Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi > İşletme Bölümü > Çukurova Üniversitesi'ndeki Bazı Programların Taban Puan Kriterine Göre Türkiye'deki Diğer Üniversitelerin Programlarıyla Karşılaştırılması

İşletme Bölümü hakkinda Çukurova Üniversitesi'ndeki Bazı Programların Taban Puan Kriterine Göre Türkiye'deki Diğer Üniversitelerin Programlarıyla Karşılaştırılması ile ilgili bilgiler


Bu çalışmada sadece ÖYS taban puanı kriteri kullanılarak, Çukurova Üniversitesi***8217;ndeki bazı programlar Türkiye***8217;deki türdeşleriyle karşılaştırılmış, taban puanların ne tür bilgiler verebileceği ile ilgili örnekler sunulmuştur. 1.GİRİŞ Üniversitelerin öğretim kalitelerini belirlemek

Like Tree1Likes
  • 1 Post By world

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 28.12.10, 11:30
world - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Çılgın
 
Üyelik tarihi: Feb 2007
İletiler: 911
world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.
Standart Çukurova Üniversitesi'ndeki Bazı Programların Taban Puan Kriterine Göre Türkiye'deki Diğer Üniversitelerin Programlarıyla Karşılaştırılması

Bu çalışmada sadece ÖYS taban puanı kriteri kullanılarak, Çukurova
Üniversitesi***8217;ndeki bazı programlar Türkiye***8217;deki türdeşleriyle
karşılaştırılmış, taban puanların ne tür bilgiler verebileceği ile ilgili
örnekler sunulmuştur.
1.GİRİŞ
Üniversitelerin öğretim kalitelerini belirlemek merak uyandıran bir konudur. Buna karşın kalitenin hangi kriterlerle ölçülmesi gerektiğini saptamak da o denli zordur. Son olarak 1998 yılı başlarında sonuçları açıklanan, Yükseköğretim Kurulu üyesi Prof.Dr.Mümin Köksoy'a ait çalışmada kalite ölçümünde kullanılabilen çeşitli kriterleri görmek mümkündür. Köksoy çalışmasında üniversiteleri matematik bölümlerinin taban puanı, bin öğrenciye düşen öğretim elemanı sayısı, lisansüstü öğrenci sayısı, mezunların oranları, akademik kariyere sahip doktoralı öğretim elemanlarının toplam öğretim elemanlarına olan oranı, öğretim elemanlarının derse hangi sıklıkla girip girmediği, öğretim üyelerinin bilimsel-teknolojik araştırma ve yayınları, üniversitelerin kütüphane ödenekleri ve öğrenci sayıları, öğrenci başına düşen kapalı alan miktarı ve döner sermaye gelirleri çerçevesinde incelemiş, sonuçta da bir başarı sırası oluşturmuştur (Hürriyet Gazetesi, 1998, s.5). Burada dikkatlerin çekilmek istendiği nokta, kalite ölçümünde esas alınabilecek kriterlerin çeşitliliğidir. Yukarıda sayılan kriterlere ek olarak, mezun öğrencilerin iş bulabilme yüzdeleri, çalıştıkları işin niteliği, öğrenim süresini uzatan öğrenci sayısının toplam öğrenci sayısına oranı, üniversitenin sosyal aktivite çeşitliliği ve sıklığı gibi daha birçok kriter de kullanılabilir. O halde denilebilir ki, herhangi bir üniversitenin kalitesinden söz etmek kolay değildir, kapsamlı, uzun yılları içeren bir çalışma gerektirir ve bir iki kritere dayanarak fikir yürütmek doğru olmaz.
Günümüzde öğretim elemanları da dahil olmak üzere üniversitelerin kalitesini değerlendirirken, yapılan değerlendirmelerin dayanağı çoğunlukla taban puanlar veya yüzdelik dilimler olmaktadır. Sadece bu kriteri kullanarak yapılan değerlendirmelerin güvenilirliği olmadığı gibi, sadece ilgilenilen bölümün taban puanlarının veya yüzdelik dilimlerinin zaman içerisindeki seyirlerine bakılarak yapılan değerlendirmelerin de kalite belirlemede güvenilirliği yoktur. Taban puanın bir önceki yıla göre düşmüş olması tek başına başarısızlığı göstermez, yükselmiş olması ise başarıyı ifade etmez. Değerlendirmelerde çoğunlukla sadece taban puan veya yüzdelik dilim kriterlerinin kullanılmasının nedeni, bu tür verilere ulaşımın kolay olmasından ve bu verilerin iyi birer kalite göstergesi olduğu inancından kaynaklanmaktadır.
2.AMAÇ, VERİLER VE YÖNTEM
Bu çalışmanın üç temel amacı vardır. Birincisi ve en önemlisi, özellikle öğretim elemanlarının taban puan veya yüzdelik dilim verilerine bakarak kendi bölümlerinin veya diğer bölümlerin başarıları hakkında fikir yürütürken düştükleri yanılgıdan kurtulmalarını sağlamaya çalışmak, ikincisi Çukurova Üniversite si'nin bazı programlarının (bölüm veya fakülte) Türkiye'deki türdeşleri arasında taban puan kriterine göre yerlerini belirleyip son beş yıl içerisindeki değişimlerini ortaya çıkararak okurlar için fikir edinilmesini sağlamak, üçüncüsü ise sadece taban puanların ne tür konular hakkında bilgi sağlayabileceğini tespit etmeye çalışmaktır. Unutulmamalıdır ki bu çalışmanın amacı, taban puanlardan hareketle üniversitelerin kalitesi hakkında fikir yürütmek kesinlikle değildir.
Çalışmada kullanılan veriler, kapsama alınan programların merkezi yerleştirmedeki en küçük puanları (taban puanları) olmuştur. Veriler, ÖSYM'nin 1994, 1995, 1996 ve 1997 yıllarına ait "ÖSYS Yükseköğretim Programlarının Merkezi Yerleştirmedeki En Küçük ve En Büyük Puanları" isimli kılavuzlarından derlenmiştir. 1998 yılına ait veriler ise sınav sonuç gazetesinden elde edilmiştir.
Çalışmanın amacı doğrultusunda taban puanların yıllar itibariyle izledikleri seyir belirlenmeye çalışılmış ve herhangi bir ileri istatistik teknik kullanılmamıştır. Bu sayede yalın bir biçimde taban puanların neyi ifade ettikleri anlaşılabilmektedir. Son beş yıla ait taban puanlarının incelenmesi için yedi farklı program seçilmiştir. Bunun nedeni, tüm programlarla ilgili bir çalışmanın sonuçlarını aktarmak için alan ve zaman yetersizliğinin oluşudur. Çalışmanın amaçlarından birisinin Çukurova Üniversitesi'nin bazı programlarını Türkiye'deki türdeşleri ile karşılaştırmak olması dolayısıyla öncelikle Çukurova Üniversitesi'nin belirli programları seçilmiştir. Bu seçimde her puan türünden [fen(F), matematik(M), Türkçe-matematik(TM), sosyal(S), Türkçe- sosyal(TS), dil(D)] bir program ele alınmıştır. Çukurova Üniversite si'ni en iyi temsil edebilecek olan programların kendi puan türlerinde üniversite içerisinde en yüksek taban puana sahip olan programlar olacağı düşünülerek son taban puanlar (1998 yılına ait) dikkate alınıp seçim yapılmıştır. Bu durumda her puan türünden bir program olmak üzere altı program Türkiye'deki diğer türdeş programlarla karşılaştırılmıştır. Fakat sosyal puan türünden seçilen "Felsefe Grubu Öğretmenliği" bölümünden Türkiye'de sadece iki üniversitede olması nedeniyle bu puan türünden ikinci sırada bulunan "Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık" bölümü de çalışma kapsamına alınmış ve böylece seçilen program sayısı yedi olarak belirlenmiştir. Çukurova Üniversite si'nde ÖYS ile öğrenci alan tüm programlar puan türlerine göre ayrılarak tablo 1'de verilmiştir. Her puan türünde ilk sırada yer alan programlar (koyu zeminle belirtilenler) çalışma kapsamına alınan programlardır.
Tablo 1 incelendiğinde Çukurova Üniversitesi'nin ÖYS'de kullanılan altı puan türüyle de öğrenci aldığı görülmektedir. Bunlardan ilki "fen" puanıdır. Çukurova Üniversitesi'nde bu puan türüyle öğrenci alan 17 program vardır. En yüksek taban puana sahip olan program "Tıp Fakültesi"dir ve diğer üniversitelerdeki türdeşleriyle karşılaştırılmak üzere çalışma kapsamına alınmıştır. "Matematik" puan türüyle öğrenci alan 20 program içerisinde "Tekstil Mühendisliği" bölümü en yüksek taban puana sahiptir ve bu puan türünden çalışma kapsamına alınan program olmuştur. "Türkçe matematik", "sosyal", "Türkçe sosyal" ve "dil" puan türlerinde de üniversite içerisinde en yüksek taban puana sahip olan programlar sırasıyla "İşletme" bölümü, "Felsefe Grubu Öğretmenliği" bölümü, "Türk Dili ve Edebiyatı" bölümü ve "İngilizce
Öğretmenliği" bölümü çalışma kapsamına alınmıştır. Daha önce de belirtildiği gibi "Felsefe Grubu Öğretmenliği" bölümünden Türkiye'de sadece iki adet bulunması nedeniyle "sosyal" puan türünde daha net bir karşılaştırma yapabilmek amacıyla "Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık" bölümü de çalışma kapsamına dahil edilmiştir. Seçilen programlar Türkiye'deki türdeşleriyle son beş yıl itibariyle karşılaştırılarak taban puanlarındaki değişmeler ve sıralamaları belirlenmiş, buradan çıkarılabilecek sonuçlar üzerine tartışılmıştır.
1.JPG

Erkut DÜZAKIN
Yrd.Doç.Dr., Çukurova Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İşletme
Bölümü, Sayısal Yöntemler Anabilim Dalı, ADANA
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf erkut.pdf (318,0 KB (Kilobyte), 16x kez indirilmiştir)
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
çukurova, diğer, göre, karşılaştırılması, kriterine, programların, programlarıyla, puan, taban, türkiye'deki, üniversitelerin, üniversitesi'ndeki

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 10:56 .