Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > Denizcilik Okulları > Tekne Üretimi Kaynaklı Cam Takviyeli Polyesyer Atıkların Asfalt Betonu Kaplamalarında Geri Dönüşümü

Denizcilik Okulları hakkinda Tekne Üretimi Kaynaklı Cam Takviyeli Polyesyer Atıkların Asfalt Betonu Kaplamalarında Geri Dönüşümü ile ilgili bilgiler


Tekne Üretimi Kaynaklı Cam Takviyeli Polyesyer Atıkların Asfalt Betonu Kaplamalarında Geri Dönüşümü-Recycling Of Waste Glass Reinforced Polyester Boat Building Material In Asphalt Coating Widespread use ofGRPs (Glass Reinforced Plastics) in

Like Tree1Likes
  • 1 Post By Efe Özcan

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 04.10.10, 17:29
Profesör
 
Üyelik tarihi: Oct 2008
Nereden: Amerikadan
İletiler: 7.777
Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.Efe Özcan için ne kadar gurur duyulsa azdır.
Standart Tekne Üretimi Kaynaklı Cam Takviyeli Polyesyer Atıkların Asfalt Betonu Kaplamalarında Geri Dönüşümü

Tekne Üretimi Kaynaklı Cam Takviyeli Polyesyer Atıkların Asfalt Betonu Kaplamalarında Geri Dönüşümü-Recycling Of Waste Glass Reinforced Polyester Boat Building Material In Asphalt Coating
Widespread use ofGRPs (Glass Reinforced Plastics) in boat building due to the numerous advantages of the materials will face with the tight legislative limitation in the near future globally mainly because of the uncertainties of their recycling. This study in which one of the recycling method, namely particle, and to investigate the optimal use of recycled GRPs as an additive substituting aggregates in an ordinary pavement asphalt. An amount ofpowder waste GRPs obtained from the panel cutting workshop during a boat building process. After determining the optimum content by the Marshall stability test, the waste GRP were added into the hot mix with the dosages of 1%, 3% and 5% waste material by weight of the aggregate. The Indirect Tensile Strength Tests were then performed to find out the optimum waste GRP amount. 3% GRP powder content has been seen as an optimum percentage. By adding this amount of waste GRP, significant improvements were observed in terms of tensile strength and cracking resistance of the asphalt.
1.GİRİŞ
Üretim kolaylıkları, maliyetleri ve görece uzun olarak nitelenebilecek malzemenin niteliklerinin bozulmadan sürdürülebilirliği (ömür) özellikleriyle Cam Takviyeli Plastikler (CTP), küçük tekne üretiminde yaygın olarak kullanılmaktadır. CTP üretim sürecinde, oldukça dikkat çekici miktarda gerek yarı ürün olarak, gerekse fire niteliğinde atık ortaya çıkmaktadır. Ayrıca, CTP ile üretilmiş teknelerin hizmet ömrü sonunda bizzat kendileri de atık niteliğinde ortadan kaldırılması gereken kütlelere dönüşmektedir [1,2]. CTP atıkları, polimerler ile cam liflerinin bileşiminden oluşan bir katı atık cinsi olup çoğunlukla toprağa gömme yöntemiyle ortadan kaldırılmaktadır, ki bu yöntem ciddi çevresel zararlara yol açmaktadır [3].
Yürürlükteki ve yakın gelecekte yürürlüğe girmesi beklenen atık yönetimine ilişkin yasal düzenlemeler, CTP atıkları konusunda mevcut uygulamaları geçersiz kılarak, atıkların geri dönüşümü ve yeniden kullanımı yolunda çözümler üretilmesini zorlamak suretiyle ilgili endüstri dalı üzerinde yoğun bir baskı oluşturacaktır. Daha önce de belirtildiği gibi, mevcut toprağa gömme yoluyla atık giderme seçeneği (disposal, ortadan kaldırma) geri dönüşüm seçeneklerine yönlendirilecek olan endüstrinin, malzemeleri ve tekne bileşenlerini üretirken, hatta tasarlarken ürünün hizmet ömrü sonunda daha kolay sökümünü, yeniden kullanımını ve geri dönüşümünü göz önüne alma gereksinimi doğacaktır [4].
Tekne üretimi sırasında ve işletme ömrü sonunda oluşan atıkların yıldan yıla artan miktarları, yasa koyucuları yukarıda anılan önlemleri almaya sevk etmektedir. Dünyadaki plastik tüketimi 170 milyon ton civarında olup, bu miktar yıllık ortalama %4 oranında artış eğilimi göstermektedir. Kompozitlerin ise bu tüketimdeki ağırlıkça payı görece olarak düşük (%4-5) olmakla birlikte, değer olarak payları yüksektir (%12). Kompozitlerin yıllık tüketim artışı oranı ise %4-7 arasında olup, plastik endüstrisinin bir bütün olarak büyüme oranından yüksektir. Ayrıca, tüketilen kompozitlerin yaklaşık %31'inin matris malzemesi termoplastik olup, %69'u termosetlerden oluşmuştur. Gemi inşaatı sektöründe ise %6 oranında termoset plastik kompozitler tüketilmektedir [5], Son olarak, Asya ülkelerinde ileri kompozitler konusunda göze çarpan bir gelişme olmamakla birlikte, kompozit tekne üretiminin CTP kökenli olduğu bilgisi eklenebilir.
Örneğin, Ömrünü Tamamlamış Araçlar (End of Life Vehicles, ELV) ve Elektrik ve Elektronik Donanımların Atıkları (Waste Electrical and Electronic Equipment, WEEE) başlıklı olanlar gibi Avrupa Birliği direktifleri de 2015 yılı itibariyle, Ömrünü Tamamlamış Araçların sadece %10'nun enerji sağlamak amacıyla yakılabileceğini, %>5'nin ise gömülebileceğini fakat en az %85'inin yeniden kullanımının veya geri dönüşümünün sağlanması gerektiğini vurgulamaktadır [6]. Bu da göstermektedir ki, CTP tedarikçileri, üretimlerinin ömrü sonunda yeniden kullanımı veya geri dönüşümünü sağlayamadıkları takdirde pazar paylarını metal malzeme tedarikçilerinin lehine kaybedeceklerdir [4].
Kompozitlerin geri dönüşümünde yaşanan zorlukların başlıca nedeni, anılan malzemenin son derece karmaşık olan doğasıdır. Kompozitler birbirileriyle iç içe en az iki malzemeyi (matris ve güçlendirici) bünyelerinde barındırmaktadırlar. Özellikle gemi inşaatında kullanılan kompozitlerin çoğunluğu,çapraz bağlar içeren ve bu nedenle yeniden şekillendirilemeyen polimerler olan termoset matrislerle tasarlanmaktadır. Daha az kullanılan termoplastiklerin geri dönüşümü ise tekrar eritilip şekillendirilebildikleri için nispeten daha kolaydır.
Kompozit malzemelerin geri dönüşümü için oldukça geniş bir seçenek aralığında teknolojiler önerilebilir. Bu çalışmada olduğu gibi, genel anlamda bu konuyla ilgili deneysel çalışmalar termoset matris kompozitler üzerine yoğunlaşmıştır. Termosetlerin geri dönüşümü için önerilen teknikler Şekil 1'de özetlenmektedir. Geri dönüşüm prosesleri, matris malzemeyi güçlendiricilerinden ayırmak için kullanılan ısıl proseslerde başvurulan ısı temelli, yine iki fazı bu kez kimyasal çözeltiler aracılığıyla birbirinden ayırmak suretiyle başvurulan kimyasal temelli ve son olarak da mekanik temelli geri dönüşüm prosesleri olmak üzere üç kategoriye indirgenebilir.
1.JPG

Gökdeniz NEŞER1, Burak ŞENGÖZ2, İsmail Çağrı GÖRKEM3
1) İTÜ Gemi ve Deniz Teknolojisi Mühendisi
2) Dokuz Eylül Üniversitesi İnşaat Mühendisi
3) Dokuz Eylül Üniversitesi İnşaat Mühendisi
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf Untitled3.pdf (1,72 MB (Megabyte), 8x kez indirilmiştir)
__________________
Nevart Akademi
www.nevart.net
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
asfalt, atıkların, betonu, cam, dönüşümü, geri, kaplamalarında, kaynaklı, polyesyer, takviyeli, tekne, üretimi

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 12:35 .