Nüve Forum


Tasarım & Mimarlık hakkinda O dünyanın en iyi mimarlarından ile ilgili bilgiler


BALÇİÇEK PAMİR 'İstanbul'a bir müze yapmak isterim' Nicole Kidman'ın evinin mimarı da o. Yaptığı müzelerle sayısız ödül alan ve dünya çapında şöhrete ulaşan Richard Meier "Her mimarın bir hayali vardır,

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 08.08.07, 18:06
nuvekolik
Ziyaretçi
 
İletiler: n/a
Standart O dünyanın en iyi mimarlarından

BALÇİÇEK PAMİR


'İstanbul'a bir müze yapmak isterim'


Nicole Kidman'ın evinin mimarı da o. Yaptığı müzelerle sayısız ödül alan ve dünya çapında şöhrete ulaşan Richard Meier "Her mimarın bir hayali vardır, sizinki ne?" soruma şöyle cevap verdi: "Müze yapmak beni heyecanlandırıyor. Yeni bir müze yapmayı hayal ediyorum. Mesela İstanbul'a olabilir".
'Bir bina dış görünüşü açısından bulunduğu yere içinde bulunduğu topluma karşı sorumludur'
Meğer Nicole Kidman'ın Soho'da 8 milyon dolara satın aldığı evin de mimarı oymuş. West Willage'de yaptığı lüks apartman daireleriyle de ünlüymüş. Ama ona dünya çapında isim ve ödül getiren, kuşkusuz Avrupa'nın dört bir tarafına tasarladığı müzeler. Richard Meier'den söz ediyorum. Meier'in örneğin Roma'da tasarladığı Ara Pacis Müzesi, 1930'lu yıllardan bu yana Roma'nın tarihi merkezinde yapılan ilk modern bina olma özelliğini taşıyor. Modern mimari denilince, akla gelen ilk 10 mimardan biri olan Meier, Bodrum Yalıkavak'ta yabancı bir yatırımcının yaptırdığı 25 özel villayı tasarlamak üzere geçen hafta pazarlama şirketi Engel Völkers'in davetlisi olarak Türkiye'ye geldi. Meier'in aslında Zorlu Center için teklif verdiği söylenmişti. Hani İstanbul Zincirlikuyu'daki Karayolları Hazine Arazisi'ne yapılacak proje. Ahmet Nazif Zorlu'nun "Aradan 50 yıl geçse bile İstanbul'da parmakla gösterilecek," dediği proje için, AIA Onur Üyesi ve Ağa Han mimarlık Ödülleri Genel sekreteri Dr. Süha Özkan bakın ne yorum yapmıştı: "Bir mimar olarak bu projenin mimarı kentsel kompozisyon kurma konusunda başarılı olan Richard Meier gibi biri olsun isterdim," demişti. Bu arada duyduğuma göre, Meier önce ilgilendiği ihaleden işlerinin yoğunluğu nedeniyle çekilmiş. Geçen hafta yerim dardı, Meier ile sohbetimize kaldığımız yerden devam ediyoruz.
- Niye Türkiye? Ve niye İstanbul değil de Bodrum?
- Türkiye benim için çok enteresan bir ülke. Biliyorsunuz, Avrupa'nın hemen hemen her ülkesinde projeler yaptım. Avrupa'da çalışmanın ilginç yanı, çalıştığınız yerde bir şeyler öğrenmenizdir. Bir binayı tasarlarken bulunduğu ülkenin geçmişi, insanları, tarihi, gelenek görenekleri de devreye girer. Ben bu yüzden tarihi olan mekânlarda çalışmayı seviyorum. İstanbul'a gelince... Şimdilik oradaki projeler için zaman bulamadım. Ama bir gün niye olmasın?
- Bir sözünüz var "Geleceği tasarlamak için geçmişi anlamak önemli..."
- Kesinlikle doğru. Bu yüzden teklif gelince, bunca işimin arasında Türkiye'ye "Evet" dedim. Geçmişiniz beni heyecanlandırıyor. Mimari kültürün bir yansımasıdır. Yalıkavak'a ilk defa geliyorum. Bölgeyi yakından inceledim. Doğa çok güzel. Sanki o doğanın bir parçasıymış gibi evler tasarlamayı düşünüyorum.
IŞIĞI SEVİYOR
- Bir röportajınızda okumuştum. "Mimari projelerde ilhamı o ülkedeki ilişkilerden alıyorum" demiştiniz. Bodrum için ilham nereden peki?
- Güneş ışığını kullanmayı seviyorum, camı da. Bodrum'da bunları rahatlıkla kullanabileceğimi hissettim. Galiba ilham o. Kötü ışık sizi depresif yapar. Ben ışıkla mutlu olanlardanım.
- Mimaride sizi heyecanlandıran nedir?
- Ben ortak alanları olan, bütün halkın kullanacağı, zaman geçireceği, tarih yaratacağı, geçmişi oluşturacağı mekânlar yapmayı tercih ediyorum. Özel binalar, villalar da yapıyorum tabii ama beni heyecanlandıran müze tasarlamak.
- Türkiye'de de örnekleri var, dünyada da. Bazen dokuya uymayan binalara rastlayabiliyoruz. Sizce mimarın topluma karşı bir sorumluluğu var mı, yoksa mimar "Ben sanatçıyım, yapar giderim," mi demeli?
- Mimarların topluma karşı kesinlikle bir sorumluluğu olmalı. Bazı mimarlar binaların sadece müşteri için yapıldığını iddia eder. Katılmıyorum. Bir bina dış görünüşü açısından bulunduğu yere ve içinde bulunduğu topluma da borçludur. Yani mimarın sorumluluğu vardır.
- Her mimarın bir hayali vardır. Sizinki nedir?
- Yeni bir müze yapmak. İstanbul olabilir diye düşünüyorum. Evet, İstanbul'a müze yapmayı isterim, çok heyecan verici bir şehir. Belki bir de Çin'e...
'Bodrum'da yapılan binalar tasarım değil'


Ben demiyorum, dünyaca ünlü mimar Richard Meier diyor. Modern mimarinin top 10 mimarı arasında sayılan Meier, İsveçli milyarder bir yatırımcının Bodrum'daki evlerini tasarlamak için Türkiye'deydi. Bodrum'daki yapılaşmayı beğenmeyen Meier, Yalıkavak'ta 25 özel villa tasarlayacak.
Ne yalan söyleyeyim, sırf onunla tanışmak için gittim Bodrum'a... Yoksa iki bebek evde öyle kolay bırakılmıyor. Alt tarafı iki geceydi... O yüzden ne denize girmişliğim vardır, ne güneşe çıkmışlığım. Ama olsun, dünyaca ünlü bir mimarla tanıştım. Neredeyse Avrupa'daki müzelerin yarısında imzası olan Richard Meier ile sohbet ettim. Ona sadece 'mimar' demek haksızlık olur. Mimarideki modern çizgisinin tam tersi, karmakarışık görünümlü heykelleriyle de ünlü. Ayrıca Alessi gibi dünyaca ünlü firmalara obje, çatal bıçak, tepsi hatta saat tasarımları da yapıyor. Ama beni sanatına âşık eden, mimarisi oldu. Richard Meier modern binaları doğanın kalbine sokmakla ünlü. Kalbine derken, abartmıyorum. Ününü borçlu olduğu evlerden biri var ki... Michigan'daki Douglas House.
130. Douglas House (1973) - Harbor Springs, MI; Richard Meier, FAIA (America's Favorite Architecture)

1973 yılında biten ev, yeşilliklerin arasında bembeyaz bir kuş yuvası görünümünde. Üstelik evi yaparken bir tek ağaca dahi dokunulmamış. Uzun lafın kısası Richard Meier geçtiğimiz hafta Türkiye'deydi. İstanbul'daki önemli bir arazi için teklif verdiğini duydum, örneğin İETT arazisi gibi, ama Meier bu konuda ser verip sır vermiyor. Richard Meier ile yaklaşık yarım saat konuşma fırsatı buldum. Fotoğrafları ise Marie-Claire dergisine çekim yapan, aynı zamanda fotoröportajlar da gerçekleştiren Bige Tınaztepe çekti. HHH Peki böylesine ünlü bir mimarı Bodrum'da ev tasarlamaya ikna eden kimdi? En iyisi mi, ben baştan anlatayım. Ticari gayrimenkul konusunda danışmanlık yapan bir firma, Bodrum'da bir pazarlama şirketi kurmuş. Yurtdışında 80 ofise sahip bu pazarlama şirketi, üst gelir grubuna tatil evi pazarlıyor. Önce Bodrum Gümüşlük'te ünlü İsveçli mimar Thomas Sandell'e yaklaşık 100 ev yaptırıyorlar. Evlerin yüzde 90'ı İsveç ve Norveçliler tarafından satın alınıyor. Şimdi ise Yalıkavak'ta Richard Meier'e 25 özel villa tasarlatıyorlar. Gelelim en önemli soruya... Para nereden geliyor? Yani yatırımı kim yapıyor? Nicholas Berggruen isminde genç bir milyarderden. (Bu aralar onu da röportaja iknaya uğraşıyorum.) Berggruen dünyanın her tarafına yatırım yapan bir isim. Türkiye'de de özellikle madencilik ve enerji alanında iş yapıyor. Onun gayrimenkul yatırımlarını ise Engel Völkers yürütüyor. Bu arada Nicholas Berggruen, dünyada sadece yatırımlarıyla değil, koleksiyonculuğuyla da ünlü bir isim. Örneğin Berlin'e Picasso müzesini hediye eden yine aynı adam, düşünün artık. Ayaküstü sohbet etme şansın bulduğum milyarder işadamı "Şaşırmayın," diyor. "Türkiye gayrimenkul açısından gelişmekte olan ülkeler sıralamasında çok sermaye çeker konumda, bir numara. Özellikle de Bodrum!" Peki villalar kime pazarlanacak? Ekim ayında önce Londra ardından New York'ta Richard Meier adına iki özel parti var. Partide evler ilk defa görücüye çıkacak. Meier'in Bodrum evleri için şimdiden ilgilenen dünyaca ünlü öyle isimler var ki... Maalesef söz verdim, yazamıyorum. Şimdilik!
Şimdi gelelim mimar Richard Meier ile sohbetimize. Öncelikle Meier'in bina tasarımdan bahsederken Cemil İpekçi'nin Sandalet Evleri'ni ve Eren Talu'nun devre mülklerini uzaktan işaret edip "Bunlar değil bahsettiklerim, bence bunlar mimari değil," dediğini söylemezsem röportajı sansürlemiş olurum. (Talu ve İpekçi'nin yaptıkları başarılı işleri ben beğenebilirim orası ayrı.) Hepimizin sık sık şikâyet ettiği "Bodrum'un silüetini bozdular," cümlesini Meier de kullanıyor ve ekliyor: "Bir binayı tasarlarken ilişkileri anlamak, o ülkenin geçmişini biraz bilmek gerekiyor. Bina sadece bina değildir, sürekli yaşamalıdır. Her tarih aralığına uygun olmalıdır. Bodrum'da gördüğüm binalar tasarım değil!" 1934 doğumlu Richard Meier'in en önemli özelliği ışık oyunları."Güneş ışığını çok seviyorum. Tasarımlarımda özellikle güneşi kullanıyorum çünkü moralimi yerine getiriyor. İnsanların ışıktan yoksun evlerde mutsuz ve depresif olduklarını düşünüyorum. O yüzden doğayı ve özellikle de güneşi olabildiğince içeri alabilen mimariyi seviyorum." (Yerim bugün bir röportaj için dar. Meier söyleşisine önümüzdeki pazar devam edeceğim. Çok ilginizi çekecek başlıklarım var.)
Richard Meier - Great Buildings Online



Photo, exterior
Photo, exterior, closer in


Photo, exterior at ArchitectureWeek

Photo, interior at ArchitectureWeek More images available




Photo

Pho
to
Photo



Richard Meier Architect. New York: Rizzoli, 1984. pp. 190-215.Abercrombie, Stanley. "A Vision Continued." AIA Journal, mid-May 1980, pp. 126-137. "The Architecture of the Promenade: The Atheneum." International Architect 3, 1980, pp. 13-24.Cassara, Silvio. "Intrinsic Qualities of Remembrances. The Atheneum at New Harmony, Indiana." Parametro, July/August 1976, pp. 16-19, 59.Cohen, Arthur. "Richard Meier, Creator of a New Harmony: An Architect Builds a Classic Meeting Hall for the Nations Heartland." United Mainliner, March 1980, pp. 25-65.Huxtable, Ada Louise. "A Radical New Addition for Mid-America." The New York Times, 30 September 1979, sec. 2, pp. 1, 31. Goldberger, Paul. "The Atheneum: Utopia Lives." Vogue, February 1980, pp. 250-251, 296. Klotz, Heinrich, ed. "Das Athenaeum." Text by Richard Meier. Jahrbuch für Architektur: Neues Bauen 1980-1981, pp. 53-64.Magnago Lampugnani, Vittorio. Architecture of Our Century in Drawings: Utopia and Reality. Stuttgart: Verlag Gerd Hatje, 1982, pp. 106-107.Marlin, William. "Dissonance in New Harmony." Inland Architect, December 1981, pp. 20-28.Marlin, William. "Revitalizing Architectural Legacy of an American 'Camelot.'" The Christian Science Monitor, 16 April 1976, p. 26.Rykwert, Joseph. "New Harmony Propylaeon." Domus, February 1980, pp. 12-17. Shezen, Roberto. "La via storica: L'Atheneum di New harmony nell' Indiana di Richard Meier." Gran Bazaar, January/February 1982, pp. 128-135.Stephens, Suzanne. "Emblematic Edifice: The Atheneum, New Harmony, Indiana." Progressive Architecture, February 1980, pp. 67-75. Zevi, Bruno. "Un UFO nel campo de grano." L'Espresso, 6 April 1980, p. 124.Futagawa, Yukio, ed. "Collage and Study Sketches for the Atheneum."; "Meier's Atheneum." by Kenneth Frampton; "Richard Meier, An American Architect." by Arthur Cohen; "The Atheneum, New Harmony, Ind. (First Scheme)."; "The Atheneum (Executed Scheme)." GA Document 1, 1980, pp. 25-65. Futagawa, Yukio, ed. "The Atheneum, New Harmony, Indiana. 1975-1979." Text by Paul Goldberger. Global Architecture 60, 1981. Reprinted in Global Architectre Book 6: Public Buildings. Tokyo: A.D.A. Edita Co., 1981, n.p.Haker, Werner. "New Harmony und das Athenaeum von Richard Meier." Werk, Bauen + Wohnen, December 1980, pp. 44-53."Harmonious Museum for New Harmony." Life, February 1980, pp. 60-62.Meier, Richard. "Comments on The Atheneum, New Harmony, Indiana; Manchester Civic Center, Manchester, New Hampshire." Harvard Architectural Review, Spring 1981, pp. 176-187. Reprinted in French. Les Cahiers de la Recherche Architecturale, November 1982, pp. 66-73. "The Pritzker Architecture Prize Laureates." Zodiac 12. Includes "The World's Greatest Architect." by Francesco Dal Co; "Statement on Architecture." by Richard Meier. Editrice Abitare: Milan, 1995.
The Atheneum
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
dünyanın, iyi, mimarlarından

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 10:43 .