Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > Denizcilik Okulları > Türkiye'de Gemi İnşa Sanayinin Genel Yapısı, Sorunları Ve Bu Sorunların Çözümüne Yönelik Öneriler

Denizcilik Okulları hakkinda Türkiye'de Gemi İnşa Sanayinin Genel Yapısı, Sorunları Ve Bu Sorunların Çözümüne Yönelik Öneriler ile ilgili bilgiler


[coverattach=1]Son zamanlarda Gemi İnşa Sanayinin Ülkemiz Gayri Safi Milli Hâsılasına sağladığı fayda dikkate alındığında bu sektördeki teknik ve teknolojinin ülkemize getirilmesi, uygulanması, yeni teknolojinin üretilmesi, sağladığı istihdam ve katma değer

Like Tree11Likes
  • 2 Post By Efe Özcan
  • 2 Post By Efe Özcan
  • 2 Post By Efe Özcan
  • 2 Post By Efe Özcan
  • 2 Post By Efe Özcan
  • 1 Post By Efe Özcan

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 03.10.09, 08:37
Profesör
 
Üyelik tarihi: Oct 2008
Nereden: Amerikadan
İletiler: 7.783
Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.
Standart Türkiye'de Gemi İnşa Sanayinin Genel Yapısı, Sorunları Ve Bu Sorunların Çözümüne Yönelik Öneriler

[coverattach=1]Son zamanlarda Gemi İnşa Sanayinin Ülkemiz Gayri Safi Milli Hâsılasına sağladığı fayda dikkate alındığında bu sektördeki teknik ve teknolojinin ülkemize getirilmesi, uygulanması, yeni teknolojinin üretilmesi, sağladığı istihdam ve katma değer açısından çok büyük bir öneme sahip olduğu görülmektedir.
Küreselleşen rekabette, bu sektörün ülkemizdeki geçmişi ve geleceğinin bugünkü durumu itibarı ile dikkatle incelenmesi, geçmişten ders alıp gelecek için elimizde bulunan bu büyük potansiyeli bilimsel, gerçekçi, fırsatçı bir anlayış ile değerlendirmemiz üç tarafı denizlerle çevrili ülkemiz aydınları için büyük bir görev olduğu kanısı ortaya çıkmaktadır.

If it is take into account the make good use of the profit that can be provided by ship construction industry to the gross national product of our country, it can be seen that to transfer the technology abroad to Turkey in this sector, the appliance of them, to generate the new technologies have too much importance from employment and value added that provides.
The past and future positions of this sector have to be investigated in details in current position taking into consideration the competition in the globalization world. From this word, this great potential related with this area that we have have to be evaluated scientific, realistic and fence-straddled point of view.

A.Erhan BAKIRCI, Erman ÖZCAN
İ.Ü. Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği ABD
Eklenmiş Resim
Dosya tipi: jpg Fleet-Ship0.jpg (31,6 KB (Kilobyte), 8x kez indirilmiştir)
__________________
Nevart Akademi
www.nevart.net
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları
Alıntı ile Cevapla
  #2  
Alt 03.10.09, 08:37
Profesör
 
Üyelik tarihi: Oct 2008
Nereden: Amerikadan
İletiler: 7.783
Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.
Standart Türkiye'de Gemi İnşa Sanayinin Genel Yapısı, Sorunları Ve Bu Sorunların Çözümüne Yönelik Öneriler

1. GİRİŞ
Ülkemizde gemi yapım çalışmalarına bağlı olarak tersanelerin geçmişi Selçuklular Devri'ne kadar inmektedir. Bu bağlamda Selçuklular Devrinde Sinop, Alanya ve İzmir; Osmanlı imparatorluğu Devri'nde ise İzmit, Karamürsel, Gelibolu, İstanbul, Sinop ve Süveyş Tersaneleri akla gelen ilk tersaneler olmaktadır.
Gemi inşa eğitimi alanında Osmanlı Döneminde önemli gelişmeler kaydedilmiştir. Bugünkü İstanbul Teknik Üniversitesi'nin temeli sayılan ve 1775 yılında Haliç'te "Mühendishanem adı ile açılan Gemi Mühendisliği Okulu, 1789 yılında "Mühendishane-I Bahri-I Humavune" adı ile diğer amaçlarının yanı sıra İstanbul Tersanesi'ne kalifiye eleman yetiştiren bir eğitim kurumu olarak faaliyet geçmiştir.
Osmanlı İmparatorluğu'nun Gerileme Dönemi'nde dünya gemi sanayinde elde edilen gelişmeler ve teknolojik ilerlemeler milli tersanelere pek fazla aktarılamamış olmasına rağmen İstanbul Taşkızak ve Azakkapı Tersaneleri 19.yüzyıl başlarına kadar ülke dışına bağımlı kalmaksızın donanma için gerekli desteği sağlamaya çalışmıştır.
Deniz Ticaret Filosundan çok, güçlü donanmalar oluşturmak için askeri amaçlı gemilerin inşa edildiği Osmanlı Döneminde özellikle İstanbul Tersanelerinin büyük önem taşıdıkları görülmektedir. Osmanlı Devletinin İstanbul'da tersane inşasının tarihi 15. yüzyıla Fatih Sultan Mehmet'in İstanbul'u fethine kadar inmektedir. İstanbul Boğazının işlek bir deniz ticaret trafiğine sahne olması ayrıca Haliçin rüzgâr almaması, derin olması nedeni ile ilk tersanelerin Haliçin Kasımpaşa Deresi'nin Hasköy'e bakan kısmında kurulmuş olduğu bilinmektedir.
Türkiye Cumhuriyetinin kurulduğu yıllarda; denizciliğin ve deniz ulaştırmasının geliştirilmesinin Ülke gelişmesinin ana yapı taşlarından biri olduğunun anlaşılması ile, temel endüstri üsleri durumundaki tersanelerin teknoloji ve altyapı bakımlarından eksik yönlerinin giderilmesi, gerekli yatırımların yapılarak milli ekonomiye katkıda bulunmalarının sağlanması gibi konular önemle gündeme gelmiştir.
1928'den itibaren Gölcük Askeri Tersanesi'nin kuruluş çalışmaları bu doğrultuda başlatılmış ancak II. Dünya Savaşı sebebiyle ertelenen kuruluş çalışmaları 1944 yılında tamamlanabilmiştir. Yine bu dönemde İstanbul'da Haliç, Cami altı ve İstinye Tersaneleri yapılan düzenlemelerle devlet teşekkülleri olarak faaliyetlerine devam etmişlerdir.
Türk Deniz Ticaret Filosu'nun ihtiyacı olan gemilerin inşa edilebilmesi amacıyla İstanbul'da 1939 yılında Pendik Tersanesi'nin inşa çalışmalarına başlanmıştır. Bu amaçla tersanelerde istihdam edilecek ve gemi inşa sanayini geliştirecek beyin gücünün yetiştirilmesi amacıyla 1944 yılında İstanbul Teknik Üniversitesi Makine Fakültesi bünyesinde "Gemi İnşa" bölümü açılmıştır.
Planlı Dönemin başladığı yıllara kadar tersanelerin altyapıları ile teknolojik yapılarında önemli sayılabilecek gelişmeler kaydedilmemekle birlikte, inşa edilen gemiler ve deniz vasıtaları sayesinde bilgi birikimi ve tecrübe kazanılarak gerekli işgücünün yetişmesi sağlanabilmiştir. Ülkemizde çok uzun yıllardan beri faaliyet gösteren tersanelerde saç gemi inşası 1950'li yıllardan sonar yaygınlaşmaya başlamış ve Planlı Dönem ile birlikte denizciliğimiz ekonomik kalkınmanın önemli bir unsuru olarak ele alınıp desteklenmiştir. Bunun neticesi olarak uygulanan Beş Yıllık Kalkınma Planları çerçevesinde deniz sektörüne özel bir önem verilmiştir.
__________________
Nevart Akademi
www.nevart.net
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları
Alıntı ile Cevapla
  #3  
Alt 03.10.09, 08:38
Profesör
 
Üyelik tarihi: Oct 2008
Nereden: Amerikadan
İletiler: 7.783
Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.
Standart Türkiye'de Gemi İnşa Sanayinin Genel Yapısı, Sorunları Ve Bu Sorunların Çözümüne Yönelik Öneriler

2. GÜNÜMÜZ TÜRKİYESİNDE GEMİ İNŞA SANAYİNİN YAPISI
Günümüz Türkiyesinde, gemi inşa sanayi, ürünlerin türü ve ortak sorunları da göz önünde tutularak beş ayrı grupta incelenebilir. Bunlar;
• Yeni Gemi İnşaatı
• Yat İnşaatı
• Gemi Onarımı
• Gemi yan sanayi ve çelik konstrüksiyon işleri
• Teknik Hizmetler
Olarak belirmektedir.
A. Yeni Gemi İnşaatı ve Tersanelerin durumu:
Gemi inşa sektörünün ana yapı taşı tersanelerdir. Ülkemizde özel sektör tersaneleri, kamu tersaneleri ve askeri tersaneler olarak üç farklı yapılanma göstermektedir.
Devlet Sektörü tersaneleri (kamu tersaneleri) günümüzde Türkiye Gemi Sanayi A.Ş. bünyesindeki iki adet tersaneden oluşmaktadır. Haliç Tersanesi İstanbul içindeki tek bakım-tutum tersanesi, Cami altı Tersanesi ise yolcu gemisi gibi katma değeri yüksek gemi tiplerinde uzmanlaşmış tek Türk tersanesi olarak hizmet vermektedir.
Askeri tersaneler, kuruluş gayelerine uygun olarak Deniz Kuvvetleri Komutanlığı ve Sahil güvenlik Komutanlığı ihtiyacı olan askeri amaçlı gemilerin inşaatını ve onarımını yapmakta, kapasite fazlası ihtiyaç ise talep olduğu takdirde kamu ve özel sektörün yeni gemi inşa taleplerini karşılamakta kullanılmaktadır. Türkiye Gemi Sanayi A.Ş' nin Pendik ve Alaybey Tersanelerinin Deniz Kuvvetleri Komutanlığına devredilmesi ile askeri tersaneler yüksek potansiyele erişmiştir. Pendik tersanesi ülkemizin ve balkanların en büyük tersanesidir. Ancak bu tersanelerin gerçek anlamda askeri tersane haline getirilmesi ciddi yatırımları gerektirmektedir.
Özel sektör tersaneleri, bir kaç istisna dışında, yatırım ve işletme sermayesi yönünden sıkıntıları bulunan ve istihdamları eldeki iş kapasitesine bağlı olarak değişmektedir. Büyük çoğunluğu Tuzla Özel Sektör Bölgesi'nde yerleşmiş bulunan bu tersaneler küçük ve orta büyüklükteki gemileri üretmek üzere yapılanmış olup, çoğunluğunda modern metot, teknik ve teknoloji kullanımı sınırlı kalmıştır. Türkiye'de büyük gemi inşaatının modern tesislerde yapılması amacıyla yapımı başlatılan Um Tersanesinin büyük bölümü tamamlanmasına rağmen gerekli desteği bulamadığı için 1992 yılından beri tamamlanmayı beklemektedir.

B. Gemi Onarım
Gemi Onarım Sektöründe Ülkemizde gemilerin havuzlanması ve tamir işleri TGS A.Ş. Haliç Tersanesi ve Tuzla Aydınlı Koyunda bulunan özel sektöre ait yüzer havuzlar ve onarım tersaneleri tarafından yapılmaktadır. Özel tersaneler yılda yaklaşık 4.670.000 DWT tamir kapasitesiyle Türk ve Yabancı bayraklı gemilere hizmet vermektedir.
C. Yat İnşası
Türkiye'de yat inşa eden teknolojik gelişmesini ve kadrolaşmasını tamamlamış tersaneler daha ziyada İstanbul Bölgesinde faaliyetlerinin sürdürmektedir. Bunun yanında Batı Karadeniz, Marmara, Orta Ege ve Güney Batı Akdeniz sahillerimizde faaliyet gösteren küçük çapta yat inşa eden ve kalitelerini Avrupa standartları seviyesine getirmiş olan yat inşa sanayi mevcuttur. Ülkemizde yat tekneleri çelik, alüminyum, kompozit malzeme ve ağaçtan yapılmaktadır.
D. Gemi Yan Sanayi ve Çelik Konstrüksiyon İşleri
Gemi inşaatında kullanılan malzeme, teçhizat ve sistemler çok yüksek sayıda olduğundan, yan sanayi tanımı da istenildiği kadar geniş veya dar tutulabilir. Tersaneler ve bazı yan sanayi imalatçıları gemi sanayinin yanı sıra kren, duba vs. gibi çeşitli çelik konstrüksiyon imalatları da yapmaktadır.

E. Teknik Hizmetler
Gemi inşaatı teknik hizmetleri, mühendislik ve müşavirlik hizmetleriyle klaslama faaliyetlerini kapsamaktadır. Ülkemizin mevcut ekonomik şartları göz önüne alındığında, mühendislik ve müşavirlik hizmetlerinin henüz ciddi bir boyuta ulaşamadığı görülmektedir. Uluslararası klas kuruluşlarının tamamı Türkiye içinde hizmet vermekte olup, verilen hizmetler genellikle proje uygulama ve üretim-teslim kontrol ve sertifikalandırılması faaliyetlerini kapsamaktadır. Yurt içinde proje onayı veren tek kuruluş Türk Loydu olup yurt dışındaki klas müesseselerinin aksine, doğrudan devlet yardımı olmaksızın, kendi çalışma ve olanaklarıyla gelişmekte ve büyümektedir.
__________________
Nevart Akademi
www.nevart.net
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları
Alıntı ile Cevapla
  #4  
Alt 03.10.09, 08:38
Profesör
 
Üyelik tarihi: Oct 2008
Nereden: Amerikadan
İletiler: 7.783
Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.
Standart Türkiye'de Gemi İnşa Sanayinin Genel Yapısı, Sorunları Ve Bu Sorunların Çözümüne Yönelik Öneriler

3. TÜRKİYE'DE KAMU VE ÖZEL SEKTÖR KURULUŞLARI GEMİ İNŞA
KAPASİTELERİ
1996-2000 yılları arasında yapılan 7cni Beş Yıllık Kalkınma Planı kapsamındaki Gemi İnşaatı ve Rekabet Edebilirlik Özel İhtisas Komisyonu Raporunda kurulu gemi inşa kapasitesi 488.400 DWT / yıl olarak verilmiştir.
2000 Yılı itibarı ile hazırlanan Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planında ise Gemi inşa sanayimizin kurulu inşa
kapasitesi 31.900 DWT / yıl kamu ve 583.370 DWT / yıl özel sektör olmak üzere toplam 615.270 DWT / yıl
olarak belirmektedir. Eğer Pendik Tersanesinin 1999 yılı kapasitesi göz önüne alınarak bu rakam 2000 yılındaki
toplam kapasiteye dahil edilirse mevcut toplam kapasite 758.270 DWT/ yıla ulaşmaktadır.
Aradan geçen 5 yıl içerisinde yeni tersane eklenmemesine rağmen tersane ekipmanında ve üretimde elde edilen verim artışı 5 yılda % 25.9 kapasite artışına tekabül etmektedir. Sektör yeni gemi inşa için çelik işleme kapasitesi yaklaşık 290.000 ton / yıldır. Sektörün teorik bakım - onarım kapasitesi ise 4.700.000 DWT / yıldır.
A. Türkiye Gemi İnşa Sanayinin Üretim Miktarları:
Gemi İnşa Sanayinin temel ürünlerinden olan yeni gemi inşaatı, gemi onarımı, yat inşaatı, konularında 1996 -
2001 yılları arasındaki miktarları aşağıdaki tablo 1 ile gösterilmiştir.
1996 - 2001 yılları arasında inşa edilen gemi tonajı 701.874 DWT olup 148 adet gemiden oluşmaktadır. Bu değer dikkate alınırsa Türk gemi inşa sanayinin yıllık gemi üretiminin yaklaşık 25 - 30 gemi veya bir başka bakış ile yaklaşık 130.000 DWT - 150.000 DWT arasında olduğu görülmektedir.
B. Gemi Tamir Tadil ve Havuzlama Kapasiteleri
Ülkemizde gemi havuzlaması ve tamir işleri çoğunlukla Tuzla Koyunda bulunan özel sektöre ait havuzlarda ve Türkiye Gemi Sanayi A.Ş.'ne ait Haliç tersanesinde yapılmaktadır. Özel sektör tersanelerinin yaklaşık 4.670.000 DWT/ yıl tamir kapasitesi bulunmaktadır. Bu tersanelerde Türk ve yabancı menşeli gemilere hizmet verilmektedir. Özel sektörün tamir için kullanabileceği çelik işleme kapasitesi 82.200 ton/yıl ve elinde bulundurduğu yüzer havuzların havuzlayabileceği en büyük gemi 30.000 DWT 'dur. Kamu tersanelerine bakıldığında ise (Haliç ve Cami altı) bu rakamın çelik işleme kapasitesinde 10.000 Ton/yıl ve elinde bulundurduğu havuzların inşa edebileceği en büyük gemi kapasitesinde ise yalnızca 20.000 DWT olduğu görülmektedir.
Yedinci beş yıllık kalkınma planına göre Tuzla' da havuzlanabilecek en büyük gemi tonajı 17.000 DWT' dan 30.000 DWT' a çıkmıştır. Pendik ve Alaybey tersanelerinin Deniz Kuvvetleri Komutanlığı na devri ile bu yüzer havuzlar askeri amaçlarla kullanılmaya başlanmış, tamir kapasitesi yaklaşık olarak 2.000.000 DWT/yıl oranında azalmıştır.
__________________
Nevart Akademi
www.nevart.net
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları
Alıntı ile Cevapla
  #5  
Alt 03.10.09, 08:41
Profesör
 
Üyelik tarihi: Oct 2008
Nereden: Amerikadan
İletiler: 7.783
Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.
Standart Türkiye'de Gemi İnşa Sanayinin Genel Yapısı, Sorunları Ve Bu Sorunların Çözümüne Yönelik Öneriler

4. DÜNYA'DA GEMİ İNŞA SEKTÖRÜ
Gemi İnşa sektörü maliyeti yüksek yatırımlar gerektiren ve nitelikli iş gücüne ihtiyaç duyan bir sektör olarak göze çarpmakta, aynı zamanda ülkeye döviz girdisi sağlayan bir faaliyet alanıdır. Bu sebepler göz önüne alındığında dünyadaki birçok ülkenin bu pastadan en büyük payı almak amacıyla çalışmakta olduğu da görülmektedir.
Dünya gemi inşa sanayi son 30 yıl içerisinde oldukça önemli yapısal değişikler göstermiştir. Daha önceleri gemi yapımında güçlü olan özellikle Avrupa ülkeleri artık sektörde önemli rol oynamamaktadırlar. Çin Halk Cumhuriyeti ise Uzak doğu ülkeleri üçgenini ucuz iş gücü ile tamamlayarak üretim sıralamasında 3 üncü ülke haline gelmiştir.
A. Dünya Gemi İnşa Kapasitesi
Gemi inşa kapasite ölçümü tersanelerin talebe göre organize olmaları nedeniyle hassas olarak yapılması mümkün olmayan bir işlemdir. Bu anlamda kurulu kapasite ve potansiyel kapasite arasında büyük farklılıklar oluşmaktadır. Dünya gemi inşa kapasitesi yaklaşık olarak verilebilir. Genelde kapasite ölçümü Gros Ton veya gemi özelliklerinin dikkate alınmış şekli olan (Compensated Gros Ton) olarak kullanılmaktadır.
Dünya gemi inşa kapasitesi 1970' li yıllardaki düşüşlerle birlikte 1985 yılında yaklaşık olarak 17 milyon cgt olarak dengelenmiştir. 1990 yılında görülen minimum 15 milyon cgt kapasiteden sonra yeni gemi inşa fiyatlarının en yüksek değerini bulması ile artarak 1998 yılında yaklaşık 19 milyon cgt ulaşmıştır. Dünya kapasitesi ve kapasite kullanım oranları aşağıdaki Şekil 3 ve Tablo 2 te verilmiştir
5. TÜRKİYE GEMİ İNŞA SANAYİİ SEKTÖR SORUNLARI 5.1. Finans Sorunları
Türk denizcilik sektörünün en önemli güncel meselesi kaynak sorunu olduğu görülmektedir. Geçtiğimiz yıllar içinde müteşebbisler kendi çabalarıyla uluslar arası kredi piyasalarından kredi bularak deniz ticaret filomuzun tonajını her yıl önemli ölçüde arttırmış ve bugünkü seviyesine getirmişlerdir. Bugün için 9.7 milyon DWT ye inmiş olan Türk Deniz Ticaret Filosunu 8. 5 yıllık plan sonunda 15 milyon DWT ye ulaştırmak hedeflenmektedir. Bu hedefin yakalanabilmesi bakımından her yıl filonun en az % 10 - 15 oranında yeni gemi inşa edilmesi buna eşit bir % ile de gemi ithali planlanmıştır. Yeni gemi inşası için her yıl yaklaşık 250 milyon USD ithal edilecek 2. el gemiler için de 250 milyon USD olmak üzere her yıl 500 milyon USD kaynağa ihtiyaç duyulmaktadır. Bu finansman sağlandığında hem filomuzun deniz yolu ile yaptığı taşımalarda şu an % 30 gibi çok düşük oranda gerçekleşmekte olan pay yükselecek hem de yabancı bayraklı gemilere ödenmekte olan 2,5 milyar usd civarındaki naylon giderlerden de önemli bir tasarruf sağlanacaktır.
Türk Denizcilik endüstrisine finansman sağlayacak uzun vadeli kredi verebilecek bu kredileri gemi inşasına yöneltebilecek dolayısıyla yeni gemi yapılmasını destekleyerek filomuzun genişletilmesine katkıda bulunabilecek bir bankaya sektörde büyük ihtiyaç duyulmaktadır.

5.2. İhracat Kredilerindeki Taahhüt Kapatma Sorunu
Tersanelerimizde gerek tersane, gerek müteşebbis gerekse yabancı armatörlere ihraç edilmek üzere inşa edilen gemilere verilen yan sanayi ürünlerinin ihracat kredilerinde taahhüt kapatmaya sayılmasından meydana gelen taahhüt açığı sorunudur. Ürettikleri yan sanayi ürünlerinin hammadde ve tüketici malzemelerini KDV li alan ve ürettikleri ürünün satışını teşvikli olarak ihracata yönelik inşa edilen gemilere KDV hariç yapan bu yan sanayi kuruluşlarının satışlarının ihracat kredilerinde taahhüt kapatmaya sayılması gerekmektedir.
5.3. Mevzuat Sorunları Ve Teminata İlişkin Sorunlar
Tersanelerimiz genellikle hazine mülkiyetindeki araziler üzerinde kurulmuş bulunduklarından kredi kullanımında üzerinde faaliyette bulundukları arazileri ipotek ederek teminat gösterememektedir. Ülkemizde ise banka teminat sisteminin gayrimenkul ipoteğine dayalı olması edeniyle tersanelerimiz gerek yurt inden, özellikle de yurt dışından sipariş alma noktasına geldiklerinde, teminat verememeleri nedeniyle başarılı olamamaktadırlar.

5.4. Tuzla Gemi inşa Sanayi Bölgesine Serbest Bölge Statüsü Kazandırılması
Gemi İnşa sektörünü oluşturan; gemi inşa ve onarım sanayi gemi yan sanayi ile yat inşa sanayini desteklemek. Yurt dışına gemi ihracatını hızlandırmak amacıyla uzun süredir çalışmaları devam etmektedir.

5.5. KDV Kanunu Sorunu
Teşvik belgeli gemi ve yat inşaatı ve onarımının kdv den muaf olacağının piyasada belirtilmesi nedeniyle gemi ve yat inşa ettiren müteşebbislere kdv tahakkuk ettirilmeksizin fiyat uygulanmaktadır. Bu üretim ve hizmetleri vermekte olan tersaneler tarafında ise taşerona, elektriğe ve diğer tüm girdilere kdv ödenmekte türk lirasının değer kaybı nedeniyle de gerçek değer üzerinden ciddi kayıplara uğranılmaktadır.
5.6. Gümrük Kanunu Sorunu
Gümrük yasasının 119. maddesi, onarım için gelen yabancı bayraklı gemilerin geçici ithal statüsüne alınması zorunluluğunu getirmektedir. Bu husus, özellikle kısa süreli onarımlarda önemli bir engel oluşturmaktadır.
5.7. Harç İstisnası Sorunu
Kredi işlemlerinde yer alan harç muafiyeti için " orta ve uzun vadeli kredilerde kullanılır " ibaresi mevcuttur. Halen uygulamalarda tüm kredilerin kısa vadeli olması nedeniyle muafiyet kapsamına girmesine engel olmaktadır.
5.8. İrtifak Hakkı Bedellerindeki Artışlar Sorunu
Tersane arazilerinin müteşebbisler tarafından kullanımı kira statüsünde olmayıp, irtifak hakkı tesisi statüsündedir. Söz konusu araziler, kira statüsünde kullanım hakkı devredilen diğer taşınmazlarla birlikte ele alınmak suretiyle astronomik irtifak hakkı bedeli artışları uygulanmaktadır. Bu da yatırımcıyı oldukça zorlamaktadır.

5.9. Altyapı Sorunları
Tuzla Aydınlı koyunda yer alan tersanelerin bulunduğu bölgede; gemi, römorkör ve çeşitli deniz vasıtalarının hareketleriyle deniz ve kum hareketleri gibi doğal koşullar nedeniyle meydana gelecek ve zamanla rıhtım derinliğinin azalması ile daha büyük gemilerin yanaşmasını olanaksız hale getirebilecek olan deniz yatağının dolması engellenmesi amacıyla bölgede düzenli olarak tarama işlemlerinin önemi ortaya çıkmaktadır.
Tuzla Aydınlı koyunun dışında yapılması planlanan yüzer havuz bağlama yerleri için gereken mendirek büyük ihtiyaç olarak görülmektedir. Tersaneler bölgesindeki kurulu elektrik gücünün yükseltilmesi gerekmektedir. Ayrıca, yol, su, telekomünikasyon ve diğer alt yapı eksiklikleri mevcuttur.
__________________
Nevart Akademi
www.nevart.net
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları
Alıntı ile Cevapla
  #6  
Alt 03.10.09, 08:43
Profesör
 
Üyelik tarihi: Oct 2008
Nereden: Amerikadan
İletiler: 7.783
Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.
Standart Türkiye'de Gemi İnşa Sanayinin Genel Yapısı, Sorunları Ve Bu Sorunların Çözümüne Yönelik Öneriler

6. SONUÇ VE ÖNERİLER
Türkiye Gemi sanayi A.ş ' nin Pendik ve Alaybey Tersanelerinin Deniz Kuvvetleri Komutanlığına devri ve Haliç ve Camialtı tersanelerinin de belirsizliğini koruması nedeniyle askeri tersanelerin dışında kamu tersanesi kalmamıştır. Askeri tersanelerin fazla kapasitelerinin özel sektör istifadesine açık olmasına ve halen özel sektöre ait tersanelerin kapasitelerinin büyük bir kısmının kullanılamıyor olmasına rağmen, gelişen Türkiye'nin gelecekteki ihtiyaçlarına cevap vermek üzere, Türkiye gemi inşa kapasitesini geliştirmek maksadıyla yeni tersane yerlerini ulusal ve uluslar arası çevre mevzuatına mani teşkil etmeyecek şekilde bugünden itibaren projelendirmesinin önemi ortaya çıkmaktadır. Bunun yanında, mevcut tersanelerin de çevresel değerler açısından durumlarının iyileştirilmesi sağlanmalıdır.
Ülkemizdeki tersanelerin %90'dan fazlası Tuzla Tersaneler bölgesinde bulunmaktadır. Karadeniz, ege ve Akdeniz 'de yeni yerler araştırılmalıdır. Ege'de turizm ağırlıklı hizmet verebilecek yat inşa ve bakım onarım yerlerinin tespiti ile Alay bey tersanesi'ne alternatif olarak Horoz Gediği veya İzmir Limanına yakın bir yerde onarımın ağırlıklı bir tersane yerinin tespit edilmesi gereklidir. Akdeniz'de Bakü -Ceyhan petrol boru hattının kısa bir zamanda gerçekleşebileceği GAP projesinin getireceği üretim artışları, Irak'a uygulanan BM ambargosunun kalkabileceği, Manavgat Suyunun ihraç aşamasına geleceği dikkate alınarak, Silifke yakınlarında Boğsak 'da Taşucu Seka Limanı içinde veya İskenderun Körfezi'nin uygun bir yerinde tersane imkanları incelenmek suretiyle onarım ağırlıklı bir tersane etüdünün yapılması gereklidir. Keza Karadeniz Kilyos'ta evvelce tespiti yapılan serbest bölge içinde tersane yeri olarak tefrik edilen yer ile ilgili çalışmalar tamamlanmalı ve Samsun'da bakır İşletmesi civarında bulunan 1000 dönümlük tersane yeri etüdü yaptırılmalıdır.
Tersanelerin finansman, üretim verimi ve istihdam yaratmaları hususunda özellikle çok yakın bir gelecekte yürürlüğe girecek olan OECD Gemi İnşa Anlaşmasına taraf oluncaya kadar devlet desteklerinin bir an önce uygulamaya konularak sektörün rekabete hazır bir duruma getirilmesi zorunlu olduğu ortaya çıkmaktadır.
Türkiye'nin büyüyen dış ticaret hacmi dikkate alınarak ihtiyaç duyulacak gemi tonajı ve tipleri belirlenmeli ve bu gemilerin inşası için, gemi inşa programı oluşturulmalıdır. Bunun yanında dünya gemi inşa talebinin gelişmiş ülkelere göre işçilik maliyetlerinin daha ucuz bulunduğu ülkelere yöneldiği gerçeği dikkate alınarak ülkemizin bu pastadan mümkün olduğunca büyük bir pay alması gayesi ile devlet sübvansiyonlarının uygulanmasında dıştan gemi ithalinin belirli şartlara bağlanarak yerli tersanelerin teşvik edilmesi ve desteklenmesi gereklidir.
Tersanelerin modernizasyonu, yeni gemi inşa siparişlerinin arttırılması ve gemi yapım sürelerinin kısaltılması yönünden finansman temini sorunu sektörün en ciddi sorunudur. İhtisas yatırım bankacılığının Ülkemizde geliştirilmesi, gemi inşa sanayinin ihtiyaç duyduğu yüksek hacimli uzun vadeli ve düşük faizli özel kredilerin sağlanması büyük önem taşımaktadır.
Tuzla tersaneler bölgesinin serbest bölge statüsüne kavuşturularak tersanelerde üst hak ipoteğinin teminat olarak kullanılmasını ve irtifak hakkı bedellerindeki artış oranının düşürülmesi sağlanmalıdır.
Sektör için büyük önem arz eden ara personel ihtiyacı ile çalışmakta olan personelin ihtiyaç duyduğu modern eğitim karşılanması için eğitim ve araştırma önlemleri içerisinde bu konuyla ilgili mevcut bulunan kuruluşların desteklenmesi gerekmektedir.
Türk Gemi İnşa Sanayisi, hem inşa hem de bakım onarımda uluslar arası sözleşmeler kapsamında gemi inşa kapasitesi, nitelikli iş gücü, gelişmiş yan sanayisi ve sözleşmelerden sapmadan yaptığı üretimle, yurt içi ve yurt dışından talep alan bir yapı taşımaktadır. Gerek ihraç potansiyeli ile gerekse de iç piyasanın talebini karşılamada ülke için çok önemli bir döviz kaynağı ve milli gelirin dolayısı ile kaynakların içeride kalmasında çok büyük bir öneme sahiptir. İstihdam yaratarak işsizlik sorunu çözümünde Türk Deniz Ticaret Filosunun güçlenmesinde ciddi bir görev üstlenebilecek Türk Gemi İnşa Sektörü mutlak olarak desteklenmesi gereken, Ülkemizin en stratejik sektörlerinden birisi olduğu ortaya çıkmaktadır.
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf D1-4.pdf (453,3 KB (Kilobyte), 17x kez indirilmiştir)
__________________
Nevart Akademi
www.nevart.net
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
çözümüne, gemi, genel, öneriler, sanayinin, sorunları, sorunların, türkiye'de, yapısı, ınşa, yönelik

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 09:29 .