Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > Fen Edebiyat Fakültesi > Sosyoloji Bölümü > Kadınlık Dolayımıyla Erkeklik Öznelliği - Subjectivity of Masculinity Through Feminit

Sosyoloji Bölümü hakkinda Kadınlık Dolayımıyla Erkeklik Öznelliği - Subjectivity of Masculinity Through Feminit ile ilgili bilgiler


Öteki veya Sözdeki Kadın ve Dışarıdaki Erkek Yatıkevler***8217;de kahvehanede görüştüğüm erkeklerin günlük yaşamlarındaki karşılıklı ilişkilerini ve erkeklik retoriğini oluşturan başlıca kurucu unsurlardan birisi ***8216;öteki kadın***8217; imgesidir. Bu kadın, erkeğin ev

Like Tree1Likes

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #11  
Alt 31.08.08, 14:08
aşk falı - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Yaratıcı
 
Üyelik tarihi: Jul 2007
İletiler: 1.390
aşk falı için ne kadar gurur duyulsa azdır.aşk falı için ne kadar gurur duyulsa azdır.aşk falı için ne kadar gurur duyulsa azdır.aşk falı için ne kadar gurur duyulsa azdır.aşk falı için ne kadar gurur duyulsa azdır.aşk falı için ne kadar gurur duyulsa azdır.aşk falı için ne kadar gurur duyulsa azdır.aşk falı için ne kadar gurur duyulsa azdır.aşk falı için ne kadar gurur duyulsa azdır.aşk falı için ne kadar gurur duyulsa azdır.aşk falı için ne kadar gurur duyulsa azdır.
Standart Kadınlık Dolayımıyla Erkeklik Öznelliği - Subjectivity of Masculinity Through

Öteki veya Sözdeki Kadın ve Dışarıdaki Erkek
Yatıkevler***8217;de kahvehanede görüştüğüm erkeklerin günlük yaşamlarındaki karşılıklı ilişkilerini ve erkeklik retoriğini oluşturan başlıca kurucu unsurlardan birisi ***8216;öteki kadın***8217; imgesidir. Bu kadın, erkeğin ev içi mahremiyetinin dışında yer alan, karısı dışındaki herhangi bir kadındı. Fakat bu kadın bir fantezi nesnesi olabileceği gibi, gerçekten erkeğin yaşamakta olduğu veya geçmişinde yaşadığı birisi de olabiliyordu. Erkeklerin söylemlerinde önemli olan, bu ***8216;öteki kadın***8217;ın bir imge ve hatta metafor olarak erkekliklerinin inşasını tamamlayan bir mahiyete sahip olmasıydı. Erkeklerin kendi aralarında oluşturdukları erkeklik öznelliklerinin oluşumunu ve devamlılığını sağlayan ana etmenlerden birisiydi. Erkekler, deneyimlerini veya fantezilerini birbirlerine anlatarak, söylemleri dolayımıyla bunları ortak bir deneyim haline getiriyorlardı. ***8216;Öteki kadın***8217; imgesi üzerinden kendi aralarında anlattıkları fanteziler, anılar veya yaptıkları atışmalar onların öznellik sürecini tamamlayan süreçlerden birisiydi. Jackson***8217;ın da (1996:26) belirttiği gibi öznellik sonuçta özneler arası, dolayısıyla deneyimler arası bir meseledir. Bir erkek, diğerlerinin söylemlerini ve görüşlerini paylaşarak, kendisine, ***8220;erkeklik***8221;ine katarak yani öncelikle onların nesnesi haline gelerek, kendisi için bir özne oluyordu.
Yatıkevler***8217;deki erkeklerin anlatılarında öteki kadın genelde gazinoda çalışan, konsomatris veya hayat kadınlarıydı. Bu kadınlar, anlatılarda anlatıcının nesnesi veya bir motif olarak yer alıyorken, erkekler ise içkili veya sarhoş durumda olabiliyorlardı. Sevgi kıraathanesinin müdavimlerinden olan 53 yaşındaki esnaf Tarık Bey arkadaşlarına evvelsi akşam yaşadığı komik bir olayı anlatıyordu: ***8220;Evvelsi akşam Ebru***8217;yu kaldığım yere götürdüm, karıya k***8230;, sonra da kalktım gazinoya gittim, kafam iyiydi biliyon mu, yanımdaki arkadaşı (erkek) Ebru zannediyom hala. Sarılmaya kalktım, herif beni itti, bıyığını gösterip ne yapıyorsun, bu bıyık, bıyık dedi, hiç sorma rezil oldum***8221; diyerek diğer arkadaşlarıyla kahkaha atıyorlardı. Mahallenin kabadayısı Şahin Bey***8217;in akrabalarından ve adamlarından olan 37 yaşındaki Fikret Bey de diğer arkadaşlarına gençliğinde ne yaptığından bahsederken şöyle diyordu: ***8220;Hadi, içkiden falan geçtim, onları saymıyorum bile. Gazinoya giderdim, yanımda oturan konsomatris kadınları masada oturtup, kumar oynamaya giderdim sonra gelip kazandığım paraları bu karılarla yerdim, onlarla s***8230;***8221; Çocuklarından beri arkadaş olan, 40***8217;lı yaşlardaki biri polis olan Mehmet beyle, diğeri esnaf olan Cenk Bey kendi aralarında Mehmet Bey***8217;in bir kadınla yaptığı çapkınlık hakkında konuşuyorlarken, Cenk Bey, Mehmet Beye ***8220;Sen karıyı s***8230; arabanın deponun sallanması gerekirdi***8221; diyor, diğeri de olayın normal geliştiğini, abartılacak bir durumun olmadığını belirtiyordu. Sonra Mehmet Bey gittiği bir gazinodaki kadını anlatıyordu: ***8220;Gittiğim gazinoda bir Rus vardı. Geldi yanıma, sen beni o gece s***8230;, ama beni unutmak dedi. Ben de ona, canım o gecelik aşkımız orada bitti dedim.***8221; Cenk Bey de bunu onaylarcasına ***8220;Vallahi Mehmet sen öyle bir adamsın ki, karılar senin kapında sıraya girerler***8221; diye vurguluyordu.
Yukarıdaki örneklerde görüldüğü gibi ***8216;öteki kadın***8217;a dair anlatılar, anılar veya fanteziler o ortamdaki erkekliklerin oluşumunda ve yeniden üretiminde kurucu bir rol oynarlar. Erkekler, kahvehane ortamında karşılıklı söylemleriyle birbirlerinin ***8216;erkeklik***8217;lerine bağlı öznellik konumlarını yeniden inşa etmektedirler. Bunu da ***8216;öteki kadın***8216; karşısındaki tahakküm fantezilerini karşılıklı birer deneyim haline getirme yoluyla gerçekleştirirler. Erkeğin cinsel bağlamda kadın karşısında varsayılan sembolik tahakkümü, aynı şekilde kadının da erkek karşısında varsayılan sembolik tabiliği, bu fantezilerin ya da fantezi haline getirilen deneyimlerin ana iskeletini oluşturur.
Fakat, Yatıkevler***8217;deki bazı erkeklerin ***8216;öteki kadın***8217;la ilgili duyguları çelişkiliydi. Kimi zaman bu kadınların erkeklerin sevgilisi olabildiği ya da erkeklerin bu kadınları, duyguların bulunduğu bir ilişkinin içerisinde görmek istedikleri, hatta onları, mahremiyetlerinin bir parçası olarak kabul etmek istedikleri anlaşılmaktaydı. Çarşı kıraathanesinin müdavimlerinden olan beş erkek bir akşam beraber oturmuş, eski günleri yad ediyorlardı. Masadakilerden biri de 60 yaşlarındaki İsmail Bey***8217;di. 50***8217;li yaşlardaki Ahmet Bey, ***8220;Eskiden köye bir kadın gelirdi. Ortada oynardı. Herkes dokunamazdı. Delikanlı adamın kadınına dokunamazdın, alamazdın***8221; diye söyleniyordu. İsmail Bey de bunun üzerine, ***8220;Eskinin o***8230; bir başkaydı, şimdi öylemi! Adam üç-dört tane takıp getiriyor. Malı sanki!***8221; diye cevap vermişti. Ahmet Bey, ***8220;Eskiden mertlik vardı. Arkadaşının k***8230;öbürü k***8230;Şimdi öyle mi! Kadının döneğinden değil, erkeğin döneğinden korkacaksın***8221; diyerek söylenmesine devam etmişti. Diğer arkadaşları da ***8220;öyledir, öyledir***8221; diye onun söylediklerini onaylamışlardı.
Erkeklerin üzerinde tahakkümünü kurabileceğini, istediği an cinsel hazlarını giderebileceğini, her zaman orada onu hazır beklediğini varsaydığı ***8216;öteki kadın***8217;, sürecin içerisine erkeğin duyguları karışırsa, erkek açısından karmaşık bir gerçekliğe bürünmektedir. Erkeğin öznelliğinin nesnesi durumundaki ***8216;öteki kadın***8217;, erkeğin gözünde farklı bir boyuta kavuştuğu an, bu durum, o erkekle diğer erkekler arasında bir rekabete ve çatışmaya yol açabilmektedir. Tüm erkeklerin ***8220;malı***8221; olduğu düşünülen kadın, bir erkek ona ***8220;sevgilisi***8221; gibi bakmaya veya hissetmeye başladığı vakit sorun çıkmaktadır. Ortak deneyimin bir nesnesi durumundaki kadın, ona karşı duygusal hisler duyan erkek için bu konumda değildir; ***8216;öteki kadın***8217;, kadını olmuştur artık. Erkeğin bu duygularını fiili olarak göstermesi gerekmez, içinde de yaşayabilir. Yukarıdaki örnekten yola çıkarak masadaki beş erkeğin en azından hayatlarının bir döneminde bu sıkıntıyı yaşadıkları söylenebilir. ***8216;Erkeklik***8217;ini baki kılabilmek için diğer erkeklerin onayına ve ortaklığına mecburdur, bu ortaklığın vuku bulduğu ana noktalardan birisi de ***8216;öteki kadın***8217; imgesidir, bu imgeyi diğer erkeklerle paylaştığı için bu imgeye karşı duygusal bir şey hissetmemelidir. Fakat, hakikatte bu her zaman gerçekleşmez, erkek o kadına karşı hissettiği duygularıyla, ***8216;erkeklik***8217;i arasında kalır; bu süreç kimi zaman yukarıdaki örnekte olduğu gibi dile getirilebilen sıkıntılara yol açar. Fakat, bu sıkıntılar görüldüğü gibi bir ***8220;delikanlılık***8221; veya ***8220;mertlik***8221; söylemiyle dönüştürülerek dışa vurulur. Bu ***8220;delikanlılık***8221; söylemi, bir erkeğin ilişkisi olduğu ***8216;öteki kadın***8217;la, onun arkadaşının ilişkiye girmemesi beklentisine dayanır. Fakat bu söylem bir paradoksun göstergesidir. ***8216;Öteki kadın***8217;, o erkek için hem bir ***8220;fahişe***8221;, hem de bir ***8220;sevgili***8221; mahiyetine kavuşurken, diğer erkekler için hâlâ bir ***8220;fahişe***8221;dir.
Sıkıntı da tam bu noktada ortaya çıkar, erkek bu ***8216;öteki kadın***8217;ı başka bir gözle algılamaya başlandığı andan itibaren, diğer erkeklerin fantezilerinde dahi olsa, paylaşmak istemez. Fakat bu isteksizliği açıkça erkek arkadaşlarına belirttiği an, arkadaşlarının da onu dışlaması riskini göze almak zorundadır. Bu dışlanma da, onun diğer arkadaşlarıyla karşılıklı olarak oluşturduğu ve sürdürdüğü öznellik oluşumunun aksamasına yol açar. Çoğu erkek bu riski göze alamaz ve bu erkekler arası ilişkilerin sürmesi adına bu kişisel sıkıntılar, yukarıda örnekte dile getirildiği gibi genel bir ***8220;delikanlılık***8221; söylemi içerisinde kamufle edilir veya örtük olarak dile getirilir.
***8216;Öteki kadın***8217;, bazen de bir metafor olarak erkeklerin kahvehanede oynadıkları oyunların bir parçasıdır. Onların oyun sırasındaki söylemlerinin bir veçhesidir. Oyun esnasında ilişkilerini karşılıklı olarak onun dolayımıyla kurmalarını sağlayan bir vasıtadır. İskambil oynadıkları bir sırada erkekler arasında şu tür diyaloglar geçebilmektedir: Çarşı Kıraathanesi***8217;nde bir gün bir grup emekli erkek iskambil oynarlarken aralarından biri elindeki ***8216;kız***8217; kartını imleyerek ***8220;Kıza basamadık gitti***8221; demişti. Arkadaşı da, ***8220;Basarsan kız olmaz***8221; diyerek cevap vermişti. Diğer bir oynayan da ***8220;Ya beşliye ya da kıza basmalıydın***8221; diyerek arkadaşını uyarmıştı. ***8216;Şansları***8217;nı da ***8216;öteki kadın***8217;la özdeşleştirdiklerini az duymadım. ***8220;Benim şansım ***8230;ne zaman vereceği belli olmuyor!***8221; ve benzeri cümleleri sık sık duydum.
Görüldüğü gibi, ***8216;öteki kadın***8217; imgesi, gerek bir metafor ve fantezi, gerekse de yaşanılan bir gerçeklik olarak, kahvehanede görüştüğüm erkeklerin kendi aralarında oluşturdukları ve devamını sağladıkları öznelliklerini sağlayan ana vasıtalardan biridir.

Nüve Forum
__________________

Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları
Alıntı ile Cevapla
  #12  
Alt 31.08.08, 14:11
aşk falı - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Yaratıcı
 
Üyelik tarihi: Jul 2007
İletiler: 1.390
aşk falı için ne kadar gurur duyulsa azdır.aşk falı için ne kadar gurur duyulsa azdır.aşk falı için ne kadar gurur duyulsa azdır.aşk falı için ne kadar gurur duyulsa azdır.aşk falı için ne kadar gurur duyulsa azdır.aşk falı için ne kadar gurur duyulsa azdır.aşk falı için ne kadar gurur duyulsa azdır.aşk falı için ne kadar gurur duyulsa azdır.aşk falı için ne kadar gurur duyulsa azdır.aşk falı için ne kadar gurur duyulsa azdır.aşk falı için ne kadar gurur duyulsa azdır.
Standart Kadınlık Dolayımıyla Erkeklik Öznelliği - Subjectivity of Masculinity Through

Sonuç
Yatıkevler bağlamında ***8216;erkeklik***8217; öznelliklerinin oluşumuna baktığımızda şunu savlayabiliriz: Bir öznellik konumu en azından ikilidir; yani bir paylaşımı ve ortak bir deneyimi gerektirir. İnsan tek başına bir öznellik konumunu oluşturamaz. Oluşumunda ötekilere duyulan gereksinim onun ikircikli doğasını ortaya koyar. Varlığını sürdürmesi başkalarının onayına, paylaşımına ve yeniden üretmesine bağlıdır ama bu aynı zamanda ***8216;erkeklik***8217; öznelliklerinin ve bu öznelliklerin içerisinde oluştukları iktidarın çoğu zaman ***8216;ideal***8217; şekilde yaşanamamasının ve ne kadar kırılgan olduğunun ana göstergesidir. Çünkü günlük yaşamın kendisi ve ona bağlı olarak da deneyimin öznelerarası niteliği çatışmalıdır. Bu çatışmalar, öznelliklerin farklılaşmasına, farklı algılanmasına ve farklı tepkiler verilmesine yol açar, iktidar oyunlarında bunalımlara neden olur. Özellikle ***8216;erkeklikler***8217; söz konusu olduğunda bu farklılaşmanın ***8216;kadınlıklar***8217; üzerinden daha çok yaşanıldığını görüyoruz. ***8216;Erkeklikleri***8217; tamamladığı ve onlarla bir ikili oluşturduğu düşünülen ***8216;kadınlıklar***8217;, gerek somut birer deneyim, gerekse de birer fantezi olarak erkekler açısından içerisine duyguların, kızgınlıkların, beklentilerin, cinselliğin ve şiddetin karıştığı karmaşık bir oluşum olmayı sürdürecektir.

Nüve Forum
KaynakPdf
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf 1685.pdf (325,8 KB (Kilobyte), 21x kez indirilmiştir)
__________________

Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
dolayımıyla, erkeklik, feminit, kadınlık, masculinity, öznelliği, subjectivity

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 16:48 .