Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > Güzel Sanatlar Fakültesi > Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Ve Heykel Bölümü > Ondokuzuncu Yüzyıldan Günümüze Özgürlük Bağlamında Sanat Neydi, Ne Oldu?

Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Ve Heykel Bölümü hakkinda Ondokuzuncu Yüzyıldan Günümüze Özgürlük Bağlamında Sanat Neydi, Ne Oldu? ile ilgili bilgiler


[coverattach=1]Ondokuzuncu Yüzyıldan Günümüze Özgürlük Bağlamında Sanat Neydi, Ne Oldu? Bütün canlılar ve hele düşünebilen bir varlık olarak insanlar için en büyük hedef, bir araç olduğu kadar da bir amaç ve

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 10.11.10, 11:11
Çekingen
 
Üyelik tarihi: Jan 2007
İletiler: 32
Artist yakında çok ünlü biri olacak!
Standart Ondokuzuncu Yüzyıldan Günümüze Özgürlük Bağlamında Sanat Neydi, Ne Oldu?

[coverattach=1]Ondokuzuncu Yüzyıldan Günümüze Özgürlük Bağlamında Sanat Neydi, Ne Oldu?
Bütün canlılar ve hele düşünebilen bir varlık olarak insanlar için en büyük hedef, bir araç olduğu kadar da bir amaç ve ihtiyaç olan "özgürlük" tür. İnsanlık tarihini dolduran tüm savaşlar ve insanların bütün yaşam mücadeleleri bu nimeti kazanmak için yapılmış atılımlardır. İnsanoğlu ile yaşıt olduğu düşünülen sanat ve onun yaratıcısı olan sanatçı da günümüzde edindiği hak ve özgürlükleri kuşkusuz büyük bir mücadele sonunda edindi. Bazen sanatın konusuna, bazen konuda savunulan duygu ve düşüncelere, bazen diline, gelen baskılara karşı mücadele etmek durumunda kaldı. Özellikle, XIX. yüzyıl öncesi, akademizmin, sarayların ve kiliselerin katı kuralları içerisinde sanatçının tuvaliyle özgürce oynayamadığı, duygularını, düşüncelerini ortaya yeterince koyamadığı zamanları yaşadı. XIX. yüzyıl da sadece Batı da değil insanlık tarihinde de yeni bir aşama olarak kabul edilen endüstri çağıyla birlikte akademizmin, sarayların, kiliselerin katı kurallarından sıyrılarak "modernizm" ve "post-modernizm" anlayışının getirdiği "özgür" eğilimlere doğru yelken açtı ve günümüze değin onlarca anlayışa kadar uzanabilen farklı sanat anlayışlarını ortaya koydu.
The greatest goal for all beings, especially humans who are thinking beings, is "freedom", which is an end and a necessity as well as a means. All the wars that have occurred in human history and all endeavours of humans are efforts to gain this gift. Art, which is thought to have originated with humans, and its creator the artist obtained the rights and freedoms they enjoy today as a result of extensive struggles. They had to struggle against pressures on the theme of the art, the ideas and feelings advocated in the theme and the language. Particularly, prior to the 19th century, there were times when the artist could not use his brush freely on the canvas and express his feelings and ideas clearly due to the strict rules laid down by the church, the palace and the academic circles. In the 19th century, however, with the advent of the industrial age, which is acknowledged to have been a new stage in not only the western history but also human history, they rid themselves of the confines of the rigid rules of the church, the palace and academic circles and set sails towards "freer" trends brought along by "modernism" and "post¬modernism" and so far have generated tens of different views of art.
The purpose of this study is to determine the level that art has attained now in the context of freedoms that art and the artist gained after the Industrial Revolution and the French Revolution.
1. GİRİŞ
Endüstri çağı yalnız batı kültür tarihinin değil, insanlık tarihinin de yeni bir aşaması olarak değerlendirilmektedir. Endüstri çağıyla birlikte, daima araştıran, deneyen, bulan ve her açıdan hür ve bağımsız olmak için devirler boyunca büyük çaba sarf eden sanatçı, değişmeyen güzellik kalıplarını, belirli kural ve teknikleri, ustaların donmuş akademizmini ortadan kaldırmaya çalışmış, gelenek kalıplarını yıkıp, sanatı yeni yeni ufuklara yöneltmek için mücadele etmiştir.
Bu bağlamda kimi uzun, kimi de çok kısa bir zaman içinde farklı farklı ekoller bir birini takip etmiş, sanatçı buldum derken, o bulunan bir başkasını doğurmuştur. Ne Giotto' nun mekân derinliği gibi resme getirdiği yenilikler, ne hümanizmanın etkisiyle meydana gelen Rönesans çağının üstün resim tekniği, ne de Barok sanatın taşkın çizgileriyle ışık-gölge estetiği, sanatta bir devamlılık sağlayamamış, 19. yüzyılın ikinci yarısında Empresyonizmle başlayan ve günümüze değin onlarca anlayışa kadar uzanabilen farklı sanat anlayışlarını ortaya koymuştur. Modernizm ve Post Modernizm kavramları ile açıklanan, 19. yüzyıl sonundan günümüze kadar olan dönemde, bilhassa sanat ve edebiyatta büyük çaplı değişimler yaşanmış, Fovizm, Kübizm, Soyut Sanat, Konstrüktivizm, Dada, Fütürizm, Sürrealizm, Pop-Art, Op-Art, Art Nouveau, Hiper Realism, Çevre Sanatı ve Olay Sanatı, Kinetik Sanat, Minimalizm, Land Art gibi anlayışlar ortaya çıkmıştır. Bugün, tüm sanat anlayışlarının ortaya çıkış nedenleri incelendiğinde, hemen hemen hepsinin temelinde sanatçının özgürce kendini ortaya koyma çabasının yattığı görülür.
Çalışmanın amacı, endüstri çağı ve ardından gelen Fransız Devrimi sonrası, sanat ve sanatçının kazanmış olduğu özgürlükler bağlamında sanatın günümüzde ulaşmış olduğu noktanın tesbit edilmesidir.
2. ONDOKUZUNCU YÜZYILDAN GÜNÜMÜZE ÖZGÜRLÜK BAĞLAMINDA SANAT NEYDİ, NE OLDU?
Günümüzde sanatın açılımları ve değişimleri değerlendirildiğinde, resim sanatındaki hareketliliğin ve kazanılan ivmelerin, hem biçim hem de öz açısından uygulanan yeni tekniklerle, çok derin boyutlarda değişime uğradığı görülecektir. Bu değişime neden olan birçok etkenle karşılaşmak mümkündür. Ekonomik, sosyal, tarihi, siyasal vb. bunlardan sadece bir kaçıdır. Ancak hiçbir değişim endüstri çağının insanoğluna, aynı zamanda da sanata ve sanatçıya kazandırmış olduğu hak ve özgürlükler kadar sanatın değişim sürecini etkilememiştir.
Endüstri çağının başlamasıyla birlikte daima araştıran, deneyen, bulan ve her açıdan hür ve bağımsız olmak için devirler boyunca büyük çaba sarf eden sanatçı, değişmeyen güzellik kalıplarına, belirli kural ve tekniklere, ustaların donmuş akademizmine uzun zaman tahammül edememiş, gelenek kalıplarını yıkıp, sanatı yeni yeni ufuklara yöneltmek için mücadele etmiştir. Bu bağlamda kimi uzun, kimi de çok kısa bir zaman içinde farklı farklı ekoller bir birini takip etmiş, sanatçı buldum derken, o bulunan bir başkasını doğurmuştur. Ne Giotto' nun mekân derinliği gibi resme getirdiği yenilikler, ne hümanizmanın etkisiyle meydana gelen Rönesans çağının üstün resim tekniği, ne de barok sanatın taşkın çizgileriyle, ışık-gölge estetiği, sanatta bir devamlılık sağlayamamıştır ( Eröge, 1967).
Sanatın açılım ve değişim noktasında, sanatın ve sanatçının kazanmış olduğu hak ve özgürlüklerin ne derece etkili olduğunu Cemil Sena (1972, s. 137) şu şekilde ifade etmektedir: "Sanat aleminde, kendinin gerçekten bir yaratıcı olduğunu fark eden insan, bilim kanunlarının zinciriyle bağlı olan ayaklarını topraktan kurtarmak imkansızlığı karşısında, ancak sanatın kanatları altında yükselen hayal gücünün yarattığı sonsuz güzellikler alanında biraz nefes alabildi; ve acılarını bu alemde dindireceğini umdu. Bilimle kendini kandıramayan insan, sanat alanında mutlu olacağını zannettiği zamanda bile, unutmaya çalıştığı türlü ıstıraplarının gittikçe daha derinleştiğini hissetti. Bu algı, oyuncak değiştirmekle biraz daha eğlenebilen bir çocuk gibi, sanatçıyı çeşit çeşit prensip ve ülkülere bağladı. Bunlar bazen sanatın konusuna, bazen konuda savunulan duygu ve düşüncelere, bazen dilin, bazen biçimin özelliklerine göre değişti. Birinden bıkınca ötekine atlayan sanatçı, daima yenilik ardından koştuğunu ve yeni bir zevk arayıp yarattığını hayal ederek,, eski oyuncaklarının parçalarını, yeniden kırılacak olan oyuncaklarla karıştırıp eğlenen bir şımarık çocuk oldu. Hatta zaman zaman, eski oyuncaklarını saklayabilmiş olan ihtiyatlı çocuklarınkini de kırarak kendi eskitmiş ve parçalamış olduklarına benzetmek sevdasına da kapıldı. Bu savaş ve bu teşebbüsler, hep aynı yaratığın kandırılamayan bir tutkusunu ifade ederlerken, insanlık, sürekli olarak bu tutkunun baskısı altında yeni eserler, fikirler, sistemler ve faaliyetlerle ilerlemeye devam edecektir. Bu yaratıcı tutku en geniş anlamıyla "özgürlük " ten başka bir şey değildir".

Hüseyin ELMAS
Yrd. Doç. Dr., Selçuk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi
Eklenmiş Resim
Dosya tipi: jpg varo.jpg (54,1 KB (Kilobyte), 3x kez indirilmiştir)
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf ELMAS, Hüseyin.pdf (303,0 KB (Kilobyte), 10x kez indirilmiştir)
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
bağlamında, günümüze, neydi, oldu?, ondokuzuncu, özgürlük, sanat, yüzyıldan

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 11:16 .