Nüve Forum

Nüve Forum > kütüphane > Din ve Felsefe > Felsefe > çağdaş sosyal bilimler felsefesi

Felsefe hakkinda çağdaş sosyal bilimler felsefesi ile ilgili bilgiler


ÇAĞDAŞ SOSYAL BİLİMLER FELSEFESİ BÖLÜM I A. TEKBENCİLİK (Solipsism) Birisini bilmek için o mu olmalısınız? Bir başkasının herhangi bir olay karşısında neler hissettiğini gerçekten bilebilmek, anlayabilmek için sadece empati kurmak

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 12.11.06, 19:55
Çılgın
 
Üyelik tarihi: May 2006
İletiler: 743
mango61 yakında çok ünlü biri olacak!mango61 yakında çok ünlü biri olacak!
Standart çağdaş sosyal bilimler felsefesi

ÇAĞDAŞ SOSYAL BİLİMLER FELSEFESİ

BÖLÜM I

A. TEKBENCİLİK (Solipsism)


Birisini bilmek için o mu olmalısınız?

Bir başkasının herhangi bir olay karşısında neler hissettiğini gerçekten bilebilmek, anlayabilmek için sadece empati kurmak yeterli değildir. Her ne kadar anlayabilmeye çalışsak bile ancak o olayın aynısını ya da benzer bir olayı yaşadığımızda o kişinin duygu ve düşüncelerini anlayabiliriz.

Tekbencilik adı verilen bu felsefi görüşün birtakım sakıncaları olduğu düşünülebilir. Kişiyi yalnız kendisinin bilebileceği bir başkasının bilmesinin mümkün olmadığı gibi bir yanlış görüşe ulaşılabilir. Ayrıca insanlar üzerinde sosyal bilimler alanında yapılan bilimsel çalışma ve çabalar da boşa çıkabilir. Çünkü ne kadar bilimsel çalışma yapılırsa yapılsın bir başkasını bilemeyeceğiz, tanıyamayacağız. Eğer sadece birbirlerine benzeyen insanlar birbirlerini anlayabilirlerse insanlar üzerinde bilimsel bir araştırma yapan kişinin vardığı sonuç hiçbir zaman doğru olmayacaktır. Bu durum bilime ters düşer.

Elbette toplumsal ve kültürel farklılıklarımız vardır, olmalıdır da***8230; Ancak çok derin farklar, radikal fenomenler ortaya çıkarıyor. Kişilerin kimliklerini oluşturan toplumsal gruplar olduğunda, o grubun dışındaki insanların, grup edimlerini anlaması mümkün olmamaktadır. Etnik, dinsel, cinsel, ulusal ve sınıfsal hatlarla ayrılan insanlar farklılıklarının tamamen bilincinde olursa bunun sosyal bilimler açısından özel bir anlamı vardır.

Eğer ***8220;Birisini bilmek için o olmalısınız.***8221; Tezi doğruysa o zaman, bilebileceğimiz tek kişi kendimiz ve şu anki durumumuz olur. Ancak bu yargı derinlemesine incelendiğinde kişinin bir süre sonra kendisini bilemeyeceği sonucuna götürür bizi.

Fakat bir beyaz ve bir zenci kadının her ikisinin de çocuklarını kaybettiğini düşünürsek bu insanların birbirlerini çok rahat olarak anlayabildikleri düşünülebilir.

Başkalarının bizi bizden iyi bilebilmesi mümkün değil gibi gözükse de yine de bazı nedenlerden dolayı bilebildiklerini söyleyebiliriz.
Bu nedenler;

1. Kendi etkinliğimize kendimizi kaptırdığımız için kendimizi bilmemiz engelleniyor.
2. Duygularımız kafamızı karıştırıyor. Kararsızlaşıyoruz. Çelişkili duygular yaşadığımız oluyor. Kendimizi çözümleyemiyoruz. Başkaları bu karmaşadan uzak olduğundan, karmaşık duygularımıza daha vakıf olabiliyoruz.
3. Biz önümüzdeki acil şeyleri görürken, başkaları daha geniş bir görüşe sahip olduklarından olayların neden ve sonuçlarını daha kolay teşhis edebiliyorlar.
4. Bazen öz-aldatma dediğimiz kendi kendimizden saklanma durumunu yaşıyoruz. Bizi, kendi kendimizi düşündürdüğümüz bu bilgisizlik tünelinden genellikle başkaları çıkarıyor.

İşte bu nedenlerden ötürü birisini bilmek için o kişi olmak gerekmiyor. Dışarıdan başkası, bizi gözlemler ve bilimsel yaklaşımlarla pekala bilebilir. Birisini bildiğimizi söyleyebilmek için sahip olmamız gereken şey duygu değil anlamdır. Zira bir başkası olmak asla yapamayacağımız bir şeydir.
Bir başkasını hatta kendi kendimizi bilmek için, o insanlarla ya da kendimizle bir olma yetisine değil, onların ya da kendimizin yaşamını oluşturan farklı durum, ilişki ve süreçlerin anlamını yorumlama yetisi gerekmektedir. Yorum, psikolojik olarak karşımızdakiyle özdeşleşme değil, bir varlık ya da olayın anlamının çözümlendiği ve anlaşılır kılındığı bir tefsir işidir.

BÖLÜM II

KENDİMİZ OLMAK İÇİN BAŞKALARINA MUHTAÇ MIYIZ?


A. HÜCRECİLİK (Atomisim)


Toplumu oluşturan bireylerin her biri bağımsız ve birbirinden farklı varlıklarıdır. Herkes kendi bilinç durumlarını yaşar. Mahremiyet duvarlarıyla birbirinden ayrılır. İnançlarımız, arzularımız eylemlerimizi yönlendirir. Hepimiz kendi hayatlarımızı yaşarız. Her ne kadar toplumsal bir varlık olsak da ben benim ve siz sizsiniz. Temel Reis***8217; in ölümsüz sözleriyle ***8220;Neysem oyum, hepsi bu.***8221;

Hücrecilere göre bireyler kendi kendilerini yönlendiren aktörlerdir. İnsanların davranışlarını açıklamak için, bireylerin özellikleri ve etkinlikleri üzerinde yoğunlaşmak gerekir. Toplum ise kendisini oluşturan bireylerin bileşkesidir. Toplumsal fenomenleri anlayabilmek için bireysel eylemleri anlamak gerekmektedir.

Aydınlanmanın liberal ideolojisi, özgür ve eşit bireylerden oluşan bir toplum ideali öngörmektedir. Aydınlanma liberalizmi, toplumsal yaşamın temel biriminin birey olduğunu ve bireyin de ayrı ve tikel bir varlık olduğu düşüncesini ortaya koymaktadır. Bu görüşte, benlikler, başkalarından tamamen farklı ve ayrıdırlar. Onlardan tamamen kopuk, katı bir bütünsel varlık olarak tanımlanabilir. Bu durumda şöyle bir soru akla gelmektedir; benimle siz arasında temel bir uçurum mu var?

Kendi kendimizi, bir bilinç öznesi olarak, zamansal sürekliliği olan bir şey olarak ve etkinliklerimizin kaynağı olarak tanımlıyoruz. Benlik, psikolojik bir hücreye (atoma) benziyor.

Baştan belli bir biçimde kabul ettiğimiz bir çok şey, bizim biz olabilmemizin zorunlu koşulu değildir. Farklı düşünebilir ya da davranabiliriz. Ancak bütün bunları yaparken de hala kendimiz olabiliriz. Bunun farkına varılmasının özgürleştirici bir etkisi vardır. Daha önce değiştirilemez görünen şeyler artık değiştirilebilir oluyor. Evlenmek zorunda olmadığımız gibi***8230;

Benlikler, kendi dışlarına çıkabilirler. Kendilerinden başka biri olabilirler. Bu nasıl olabilir? Bunun yanıtı öz-bilinçli olmakta yatıyor. Öz bilinç, kendimizin dünyada yaşayan bir varlık olduğumuzun farkında olmamızı ya da kendimizin ne tür bir varlık olduğumuzu bilmemizi ya da bu konuda bir fikir sahibi olmamızı gerektirir. Öz bilinçli bir varlık kendi kendisinin farkındadır. Kendisinin belli inançlara sahip olduğunun, belli şeyleri arzu ettiğinin; kendi algı, itsel ve düşüncelerinin ve bunları şekillendiren temelleri sorguladığının farkındadır.

Öz bilinçlilik kişinin, kendini hareketlerinin merkezi olarak gördüğü muğlak bir benlik anlayışı ile kendini dünyadaki aktörlerden biri olarak gördüğü tamamen eklemli ve gerekçeli bir farkındalık arasında değişebilen bir durumdur. Öz bilinçli benlikler, kendi kendisinin farkında ve dolayısıyla da kendisine mesafelidir. Gerçek benlik tekil ve bütün bir şey değil mi?

Kendimizi ***8220;gerçekten olduğumuz***8221; gibi yansıtmadığımızı ya da böyle hissetmediğimizi düşünüyorum. Bizler farklı düşüncelerde farklı insanlara dönüşüyoruz. Belki de ***8220;gerçek benlik***8221; diye bir şey asla yoktur. Benlik, hep yeniden yaratılan varlık biçimidir. Tıpkı atom-altı parçacıklar gibi, en iyi biçimde, olası tepkiler yelpazesini sınırlandıran ve fakat sadece çevresi tarafında zorlandığı zaman somut duygu ve eylem haline ***8220;çökelen***8221; bir olasılık alanı olarak tasavvur edilebilir.



Download-Linkiniz




__________________

Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları
Alıntı ile Cevapla
  #2  
Alt 25.02.07, 08:33
Administrator
 
Üyelik tarihi: Aug 2006
İletiler: 21.463
Blog Başlıkları: 13
CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart Ynt: çağdaş sosyal bilimler felsefesi

Kendimizi ***8220;gerçekten olduğumuz***8221; gibi yansıtmadığımızı ya da böyle hissetmediğimizi düşünüyorum. Bizler farklı düşüncelerde farklı insanlara dönüşüyoruz. Belki de ***8220;gerçek benlik***8221; diye bir şey asla yoktur. Benlik, hep yeniden yaratılan varlık biçimidir. Tıpkı atom-altı parçacıklar gibi, en iyi biçimde, olası tepkiler yelpazesini sınırlandıran ve fakat sadece çevresi tarafında zorlandığı zaman somut duygu ve eylem haline ***8220;çökelen***8221; bir olasılık alanı olarak tasavvur edilebilir.
__________________
NEVART AKADEMİ
www.nevart.net
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Disleksi Eğitimi
Okuma Güçlüğü
Alıntı ile Cevapla
  #3  
Alt 25.02.07, 15:15
ceeeeeo - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Çekingen
 
Üyelik tarihi: Dec 2006
İletiler: 17
ceeeeeo doğru yolda ilerliyor.
Standart Ynt: çağdaş sosyal bilimler felsefesi

şairin dediği gbi "her kar krstali farklı ama kar yağdığın da bütünlük gösterir..taki insanlar onu kirletene ve bozana kadar" toplumsallaşamıyan birey hiç bir zaman gerçek benliğini göstermiyecektir ...o yüzden de daha çook hayal kırıklıkları yaşayacağız...değil mi ciwciw
Alıntı ile Cevapla
  #4  
Alt 24.12.14, 22:13
Acemi
 
Üyelik tarihi: Dec 2014
İletiler: 1
ygokhan doğru yolda ilerliyor.
Standart Cevap: çağdaş sosyal bilimler felsefesi

Çok güzel bir paylaşım. Devanını okuyamıyorum. Link üyelik istiyor olduk oda yetmedi para istiyoruz. Mail atmanız mümkün mü acaba?
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
bilimler, çağdaş, felsefesi, sosyal

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 13:53 .