Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > Fen Edebiyat Fakültesi > Felsefe Bölümü > Kutadgu Bilig'in Devlet Felsefesi - II

Felsefe Bölümü hakkinda Kutadgu Bilig'in Devlet Felsefesi - II ile ilgili bilgiler


Sonuç Kutadgu Bilig'de Yusuf ideal devleti, demokratik, laik, sosyal bir hukuk devleti olarak tanımlar. Kutadgu Bilig demokratik bir devleti işaret eder, çünkü hükümdar mutlak bir yönetici olmadığı gibi, toplumda yönetenlerle

Like Tree29Likes

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #11  
Alt 10.09.08, 20:35
Unrealseptic - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Ordinaryüs
 
Üyelik tarihi: Feb 2008
Nereden: kocaeli
İletiler: 14.735
Blog Başlıkları: 2
Unrealseptic öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Unrealseptic öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Unrealseptic öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Unrealseptic öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Unrealseptic öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Unrealseptic öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Unrealseptic öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Unrealseptic öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Unrealseptic öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Unrealseptic öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Unrealseptic öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart Cevap: Kutadgu Bilig'in Devlet Felsefesi - II

Sonuç

Kutadgu Bilig'de Yusuf ideal devleti, demokratik, laik, sosyal bir hukuk devleti olarak tanımlar. Kutadgu Bilig demokratik bir devleti işaret eder, çünkü hükümdar mutlak bir yönetici olmadığı gibi, toplumda yönetenlerle yönetilenler arasında karşılıklı hak ve yükümlülükler tanımlanmış, devlet vatandaşa yaklaşımında baskı, zulüm ve şiddeti bir tarafa bırakmıştır. Ayrıca bilgiye ve bilimsel metoda önem verilerek, toplumsal sorunların çözümünde ne otoriteye, ne de tepeden inme kurallara başvurulmuş, sadece akıl ve bilgi yol gösterici olarak benimsenmiştir. Kutadgu Bilig laik bir devleti benimser derken de, din ve devletin birbirini kontrol etmediğini, devlet adamı ile din adamı etiği arasındaki farkı vurgulayarak Yusuf'un devlet yönetiminde dini kurallara yer vermediği gibi, dinin de devlet idaresinde olmasına karşı çıktığını gösterdik. Din ve devlet doğal olarak birbirini etkileyip, zaman zaman birbirine yardımcı olacaktır; ancak bu, kendi otonomilerini kaybetmeleri gerektiği anlamına gelmeyecektir. Kutadgu Bilig aynı zamanda sosyal bir devleti işaret eder. Çalışana hakkının ödenmesi, yardıma muhtaçlara devlet elinin uzatılması sadece kişilerin bireysel yaşamlarının iyileşmesi anlamına gelmeyecek, aynı zamanda toplumsal düzen sağlanarak devlet zenginleşecektir. Kutadgu Bilig hukuk devletini de benimser. Devlet, ancak adil kanunlarla ayakta durabilir. Hukukun üstünlüğü toplumda benimsenmeli, sadece vatandaş değil, yönetenler de hukuka bağlı kalmalı, hukuk herkese ve aynı şekilde uygulanmalı, kişilere itiraz hakkı tanınarak haksızlıkların en kısa sürede giderilmesine çalışılmalıdır. Adalet toplumsal düzeni sağlayacak, kişiler zenginleşerek devletin zenginleşmesine yol açacak ve böylece toplumdaki siyasi kurum ve kuralların meşruiyeti güçlenecektir.

İlk Türk-İslam eseri olan Kutadgu Bilig hakkında bu söylediklerimiz, bizi çok daha önemli bazı genel sonuçlara götürmektedir. Herşeyden önce, bu eser üzerinde yeterince durulmadığı ve hakkında yeterince düşünülmeden yazıldığı açıktır. Bu eserin "teokratik bir düzen savunduğu" gibi düşüncelerin yersizliği ortadadır. Bunun gibi daha birçok iddianın dayanaktan yoksun olduğu da burada kanıtlanmıştır: Odgurmış'ın Budist olduğu, Öğdülmiş'in Hazreti Muhammet'i temsil ettiği gibi düşünceler hakkında eserde ne bir ipucu vardır, ne de bu düşüncelerin eseri anlamaya bir katkısı vardır.



Nüve Forum
__________________

Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları
Alıntı ile Cevapla
  #12  
Alt 10.09.08, 20:40
Unrealseptic - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Ordinaryüs
 
Üyelik tarihi: Feb 2008
Nereden: kocaeli
İletiler: 14.735
Blog Başlıkları: 2
Unrealseptic öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Unrealseptic öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Unrealseptic öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Unrealseptic öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Unrealseptic öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Unrealseptic öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Unrealseptic öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Unrealseptic öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Unrealseptic öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Unrealseptic öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!Unrealseptic öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart Cevap: Kutadgu Bilig'in Devlet Felsefesi - II

İkinci olarak, burada Kutadgu Bilig'e değişik bir sosyal bilim metoduyla yaklaşılmıştır. Daha önce Kutadgu Bilig üzerinde duran araştırmacıların aksine, bu makalede yüzümüz ileriye dönük olmuştur. Bugüne kadar araştırmacılar Kutadgu Bilig'in tamamlandığı 1069/1070 yılından geriye doğru bakarak, eseri Yunan, Çin, İran ve Hint eserleriyle karşılaştırmışlar ve Yusuf'un kendinden önce yaşayan hangi filozoftan etkilenmiş olabileceğini tartışmışlardır. Yusuf'un eserini kaleme almasındaki amacına uygun olarak, bu makalede Kutadgu Bilig'in bugün ne anlama geldiği ve bundan sonra nasıl bir devlet oluşturulması için çalışılması gerektiği üzerinde durduk. Bugünden ve geleceğe yönelik olarak Kutadgu Bilig'e bakarken, amacımız gelecekte devletin nasıl şekillenmesi gerektiğini belirlemek olmuştur. Yukarıda belirttiğimiz demokratik, laik, sosyal ve hukuk devleti ilkelerinin Türk İslam toplumlarında bugün dahi gerçekleştirilmediği açıktır. Yusuf'un o günden gördüğü, ve bugün anladığımız kadarıyla, ideal devletin ne olması gerektiğini tartıştık Daha önce yazılan eserlerde bu konu göz ardı edilmiş, hem Kutadgu Bilig hem de yazarı bazı anlamsız ve gereksiz karşılaştırmalara maruz bırakılarak bir anlamda küçük düşürülmüşlerdir. Kısaca, burada Kutadgu Bilig ve Yusuf'un hak ettiği bilimsel incelemeye doğru bir adım atılmıştır.
Üçüncü olarak, Kutadgu Bilig'in yoruma açık olduğu ortaya konulmuştur. Eser öyle zengindir ki, değişen şartlara ve dönemlere göre ele alınıp yorumlanabilir. Yani "ideal devlet" belirli bir kalıba sokulamaz. Bu nedenle, bu makalede her ne kadar devletin dört temel unsuru üzerinde durulduysa da, bunların son söz olmadığı vurgulanmalıdır. Yani, demokratik laik-sosyal-hukuk devleti farklı şekilde yorumlanabileceği gibi, bu dört ilkenin dışında Kutadgu Bilig'de başka bir devlet ilkesi yok demek de doğru olmaz. Örneğin, bütün bu ilkelerin bir araya gelmesiyle devletin "insan haklarına saygılı devlet" olarak da görüleceği ortadadır. Bir devlet vatandaşına, çalışmasının karşılığını veriyor, onu ezmiyor, şikayet hakkı tanıyor, mahkemelerde bu şikayetini dinliyorsa, bu devlet doğal olarak "insan haklarına saygılı" bir devlettir. Okuyucu, yukarıda söylenilenleri yan yana koyarak modern devletin başka bazı niteliklerine rahatlıkla ulaşabilir. Aynı şekilde, belki de toplumda değişen şartlara göre, Kutadgu Bilig tekrar tekrar okunduğunda, eserin başka bazı değerlere de işaret ettiği yaşanılan o şartlar altında görülebilir.
Sonuç olarak, Kutadgu Bilig büyük bir rehberdir. Eserde idealleştirilen devlet niteliklerinin bugünkü Türk-İslam devletlerinde gerçekleştirilmesine, bu devletlerin yoksulluk ve geri kalmışlıktan kurtularak, hem halklarını mutlu etmeleri hem de başat güç olabilmeleri için gereksinim vardır. Aynı zamanda eserde belirtilen etik değerler, toplumsal yaşamın düzenlenmesi, kişiler arası ilişkilerin düzelmesi ve böylece yaşam kalitesinin artırılması açısından da önemlidir. Kutadgu Bilig, hem devletin şekillenmesini ve toplumsal yaşamda uyulması gereken kuralları, hem de her iki dünyada da mutluluğu ele alır. Kutadgu Bilig, mutsuzluk ve umutsuzluk pençesinde olan devlet ve toplumlar için sürekli başvurulması gereken bir kaynaktır. Hem de pek fazla okunup araştırılmamış bir kaynak. Bu nedenle, ömrünü bu kaynağın günümüz diline çevrilmesine ve daha iyi anlaşılmasına adamış olan Reşid Rahmeti Arat'ın şu sözlerini hatırda tutmak yararlı olacaktır: "Kutadgu Bilig, hala el sürülmemiş bir abide halinde, karşımızda durmaktadır."


Kaynak Pdf

Nüve Forum
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf 05_Dogan.pdf (238,9 KB (Kilobyte), 10x kez indirilmiştir)
__________________

Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
bilig'in, devlet, felsefesi, kutadgu

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 23:07 .