Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > Mimarlık Fakültesi > Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü > Tasarımı keşfetme: tasarım araştırmalarının kırk yılı

Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü hakkinda Tasarımı keşfetme: tasarım araştırmalarının kırk yılı ile ilgili bilgiler


Tasarımı keşfetme: tasarım araştırmalarının kırk yılı - Investigating design: forty years of design research Özet Tasarım araştırmasının ne anlama geldiğini tanımlayarak başlayan bu makalede son kırk yılda tasarım araştırmalarında^ gelişmeler

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 26.07.08, 12:59
Administrator
 
Üyelik tarihi: Aug 2006
İletiler: 21.463
Blog Başlıkları: 13
CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart Tasarımı keşfetme: tasarım araştırmalarının kırk yılı

Tasarımı keşfetme: tasarım araştırmalarının kırk yılı - Investigating design: forty years of design research

Özet
Tasarım araştırmasının ne anlama geldiğini tanımlayarak başlayan bu makalede son kırk yılda tasarım araştırmalarında^ gelişmeler ele alınmaktadır. Özellikle önce tasarlama metotları ve tasarım araştırmaları arasındaki ilişkiler ve paralel gelişmeler açıklanmaktadır. Tasarlama metotlarında birinci ve ikinci nesil olarak adlandırılan paradigma değişiklikleri ve tasarım araştırmaları ile bu paradigmaların ilişkileri üzerinde durulmaktadır. Daha sonra tasarım bilimindeki gelişmelerin bugünkü tasarım araştırmalarına yansıması irdelenmektedir. Üniversitelerde son kırk yılda yapılan kongreler, devlet kuruluşlarında yapılan önemli araştırmalar, ulusal ve uluslar arası tasarım araştırmalarına ilişkin kuruluşların oluşumu ve son yirmi yıldaki tasarım araştırmalarının yönelimleri bugünkü araştırma yaklaşımlarında farklı disiplinlerde yapılan araştırmaların rolü açıklanmaktadır. Anahtar kelimeler: Tasarım araştırmaları, tasarım bilimi, tasarlama metotları.

Abstract
Objective of this paper is to investigate the developments of design research in the last forty years after II JVorld War. The paper begins with the extensive defınition of design research and tries to show what is not accepted as design research, and what is assumed to be design research. Especially the parallel developments of design methodology and design research are reviewed giving examples from architecture and engineering disciplines. The advancements in design methodology and paradigm shifts in design methodology, the fırst- and second-generation design methods and the place of design research in these early years are explained with reference to the majör criticisms of the leading people of the era. The roles of second-generation design methods are explained with their pitfalls. Developments in the design science and its consequences on design research are explained in relation to architecture as well as engineering. The role of research approaches in various disciplines such as architecture, engineering, computer aided design, social psychology, ergonomics, ete on the present design research is explained with reference to the conferences organized by the universities in the last forty years, the significant research works in government organizations, and national or international organizations. Suggestions are made in the coneluding remarks that many lessons can be learned from the neighboring discipline such as architecture and engineering. Keywords: Design research, design science, design methods.

Nigan BAYAZIT
İTÜ Mimarlık Fakültesi, Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü, 34437, Taksim, İstanbul

__________________
NEVART AKADEMİ
www.nevart.net
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Disleksi Eğitimi
Okuma Güçlüğü

Konu Unrealseptic tarafından (23.12.08 saat 12:20 ) değiştirilmiştir..
Alıntı ile Cevapla
  #2  
Alt 26.07.08, 13:00
Administrator
 
Üyelik tarihi: Aug 2006
İletiler: 21.463
Blog Başlıkları: 13
CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart Tasarımı keşfetme: tasarım araştırmalarının kırk yılı

Tasarım araştırması ne demektir?
Bu makale yukarıdaki soruya L. Bruce Archer***8217;ın bir tanımını yaparak başlayacaktır (Archer, 1981)1: ***8220;Tasarım araştırması sistematik bir araş-tırma olup amacı insan-yapımı nesnelerin ve sistemlerin bilgisi ya da bu nesnelerde görünüşün, kompozisyonun, strüktürün, amaçların, değerlerin ve anlamın belirlenmesidir.***8221;

Bu makalede tasarım araştırmalarına bakış, tasarım metodolojisi ve tasarım bilimi açısından sınırlandırılmıştır; bu da böyle bir konu için gereklidir.
***8226; Tasarım araştırması insan-yapımı nesnelerin fiziksel şekillenmesiyle ilgili olup, bu nesnelerin işlerini nasıl gördükleri ve nasıl çalış-tıkları üzerinde durur.
***8226; Tasarım araştırması bir insan eylemi olarak yapımla ilgili olup, tasarımcıların nasıl çalış-tıkları, nasıl düşündükleri ve tasarım eylemini nasıl yürüttükleri üzerinde durur.
***8226; Tasarım araştırması kararlı bir tasarım eyleminin sonunda başarılanlarla ilgili olup, yapma bir nesnenin nasıl göründüğü, ve ne anlama geldiği konuları üzerinde durur.
***8226; Tasarım araştırması görünüşün belirlenmesiyle ilgilidir.
***8226; Tasarım araştırması tasarıma ve tasarlama eylemine ilişkin sistematik bir araştırma ve bilgi edinmedir.

Tasarım araştırmalarının amaçları insanlar tarafından yapılan yapayın keşfedilmesi ve bu eylemlerin gerek akademik araştırmalarda gerekse imalat sektöründe yönetilişiyle ilgilidir. Herbert Simon***8217;ın (1999) dediği gibi tasarım araştırmala-rının tümünü yapayın bilimi olarak adlandırırız. Bazı sanatçılar, zanaatkarlar ve tasarımcılar zanaat ve tasarım için yaptıklarını araştırma olarak adlandırırlar. Bu tür araştırmalar bu makalenin konusu dışındadır. Bir sanatçının sanat eseri ya da zanaat ürünü yaratırken uygulamada yaptığı eylemler araştırma olarak kabul edilemez. Ancak dıştaki bir gözlemcinin bir sanatçının eseri üzerinde nasıl çalıştığı konusunda yapacağı gözlemler sonucunda ortak bilgiye yapacağı katkılar araştırma olarak kabul edilebilir. Bunlar göz-lemlenebilen olaylardır. Christopher Frayling***8217;in (1993) belirttiği gibi, ***8220;Sanat ve tasarım üzerine araştırmalar daha karmaşıktır ve her şeye rağmen tanımlanabilir ve görülebilir.***8221; Bu araştırmalar malzeme araştırmalarını, iş geliştirmeyi ve davranış araştırmasını kapsar. Mimarlar ve mühendisler tasarım araştırmalarına bu tanımı 1960***8217;lardan bu yana uygulamaktadırlar.
Bütün tasarım araştırmaları konusundaki raporlar tarihle ya da söz konusu incelenmekte olan alanın geçmişindeki eylemleriyle ilgilidir. Bugünün çalışmaları geçmişin bir parçasıdır, çünkü her araştırma raporu kendisinin geçmişteki temellerini ispat etmek zorundadır2. Burada literatür özeti veren tasarım araştırmaları konusundaki bazı araştırma makalelerinden ve kitaplardan örnekler sunulmaya çalışılacaktır.
Birçok yazar (Cross, 2000: 43-48), De Stijl***8217;i 1920***8217;lerin başlarında tasarımı bilimselleştirme arzusuna bir örnek olarak gösterirler. 1920***8217; lerden bu yana birçok disiplindeki tasarım araş-tırmalarının kökleri, tasarım eğitimine metodolojik bir temel oluşturmak üzere kurulmuş olan Bauhaus***8217;tadır. Bauhaus kapatıldıktan sonra orada çalışanların çoğu ABD***8217;ye, Britanya***8217;ya ve Rusya***8217;ya gitmişler ve oralarda çok iyi kabul gördükleri gibi, bulundukları kurumlara Bauhaus geleneğini taşımışlardır. Moholy-Nagy ABD***8217;ye gitmiş, sonunda Yeni Bauhaus***8217;un direktörü olmuş, bu kuruluş 1949 yılında bugünkü Institute of Design olarak Illinois Institute of Technology***8217;ye bağlanmıştır. Gropius Harvard***8217;a gitmiş ve ABD***8217;nin o tarafına yeni bir düşünce çizgisi götürmüştür. Le Corbusier evi, tarafsız olarak tasarlanmış Yaşamak için Makine olarak tanımladı. O sanat işlerinin ve tasarımın tarafsız ve rasyonel bir temele oturması gerektiğini öngörüyordu. Bunlarla aynı dönemde Buckminster Fuller malzemeyi ve enerjiyi minimum düzeyde kullanıp insanlara maksimum avantaj sağlayan Tasarım Bilim***8217;nin geliştirilmesini zorunlu görüyordu. 1929 yılında kendi tasarım kavramını Dymaxion ya da 4-D olarak adlandırdı.


__________________
NEVART AKADEMİ
www.nevart.net
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Disleksi Eğitimi
Okuma Güçlüğü
Alıntı ile Cevapla
  #3  
Alt 26.07.08, 13:01
Administrator
 
Üyelik tarihi: Aug 2006
İletiler: 21.463
Blog Başlıkları: 13
CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart Tasarımı keşfetme: tasarım araştırmalarının kırk yılı

Tasarım araştırmalarında tasarlama metotlarının rolü
Tasarlama metotlarının ve tasarım araştırmalarının kaynakları çeşitli yayınlarda bulunabilir. Broadbent (1979: 41-45), (Cross, 1984, 1993), Vladimir Hubka and Ernst Eder (1996), Nigan Bayazit (1994), Margolin and Buchanan (1995) tarafından kitaplarda ve çeşitli kongrelerde3 4 5R. Buchanan, ve V. Margolin (1998), Friedman (2000), Pizzocaro ve diğerleri (2000)6 tasarlama metotlarının tarihçesini yapmışlardır.
Horst Rittel7 kendisiyle yapılan bir röportajda aşağıdaki ifadeyi kullanılmıştır:
50***8217;lerin sonunda ve 60***8217;ların başında tasarlama metotlarının ortaya çıkması fikrinin arkasındaki neden, büyük ölçekli NASA ve askeri tipte teknolojik problemlere yakla-şımların kamu ya da diğer tasarım alanlarına yararlı bir şekilde transfer edilmiş olmasıdır.

Silahların ve savaş araçlarının tasarımında ve geliştirilmesinde kullanılmış olan yeni teknikler ve birçok yeni buluşun yapılmasında yararlanı-lan teknikler ve metotlar, II. Dünya Savaşından sonra birçok tasarımcının ilgisini çekmiştir. Sovyetler Birliğinin ilk uydusu olan Sputnik***8217;i uzaya fırlatmasının ardından, Amerikan hükümetinin yaratıcılık konusundaki araştırmalara çok para yatırmaya başlaması, yaratıcılık metotlarının özellikle ABD***8217;de gelişmesine neden olmuştur (Edel, 1967; Alger ve Hays, 1964; Allen, 1962).

1960***8217;lı yıllarda tasarımcıların yalnız kendi yeteneklerini merkez alarak tasarım yapmalarının mümkün olmadığı ortaya çıktı. Teknolojik gelişmelere ve seri üretimin gereklilikleri nedeniyle, ilgi donanımdan insan ihtiyaçlarına doğru yönelmiştir. Bu tasarlama metotlarına yeni bir bakış getirmiştir (Jerrard, Newport, and Trueman, 1972).


__________________
NEVART AKADEMİ
www.nevart.net
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Disleksi Eğitimi
Okuma Güçlüğü
Alıntı ile Cevapla
  #4  
Alt 26.07.08, 13:03
Administrator
 
Üyelik tarihi: Aug 2006
İletiler: 21.463
Blog Başlıkları: 13
CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart Tasarımı keşfetme: tasarım araştırmalarının kırk yılı

İlk nesil tasarlama metotları
Sistem analizi ve sistem kuramının tasarım üzerindeki etkileri, daha sonra Horst Rittel***8217;in 1972***8217;de8 ***8220;ilk nesil tasarlama metotları***8221; olarak adlandıracağı sistematik tasarlama metotları***8217;nın temellendirilmesinde bir zemin oluşturmuştur. J. C. Jones ve D. G. Thornley tarafından organize edilen Conference on Design Methods, tasarlama metotlarına İngiltere'deki ilk bilimsel yak-laşımdı9. Bu kongrede sunulan metotlar genel olarak çok basitti. Herkes tasarıma kendi yakla-şımını sistematize etmeye çalışıyordu ve onu tasarlama metodu olarak dışlaştırıyorlardı. Bir kimya mühendisi olan Morris Asimow***8217;un (1962) bastırdığı kitabı Introduction to Design mühendislik tasarımı konusundaydı. Daha önce bir Hochschule für Gestaltung (HfG) hocası olan L. Bruce Archer 1964 yılında Royal College of Art***8217;da Design Research Unit Başkanı oldu ve Systematic Methods for Designers başlıklı kitabını 1965 yılında bastırdı. Onun metodu yöneylem araştırmasının bir modeli olan kritik yörünge metoduna dayanıyordu ve kitapta bazı tasarım örnekleri veriliyordu. Bu yayınlar tasarlama yöntemlerine ve tasarıma bilimsel yaklaşımlara öncü örnekler olarak kabul edilebilir. Christopher Alexander***8217;ın10, (Alexander, 1964) Notes on the Synthesis of Form başlıklı doktora tezi mimarlığa yeni bir temel getirdi. S. Chermayeff ve C. Alexander11 Community and Privacy kitabını Walter Gropius***8217;a atfediyorlardı ve bu kitapta Alexander***8217;ın doktora tezinde kullandığı örüntü dili yaklaşımı uygulanmıştı. Alexander doktorasında tasarım problemlerini enformasyon kuramını kullanarak çözülebilir küçük parçalara bölmeye çalışıyordu. Alexander birbirleriyle etkileşimde olan kullanıcı gereksinmelerini sıralamış, uyma ya da uymama durumunda olanların birbirleriyle etkileşimlerini örüntüler içinde ya da bileşenler arasında çözümlenen bir diyagram çizerek, her grubun alt problemlerini çözmüştür.
1965 yılında Sidney Gregory (1966) The Design Method başlıklı Birmingham***8217;da organize ettiği kongredeki kendi tebliğinde, ilk defa ***8220;design science***8221; kavramını ortaya atmıştır. Carnegie Mellon Üniversitesinden Nobel ödüllü Herbert A. Simon, Karl Taylor Crompton konferanslarını vermek üzere 1968 baharında davet edildiği Massachusetts Institute of Techno-logy***8217;de araştırmalarının esasını oluşturan tezini sunma fırsatını kullandı. Bu konferanslar aynı yıl The Sciences of the Artificial başlığı altında basılmıştır. Simon yapayın tasarımı kendi disip lininin konusu olan ekonomide olduğu kadar, mühendislikte ve diğer disiplinlerde de yapayın tasarımına genel bilimsel bir yaklaşımı uygulayarak önermiştir. Buradaki yapay insan yapımı her tür nesneyi ve organizasyonu kapsamaktadır. Simon ve arkadaşları Carnegie Mellon Üniversitesinde tasarımda yapay zekayı (AI) ortaya koymuşlardır.
O dönemde tasarımda araştırma yaklaşımları Avrupa***8217;da ve ABD***8217;de yaygınlaşmıştır. 1966 yılında Ulm***8217;de HfG***8217;de kongre/kurs The Teaching of Design***8212;Design Methods in Architecture, yapılmış ve onu takiben 1967 yılında Portsmouth***8217;da Design Methods in Architecture Sempozyumu (1969) organize edil-miştir. Geoffrey Broadbent and Anthony Ward tarafından organize edilen sempozyum tasarım-da tasarım araştırmaları yaklaşımları konularına eğilmiştir. Broadbent (1981) sempozyum için daha sonra şöyle demektedir:
1967 sempozyumu Kuhn***8217;un (1962) diyeceği türden bir paradigma atlaması olarak genel bilinçlenmenin tarihte değiştiği özel bir anda yer alıyordu. Bunun genel olarak (bizim için önemli olan tasarımcıların toplumdaki rolünü de içeren) toplum ve toplumsal organizasyonlar üzerinde derin bir etkisi vardı.
Tasarlama metoduyla uğraşanlar bilimsel metotlarla ve başarılması her zaman kolay olmayan mevcut değerlere adapte edilecek rasyonel kararlar almayı, tasarım süreci bilgileriyle bütünleştiren rasyonel metotları arıyorlardı. Onlar karar vermenin rasyonel kriterleri üzerinde çalışıyorlardı ve kararları optimumlaştırmaya uğraşıyorlardı. Bazı tasarımcılar onların yaklaşımlarını zaman kaybı olarak düşünüyorlardı. Bu görüş aslında çok da doğru değildir. II. Dünya Savaşından sonraki mimarlık ve mühendislik problemleri çok zordu. Savaş sonrasında erkek işçi gücünün azalmasının çok önemli etkisiyle Avrupa***8217;da ve Amerika***8217;da toplumların ihtiyaçlarını karşılamak üzere yeni üretim metotlarına ve yeni tasarım-lara gereksinim doğdu. Bu yeni çağda insan ihtiyaçlarına yanıt veren tasarımlar için yapılan bilimsel yaklaşımlara bir ivme kazandırılması Doğu bloğu ülkeleriyle soğuk savaşın politik kararlarından kaynaklanmıştır. Portsmouth sempozyumunun ardından Broadbent***8217;in (1981)
1967 yılında dediği gibi,
Sempozyum Tony Ward***8216;ın tasarımın meka-nize edilmiş, sayısallaştırılmış görüşlere sahip davranışçılar ve ona göre (kendisinin de arasında bulunduğu) varoluşçu/ olaybilimci (daha önce Marksist) insanlığın insaniyetle ilgilenenler dediği kişiler arasında bir tartış-ma ortaya koyacak şekilde onun tarafından organize edildi. Onun davranışçıları arasında Bruce Archer, Tom Markus vardı ve hepsinin üzerinde Ray Struder***8217;in The Dynamics of Behavior Contingent Physical Systems onların neyle uğraştıklarını özetliyordu. Tasarım bilimsel olmalıydı ve Struder kendi deyişiyle ***8220;tasarımda boyutlara karşı uygulanabilir ve ampirik olarak anlaşılabilir ölçülebilir ünitelerin analizine***8221; bakıyordu. Tasarımcı tasarı-mına nitelikleri, nicelikleri ve ilişkileri çıka-rabileceği insan davranışlarını analiz ederek başlamalıydı.

Bu arada 1967 yılında University of California, Berkeley***8217;de bir tasarlama metotları grubu kuruldu ve bu grup Design Methods Group (DMG) Newsletter olarak adlandırılan bir haber bülteni çıkarmaya başladı12. Bu haber bülteni genellikle ABD***8217;den ve Britanya***8217;dan, nadiren de Avrupa***8217;dan yürütülmekte olan araştırmalar, aynı zamanda planlama, mimarlık ve endüstriyel tasarım konusundaki tasarım araştırmaları yayınları konusunda bilgileri veriyordu.
Yıllık uluslar arası kongrelerin ilki olan bu toplantı, bir tasarım, planlama ve mühendislik metotlarının kuramlarını ve uygulamalarını araştırma kongresidir.

Kongrenin iki amacı vardır: Amaçların birincisi araştırma-cılar için yapmakta oldukları araştırmalarının arkadaşları tarafından değerlendirilebilmesi için bir sunum formatı ortaya koymak ve ikinci olarak da bu araştırmaların uygulan-masıyla ilgilenen uygulamacılarla araştırma-cılar arasındaki diyalogu cesaretlendirmektir. Çünkü kongre araştırıcılara ve uygulayıcılara yönlendirilmiş olup, iletişimin düzeyi konuş-macıların sorumluluğundadır.
1973 yılında Londra***8217;da yapılan The Design Activity International Conference, 1977 yılında California ***8211;Berkeley***8217;deki Design Methods in Action Conference ve 1976***8217;da Portsmouth Changing Design Conference tasarımcıların ve komşu disiplinlerin tasarım araştırmalarına olan ilgisini göstergeleriydi.
1970 yılında Institute für Grundlagen der Modernen Architektur, bir dizi Arbeitsberichte zur Planungsmethodik başlığı altında yayına başladı. Bu yayınlar ABD***8217;deki tasarlama metotları akımını takip ediyordu IGMA, 1970b; IGMA, 1972)

O günkü tasarlama metotlarına karşı 1970***8217;lerde tasarlama metotlarının öncüsü olan iki lider birer manifesto yayınladılar. Christopher Alexander şöyle demektedir15:
Tuhaf olan şey insanların, metotların amacından tamamen sapmış olmalarıdır. Onlar kesinlikle daha iyi binalar yapma dürtüsünü kaybetmiş-lerdir. Yapılanların büyük bir kısmının entelektüel bir oyun haline dönüştüğünü hissediyorum ve bu nedenle bu alanla olan ilgimi kesiyorum. Ben DMG Newsletter Yönetim Kurulundan istifa ediyorum. Çünkü bu derginin temsil ettikleri değerli değildir ve ben kendimi onlarla birlikte görmek istemiyorum.

Tasarım metotlarına karşı çıkmasına rağmen, Alexander, kendi örüntü dili yaklaşımını mimari ve başka çeşitli tasarım problemlerine ve de tasarlamaya katılım yaklaşımını dünyanın çeşitli yerlerinde uygulamaya devam etmiştir. 1970***8217;lere kadar geliştirilmiş olan bütün tasarlama metotlarını içine alan en etraflı kitabı yazmış olmasına karşılık Christopher Jones önce Open University***8217;de tasarım disiplini profesörü olmayı reddetmiş, sonra da Design Methods and Theories Journal***8217;ın 1977 yılındaki ilk sayısında tasarlama metotlarına karşı çıkmıştır. O kendi karşı çıkışını bilgisayar kullanımına, davranışçı-lığı ve bütün yaşamı bir mantıksal çerçeve içine oturtmaya kalkan girişimlere karşı olduğunu anlatmıştır (Jones, 1970). Bundan sonra tasarımın diğer bir alanı olan literatüre yönelmiştir.

Churchman gibi kişiler ilk nesil tasarım tekniklerinin uygun olmayan şekillerde basitleştirilme-lerinin ortaya çıkaracağı sonuçlar konusunda en az sekiz ya da on yıl önce uyarmışlardı. Sonuçta ortaya çıkan reaksiyonlarla bazı yaklaşımlar istemeden kendi kendilerini bir tür elemine etmekle sonuçlandı (Rittel, 1972).


__________________
NEVART AKADEMİ
www.nevart.net
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Disleksi Eğitimi
Okuma Güçlüğü
Alıntı ile Cevapla
  #5  
Alt 26.07.08, 13:04
Administrator
 
Üyelik tarihi: Aug 2006
İletiler: 21.463
Blog Başlıkları: 13
CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart Tasarımı keşfetme: tasarım araştırmalarının kırk yılı

İkinci nesil tasarım metotları
The Sciences of the Artificial kitabında Herbert Simon tasarım problemlerini kötü problemler olarak tanımlamıştır; bu problemlere çözüm bulmanın çok güç olduğunu ve bulunan her çözümün çözülmesi gereken başka problemleri yarattığını belirtmiştir. Christopher Alexander***8217; ın tasarlama metotlarına reaksiyonu bu alana yeni gelenleri şaşırtmıştır. Bir makalesinde Nigel Cross***8217;a (1993) göre, Horst Rittel***8217;in paradigma atlaması olarak adlandırdığı tasar-lama metotlarındaki değişimi nesiller olarak adlandır-ması tasarım metotlarını kurtarmıştır. Horst Rittel***8217;in nesiller fikri yeni başlayanları kendileri için yeni yollar bulmaya yönlendirmiştir. İlk-nesil metotlar basit, yeterince olgunlaşmamış ve karmaşık gerçek dünya problemlerinin gerekliliklerini karşılamaktan uzaktı. İlk-nesil tasarım metotçuları yöneylem araştırmasının modellerini ve sistem kuramını çok soyut bir şekilde her tasarım problemine uygulamaya çalışıyorlardı. İlk-nesil tasarım metotları bilim adamları ve tasarımcılar tarafından formüle edilip uygulandı. Tasarımın amaçlarının da tasarım süreci sıra-sında yine onlar tarafından tanımlanması nedeniyle, tasarım kararlarında katılığa ve beklenmeyen hatalara neden oluyordu.

Başlangıçta bu basit metotlara gereksinim vardı.
Horst Rittel yeni tartışmaya dayanan metotları ikinci-nesil metotlar olarak öne sürdü. Onun tartışmalı metodu (argumentative method) ve IBIS (Issue Based Information System) metodu Karl Popper***8217;in epistemolojik yaklaşımından esinlenen problem belirleme metotlarıydı. Bu ikinci-nesil tasarım metotları birinci-nesil tasarım metotlarının eksikliklerini gidermeye başla-dı. Tasarım kararlarında kullanıcıların yer alması ve onların amaçlarının belirlenmesi ikinci-nesil tasarlama metotlarının temel özelliğini oluşturu-yordum. Kullanıcı katılımı sürmekte olan çağdaş politik akımlara paralel yeni demokratik bir yaklaşımdı. Design Participation Conference 1971 yılında Manchester***8217;da Nigel Cross tarafın-dan organize edildi. Bayazıt***8217;ın dediği gibi16 17

Planlamaya ve tasarlamaya (P&D) kullanıcı katılımı çeşitli ülkelerde politika, ideoloji, psikoloji, yönetim, yasa, ekonomi ve işletme-cilik yönleriyle çok geniş ve etraflı bir konudur. Kullanıcı katılımı demokrasi kadar geniş ve değişkendir.
Kullanıcı katılımının başarısı tasarımcının, kullanıcı değerleri ve yer alması zorunlu meslek adamlarından sosyal bilimcilerle ve aynı şekilde antropologlarla birlikte tasarım araştırması yapma konusundaki duyarlılıklarına bağlıdır. Kent planlama gibi geniş ölçekli projelerde kullanıcı katılımı uygulamasının önünde bazı engeller vardır.



__________________
NEVART AKADEMİ
www.nevart.net
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Disleksi Eğitimi
Okuma Güçlüğü
Alıntı ile Cevapla
  #6  
Alt 26.07.08, 13:05
Administrator
 
Üyelik tarihi: Aug 2006
İletiler: 21.463
Blog Başlıkları: 13
CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart Tasarımı keşfetme: tasarım araştırmalarının kırk yılı

Bilimsel Tasarım araştırmalarının gelişmesi
Aşağı yukarı 150 yıl kadar bir süre imalat endüstrisinde tasarım ayrı bir eylem olarak kabul edilmiştir. Yirminci yüzyılın başından bu yana, tasarım sistemleri kavramlarına ve eylemlerine, iş etüdünü metotlarını geliştiren ve ergonomiyi uygulayan kişiler tanışıktılar. ABD***8217;de Gilbert***8217;in 1909 ve 1917 yılları arasında geliştirdiği hareket (motion) araştırmaları çalışan insanların entelektüel bir şekilde gözlenmesine dayanıyordu. I. Dünya savaşı sonlarına doğru fabrikalarda kullanılan araçlar ve makineler göreli olarak çok basitti. Savaş sırasında uçak ve tank gibi yeni türden silahlar çok yaygınlaştı ve bunlar mekanik bir etkinlik için tasarlanmışlardı. İlk araştır-ma projeleri uçakların performansını artırmaya odaklandı. 1920***8217;ler boyunca endüstriyel yorgunluk araştırmaları en önemli konu oldu. Alman halkı için otomobilin etkinliğini artırmayı amaçlayan Volkswagen (VW) performans çalışmalarının diğer bir başlatıcısıydı. 1937 yılında VW ucuz aynı zamanda fiziksel olarak güçlü ve çok uzun zaman dayanacak bir otomobil istiyordu. Binlerce kere tekrarlanan performans deneyleri onun mühendislik tasarımını ve endüstriyel tasarımını etkiledi; yeni ve alışılmadık biçimlerde tasarım-ların geliştirilmesi konusunda ilham verdi. VW otomobil tasarımına yön verici bir model oluşturduğu gibi, diğer ürünlere de örnek oldu.
II. Dünya Savaşından sonra karmaşık tasarım problemlerinin çözümünde ve kullanıcı gereksinmelerinin karşılanmasında karşılaşılan toplumsal ve ekonomik problemler karşısında, tasarım olgusu bir problem çözme ve karar verme eylemi olarak düşünüldü. II. Dünya savaşı sırasındaki bilimsel gelişmeler, özellikle mühendislik disiplinlerinde tasarım problemlerinin çözümüne büyük katkılarda bulunmuştur. Mühendislerden, endüstriyel tasarımcılardan, psikologlardan ve bunların hepsinin üzerinde istatistikçilerden oluşan çok disiplinli ekipler oluştu-ruldu. Savaş sonrasında özellikle mühendislik alanında Avrupa***8217;yı harabeden kurtarmak ve yeniden kurmak için hızlı, daha hızlı hareket etmek gerekiyordu. Norbert Wiener tarafından savaş sırasında geliştirilmiş olan sibernetik, yönetim bilimi olarak ekonomideki rasyonel davranışa, bilgi almaya ve bilgisayar kullanarak karar vermeye model oldu (Simon, 1956). Sonuç olarak sibernetik birçok tasarım metotçusunu ve kuramcısını etkilemiştir. Tasarım kuramcısı L. Bruce Archer (1965) ve Gordon Pask (1963), sibernetikteki yaklaşım gibi tasarımcının tasarlama davranışı ve organizmaların kendini kontrol mekanizmaları arasındaki benzerlikleri gör-müşler ve kendi kuramlarını buna dayanarak geliştirmişlerdir.
İnsan performansı ve makine insan ilişkisi araştırmaları büyük bir moment kazanmıştır. Ergonomi ve iş etüdü birçok kişi tarafından çok iyi biliniyordu ve savaş sırasında tasarıma uygulanmıştı. Bilimsel işletmecilik işçilere daha sağlıklı bir çevre ve çalışanların konforunu artırarak ofislere yeni mobilya tasarımları sağladı. Mobilya ile değişen çalışma pozisyonları yor-gunluğu azaltarak çalışanları daha mutlu ve etkin hale getirdi.
Broadbent***8217;in (1973) dediği gibi,
Savaş sonrasında, onların gerçek anlamda amaçlarına katkıda bulunmalarını devam ettirebilecekleri ortak ilgilerini belirlemek gerekliydi. Böylece 1949 yılında Murrell ve bazıları anatomicilerin, psikologların endüstriyel tıp çalışanlarının, endüstriyel sağlık uzmanlarının, tasarım mühendislerinin, mimarların, aydınlatma mühendislerinin ve daha başkalarının katılımıyla disiplinler arası bir toplantı düzenlediler ve bundan Ergonomic Research Society meydana geldi.
Bu deneyimler 1950***8217;li yıllarda tasarım araştır-malarına ilgiyi cesaretlendirdi.
Cornell Üniversitesi, MIT, Sydney Üniversitesi Carnegie Mellon Üniversitesi, California Üniversitesi özellikle tasarım biliminde ve bilgisayarlardan tasarımda yararlanma konularında öncü kuramcıları sayesinde benzer gelişme çizgi-sindeydiler18. Cornell Üniversitesi Agricultural kitabında iş etüdü gözlemlerinden yararlanılarak hastane yatakları üzerinde yapılan Design of Hospital Bedsteads 21 22 araştırmasından söz etmektedir.
Environmental Design Research Association (EDRA) 1970 yılında kurulmuş ve ilk EDRA kongresi Henry Sanoff tarafından organize edil-miş olup, bu kongreler özellikle ABD***8217;de olmak üzere her yıl yapılmaya devam etmektedir. Onların araştırma konuları mimarlık ve çevre planlama konularında değerlendirme araştırma-larına konsantre olmaktadır. Toplum bilimciler, psikologlar, sosyal psikologlar ve tasarım meslek adamları arasında disiplinler arası kullanıcı gereksinmelerini keşfetmeye yönelik ilk ortak çalışmaları yapılmış ve yapay için araştırma metotları geliştirilmeye başlanmıştı. Men-Environment (MER) çalışmaları ABD***8217;de çeşitli üniversitelerde yapılmaya başlamış ve Environment and Behavior ve Journal of Architecture Planning and Research Amerika***8217;da basılmaya başlamıştır. Bir süre sonra Avrupa'da International Architectural Psycho-logy Society (IAPS) kurulmuş ve EDRA ile MER in Avrupa***8217;daki karşılığı olarak görev görmeye başlamıştır.
Bu arada Londra***8217;da Nisan 1966 yılında Design Research Society (DRS) kuruldu. Design Methods Group (DMG) ve DRS, DMG Newsletter yerine DMG-DRS Journal***8217;ı birlikte çıkardılar. Bu birliktelik 1979 yılında yayın yönetmeni o zamandan bu yana Nigel Cross olan Design
Studies dergisi DRS ekibi tarafından yayınlan-maya başlayana kadar sürdü. 1980 yılında tasarım araştırmalarının ve bilimin tasarıma katkıla-rı tartışma konusu olan Design: Science: Method Conference Portsmouth Polytechnic ***8217;de organize edildi. Kongre organizatörleri Bruce Archer***8217;ın bu kongrede ortaya koyduğu soruyu bütün DRS üyelerine soruyorlardı. Bruce Archer bildirisinde (Archer, 1981) Diğer araştırmalar-dan farklı olan tasarım araştırması nedir? diye soruyordu. Aynı kongrede bu makalenin yazarı tasarım araştırmalarında o andaki durumu bildirisinde sundu. O bildiri daha sonra Design Studies dergisinde basıldı (Bayazit, 1981). O makalede araştırma alanlarını kategorize etmeye çalışılıyordu; kuramları mesleğe-dayanan kuramlar, kullanıcıya-dayanan kuramlar, kullanıcıya-mes-leğe-dayanan kuramlar, bina görünüşüyle ilgili kuramlar, meslekle ilgili kuramlar olarak sıra-lanmıştı. Aynı zamanda o zamana kadarki başlıca tasarım araştırma araçları ve teknikleri aynı makalede sınıflandırıldı. 1982 yılında Royal College of Art***8217;da yapılan Design Policy Conference artmakta olan tasarım araştırmacıla-rını bir araya getirdi. Bu kongre o zamana kadar yapılan en kapsamlı kongreydi. Çeşitli bildirilerde Britanyalı filozof Karl Popper***8217;in tasarım kuramı oluşturmada ve tasarım araştırmalarının bilimsel olarak formüle edilmesinde etkileri görülüyordu.
Dört yıl sonra 1986***8217;dan 1993***8217;e kadar Illinois of Technology***8217;de Institute of Design (ID) Charles Owen tarafından yayın yönetmenliği yapılan Design Process Newsletter***8217;ı yayınladı. Design Process Newsletter ID***8217;nin tasarım araştırma-larına yaklaşımı, tasarım yönetimi ve tasarım politikasıyla ilgiliydi. Tasarımcılar topluluğunu ilgilendirecek çeşitli konularda makaleler yayın-lıyorlardı. Endüstriyel tasarım dünyasında lider bir endüstriyel tasarım araştırmaları kurumu olarak kendi fakültelerinden projeleri ve araştırma çalışmalarını sunuyorlardı.
Bu sıralarda resmi devlet kuruluşları23 ve uluslararası kuruluşlar24 1960***8217;larda kullanıcı araştırmaları yapmaya başladılar ve 1980***8217;lere kadar devam ettiler. Avrupa***8217;da tasarım araştır-maları konut tasarımı ve performans çalışmalarına konsantre oluyordu. Çünkü hala Avrupa***8217;da II. Dünya Savaşından sonra büyük bir konut açığı vardı ve prefabrike yapılar kaçınılmaz bir gerçekti. Prefabrike bina tasarımı ve koordine bina elemanları araştırması, bina planlarının optimizasyonu üniversitelerde ve araştırma kurumlarında üzerinde çok çalışılan konular arasındaydı. Bina performansı çalışmaları devlet araştırma kurumlarında ve üniversitelerde yeni konut yapılarındaki tasarım problemlerine uygulanıyordu; bilimsel metotların uygulanması, özellikle mühendislik tasarımı alanında yapılı-yordu. Konutun çeşitli çevresel özellikleri değerlendirme konusu yapılıyordu. Soğuk savaş sırasında ABD***8217;de devlet tarafından desteklenen çevresel araştırmalar penceresiz binalar ve okul çevre araştırmalarına (School Environment Research =SER) (Larson, 1965) yöneltilmişti. 1960***8217;lardan başlayarak mimarlıkta akustik, ısı transferi ve iklimsel konfor gibi araştırma alanları çok iyi kabul gördü ve hala kabul görmeye devam etmektedir.
Araştırmacılar etkileşimli bilgisayar grafiği sistemlerini geliştirmeye başladılar. Tel-çerçeve ve poligon modellemesi geliştirildi. Mosley (1963) ilk defa hastane ameliyathaneleri planlarını optimum hale getirme programını geliş-tirdi. 1970***8217;lerde bilgisayar bilimleriyle uğra-şanlar sistematik tasarım metotları ve tasarım bilimi üzerine eğilmeye başladılar. Onlar bina performanslarını programlamaya ve değerlen-dirmeye çalışıyorlar ve bilimsel tasarım kararlarını müdafaa ediyorlardı. Thomas A. Markus ve Thomas Maver (1972) Strathclyde Üniversitesinde bina performansı üzerinde çalışıyorlardı. Thomas Maver çevresel bina performansı değer-lendirme programları üzerinde çalışan bir bilgisayar destekli tasarım programcısıydı. Sydney Üniversitesinde Peter Cowan bir bina araştırma merkezi kurdu. Orada 1960***8217;ların sonlarında ve 1970***8217;lerin başlarında bina bilimi ve bilgisayar destekli tasarım çok iyi bir şekilde gelişti. Onlar hala tasarımda yapay zeka konusunda lider durumundadırlar (Gero, 1977; Gero, 1989; Gero, 1991; Gero, 1994).
Mühendislik alanında Morris Asimow (1972), Thomas Woodson (1966), Vladimir Hubka (1984, 1987),Vladimir Hubka ve Ernst Eder (1989, 1996) yeni sistematik tasarım metotları ortaya koydular. Vladimir Hubka***8217;nın ve Ernst Eder***8217;in (1996) dediği gibi,
İlk değişim olguları II. Dünya Savaşından kaynaklanır. Gelişmeye neden olan bu durumların ne gibi bir özelliği vardı? Özellikle yeni ve çok talep edilen ihtiyaçlar için çok ileri düzeyde gelişmiş endüstri performansı konusunda alışılmadık bir baskı vardı. 1967 yılına kadar tasarım işlerinin geliştirilmesi konusunda belirli çözüm önerisi yapan yalnız çok dağınık ve izole gruplar ya da uzman kişiler bulabildik. 1967***8217;den sonra bugüne kadarki dönem, özellikle 1970***8217;ler tasarım biliminin gelişmeye başlaması açısından en yoğun devre olarak adlandırılabilir.
Vladimir Hubka 1967 yılında Conference on Engineering Design***8217;25 organize etti. Aynı zamanda Vladimir Hubka Workshop-Design-Construction (WDK) kurdu ve bizim mühendislik tasarımı metotlarına kuramsal-bilimsel yaklaşım olarak adlandırdığımız kendi yaklaşımlarını Design Science olarak tanımladı. Onlar Avrupalı mühendislik tasarımcılarının temsilcileriydiler. Kendilerini İngilizce konuşan araştırmacılardan ayırdıklarını söylüyorlardı.
Avrupa kıtasındakiler dışa dönük ve uluslar arasıdırlar, ancak daha resmi ve sistematiktirler; İngilizce konuşanlar daha içe dönük ve herhangi bir yabancı dili kültürel bir engel olarak algılamaları nedeniyle izole olmuşlardır, ancak daha sağduyulu, rahat ve samimidirler (Hubka ve Eder, 1996).
Vladimir Hubka ve Eder her ikisi de çalışarak ve/veya tasarım ekiplerine liderlik ederek endüstride uzun yıllar geçirmişlerdir. Aynı kitapta tasarım bilimini şöyle tanımlamakta-dırlar: ***8220;Tasarım Bilimi kavramı mantıklı olarak ilişkilendirilmiş tasarım konusunda tüm bilgileri kapsayan ve organize eden bir bilgi sistemi olarak anlaşılmalıdır.***8221;
İngilizce konuşan mühendislik tasarımı metot-çuları Morris Asimow (1962), John Christopher Jones (1992), Nigel Cross (1994), L. Bruce Archer (1971), T. T. Woodson (1966), Stuart Pugh (1979), David Ullman (1992) ve daha başkalarıydı.
ABD'de 1984 yılında Nam Suh National Science Foundation'da (NSF) mühendislik konusunda direktör yardımcısıydı ve Tasarım Kuramları ve Metotları Programını kurdu. Onun bu programı yaratma amaçları arasında mühendislik tasarımı bilimini geliştirmek ve ardından da mühendislik araştırmaları içinde kabul edilen bir tasarım alanı kurmak vardı. Bu program 1986 dan 1988'e kadar Susan Finger tarafından yönetildi onu Jack Dixon takip etti (Newsome vd., 1989).
Bazı tasarım araştırmacıları ve tasarım metot-çuları bilgisayar destekli tasarım alanında çalışı-yorlardı ve yöneylem araştırmasının modellerini uygulayarak mimarlık ve mühendislik tasarımı problemleriyle ilişkili kendi metotlarını geliştiri-yorlardı. Bu yaklaşımlar tasarım metotlarında ve tasarım araştırmalarında yapı olarak çok sınırla-yıcı oldukları düşünüldüğü için bu metotlar bazı problemlere neden oldu.

Tasarım araştırmalarıyla bilişim teknolojileri (BT) özellikle bilisel bilimi, yapay zeka (Artificial Intelligence=AI) ve uzman sistemler alanla-rındaki gelişmeler arasında yakın ilişki vardı. Marvin Minsky (1961; 1968) bilişsel bilimini AI alanında uygulayan liderlerden biriydi. AI konusundaki araştırmalar birer uzman olarak tasarımcılar üzerindeki araştırmaları etkiledi. Sesli-düşünme teknikleri ve protokol analizi (Erriksson ve Simon, 1993) tasarımcılar tarafın-dan adapte edildi. Charles Eastman (1970) bilgisayar destekli tasarım uygulamacısı aynı zamanda kuramcısıydı. Banyoların sağduyu ile tasarlanmasına yönelik bir makale yayınlayarak ilk defa tasarımcıların davranışları üzerine odak-landı. MIT***8217;de Donald Schön tasarım araştırma-ları alanında yeni bir paradigma başlattı. Onun Reflective Practitioner kitabı (Schön, 1983) başta bilgisayar bilimleriyle ilgili görünmese de, aslında uzman tasarımcıların tasarlama davranışıyla ilgiliydi. Genel olarak bilgisayar destekli tasarımla bir şekilde ilişkisi bulunan bilim adamları uzman tasarımcıların bilişsel yönlerinin incelenmesi konusunun araştırılmasına dünyanın her tarafında çok fazla emek harcandı (Akin, 1979), (Cross vd., 1992; 1996), (Gero, 1991), (Dost, 1997). Bu alandaki ilk yayınlardan biri Ömer Akın (1979) tarafından 1978 Architec-tural Design: Interrelations among Theory, Research and Practice kongresinde yapılmıştır (Bayazit, 1978; 1979). Onun Carnegie Mellon üniversitesinde yapmış olduğu Psychology of Architects (Akin, 1986) başlıklı doktora tezi, bu alanda yapılmış olan ilk araştırmalardan biridir.
1980***8217;ler ve 1990***8217;lar tasarım araştırmalarında yeni bir çağ başlatmıştır. ABD***8216;nde devletin tasarım araştırmalarına fon ayırması ve Amerikan endüstrisinin destekleriyle birçok tasarım bölümü akademik araştırma üniteleri kurmaya başladı. 1998 yılında ABD***8217;de yapılan Ohio Conference on Doctoral Education in Design tasarım eğitiminde (endüstriyel tasarım ve grafik tasarım) araştırmaya ilk girişimlerden biriydi. Buchanan***8217;a göre:
Proceedings of the Ohio Conference on Doctoral Education in Design dünya üzerinde tasarımda doktora eğitiminin yapısına ve mevcut durumuna odaklanıyordu. Bu yayın bir sorgulama alanı olarak tasarımın kuruluşunu, doktora eğitimi ile mesleki uygulama arasındaki ilişkileri ve yeni bir araştırma alanı olarak ortaya çıkan tasarımın gelişmesini merkez alan diğer problemleri bulgulamaktadır26.

1990***8217;larda tasarım araştırmalarının tümünde önemli ilerlemeler olmuştur. Yeni mesleki talepler ve bilgi strüktürünü yeniden yapılandırma için yeni eğitime yönelik tartışmalar tasarımın bağlamını değiştirdi. Dünyadaki üniversiteler yeni doktora eğitimi modelleri geliştiriyorlardı. Tasarım felsefesi ve kuramları popüler tartışma konuları oldu. Tasarım araştırması temelleri ve metotları yeniden değerlendirildi. Doktora biçimi ve strüktürü hala geliştirilmektedir. Uygulama ve araştırma arasındaki ilişkiler akademisyenler ve meslektekiler arasında önemli bir odak noktası oldu.


__________________
NEVART AKADEMİ
www.nevart.net
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Disleksi Eğitimi
Okuma Güçlüğü
Alıntı ile Cevapla
  #7  
Alt 26.07.08, 13:07
Administrator
 
Üyelik tarihi: Aug 2006
İletiler: 21.463
Blog Başlıkları: 13
CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart Tasarımı keşfetme: tasarım araştırmalarının kırk yılı

Sonuçlar
Tasarım araştırmalarının tasarım metotlarına ve tasarım bilimine ilişkin tarihi çok geniş ve kapsamlı bir konu olup, üzerinde daha geniş araştırma yapılmasına gerek vardır. Burada göreceli olarak, oldukça yeni bir disiplin olan tasarımın, yalnız kısa bir araştırma tarihi verilmektedir. Genellikle literatür özetleri, disiplinin tarihini veren yayınlar ya da kongre bildiri kitapları ile ilgili bazı makaleler ve kitap bölümleri bu makalede kullanılmıştır.
Tasarım araştırmaları ve onların tasarlama metotlarıyla ilişkileri aynı zamanda bilimsel araştırmalar gözden geçirilmiştir. II. Dünya Savaşının ardından toplumların gereksinimleri nedeniyle, tasarım araştırmalarının çoğu mimar-lık alanında yapılmıştır. Savaş sırasında yapılan bilimsel gelişmeler ve savaş sonrası toplumlarının kaynak kısıtlılığı mevcut problemlerin çözümü için yeni yaklaşımların yaratılmasına neden olmuştur. Bina ve mühendislik alanlarıyla ilgili disiplinlerin gelişmelerinden, deneyimlerinden çeşitli tasarım disiplinlerinin gelecekteki araştırmaları yarar sağlayabilir.
Ben burada tasarım araştırmalarına ve onun tasarlama metotlarıyla ve tasarım bilimiyle ilişkilerine bir Türkiye perspektifinden bakmaya çalıştım. Birçok yayında belirtilmemiş olmasına rağmen, bilişim teknolojileri ve tasarım araş-tırmaları arasındaki karşılıklı ilişki, çağın bir gereksinimidir. Diğer bir tasarım araştırması konusu da psikoloji, sosyal psikoloji, işletme, ekonomi, gösterge bilim ve ergonomi gibi disiplinlerin metotlarından yararlanma olacaktır. Burada çeşitli disiplinlerle ilgili yalnız bazı temel hareket noktalarına işaret edilmiştir.



Nigan BAYAZIT
İTÜ Mimarlık Fakültesi, Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü, 34437, Taksim, İstanbul

kaynakpdf
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf itu-a_2004_3_1_N_Bayazit.pdf (351,1 KB (Kilobyte), 37x kez indirilmiştir)
__________________
NEVART AKADEMİ
www.nevart.net
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Disleksi Eğitimi
Okuma Güçlüğü

Konu Unrealseptic tarafından (23.12.08 saat 12:19 ) değiştirilmiştir..
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
araştırmalarının, keşfetme:, tasarım, tasarımı, yılı

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 20:11 .