Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > Mimarlık Fakültesi > Mimarlık Bölümü > Dekonstrüktivizm Ve Ortaoyunu-Karagözde Ortak Kavramlar Üzerine Örneklemeler

Mimarlık Bölümü hakkinda Dekonstrüktivizm Ve Ortaoyunu-Karagözde Ortak Kavramlar Üzerine Örneklemeler ile ilgili bilgiler


[coverattach=1]Dekonstrüktivizm Ve Ortaoyunu-Karagözde Ortak Kavramlar Üzerine Örneklemeler-Examplification On The Mutual Concepts Of Deconstructıvısm And Ortaoyunu-Karagöz Dekonstrüktivizm'in yaratıcısı ve isim babası Derrida, kendi metodunu bir mimari tasarım olarak ileri sürmese de,

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 05.12.09, 15:40
Atılgan
 
Üyelik tarihi: Feb 2008
İletiler: 450
grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.
Standart Dekonstrüktivizm Ve Ortaoyunu-Karagözde Ortak Kavramlar Üzerine Örneklemeler

[coverattach=1]Dekonstrüktivizm Ve Ortaoyunu-Karagözde Ortak Kavramlar Üzerine Örneklemeler-Examplification On The Mutual Concepts Of Deconstructıvısm And Ortaoyunu-Karagöz
Dekonstrüktivizm'in yaratıcısı ve isim babası Derrida, kendi metodunu bir mimari tasarım olarak ileri sürmese de, mimarlıkla bağlantı kısa surede kurulmuştur. "Dekonstrüktivizm'de ve Ortaoyunu - Karagözde Ortak Kavramlar" adlı makalede Dekonstrüktivizm'in mimarlıktaki anlamı ve Ortaoyunu - Karagözün genel özellikleri üzerinde durulup ortak bazı kavramlar tespit edilmiştir. Bu makalede ise belirlenen Alaycılık, Toplayıcılık, Detaycılık, Fragmanlar, Karşıtlık, Uydurma, Kurgu, Simgesellik, Yanılsamacılık, Bozgunculuk, Belirsizlik, Beklenmezlik kavramlarının dekonstrüktivist projeler üzerinde örneklerle açıklamaları yapılacaktır.

Eventhough Jacques Derrida, the originator and namer of deconstruction, does not state his method process as a mode of architectural design, the connection between philosophy and architecture has been established in a very short time. In the previous article titled "The Mutual Concepts of Deconstructivism and Ortaoyunu - Karagöz" not only meaning of deconstruction in architecture and general features of Ortaoyunu-Karagöz have been emphasized but also some mutual concepts of them were exposed. In this article these concepts like - Mockery, Inclusiveness, Detail Orientedness, Phragmentation, Contradiction, Fallacy, Fiction, Self defect, Vagueness, Unexpectation - will be analyzed and clarified by the help of some deconstructivist projects.

Nazan KIRCI
Mimarlık Bölümü, Mühendislik Mimarlık Fakültesi, Gazi Üniversitesi, 06570 Maltepe Ankara,
Eklenmiş Resim
Dosya tipi: jpg Deconstructivism.jpg (46,4 KB (Kilobyte), 40x kez indirilmiştir)
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]
Alıntı ile Cevapla
  #2  
Alt 05.12.09, 15:42
Atılgan
 
Üyelik tarihi: Feb 2008
İletiler: 450
grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.
Standart Dekonstrüktivizm Ve Ortaoyunu-Karagözde Ortak Kavramlar Üzerine Örneklemeler

Dekonstrüktivizm ve Ortaoyunu***8212;Karagözde Ortak Kavramlar adlı makalede, dekonstrüktivizm ne olduğu ve alt yapısı tanımlanmış ve geleneksel tiyatrolarımızdan Ortaoyunu***8212;Karagözün oyun yapısına ilişkin bilgiler verilmiştir. Mimarlık akımıyla tiyatrolarımız arasındaki benzerlikler vurgulanarak çalışmanın sonunda birtakım ortak kavramlar belirlenmiştir. Bu makalede ise saptanan Alaycılık, Toplayıcılık, Fragmanlar, Karşıtlık, Uydurma, Kurgu, Simgesellik, Yanılsama, Bozgunculuk, Belirsizlik ve Beklenmezlik kavramlarının açıklamaları örneklerle desteklenerek yapılacaktır.
2. DEKONSTRÜKTİVİZM VE ORTAOYUNU-KARAGÖZDEKİ ORTAK KAVRAMLARA PROJELERLE ÖRNEKLER
Önceki makalede saptanan kavramlar ve kavramlara ait örnekler aşağıda sırasıyla sunulmuştur.
2.1. Alaycılık
Doğaya hakim olmak, inşa edilemez gibi görünen binalar yapmak, teknolojinin gücünü vurgulayıp, soruna alışılmadık çözümler getirmek Alaycılık kavramının tanımlamasıdır. Örnek olarak aşağıda Zirve Klüp ve Sudaki Tiyatro projeleri sunulmuştur.
Zaha Hadid, Zirve Klüp
Arsanın eğimli yapısıyla tezat fakat ona üstünlüğünü ilan eden, rampa ve alt boşluklu yükselişi, araziye oturuş konumuyla doğaya egemen teknolojik kaynakların kullanıldığı ezici, güçlü dolayısıyla alaycı bir projedir. Yerin hareketi ve tekrar yerleşimi için, yeni jeoloji yaratımı ve klüp hizmetleri ve olanaklarının kombinasyonunda insan yapımı ve doğanın birleştiricisi hedonik bir lükstür. Yerleşim seviyesinde kazınmış kayalar, parça olarak kendilerini yeni kattaki alanda gizlemiş klüp binasının alçak kotundayken granit örtü yeni insan yapısı olarak cilalanıp, çeşitli alanlarla birleştirilmiştir [1].
Tadao Ando, Sudaki Tiyatro
Su üzerinde tiyatro yapma fikri alışılmışın dışında bir tutumdur ve alışıldık kurallar alt üst edilerek alay yaratılmış, heyecanlı durumlar için planlanmıştır. Bina kompleksi bahar ve yaz mevsimlerinde moda gösterileri, kışınsa buz pateni sahası olarak kullanılmaktadır.
Sudaki tiyatro, su panelinin 400m kuzeydoğusuna yerleştirilmiştir. Yaklaşık 6000 kişilik yarım daire şeklindeki izleyici alanı ve yelpaze şeklindeki yapay göl yatağı değiştirilen küçük bir ırmaktan oluşturulup 13m genişlikte 200m uzunlukta bir bina ve sergi sahası kolonatlarla gölün üzerinde yükselen bir bina olarak tasarlanmıştır. Bu dört eleman doğanın kucağında geometrik olarak düzenlenmiştir.
Başlangıç noktası olarak suyun yönünün değiştirildiği yerle güneybatı yönündeki hat kolonatlarla belirlenmiştir.
Başlangıç noktası olarak suyun yönünün değiştirildiği yerle güneybatı yönünde çiz hat kolonatlarla belirlenmiştir. Bu hat üzerinde ana mekandan 72m uzakta bir nokta, izleyici alanı ile sınırlanan kemerin merkezinde yapılarak suyun yönü değiştirilmiştir.
Su üstündeki şapele uzanan ve kolonatlarla da merkezcil olarak yaklaşan uzun bir çizgi boyunca beton bir duvar örülmüştür. Doğada görülmeyen monoton düzen ve geometri ele alınarak tasarıma girilmiştir. Dairenin merkezcil niteliği, kolonadın merkezkaç niteliği ve sahnenin yüzen tavrı gölün üstündeki kombinasyonu dramatik özel bir mekan yaratmıştır [2].

2.2. Toplayıcılık
Çeşitli kültürlere ait, farklı karakterdeki formların birlikte kullanılmasıdır toplayıcılık olarak tanımlanmıştır.. Gumma Sanat Müzesi ve Sugai Klinik örnek olarak seçilmiştir.
Arato Isozaki, Gumma Sanat Müzesi
Yunan tapınaklarının kolonatlı girişi şişman kolonlarla alınmış ancak kırma çatı basık tonoza dönüştürülüp üzerine küçük kırma çatı yerleştirilmiştir.
Yan taraftaki dairesel kütle üzerine piramit çatı kondurulmuştur. Bir kenarı küplerle oluşan bina da, küp serileri içinde bazıları da birbirlerine paralel olarak yerleştirilmiştir. Açık alanın altındaki eğimli bölümün aynı büyüklükte dörtgensel çukur ve dörtgensel platform da birbirine zıt elemanların paralel olarak yerleştirilmesi alana alışılmadık bir görüntü verir [3].
Itsuko Hasegawa, Sugai Klinik
Cephe kombinasyonu pencere olduğu izlenimi veren ama kolaylıkla emin olunamayan ilginç kurgusal biçimlerden kuruludur. Kale burcu şeklinde biten çatı görünüşüne yumuşaklık getirmekte, sağ taraftan uzayan dairesel formlu geçidin piramidal kuleyle sonlandırılması ile tasarıma zenginlik ve naif bir üslup kazandırarak, oklid geometrisiyle oyun oynayıp toplayıcılık yapılmıştır. Bina ana olarak rijit çerçeve strüktürüyle betonarme bir kutudur.
Kliniğin arkası ağaçlandırılmış bir dağdır ve bina, ağaçlara zarar vermemek için dalgalı balkonlar eklenerek eğilmiştir. Duvarları ise yedi renkli hazır yapım mozaikle kaplı olarak,
binanın üzerindeki alüminyum levhayı delmiş parmaklıklar ile düzenlenmiştir. Bütün bu farklı renkteki tuğlaların kullanımı, bina kütlesinin kamuflajı için kışın çıplak ağaçları, sonbaharın sarı yaprakları, yazın koyu yeşil ve baharın taze yeşil yaprakları dağda değişen mevsim etkisi yansıtmasına imkan sağlar. Katlardaki balkonun değişen dalgaları ve renkli mozaikleri ile empresyonist bir resim gibi görünür. Hatta balkon korkulukları arkadaki ağaçlarda görülen biçim çeşitliliğine sahiptir ve onlar oradan binaya gizlenmiş ahşabın ruhu, ağzı ve gözleridir [4].
2.3. Detaycılık
Güzelin içinde çirkinin ve rasyonelin içinde ise irrasyonelin aranması ve strüktürün gizemli, şaşırtıcı olarak kullanılmasıdır. Ushimado Uluslar arası Sanat Festival Merkezi ve Guardiola Konutu örnek olabilecek projelerdir.
Hiromi Fuji, Ushimado Uluslararası Sanat Festivali Merkezi
Bu projeye kasabadaki Edo döneminden kalma eski bir ardiye binasının genel hatları kullanılarak başlanmış,
malzeme ve bakış açısı değiştirilip, farklı tekrarları yapılmıştır.
Detayları da son derece hafif ve yalındır. Mimarlar bu tarz durumlarda genellikle uyum ya da kontrastla çözüm üretirler Diğer bazı uygulamalarda bu iki yol da başarılı olabilmektedir. Burada ise çalışmaya ardiye binası metamorfozu (evrimsel değişim) tarafından başlanmıştır. Onların orijinal tasarımları olması ve kodlarını kaybetmeleri için mekanlar ve biçimler tekrarlanırsa mimari şifreler, mekan kodlarının iletiminin olduğu yeri metamorfoloji olarak adlandırılır. Onların anlamları ne hatırlanır, ne de bütün olarak önlenir. Eski ardiye binasının metamorfozu tüm kimliğin ilkini sardığı yerde arka kanatlar oluşturulmuştur. Açılma ve genişlemiş beton duvarların sağlamlığı ızgara bağlantılarıyla geometrik duvarlara karşıtlıkla yerleştirilmiş, bağlantısız, parçalı yüzey ve duvarlar için iç ve dış mekanı tanımlamıştır [5].
Peter Eisenman, Guardiola Konutu
Kare plandan iç içe geçmiş parçalarla aslında kübik karakterini koruyan ve çok detaylı parçaların birleşimi ile çözülmüş bir projedir.
Yerleşim fikri ya da topos insanın çevresiyle ilişkisine odaklanmıştır. Topos ormanın açıklığı, bir nehrin üzerindeki köprü, ana caddeden geçiş, böceklerin çene kemiği ana bağlantısı gibi tanımlanabilir. Konut için tasarımsa, alanın anlamını araştırır ve dünyanın değişen anlamıyla nasıl etkilendiğiyle ilgilenir. Roman döneminden beri Roman dönemi toposu bahçe geçişi ve dokümanlar işaret edilmiştir. Bugünkü sorunlarla yerleşim yapmak geleneksel biçimlerin kullanılmasını gerektirir. İlk olarak teknoloji doğayı tahrip etmiştir.. 19. yy'ın radikal amaçları ve rasyonel ızgaraları, otomobil ve uçaklar onların sınırsız potansiyel girdileri yapılmıştır. İkinci olarak modern düşünce geleneksel nedenlerden, neden olmamayı bulup mantığın mantıksızlığı içerdiği görülür. Düzen için tüm bu meydan okumalar, tekrar vurgulanmıştır [6].
2.4. Fragmanlar
Fragman, kullanılan biçimler arasında benzersizlik, formu parçalama, asıl biçimleri yitirme anlamında kullanılmaktadır. Biyoloji Merkezi ve Kunfursterdamn binaları örnek olarak ele alınmıştır.
Peter Eisenman, Biyoloji Merkezi
Üçgensel ve dairesel formlarla birbirinden koparılmış ayrılmış ve üzerinde tamamlanmamış aydınlatma bölümleriyle tamamen koparılmış, ayrılmış fragmanlar şeklindedir.
J. W. Gweethe Üniversitesine araştırma laboratuarı ve destekleyici mekanları içinde yer alan olanakların arttırılması için tasarlanmıştır. Merkezin bilimsel ve eğitimsel amacı üç kritere bağlı olarak cevaplanmıştır. Bunların ilki fonksiyonel alanlar ve insanlara maksimum içsel kullanım olanağı, ikincisi, geleneksel ihtiyaçlara yönelik şans tanınması ve üçüncüsü ise yeşil bir koruma gibi yerleşim esasını mümkün olduğunca sürdürmektir. Günümüzde biyoloji, bilim geleneğini alt üst eden buluşlara sahne olmaktadır. Bu yüzden Biyoloji Merkezi projesi mimarlığın geleneğini alt üst eder. Mimarlığın rolü ve gösterilen fonksiyon ve yerleşimi ile geleneksel görünen proje, elbette ki biyologlar tarafından tasarlanmamıştır. Yine de mimar geometrik yöntemler döneminde, biyologların yöntemiyle DNA biyolojik kavramını oluşturan bir mimari yaparak geleneksel göstermecilikten ayrılmıştır. Aynı zamanda parçasal geometrinin tercih edilmesiyle
kurulan disiplin üzerinde, klasik öklidyen geometriden vazgeçilmiştir. DNA yönteminin geometrisi ve ayrılmacı geometri ile biyolojik yöntem ve mimari yöntem arasında bir analoji amaçlanmıştır.
Proje biçimi, DNA kodlarını sembolize eden özel renkler ve 4 geometrik form kullanılmıştır Geometrik figürler üzerinde DNA protein yapısındaki en temel üç hareket esas alınmış bunlar; tekrar, tanımlama ve açıklamadır [7].
Yatay olarak ofis mekanlarından hareket ve daire bölümlerle kurulan zemin katın organizasyonu için sandviç plan temel ilke olmuştur. Binadan düşey olarak, tepeden iki kat yüksekliğindeki ofisler için başın yukarısında konsol çıkmıştır. Zemin kattaki ana girişin üzerine konsol taşan binanın çatısı da dış mekan gibi tasarlanmıştır. Lobi ve girişe rampa ile ulaşılıp, yukarıdaki zemine çıkarılmış bu yüzden de Rus süprematistleri gibi zeminden plan özgür olmuştur.
Giriş lobisinin konumu, bina fonksiyonu için gerekli sirkülasyon alanını azaltıp, asansör ve merdivenler yerleştirilen daha üst katlar etrafında tekrar edilmiştir. Ofis mekanları en iyi ışık ve manzara veren köşe ve caddeye konsol vermiştir. Ofisler, ne çoklu küçük mekanlar ne de diğer geniş ofisler gibi kullanılama izin veren açık, esnek mekan olarak geliştirilmiştir, zorunlu mutfak, tuvalet gibi servis mekanlarının yerleşimi bu esnek ofis düzenlemesi, kat lobisinden ya da ofis mekanının kendisinden kullanılacak gibi ayarlanmıştır.
Bina planı köşeye doğru hafifçe bükülmüştür. Bu nedenle strüktürü köşede kesit ve plan olarak maksimum alana ulaşmıştır. Her katta biraz biçim ve genişlik değiştiren ofis mekanları ile normal ofis bloklarının klasik tekrarına karşı bakışta, binanın uzun görünüşleri, binanın cam kutusu boyunca, aydınlatılmış yer gibi şeffaf kısım döşeme diliminin beton kısmından uzakta Adenauer Platz'ın köşesine yaklaştığı için soyulur, yükselir, dışa doğru hafifçe eğrilen deri perde duvar ise düzgündür. Binanın konsol kesiti döşeme dilimi tarafından yatay olarak sınırlanıp bir düşey virendel kirişlerle Adenauer Platz'ın yüzü taşınır. Ön kolon kolu ve arka duvar birlikte döşeme dilimiyle konsol hareketi sağlar [8].
2.5. Karşıtlık
Karşıtlık geçmişe ait geleceği çağrıştıran biçimlerin bir arada kullanılması,renk ve biçimlerin kullanım farklılığında
görülmektedir. Moonson Restaurant ve Kumamoto Müzesi bu kapsamda ele alınmıştır.

Zaha Hadid, Moonson Restaurant
Proje biçimlendirilmesinde bozulmuş üçgen ve dikdörtgen kullanılmıştır. Ayrıca Susukina'da bir binanın ikinci katında yer alan restaurantın iç tasarımı ateş ve buz kontrastlığı üzerine kurulmuştur.
Dışarıda statik görünüşüne rağmen içeri de oldukça dinamiktir.Zemin döşemesi cam ve metal rengi olarak gri seçilmiştir. Sapporo'nun buz binalarından esinlenilmiştir. Yukarıda ise parlak kırmızı, sarı ve turunculara dönülmüştür. Zaha Hadid fonksiyonel ve strüktürel gerekliliklerin bir şekilde halledilebileceğine inanır ve bu yüzden karşıt iki elemanla mekan yaratmıştır. Bu metot, sandalye, masa, merdiven, aydınlatma kutusu, duvarlar ve iç mekanın her elemanında görülebilir. Onun çizimlerinde bu elemanların bir tür koleksiyonu gibi tasarladığı mekan özgürdür, yüzme ve boşluk hissini çok güçlü hissettirir [9].
Tadao Ando, Kumamoto Müzesi
Planlamada kullanılan daire ve dikdörtgen formun farklılığıyla bir tür karşıtlık projesi tasarlanmıştır.
Bu müze Twaboru höyük gruplarının, Futagozuka giriş höyüğü ve diğer sekiz höyüğü de kapsayıp saran Kumamoto'nun kuzey yöresinde yapılmıştır. Bina yerleşim gerekliliklerine rağmen güzel doğal çevreye açılıp, uyumlandırılmıştır. Mimarisi dairenin merkezinde projenin uzun kolu.Mimarisi dairenin merkezinde projenin uzun kolu şeklindeki duvar 26,4x79,2 m boyutunda bir dikdörtgen ve 15,8 m çaplı dairedir. Bu strüktürler Futagozuka giriş höyüğü ve kemer simetrisi ile düzenlenmiştir.
Mimarlığın esas olduğu yerleşim yaratımından sakınmak için binanın yarıdan fazlası bodruma gömülmüş ve yerleşimin çevresinden fırlayacakmış gibi bir görüntü yaratılmıştır. Ziyaretçilerin müze girişine yaklaşırken, doğal peyzajı görmesinin hoş olacağı düşünüldüğünden bina otoparktan biraz uzağa yerleştirilmiştir. Ziyaretçiler dirsekli rampalarla bina içinde çatı katı terasından, höyük gruplarına merdivenlerle çıktıktan sonra sergiyi izlemeye başlarlar. Bu yaklaşım, antik gömülerdeki gibi el sanatları ürünleriyle donatılmış olan höyüğe doğru bir iç mekan girişi izlenimi verir. Höyük gruplarının biri binayla uyumlu peyzaj içindedir ve bu bina bu nedenle modern dünya içine antik çağın soluğunu getirmektedir [10].
2.6. Uydurma
Düşsel biçimler ve metafora uğramış formların yaratılmasıdır. Yokohama Evi ile Apartman Binası ve Gözlem Kulesi bu kapsamda ele alınmıştır.
Kazou Shiohara, Yokohama Evi
Devrilmiş silindirik kütleden taşan dalgalı yüzeyle yeni bir biçim uydurulmuştur.
Eğimli, ağaçlık alanda yerleştirilmiş Shinohara'nın kendi evi, var olan strüktür ve çevredeki mevcut geleneksel evlerle mümkün olduğunca bağlantılıdır. Bu yüzden yeni evin hacim ve çeşitli özel biçimleri farklı fonksiyonlar için tüm veriler sert, katı bir biçimde birleştirilir. Bilimsel bir öykü, makina parçası gibi temsil edilip tasarlanmıştır. Bu yolla anlamsız, şartsız birleştirme tarzı yaratımına Shinohara'nın "tesadüfi merakı" ismini verdiği evi, mekansal bölümlerinin bir ayrıtı olduğu farklı kompozisyonel anlamlara aittir. Bu ev saldırganlıkla, saf bir dünyanın dışında kendini projelendiren son derece farklı, alışılmadık bir beton, çelik ve dalgalı alüminyumun malzemelerinin kontrollü karışımıdır. Evin girişi silindirik alandan yapılmıştır. Küçük tatami odasının çatı dizilerinin ötelenmesiyle oluşan kendi ana hacmi aslında mantıksız bir görünümdedir. Çok anlamlı nitelikleriyle konumları ve geometrik biçimlerin çeşitliliği pencere ve kapılarda açıkça görülür. İçeri süzülen ışığın beklenmeyen değişiklikleri ile doğal ve insan etkili hareketlerine izin verir. Çeyrek silindirik ana hacim, parçalanmış karşıtlıklar, gelişigüzel çerçevelenmiş simgesel özellikte mobilyalar, içerinin önceki beyaz yüzeyleri arasındaki yegane ilerici diyalogu olarak bitişik yapının gün ışığı almasına izin verir. Merdivenin yörüngesi silindirik tavanın ilk görünüme girdiği yerde girişe yöneliktir. Fakat sadece köşeyi döndükten sonra geometrik alanların bir özelliği ziyaretçilere sürrealistik bir geri duyumla deneyimsel esinlenmelerle kızıl pırıltıların çarpıcı etkisi ortaya koyulur. Sonuçta üstün toplama doğal çevre ile etkileşim duygusunu yansıtma ve dinginliğe sahip bir etkidedir [11].
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]
Alıntı ile Cevapla
  #3  
Alt 05.12.09, 15:44
Atılgan
 
Üyelik tarihi: Feb 2008
İletiler: 450
grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.
Standart Dekonstrüktivizm Ve Ortaoyunu-Karagözde Ortak Kavramlar Üzerine Örneklemeler

Rem Koolhaas, Apartman Binası ve Gözlem Kulesi
Parçalanmış bir dikdörtgen ve yüzeyde şaşırmış dikey çubuklarla fragmanlaştırma ve uydurma yöntemi uygulanmıştır.
Rotherdam projesi, yüksek binaların bulunduğu otel, okul ve ana okulu gibi kamuya hizmet veren binaların bulunduğu cadde üzerinde bir gökdelendir. Ana aksla, kenti bölen ve sakin bir yere dönüşen Maas nehri ve ana paralel bir kanal arasında dar bir burunda yerleşmiştir.
Bina, homojen bir komşu gibi, yapıda ve özden tekil dörtgensel malzeme arasında gizli bir dengedir fakat dörtgensel malzeme tarafından bükülmüş, özden farklı kuleler dizisi, bir kule tarafından bozulmuştur. Nehre bakan ana cam kulenin bitiştirilince bir taş kutu gibi şehirden cam yataylığa karşıt sabit, katı görünümlü kuleler gibi görülür.
Dışarıdan binanın kullanımını tahmin etmek güçtür. Bodrumda genel otopark ve çeşitli hizmet bölümleri, 3. katta bir Çin Restaurantı ve yukarıda bir kafe, cadde Kuleler ve kutular arasındaki mücadelede, bir bütün boşluk ya da hacimde büyük bir hol, aralık gibi açılır. Ne zaman bu gedikler görülse, ne zaman bu deri yüzey geri çekilse ya da hacimler delinse, yüzer döşeme planı genişletilir. Kutu ve kuleler, bir lisan oyunu gibi bütün çizgiler, her şey büyük ve alışılandan farklıdır. Gerilim kuleler arasında gelişir. Kulelerden bazıları kırılıp serbest bırakılıyorken diğerleri bu kırılmadan uzak durur, bazıları ise tamamen farklı açılı kutulardır. Bu kutuların birinin sonunda, pür bir ortogonal kule, bütünden ayrılmaya başlar. Diğerinin sonunda açılı yerleşmiş şeffaf, çelik kule yine bütününden ayrılmıştır. Eğik kule biçimi için eski bir yerleşim kesitini alıp yükseltme için üretilmiştir. Bu iki kutu, düzgün konstrüktivist kule ve yüksek modernist kuledir. Birinin dengesi ve diğerinin dengesizliği için ortam yaratır. Modernizm kimliği bulunmaz [12].
2.7. Kurgu
Uydurma biçimleri bir araya getirmekteki pervasız tavırdır Güneş Enerjisi Binası ve Yüzüncüyıl Projesi örnek olarak seçilmiştir.
Shin Takamatsu, Güneş Enerjisi Binası
Sadeleşmiş Yunan kolon düzeninde kolonların birbirlerine bileziklerle tutturulması basık ve kısa tonozlar, kubbe kullanımı ile değişik bir kurgulama yapılmıştır.
uzun bir aralık gibi kullanılır. Bu yüzden kabuğun altındaki
kat tek bir kat gibi girişi açık olarak bırakılmıştır. Bu üçüncü kat mekanı silindirik alanın, ana gövdeyle bağlanması tasarım temalarından biridir
seviyesinde ise süpermarketi vardır. Projenin bu duruma uygulanan metodu farklıdır. Anlatım ve ana tema farklılaşıp ve yarılmış metinsel çalışma ayrıcalığı sonucu farklı bir çılgınlık olan edebi mekanın uyumlu dansıdır. Bunun gibi
yerleşimlerde edebi ölçünün beklenmeyen bazı katları her zaman beklenen ve umulan belirsizliğin gelişeceğidir [13].
Kazuo Shinohara, Yüzüncüyıl Projesi
Kütleyi bir baştan bir başa delen silindirik parçalı projede bir kurgu yöntemi gözlenmekte ve dikdörtgenlerden oluşan kare yüzeyler ile detaycılık özelliği göstermektedir. Ayrıca bu kombinasyon ile yeni bir kurgu da yaratılmaktadır.
Bu bina üniversite kampüsü içinde 100. yıl kutlamaları için inşa edilmiştir. İlk kat ve zeminin altındaki bir kat teknoloji müzesi için sergi mekanı olarak hizmet verir. İkinci ve üçüncü kat bir toplantı mekanını içerir. Üst katta ters çevrilmiş yarım kubbe strüktürü, üniversite fakültesi için bar ve restauranttan oluşan bir klüp birimidir. Tam bina fonksiyonu, danışma değişim merkezinin bir versiyonu olarak düşünülebilir.
Bu gövdeden bağımsız olarak sanki havada yüzüyormuş gibi görünen 50m uzunlukta ve 11 m çaplı yarım silindir dikkat çekicidir. Silindirin aksı, tren istasyonu ve ana giriş kapısı arasında ana kampus giriş alanı merkezine doğru doğu aksının yönlenerek orta noktaya doğru eğilir.
Her bina kütlesi farklı mekan bağlamlarına ait olup bu iki bağımsız kütle birleşmiştir. Tasarımın ön aşamalarında, bu iki gövde birleştirildiğinde, silindirik form çatı destekli 5,5 m derinlikle kiriş strüktürlü
2.8. Simgesellik
Malzeme ve detayları değiştirilse dahi geçmişe ait öğelerin tekrar ya da sadeleşme yoluyla kullanılmasıdır. Frankfurt Modern Sanat Müzesi ve Nara Konferans Salonu bu bağlamda ele alınmıştır
SITE, Frankfurt Modern Sanat Müzesi
Eski yıkık bina gerçek bir geçmiş simgesi, kültür hatırlatıcı öğedir. Bunu boş çerçevelerden oluşan aksla sınırlanmış bir bölüm takip eder.
Frankfurt'un %90, II. Dünya Savaşı sırasında harap olmuş ve kentin bütünü, tekrar yapılmak zorunda kalmıştır.
1950'lerin taş işçiliği ile 18m yüksekliğinde yapılan konut mimarisi eskidir. Yüksek ofis bölümü ve alış¬veriş merkezi alanı vardır. Müzenin kendisi çevrenin karakterini yansıtmakta olup, Braubachstrasse konut mimarisine çok uygundur.
Fakat, bir bütün olarak kendi için, "kapı yolu" projesi, aynı zamanda dramatik bir odak pratik ve felsefi sebepler yüzünden üçgen bir yerleşimde dörtgensel bir bina yapılmasına karar verilmiştir [15].
Arato Isozaki, Nara Konferans Salonu
Bu projede Sindrella ayakkabısı, kürekli gemi gibi simgesel özellikler görülmektedir. Projenin temel mimari karakteri Nara'nın çatılarının silüetine ruh üflenirse, seramik kaplamaların dalga hareketinde bir gemi yüzmesidir. Gemi binası daha kapsamlı çeşitli fonksiyonları içerir. Geniş olanaklara açık geminin orta bölümünde ise sahne ve arka sahneler yerleştirilmiştir.
Nara'nın eski kent planının kuzey güney ızgarası bu eliptik gövdenin uzun olan aksını belirler, giriş holünün açılandırılmış duvarı, demiryolu yapısıyla tasarlanmış aksın 23 o üzerine karşılık gelir. Festival alanı da, yerleşim tarafından oluşturulmuş yaya alanını master planı genişlemesiyle kendini ortaya koymuştur. Oyuncu ve izleyiciler arasındaki görüntü ilişkisindeki değişme yüzünden çok odaklı, dramatik bir mekan üretilmiştir. Sahne kemer duvarı yükselip alçalabilir ya da ekseni etrafında dönebilir. Döşeme kuzey güney yönündeki düz çatı, cam tüp güneş enerjisi kolektörü panellerle bütün olarak kapatılır ve binaya yukarıdan bakıldığında ilginç yüzey biçimleri veren bir boşluktadır.
Bu kültür merkezi için, bölge yönetimi tarafından yaptırılan ileri teknoloji kullanılan bir binadır. Eğer sahneyi tiyatro topluluğu ya da senfoni yer alacaksa binanın işlev programı onların istemlerine açık olacaktır. Yine de Nara şu anda görülmese de planın işlevi adaptasyon tipleri ve çeşitli şemaları karşılamak zorunda olacaktır. Bu durumda önerilen mekanlar, sadece geleneksel aktivitelere uygun olmakla kalmayıp aynı zamanda deneysel, geniş görüşlü, kurgusal şeyler için hazırlanmıştır [16].
2.9. Yanılsamacılık
Bina strüktürünün dışarıya yanlış yansıtılması optik illüzyona başvurulmasıdır. Nerima Evi ve Bir Kent Makinası projeleri bu özellikleri taşımaktadır.
Itsuko Hasegawa, Nerima Evi
Kullanılan eğik biçimler ve dairevi formla deniz ve güneş figürü yaratılmış, bir tür yanılsama yapılmıştır.
Kent merkezine ulaşım için uygun bağlantılı bir yerleşim yeri ancak, ikincil alt gelişme alanıdır. Doğal havalandırma, gün ışığı, mahremiyet sağlama projenin amacıdır. Bu konut planının bir çok bölümü müşterinin eski evleri yaşam edimlerinin konuta hoş bir tasarımla uygulanmasından sonra oluşturulmuştur. Strüktür, yazar ve kızları olan bir aile için evin ana parçası olarak kompoze edilmiştir. Bu iki parça arasında giriş alanı, avlu, dış oda ve mehtap manzaralı veranda olduğundan dış mekan konuklara açık olarak kullanılıp yerleştirilmiştir. Ahşap iskelet beton kutunun üstünde ve eğik dalgalı çatısının üstünde inşa edilip, delinmiş alüminyum doğallıkla görünüşlerde birleştirilmiştir
Kazuo Shinohara, Bir Kent Makinası
Formu bozulan yarım tonoz ve birbirinden koparılmış gibi duran iki eğik biçim ile yanılsama yapılmıştır. Bu kütlelerin zaten birbirleriyle ilişkileri yoktur.

Bina programı, 4500 koltuk kapasiteli deneme tiyatrosu 1000 koltuk kapasiteli genel amaçlı tiyatro, 1800 koltuklu bir opera salonu kapsamasını gerektirir.Bina ana trafik yolundan görünür şekilde yerleştirilmiştir. İki geniş tiyatronun kompozisyonu sadece geriden ileriye aynı doğrusal aksla merkezlenmiştir. Bu dizim anıtsal sembolik kararın betonlaşması gibi seçilmemiştir. Burada, makine kavramı temel kural ve sıklıkla aksiyel kompozisyona yer verilmiştir. Makine ve güvenilir organizasyon, basitçe birçok kompleksi başarıyla sona erdirir.
Düzgün ve etkili olarak "Mimarlığa Doğru" makalesinde görülen "sıfır derece makine" kavramında belirlendiği gibi makina kelimesi kullanılmaktadır.
Ana gövdenin iki yanında tiyatrolar, burada da iki makine vardır. Doğu makine ya da kanatta sahne oluşturulmuş ve soyunma odaları bütün olarak organize edilip açık ve kısa olarak sirkülasyon yönü korunmuştur. Bu faktörler kanada, ana hacme karşın uygun sıcaklığı sağlamıştır. Batı kanat, cadde boyunca uzanan halka açık lobi gibidir. Ana gövdenin tüm küçük bölümlerle bağlanmasıyla büyük lobinin birleştirilmesi gevşek bir bağlantıyı hatırlatır. Bunlar bağımsız hacimlerdir. Kullanım yöntemi tasarımın özel görünümlü biçimi, küçük lobiler ve onların makinasal bağlantıları büyük lobi içindir [18].
2.10. Bozgunculuk
Biçimleri metafora uğratmak, değiştirmek ve klasik öğelerin yapısını bozarak birleştirmektir. Ayrıca zaman ve mekana hakim olmak yer çekimine meydan okumaktır. Mellon Araştırma Enstitüsü ve San Antonio Botanik Bahçesi buna örnek olarak seçilmiştir.
Peter Eisenman, Mellon Araştırma Enstitüsü
Büyük dikdörtgen prizma, parçalanıp kırılarak yapısı bozulmuştur. Bu yüzden tamamlanmamış figürlerin olduğu hissini uyandırır. Bir bozgunculuk örneğidir.
Bu binalar için yeni kompleks, bir N- geometrik biçimi ya da bir Boolean küpü gibi alınmıştır.
Boolean küpü N geometrisi sınırsızlığı ile yapılmıştır. Bu strüktür yapay zeka alanında bilgisayar tasarımı için bir model oluşturur. Çünkü Boolean küp sistemi basit bir bilgi çerçevesinde bilgisayar için olanaklar sağlar. N geometrisi, bilgi hareketi için çoklu yola izin verir. Örneğin 1000 N
küpünde her noktadan hareket, bilgi matrisinde 1000 farklı yönde yapılabilir. Bu lineer olmayan anlamda, paralel sistemlerden kaynaklanan şans durumuna izin verir. Boolean küpü kontrol edildiği için bağlantı ve iki kat üzerinden kurulmuştur. O çeşit uzaklık için homojen uygun bir yoğunluğu hep korur ve diyagonel simetriktir. Bu yüzden küp öklidyen olmayan sınırsız, sonsuz biçimde ve platonik bir biçimin pürlüğü arasında uzanan kompleks bir strüktürdür. İki çerçeve ya da iki dolu kısmın üst üste gelmesi düşünülüp tasarlanıp yaratılır. Örneğin bir ritmik eğiklik için yatay durum onların eğik durumundan çerçevelerin yer değiştirmesi dolulukta vurgulanmadan ayrılmıştır. Bu yolla insan yanılabilirliği, güzelin karmaşık şartları ve bir yenilik kılavuzluğu bilgi sistem biçimlerinin hiperrasyonelliğinin azaldığı görülür [19].
Emilio Ambasz, San Antonio Botanik Bahçesi
Eğik yarı piramitler, yarıda kesilmiş koni ile birincil formlar değiştirilmiş bozgunculuk yapılmıştır.
Bu proje güney Texas'ın sıcak, kuru iklimi için bir sera kompleksidir. Geleneksel sera maksimum güneş ışığı ve bitki koruma için sırlanmış cam kullanılan kuzey iklimleri için tasarlanmıştır. Yine de bu soğuktan çok aşırı güneş ışığından korunması gereken bitkiler içindir. Uzun bitkiler yerlerden yükselip çatıya sırlanmış alanlar sınırlandırılarak sıcaklık ve ışık girişi kontrol edilir. Bitkilerin korunması ve gelişimi için toprak gereklidir. Yerden kazı yaparak, doğa ve kültür kategorilerinin birleşmesi, onun etrafında yavaşça kayan tepeyle uyum sağlanması amaçlanmıştır.
Farklı çatı biçimleri, güneş hareketi ve rüzgar problemlerine de cevap verir. Durgun görünümlü tapınak düzeni gibi hiyerarşik düzende zirveye yönelmiş odaların çeşitli formları yer alır. İç koşullar ve doğal yerleşime karşıt, büyük bağlantılı cam ve alüminyum mekan çerçevesinin teknolojik formuna sahiptir. Farklı odalar Texas'ın karakteristik avlu ya da bahçe düzeni etrafında organize edilmiştir. Mekansal biçimlendirme ve onun kendi özel iklim koşullarıyla ayrılmış bina gibi her parça organize edilirken kompozisyonun, bina birleştirmesi ve kolay anlaşılması için gölgelemiş farklı seralara girmek için olanak verir. Heykelsi nesnelerle zenginliği arttırılmıştır. Aynı zamanda çevresindekilerle uyumlu bütüne izin verir ve gün ışığı miktarını zirvede
azaltılır [20].
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]
Alıntı ile Cevapla
  #4  
Alt 05.12.09, 15:47
Atılgan
 
Üyelik tarihi: Feb 2008
İletiler: 450
grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.
Standart Dekonstrüktivizm Ve Ortaoyunu-Karagözde Ortak Kavramlar Üzerine Örneklemeler

2.11. Belirsizlik
Sınır oyunu ilkesidir.İç-dış, dolu-boş sınırlarının belli olmaması ışık gölge oyunları kullanılmasıdır.
Shibuya Projesi ve Villet Parkı bu başlıkta incelenecek projelerdir.
Tadao Ando, Shibuya Projesi
Projenin dışından içini okumak olanaklı olmadığından, belirsizlik göstermektedir. 10 bodrum ve 4 normal katlı bina bir ticaret kompleksidir. Cadde boyunca Shibuya istasyonuna kadar ulaşan ekranda düzenlenmiştir. Ekran ve bina arasındaki bu yarık bir kamu alanı ve kent yuvası olacaktır. Bu yarık üçüncü kata açık merdiven biçiminde sirkülasyon için kullanılmıştır. Binanın merkezindeki silindirik hacim yukarıya doğru giden döner merdivenin yanından yükselir. İnsanların toplanabildiği bu açıklıkta bir merdiven ile kentsel bir sahne yaratılmıştır [21].
Bernard Tschumi, Villet Parkı
Çizgi, çubuk ve kenarların kesişimi ile belirsizlik yaratılmıştır.
Plandaki ayrıntılar kırmızı çubuklar ve yeşil çizgilerdir. Siyah zemin ve ızgaraya sürüklenen sinematik döndürüş birkaç şehirde gözlenen türdendir. Özel park alanı ayrılmayıp süpermarket, park yeri, küçük evler ve yeşil alanlar dış mahallere karşılık olarak yerleştirilmiştir. Villette Park'ı planda 120m arayla ızgara üzerine yerleştirilerek birbirini tekrar eden, kırmızı renkli 30 "folie" (çılgınlık noktası) den oluşur. Hedonistik (hazcı) ve eğitimsel aktiviteler birleştirilerek aralarda kullanılır. Film stüdyosu, sinema, lokanta, sağlık klübü müzik ve bilim merkezleri ve bunların aralarına da küçük bahçeler yapılmıştır. Tschumi'nin sinematik yürüyüş adını verdiği galeriler 3 km arayla rast gele yerleştirilmiştir. Böylece açılmış film şeridi formu olarak plan imajı gerçekleştirilmiş ve bütünsüzlük sağlanmıştır. Sivri köşelerin her biri üç farklı sistemi çevrelediğinden süreksizlik ve uyumsuzluk yaratılmıştır [22].
2.12. Beklenmezlik
Olmadık yerde olmadık biçimler kullanmak bir kapıyı gizlemek ya da fazlaca vurgulamak yarım kalmış bir yapıyı aşırı farklılıkla tamamlamaktır. Bu kavrama örnek olarak Hamburg Medya Projesi ve Kate Mantilini Restaurant seçilmiştir.
Coop Himmelblau, Hamburg Medya Projesi
Rıhtıma bir gök turnası inşası ile beklenmedik bir durum yaratılmıştır.
Proje "Hamburg Bauform" kent planlama sempozyumuna Coop Himmelblau'nun katkısı olarak 1985'te geliştirilmiştir. Planlama alanı Hamburg rıhtımında geniş Elbestrassa boyunca Elba Bankalarının ortaklığı üzerinedir. Coop Himmelblau, yeni bir gözle rıhtımla limanı, gemiciliğin gürültülü kuru kalabalığını, onun büyük turnalarıyla hacim ve yüzey arasında boşalma, dikenli bir kaktüs oluşturduğu yaşamsız terminal kalabalığını, rıhtım dubalarını ve geniş bir vizyona sahip Hamburg'un görülmez imajını incelemiştir. Grup projeye ufuk çizgisi adını vermiştir. Hamburg gibi bir kent için silüet başlığı medya kasabasının görülen bir silüetini yapmak için dışavurumcu mimarlık ve mekansal keşifler yapmayı hedeflemişlerdir. Özel bir çevrede alış-veriş, otolar, oditoryum, bir medya okulu ve ofislerle 300m yüksekliğinde bir komplekstir. Dinamik bir yaratım ve yerleşmemişlik fikrini benimsemişlerdir. Uzlaşmaya karşıt ve onların post modernist meslektaşlarının uzlaştırıcı, bağımlı mimarlığına karşıttırlar Kasırga gibi hatta yıkıcı, tüketen, kanayan, mimarlığın ötesinde bir şey istemişlerdir. İnşa edilen gök turnası geleneksel formları reddeder. Kenarda uzağa çekilen merdivenden ayrılmış görüntülü kulenin farklı elemanları ve soyulup uzaklaştırılmış düşey seviyeler parçalanma biçimleri olarak görülür [23].
Zaha Hadid, Kate Mantilini Restaurant
Restaurantın içine, şeffaf kubbede uzanan birbirinin içine geçmiş çerçevelerin bir arada oluşunun anlamı belirsizdir. Yapım sırasında unutulmuş hissi uyandıran bu nesneler bir restaurant dekorasyonunda beklenmedik alışılmadık şeylerdir.
Bu proje bir yol üstü et lokantasıdır. Ticari bir bankanın 6400 feet karelik alanı değiştirilerek yapılmıştır. California Beverly Hills'de ana ofis komplekslerinde park binasına bitişik bir ana kentsel aksın kuzeybatı köşesine yerleşik, eski bir kolunu yakalamış, yeni bir bina ya da duvardır. Bina tek bir çalışma çerçevesinde bir ünitede birleştirilmiş aynı zamanda pürüzsüz heykel ve fresktir. Eski kolonlarını da yeni binanın duvarı içine alır. Bina geçici bir çalışma gibi anlaşılır. Güneş saati mekanik gereçler odalar, bölücü duvarlar ve bir çatı mekanı vardır.
Projenin amacı özetleri yansıtma, aktarma, bir kavramsal vücut hareketlerini gösterir şekilde gizli 14 feet çaplı bir çember açmaktır. Bina, kolaylaştırmak, toplama mekanizması ve bina tanımlama ya da yapma yöntemiyle oluşmuştur. Bir dokunsal hissedilebilirlik gibi dışa karşı kendini korur.
Bu proje bunları görmeden başka dönemlerin de okunmasını gerekli kılar. Binanın psikolojik profili bir iş gibi, biraz nazikliğin ve mesafelilikle saldırgan, saplantılı aktif karakterleri mizaçlandırdığı düşünülmüştür.
İç mekan belirsiz dışa dönüktür. Onun toplumsal amacını salonun niteliği yansıtır [24].
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]
Alıntı ile Cevapla
  #5  
Alt 05.12.09, 15:49
Atılgan
 
Üyelik tarihi: Feb 2008
İletiler: 450
grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.grafx artık çok görkemli biri.
Standart Dekonstrüktivizm Ve Ortaoyunu-Karagözde Ortak Kavramlar Üzerine Örneklemeler

3. SONUÇ
Alaycılık kavramını doğaya hakim olmak, inşa edilemez gibi görünen binalar yapmak, teknolojinin gücünü vurgulayıp, soruna alışılmadık çözümler getirmek olarak tanımladıktan sonra arsanın eğimli yapısıyla tezat ve ona üstünlüğünü ilan eden, doğaya egemen teknolojik kaynakların kullanıldığı ezici formlar hatta su üzerinde yapı inşası fikrileri uygulandığı görülmektedir. Bu da alışıldık kuralların alt üst edilerek alay yaratıldığının göstergesidir.
Çeşitli kültürlere ait, farklı karakterdeki formların birlikte kullanılmasıdır toplayıcılık olarak tanımlanmıştır. Dekonstrüktivist proje uygulamalarında örneğin Yunan tapınaklarının kolonatlı girişlerinden, Mısır Piramitlerinden, Rönesans mimarisinden çeşitli öğelerin alınıp bunların alışılmadık kompozisyonlarla bir araya getirildiği gözlenmiştir. Dekonstrüktivist mimarların bu toplama işlemi sırasında bire bir taklit yolunu seçmedikleri tespit edilmiştir.
Detaycılık güzelin içinde çirkinin ve rasyonelin içinde ise irrasyonelin aranması ve strüktürün gizemli, şaşırtıcı olarak kullanılmasıdır. Eskiye ait bir biçim temel olarak alındığında dahi biçimin birkaç aşamalı soyutlaması yapıldığı yeni malzemelerle detaylarının hafifletildiği görülmüştür.Yine tek bir geometrik form başlangıç olarak seçildiğinde formun yönünün ve boyutlarının değiştirilip üst üste çakıştırılmasıyla detaylandırıldığı tespit edilmiştir..
Fragman, kullanılan biçimler arasında benzersizlik, formu parçalama, asıl biçimleri yitirme anlamında kullanılmaktadır. Projelerde farklı geometrik formların bir arada yer aldığı kompozisyonda onları bir araya getirmek yerine farklılıklarının birbirlerinden koparma yoluyla vurgulanıp bütün içinde parçalama yoluyla ortaya koyuldukları görülmüştür.
Karşıtlık geçmişe ait geleceği çağrıştıran biçimlerin bir arada kullanılması, renk ve biçimlerin kullanım farklılığında görülmektedir. Temel Tasarım ilkelerinden benzer çizgiler ve yakın şekiller ilkelerinin ötesinde formların sıklıkla yan yana kullanıldığı görülmüştür.
Düşsel biçimler ve metafora uğramış formlarla uydurma yaratılmıştır. Devriliyor ya da parçalanmış gibi duran kütlelerin içini delen geçen başka biçimlerde kütlelerle destek sağlıyormuş görüntüsü sağlanarak uydurmalar yapılmıştır.
Kurgu uydurma biçimleri bir araya getirmekteki pervasız tavırdır. Metafora uğratılan eski dönem mimari düzenlerin yine başka düzenler ve yeni formlarla bir araya getirilip zamansız, düşsel kompozisyonlar yaratılmıştır.
Bu projelerde simgesellik malzeme ve detayları değiştirilse dahi geçmişe ait öğelerin tekrar ya da sadeleşme yoluyla kullanılmasıdır. Başka bir yolla, eski yıkık ve harap haliyle bile olsa korunarak yanına ve hatta içine yapılan eklerin son derece çağdaş tasarlanması geçmiş ve yeni simgesi olarak ele alınmaktadır. Bazen masalsı öğelerin bile tasarıma ilham verdiği görülmektedir.
Bina strüktürünün dışarıya yanlış yansıtılması optik illüzyona başvurulması ise yanılsama yaratmaktadır. Doğaya egemen olmayı amaçlayan projelerin yanı sıra tamamen insan ürünü yapım malzemeleriyle doğa formlarını bile kullandıkları onlara gönderme yaptıkları da söylenebilir. Kopmuş gibi ama kopmamış, düşüyor gibi duran ama düşmeyen biçimler yanılsama yaratımı gereçleri olarak kullanılmıştır.
Bozgunculuk biçimleri metafora uğratmak, değiştirmek ve klasik öğelerin yapısını bozarak birleştirmek ayrıca zaman ve mekana hakim olmak yer çekimine meydan okumaktır. Alışıldık yapısıyla düz olması gereken eğilmesi yarıda kesilmesi, asal formun yarıda bırakılması yapısının değiştirilmesi olarak gözlenmiştir.
Belirsizlik genellikle sınırlar üzerine oyunlar oynanarak yaratılmıştır. İç-dış, dolu-boş sınırlarının belli olmaması ışık gölge oyunları kullanılmasıdır. Projelerde dışarıdan içinin okunması olanaksız kılmak diğer bir yöntemdir. Düzlemlerin ve hacimlerin çakıştırılması ile yön kaybı da yaratılmıştır.
Olmadık yerde olmadık biçimler kullanmak bir öğeyi gizlemek ya da fazlaca vurgulamak beklenmezlik yaratmıştır.
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf 29-42.pdf (1,22 MB (Megabyte), 53x kez indirilmiştir)
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
dekonstrüktivizm, kavramlar, ortak, ortaoyunu-karagözde, örneklemeler, üzerine

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 19:50 .