Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi > İşletme Bölümü > Firmalara Rekabet Avantajı Sağlayacak Yeni Bir Strateji: Bireyselleştirilmiş Kitlesel Üretim

İşletme Bölümü hakkinda Firmalara Rekabet Avantajı Sağlayacak Yeni Bir Strateji: Bireyselleştirilmiş Kitlesel Üretim ile ilgili bilgiler


[coverattach=1]Firmaların, pazarda var olabilmek için veya pazarda varlığını sürdürebilmek için başta teknoloji ve talep yapısında meydana gelen değişimlere ek olarak değişen diğer çevresel koşullara hızlı bir şekilde tepki vermesi gerekmektedir.

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 05.04.10, 09:21
world - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Çılgın
 
Üyelik tarihi: Feb 2007
İletiler: 911
world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.
Standart Firmalara Rekabet Avantajı Sağlayacak Yeni Bir Strateji: Bireyselleştirilmiş Kitlesel Üretim

[coverattach=1]Firmaların, pazarda var olabilmek için veya pazarda varlığını sürdürebilmek için başta teknoloji ve talep yapısında meydana gelen değişimlere ek olarak değişen diğer çevresel koşullara hızlı bir şekilde tepki vermesi gerekmektedir. Bunun için de çeşitli stratejileri başarılı olarak uygulaması gerekmektedir. Bu stratejilerden bireyselleştirilmiş kitlesel üretim, firmaların rekabetçi özelliklerini korumalarına yardım eden ve onlara rekabet avantajı sağlayan bir stratejidir. Bu kavramın temel amacı her bir müşterinin istek ve ihtiyaçlarına uygun olarak her müşterinin alabileceği bir fiyatla ürün üretilip sunulmasıdır. Bu çalışmada bireyselleştirilmiş kitlesel üretim kavramı tanıtılarak kitlesel üretimden ayrılan özellikleri incelenmektedir. Bireyselleştirilmiş kitlesel üretimin günümüzde önemli bir strateji aracı haline gelmesine etki eden faktörler ve bu stratejinin uygulanmasının firma ve tüketiciye sağlayacağı avantaj ve dezavantajlar irdelenmektedir.
Endüstri devriminden önce, pazar, alıcı ve satıcıların belli zamanlarda bir araya geldikleri bir yerdi. Endüstri devriminden sonra ise ürün ve hizmetler standartlaşmış, kitlesel pazarlar oluşmuştur. Kitlesel pazarlarda homojen bir talep olduğu için firmalar kitlesel üretim yapıyorlardı. Ancak rekabetin artmasıyla beraber, pazarlamacılar pazarlarını daha heterojen bölümlere ayırarak her bir bölümün kendi içindeki homojen istek ve ihtiyaçlarına yönelik ürün ve hizmetler üretmeye başlamışlardır. Rekabet arttıkça bölümleme daha da artmış ve firmalar rekabet avantajı yakalayabilmek için küçük niş pazarlar bulmaya yönelmişlerdir. Öyle ki küçük firmalar, niş pazarları bulup büyük firmalar kadar başarılı olabilmektedir. Bunun gören büyük firmalar da küçük firmalarla rekabet edebilmek için küçülme yoluna gitmektedirler (McKenna, 1988).
Ancak günümüz koşullarında tüketici istek ve ihtiyaçları o kadar farklılaşmakta ve o kadar hızlı değişmektedir ki bölümleme düzeyleri de buna paralel olarak artmaktadır. Bölümleme, birebir pazarlamadan bireyselleştirilmiş kitlesel üretime dek artmıştır. Kotler (1989) kitlesel pazarın ömrünü doldurduğunu ve bölümlemenin, bireyselleştirilmiş kitlesel üretim çağına girdiğini belirtmektedir.
Bireyselleştirilmiş kitlesel üretim, bireyselleştirilmiş ürün ve hizmetleri yüksek miktarlarda, esnek üretim teknikleri ve süreçleri sayesinde mümkün olan en düşük fiyatta üretilmesini öngören yeni yeni gelişmekte ve kullanılmakta olan bir kavramdır (Duray, 2002; Frutos ve Borenstein, 2003). Yeni bir kavram olması nedeniyle de araştırmacılar, bireyselleştirilmiş kitlesel üretimin tanımına ilişkin fikir birliğine henüz varamamışlardır. Bireyselleştirilmiş kitlesel üretim farklı araştırmacılar tarafından farklı olarak tanımlanmaktadır. Kavramla ilgili ilk geniş kapsamlı tanımlama Davis (1987) tarafından yapılmıştır. Davis (1987) bireyselleştirilmiş kitlesel üretimi; 'müşterilere bireysel olarak tasarlanmış ürün ve hizmetleri çevik üretim, esnek süreçler ve sıkı entegrasyon ile sağlayabilme' olarak açıklamaktadır. Kotha (1995:22) Buna çok yakın bir tanımlama yapmıştır: "Bireyselleştirilmiş kitlesel üretim; süreçlerde esneklik sağlayarak ve talebe anında karşılık vererek ürün çeşitliliğini ve ürünün bireyselleştirilmesini sağlayacak teknoloji ve yönetim tekniklerinin uygulandığı bir süreçtir." Hart (1995: 36) ise kavramı 'çeşitlendirilmiş ve genellikle her bir müşteri için kişisel olarak farklılaştırılmış ürün ve hizmetlerin kitlesel üretim sistemi kullanılarak düşük maliyetle üretilmesine izin veren esnek örgüt yapılarının ve süreçlerinin kullanılması' şeklinde ifade etmektedir. Bireyselleştirilmiş kitlesel üretim, esnek süreçlerin ötesinde müşterilerin her bir siparişinde gerekli olan değişiklikleri en düşük maliyet ve en kısa bekleme süresinde üretebilecek süreçleri gerektirir (Ahlström ve Westbrook, 1999) Pazarı bölümlere ayırıp her bir bölüm için ürün üretmek yerine, daha geniş grupların kendi bireysel ürünlerini geliştirmelerine olanak sağlar.
Bireyselleştirilmiş kitlesel ürün ile çeşitlilik kavramlarını karıştırmamak gerekmektedir. Bir ürün farklı renk, paket ya da boyutta üretilebilir. Bu çeşitliliktir. Ancak bu çeşitlilik müşterinin ihtiyacını tam olarak karşılamayabilir. Diğer bir deyişle, kişisel istek ve ya ihtiyaca uygun olmayabilir (Duray, Ward, Milligan ve Berry, 2000). Oysa bireyselleştirme, belirli bir müşterinin belirli bir ihtiyacına cevap verecek ürünün üretilmesi ya da hizmetin sunulmasını içermektedir. Bireyselleştirilmiş kitlesel üretim ise bunu maliyet etkinliği sağlayarak üretmektir (Pine, Peppers ve Rogers, 1995). Ancak bireyselleştirilmiş kitlesel üretimin başarıyla uygulanabilmesi için müşterinin ürünün tasarlanması sürecine dahil edilmesi gereklidir çünkü müşterinin istek ve ihtiyaçlarını en iyi kendisi bilir (Von Hippel, 1998).

Gül BAYRAKTAROĞLU
YrdDoç.Dr., İşletme Bölümü, İşletme Fakültesi, Dokuz Eylül Üniversitesi
Banu ATREK
Araş.Gör., İşletme Bölümü, İşletme Fakültesi, Dokuz Eylül Üniversitesi
Eklenmiş Resim
Dosya tipi: jpg business-mix-(11).jpg (7,5 KB (Kilobyte), 889x kez indirilmiştir)
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf 14.pdf (278,7 KB (Kilobyte), 25x kez indirilmiştir)
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
avantajı, bireyselleştirilmiş, firmalara, kitlesel, rekabet, sağlayacak, strateji:, üretim, yeni

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 05:51 .