Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > Mimarlık Fakültesi > Şehir ve Bölge Planlama Bölümü > Art Deco mimarlığının kavramsal içeriği

Şehir ve Bölge Planlama Bölümü hakkinda Art Deco mimarlığının kavramsal içeriği ile ilgili bilgiler


Art Deco mimarlığının kavramsal içeriği-The conceptual context of Art Deco architecture Özet Art Deco modern mimarlığın tarihinde Postmodernizm 'in mümkün kıldığı kuramsal değişikliklerle meşrulaşmış bir bilgi alanıdır. 1925 tarihli bir

Like Tree1Likes
  • 1 Post By suje

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 28.12.10, 08:40
Çekingen
 
Üyelik tarihi: Jan 2008
İletiler: 61
Blog Başlıkları: 2
suje yakında çok ünlü biri olacak!suje yakında çok ünlü biri olacak!
Standart Art Deco mimarlığının kavramsal içeriği

Art Deco mimarlığının kavramsal içeriği-The conceptual context of Art Deco architecture
Özet
Art Deco modern mimarlığın tarihinde Postmodernizm 'in mümkün kıldığı kuramsal değişikliklerle meşrulaşmış bir bilgi alanıdır. 1925 tarihli bir serginin dünyaya tanıttığı popüler, dekoratif bir üslup olarak kabul edilse de, 2. Dünya Savaşı 'nın sonuna dek gerçekleşen mimari üretimin birbirinden çok farklı biçimleri günümüzde bu isimle adlandırılabilmektedir. Tez bu doğrultuda, Art Deco mimarlığı olarak kabul edilebilen olgunun içinde, üslup özellikleri değil, biçim verici dinamikleri, motivasyonları, belli başlıklar altında saptamaya yönelik bir denemedir. Yöntem bu dinamikleri modern mimarlığın tarihinin ünlü okul ve isimlerinin yapıtlarında saptamak, amaçsa modern mimarlığın kuramsal değil, gerçek, popülist içeriğine ulaşmaktır. Bu doğrultuda basit, dekoratif bir üsluptan öte bir motivasyona işaret edildiğinden Deco terimi Art Deco olarak kastedilen estetiğin göstereni olarak önerilmiştir.
Abstract
Both theorically and practically, Art Deco is accepted as an architectural field ofproduction, after postmodernism had changed modern architecture. Although it is known as a popular and decorative style, which had been born after the famous 1925 Paris exhibition, contemporary literature accepts a concept of Deco architecture, which has a diversity both in form and composition. The thesis tries to define basic design motivations and dynamics which produced Art Deco. The method followed by the thesis was to analyze the works of famous architects and schools, which created modern paradigm in architecture, in opposition to so called Art Deco. The aim of the thesis was not to point out basic characteristics of Art Deco, as a style, because even architectural avant-garde is accepted as part of Deco ensemble. This is not a conceptual or theoretical belonging, but it should be understood as architectural application, realization and building activity. Theses motivations, which were defined as Classicism, Cubism, Streamlining, were explained as forming dynamics of a populist attitude in design. The result is a concept of modernity in architecture, in which, on one hand, both history and tradition stand side by side with avant-garde and new, while at the other hand, the perception of a fusion, in which modern abstraction of the traditional and the image of the total abstraction inter¬sect. As the concept of Art Deco is accepted as a definitive motivation in architectural design, the term Deco is chosen in order to define more then a decorative style.
Giriş
Bu metnin konusu açık ve basit bir sorudur: Art Deco mimarlığının kavramsal içeriği nedir? Soru oldukça önemli görünmektedir. Zira Art Deco modern mimarlıkta son derece sıkıntı verici bir potansiyel barındırmaktadır. Bu potansiyelin gücü modernliğin değil, modern mimarlığın başlangıcı pek muğlâk olan tarihselliğinde derinlik oluşturan sosyoloji, sosyal bilimlerin çeşitli alanları ve bu disiplinlerin diğer bilimlerle ortak paylaştığı bilgi alanlarının içeriklerini boşaltabilmesinden ileri gelmektedir. 'Art Deco'nun özellikle bu derinlikli bilgi alanlarına yönelmiş sanat tarihçilerinin ilgisini çekmediği ve bunun olası bir sebebinin yapıtları dışında konuşabileceği, söyleyebileceği bir şey olmadığına' ilişkin bir sav söz konusudur (Tanyeli, 1998). Başka bir deyişle Art Deco yapıt ancak tüketicisinin deneyimi ile anlaşılabilecek bir potansiyel barındırmaktadır.
Bu metin Art Deco'nun kavramsal içeriğini görsel malzeme kullanmadan tartışmaktadır. Ortaya konan olgular sadece bir yapıya ait birkaç fotoğraf üzerinde metnin sonunda kısaca örneklenmiştir. Bu girişim aslında zor bir diyalektiği gerektirmektedir. Zira belli bir mekan, coğrafyaya ilişkin estetik üretimin içinde belli motiflerin aranması olarak özetlenebilecek akademik Art Deco çalışmaları dışında, konu üzerine yazılmış betimleyici, tarifleyici ciddi eserler genellikle iki tür yayın oluşturmaktadır. Bazı yayınlar 2. Dünya Savaşı öncesinde Fransız zanaat ürünleri ve günlük kullanım eşyalarının dekoratif nitelikleri ile sınırlıdır. Zira Art Deco Paris'te açılan bir sergi ile doğmuş ve dünyaya yayılmış bir süsleme üslubu olarak kabul edilmektedir. Diğer tür yayınlar ise, mimari alanda 2. Dünya Savaşı'nın sonuna dek süren uluslararası ölçekte gerçekleşmiş ve hayli çeşitlilik gösteren bir tür estetiği yüzyılbaşına tarihlenebilecek öncülerinin yapıtları ile beraber sergileyen, resim kata- loğuna benzeyen kitaplardır. Nitekim en ciddi yayınlar Art Deco'nun ancak örnekleme yoluyla anlatılabileceğini söylemekle işe başlamaktadır (Hiller ve Escritt, 1997). Bu metnin örneklemeye başvurulmadan yazılı kaynaklardan yapılan alıntılarla ve referanslarla belli bir kuramsal formülasyon denemesi olarak özetlenebilecek amacı, bu formülasyonu tamamlayan ve görsel malzemeye dayanan tez çalışması ile beraber düşünüldüğünde, konu üzerinde bütüncül bir söylem elde edilmesi yönündedir. Metnin alındığı tez çalışmasının temel etiği mimari yapıtın plastik ve mekânsal bir gerçeklik olarak irdelenmesi, kuramsal veya sosyolojik bir 'gösterene' indirgenmemesidir. Toplumsal gösterge olarak derinlik eksikliği gösteren tarihsel mimari bir edime bugünden bakarken, eleştirmenlerin ifadesinden yola çıkmanın toplumsal derinliğin görsellikten, bedensel deneyimden uzak araçlarla, yöntemlerle ve sosyal bilimlerin indirgemeci yaklaşımı ile elde edildiği bu çağda, modern mimarlıkta salt deneyime yönelik araçlarla girişilecek büyük ve aydınlatıcı olacağı kesin bir çalışmaya başlangıç oluşturması hedeflenmiştir.
1.JPG
Aydın Hasan POLATKAN*, Filiz ÖZER
İTÜ Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümü, 34437, Taşkışla, Taksim,İstanbul
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf itu-a_2006_5_1_A_Polatkan.pdf (371,3 KB (Kilobyte), 7x kez indirilmiştir)
__________________
Sanat ve Tasarım
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
art, deco, içeriği, kavramsal, mimarlığının

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 20:13 .