 500 rpm. The experimental results show that the maximum cylinder gas pressures increased with the increasing engine speed and load. It was observed that engine load is more effective than engine speed on the raising of maximum cylinder gas pressure. The location of the maximum cylinder gas pressure closed to top dead center (TDC) at high engine loads. The start of combustion points closed to TDC at high engine speeds. The ignition delay slightly decreased with the increase of the engine load and it increased with the increasing engine speed. However, as the total combustion duration increased with the increasing engine load, it decreased with the high engine speeds.

1. Giriş
İçten yanmalı motorlarda yanma karakteristikleri, egzoz emisyonlarının yorumlanmasında ve motor performansının belirlenmesinde önemli rol oynamaktadır. Yanma karakteristikleri, özellikle motor tasarımı, alternatif yakıt çalışmaları ve yakıt püskürtme sistemleri ile ilgili yapılan araştırmalar için önemli bir parametredir. Yanma karakteristikleri; maksimum silindir dolgu basıncı ve krank açısı cinsinden yeri, ısı dağılımı eğrisi, yanma ve püskürtme zamanlarına bağlı olarak elde edilen tutuşma gecikmesi, toplam yanma süresi ve ani yanma süresi olarak incelenmektedir. Bu parametreler, motor çalışma şartlarına, yanma odası tasarımına, motor ek sistemlerine (turboşarj, intercooler vb. gibi), yakıt tipi ve özelliklerine, püskürtme zamanı ve basıncına bağlı olarak değişmektedir [1-6]. İçten yanmalı motorlar konusunda literatür incelendiğinde, motor tipine, kullanılan yakıta ve motor çalışma şartlarına bağlı olarak farklı yapıda yanma karakteristikleri ortaya çıkabilmektedir. Qi ve ark. [7] dizel yakıtı kullanarak %30 ve %60 gaz kolu açıklığında 1500 ve 2000 d/d***8217;da tek silindirli direkt püskürtmeli bir dizel motorun yanma karakteristiklerini incelenmişlerdir. Araştırmacılar yaptıkları çalışmada, silindir dolgu basıncının motor yükünün artışına bağlı olarak arttığını belirlemişlerdir. Gaz kolu %30 açık olduğunda motor devrinin artışıyla silindir dolgu basıncının azaldığını, gaz kolu %60 açık olduğunda ise motor devrinin artışıyla silindir dolgu basıncının artığını gözlemlemişlerdir. Aynı çalışmada, ısı dağılımı değerinin motor yükünün artmasıyla beraber arttığını, bunun yanı sıra tutuşma gecikmesinin motor devrinin artışıyla krank açısı (KA) cinsinden artığını ve toplam yanma süresinin motor devrinin artışıyla bir miktar azaldığını gözlemlemişlerdir. Selim ve ark., [8] ön yanma odalı, tek silindirli bir dizel motorda petrol kökenli bir yakıt kullanarak yanma karakteristiklerini, 1000-2000 d/d arasında ve 6 farklı devir sayısında ve 15 Nm sabit yük ile 1200 d/d sabit hız ve beş farklı yük için incelemişlerdir. Bu araştırmacılar, motor devrinin azalmasıyla, tutuşma gecikmesinin arttığını belirlemiş ve KA cinsinden maksimum basıncın yeri 1700 d/d***8217;ya kadar ÜÖN***8217;ya
yaklaştığını, daha sonraki devirlerde ise bu noktadan (ÜÖN) uzaklaştığını tespit etmişlerdir. Kumar ve ark., [9] tek silindirli direkt püskürtmeli bir dizel motorda petrol kökenli dizel yakıtı kullanarak yaptıkları çalışmada, (1500 d/d sabit hız ve sekiz farklı yük için) motor yükünün artmasıyla silindirin içindeki dolgu basıncının arttığını, KA cinsinden tutuşma gecikmesinin azaldığını ve yanma süresinin arttığını gözlemlemişlerdir. Huang ve ark., [10-11] bir dizel motorun, dizel yakıtı kullanarak yanma karakteristiklerini, farklı püskürtme derecelerine bağlı olarak belirlemişlerdir. 1500 ve 2000 d/d ve iki farklı yükte tutuşma gecikmesinin, motor yükünün azalması ve motor devrinin artışıyla, KA cinsinden arttığı tespit edilmiştir. Aynı çalışmada toplam yanma süresinin motor yükünün artmasıyla beraber arttığı bildirilmiştir. Xing ve ark., [12] direkt püskürtmeli bir dizel motorda ve dizel yakıtı kullanarak 3400 d/d sabit hız ve farklı yükler için yanma karakteristiklerini incelemişlerdir. Yaptıkları bu çalışmada, yanma başlangıç noktalarının motor yükünün artışıyla daha erken gerçekleştiğini ve toplam yanma süresinin ise motor yükünün artışıyla beraber arttığını tespit etmişlerdir. Zhang ve ark., [13] tek silindirli direkt püskürtmeli bir dizel motorda petrol kökenli dizel yakıtı kullanarak 1800 ve 2000 d/d sabit hız ve üç farklı motor yükü için yaptıkları çalışmada, maksimum ısı dağılımının motor yükünün artmasıyla arttığını ve yanma başlangıçlarının motor yükünün artışıyla daha erken gerçekleştiğini ifade etmişlerdir.
Yapılan literatür araştırmasında, özellikle ön yanma odalı dizel motorlar için motorun tüm çalışma şartlarına göre yanma karakteristiklerinin ele alınmadığı görülmüştür. Bu nedenle bu çalışmada, ön yanma odalı bir dizel motorun tüm çalışma şartlarında yanma karakteristikleri krank açısı cinsinden noktasal olarak incelenmiştir.
1.JPG

Ali TÜRKCAN, Mustafa ÇANAKÇI, Ahmet Necati ÖZSEZEN, Cenk SAYIN*
Kocaeli Üniversitesi, Teknik Eğitim Fakültesi, Otomotiv ABD, 41380, Umuttepe-İZMİT
Kocaeli Üniversitesi, Alternatif Yakıtlar Araştırma-Geliştirme ve Uygulama Birimi, 41040, İZMİT
*Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi, Otomotiv ABD, 34722, Göztepe, İstanbul
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf 1. A. Türkcan, M. Çanakcı, ....TM.pdf (327,0 KB (Kilobyte), 27x kez indirilmiştir)
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
dizel, karakteristiklerinin, motorda, yanma, ıncelenmesi

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 13:34 .