Nüve Forum


Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Ve Heykel Bölümü hakkinda Farklı Eğitim Seviyelerinde Estetik Beğen ile ilgili bilgiler


[coverattach=1]Farklı Eğitim Seviyelerinde Estetik Beğen Farklı eğitim düzeylerinde bulunan bireylerin öğrenimleri sırasında almış oldukları Resim-iş dersleri estetik beğeni düzeylerine ne kadar etki yapmıştır? Resim-iş derslerinde estetik eğitimin ve öğretimin gerçekleştirilmesi

Like Tree1Likes
  • 1 Post By Artist

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 02.12.10, 09:26
Çekingen
 
Üyelik tarihi: Jan 2007
İletiler: 32
Artist yakında çok ünlü biri olacak!
Standart Farklı Eğitim Seviyelerinde Estetik Beğen

[coverattach=1]Farklı Eğitim Seviyelerinde Estetik Beğen
Farklı eğitim düzeylerinde bulunan bireylerin öğrenimleri sırasında almış oldukları Resim-iş dersleri estetik beğeni düzeylerine ne kadar etki yapmıştır? Resim-iş derslerinde estetik eğitimin ve öğretimin gerçekleştirilmesi sonucunda öğrencilerin estetik beğeni düzeylerinde olumlu yönde bir gelişim gözlenebilir mi? konularını ele alan bu araştırmada eğitimin estetik beğeni düzeyinde değişikliklere neden olduğu fakat estetik beğeninin daha çok popüler kültür etkisinde kaldığı belirlenmiştir. Estetik beğeni düzeyinin niteliğinin artırılması ve hayattan daha fazla haz alınabilmesi için estetik eğitimin gerekliliği ortaya çıkmaktadır.
In this research, it was analysed if art courses given at different level of education influence related students' aesthetic preferences and aesthetic perceptions. It was also searched if the aesthetic education given in art lectures effects students' aesthetic preferences level positively. It was found out that, aesthetic preferences of students could be influenced by means of art education, but popular culture was determined the main effective factors on their aesthetic perceptions. This research pointed that in order to improve aesthetic perception and living quality of students their aesthetic level should be increased also.

GİRİŞ
Günümüz toplum yaşamında görsel kültür bombardımanı altında Görsel Sanat Eğitimi derslerinin içeriğinin estetik ifadeden ve estetiğin anlamından eksik kalmasının kabul edilemez olduğu bir gerçektir. Çevremize baktığımızda genel eğitim sistemimiz içerisinde estetik eğitiminin eksikliği hissedilmektedir. Mimari yapılardaki düzensizlikler, herkesin kendi beğenisine göre rengarenk boyanan evler, betona çevrilen yeşil alanlar, çeşitli ebatlarda düzensiz yapılan reklam tabelaları v.b.nin yanısıra zevksizlik ürünlerine olan taleplerin artması bu değerlendirmeye estetik eğitimin eksikliğine birer örnek teşkil etmektedir.
Estetik ve Güzel Kavramı
Baumgarten'e göre, estetik, duyulur bilginin bilimi'dir ve zihin bilgisinin bilimi olan mantığın duyu bilgisi alanındaki karşılığıdır (Tunalı, 2001). Kendisine bakanda haz ile beğeni duyumları uyandıran nesnelerin en belirleyici niteliğini veya yetisini anlatan estetiğin temel kavramı; gönül okşamak, iç gıcıklamak, büyülemek, yaşama sevinci uyandırmak türünden hep olumlu duygulanımlar doğuran şeylerin veya sanat yapıtlarının en belirleyici nitelikleridir. Bu amaçla güzeli veya güzel olanın güzelliğini anlamak amacıyla, bazen biçim veya renk uyumu gibi güzel olanın kendisindeki farklı nitelikleri, bazen de özgünlük, imgelemin parlaklığı, en üst düzey yaratma gücü, el becerisinin yetkinliği gibi yaratanın değişik yeti ile becerileri öne çıkarılarak sanat ürünlerine değer verilmeye çalışılmıştır (Frozel, 2004).
Sanat görsel okur-yazarlığı geliştiren ve insanlar arasındaki iletişimi sağlayan bir araç konumundadır. Sanat eserinin farklılığının anlaşılmasında estetik; sanatın doğasını, anlamını, değerini bulmaya çalışarak, sanat eserlerinin daha iyi anlaşılmasına, sanat eserinin değerlendirilmesine ve eser hakkında karar vermenin geliştirilmesine yardım eder (Gökay, 1998).
Gündelik dilde güzel bir davranış, güzel bir çalışma, güzel bir iş, güzel bir kanıt, güzel bir ameliyat v.b. iyi, yararlı, doğru ve başarılı gibi değer kav¬ramlarıyla eşanlamlı olarak kullanılan "güzel" değeri, aslında özel bir değeri, estetik değeri gösterir. Bu özel ve dar anlamında güzel, estetikçe değerli olanlarla aynı anlama gelir. Güzel bir manzara, güzel bir yapı, güzel bir tablo, güzel bir roman v.b. anlatımlar söz konusu nesnelerin, estetik yönden değerli olduğunu bildirir (Eczacıbaşı, 1997).
İnsan, çevresinde var olanların farkına vardığı, gördüklerini yorumladığı, bu yorumlarında güzellikleri aradığı, fonksiyonunu değiştirmeden nesnelere farklılıklar kattığı sürece kendini ifade edebilmenin hazzıyla daha mutlu olmaktadır. Bu olay, işe kendi imzasını atmakta duyulan hazzı ve unutulmama arzusuyla eşdeğer duyguları içermektedir. Fonksiyonel olarak yapılan ve basit anlamda yer örtüsü denilebilecek halının, yüzlerce türü ve binleri aşan desende yapılmasının nedeni fonksiyonel ihtiyaçlarla açıklanamaz. Bu açıklama ancak estetik beğeni farklılıkları ve insanın yaptığı işte kendisine özgü değişiklikler yapma isteğindendir. Kısaca yapılan işe kendi estetik tercihlerini katma isteğidir.
Bir müzik dinlerken, bir şiir okurken ve bir resim seyrederken, kurduğumuz bu ilginin kendisinin dışında bir başka ereği yoktur. Bir müziği niçin dinleriz? Ondan haz duymak için mi? Yoksa müzik eğitimimizi arttırmak, hoş bir vakit geçirmek ya da kültürümüzü zenginleştirmek için mi? Eğer sadece haz duymak, estetik haz duymak ereği ile bir müzik yapıtını dinliyorsak, o zaman böyle bir tavrın ereği kendi içinde bulunur. Yoksa öbür amaçlar için müzik dinliyorsak, o zaman erek estetik tavrın dışında bulunan bir erek olmuş olur ve böyle bir tavır estetik olma niteliğinden yoksun olur. Çünkü estetik tavrın ereği, estetik tavrın içinde bulunur (Tunalı, 2001).
Sanat ne için vardır? sorusunun cevabı insanın güzeli arama isteğiyle ilgilidir. Estetik açıdan güzel olgusunun farklılığı insan toplulukları arasında zaman içinde değişim göstermesi estetik algılamalarda farklılaşmaları göstermektedir. Sanat tarihinden bilindiği gibi bir zaman güzel olarak tanımlanan objeler, başka bir zaman ve yerde güzel olarak kabul görmemekte veya red edilmektedir. Sonuçta estetik farklılıklar da göz önüne alınarak, sanatın daha geniş açıdan değerlendirildiği sosyal, kültürel ve kişisel değerlerin, anlamların değişimler gösterdiği insanlara öğretilmeli ve düşündürülmelidir (Gökay, 1998).
Hepimizin bildiği gibi, temel teknolojik bilimsel bilgiler her zaman her insanı ilgilendirmeyebilir. Ama güzelle ilgilenmeyen, dolayısıyla (temelde güzelliği arayan) sanata yatkın olmayan insan yoktur. Bir izbenin duvarlarını boyayan, bir çorbayı maydanozla süsleyen veya saçlarını yana doğru tarayan kişi "güzeli" bulmaya çalışmaktadır. Ancak herkesin güzelle ilişkisi aynı yoğunlukta, aynı belirginlikte değildir. Güzel kimileri için sıradan bir değer olurken kimileri için bir yaşam koşuludur (Timuçin, 2000).
Estetik algılamanın insandan insana değişmesi, estetiğin sonradan içinde yaşanılan kültür ortamı ve edinilen eğitim-öğre timle farklılaştığını göstermektedir. Öyleyse çocukluk yaşından itibaren verilecek estetik eğitim sayesinde, daha farklı ve estetik algılaması güçlü olan bireyler olarak yetiştirilmesi başarılabilir. Wenchun ve Kazuhiro'nun da (2002) belirttiği gibi; kültür ve çevrenin insanın estetik beğeni düzeyi üzerinde azda olsa bir etkisi olmakla birlikte, eğitim ve öğretimle kazandırılanlar daha da fazla olmaktadır.

Melek GÖKAY**
Ahmet DEMİR***
* Bu makale Ahmet DEMİR***8217;in ***8220;Farklı eğitim düzeylerinde estetik beğeni üzerine bir araştırma***8221;
başlıklı Yüksek Lisans tezinde elde edilen verilerin tekrar değerlendirilmesiyle hazırlanmıştır.
** Doç. Dr., Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi
*** MEB Görsel Sanat Öğretmeni
Eklenmiş Resim
Dosya tipi: jpg Art education.jpg (27,1 KB (Kilobyte), 2x kez indirilmiştir)
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf gÖKAY, Melek vd..pdf (344,5 KB (Kilobyte), 7x kez indirilmiştir)
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
beğen, eğitim, estetik, farklı, seviyelerinde

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 02:06 .