Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi > İktisat Bölümü > Feminist İktisat 'Bilim'i Sorguluyor

İktisat Bölümü hakkinda Feminist İktisat 'Bilim'i Sorguluyor ile ilgili bilgiler


Feminist İktisat "Bilim"i Sorguluyor!-Feminist Economics Interrogating ***8220;Science***8221;! Feminist iktisat diğer anlamlı kimlik kategorileri ile birlikte eril toplum cinsiyetçi tarafgirliğin farklı biçimlerde şekillendiği ekonomik yaşam ile ilgilenmektedir. Amacı mevcut iktisadi analizlerin

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 23.12.10, 09:59
world - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Çılgın
 
Üyelik tarihi: Feb 2007
İletiler: 911
world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.world artık çok görkemli biri.
Standart Feminist İktisat 'Bilim'i Sorguluyor

Feminist İktisat "Bilim"i Sorguluyor!-Feminist Economics Interrogating ***8220;Science***8221;!
Feminist iktisat diğer anlamlı kimlik kategorileri ile birlikte eril toplum cinsiyetçi tarafgirliğin farklı biçimlerde şekillendiği ekonomik yaşam ile ilgilenmektedir. Amacı mevcut iktisadi analizlerin eril toplumsal cinsiyetçi yanlılığını görünür kılmaktır. Feminist iktisatçılar, toplumsal cinsiyet rolleri ve benzer biçimde ırk, sınıf, etnisite ve milliyet temelli hiyerarşilere ilişkin örtük varsayımları sorgulayarak ve böylece iktisadın eril bakış açısındaki yanlı ve çarpıtılmış anlayışı görünür kılarak, daha anlamlı bir iktisat hedeflemektedirler. İktisat kuramlarında toplumsal cinsiyet ve diğer kimlik kategorilerine ilişkin analizlerin yokluğunun bilimin eril kavranışından kaynaklandığının fark edilmesi ile feminist iktisatçılar, disiplinin bilim anlayışında temellerini bulan sorun ve çelişkileri sorgulamaya başladılar. Ve artık amaç bilimsel bilgi üretiminin feminist kaygıları dışlayan pratiklerinin tespiti ve değiştirilmesi idi. Bilimin doğasına ilişkin görüşlerin yeniden değerlendirilmesi ve bilimin pratikler kümesi olarak alınması ile -bilim felsefesinin odağının bilgiden, bilginin üretildiği pratiklere kayması ile- söz konusu pratiklerin amaç, bu amaçların belirli etik ve/veya politik standartlar temelinde istenilirliği ve erişilebilirliği bağlamında sorgulanması mümkün olacaktı. Bu amaç temelinde günümüz iktisat felsefesinde absolutist (epistemik rasyonalist) bakış yerine realist, eleştirel realist, rölativist ya da retoriksel yaklaşımın benimsenmesi halinde feminist iktisadın ilgilendiği konuları içermenin mümkün olacağı iddiası ile yapılan çalışmalar, feminist iktisadın ihtiyaçlarını karşılama bağlamında yetersiz kalmışlardır. Zira bilim felsefesinde odağın bilgiden, bilginin üretildiği pratiklere kayması, bilmenin varlıktan ayrılamayacağı vurgulanmaktadır. Bu durumda günümüz iktisat anlayışından kopuş, ontolojik düzeyde olacaktır. Süreç bakışında iktisadi yaşamı da içeren dünya, bitmemiş değişen bir şey olarak görülmekte; bilgi dünyayı, gerçekliği iyi ya da kötü yönde değiştirmekte; bu ise bilginin sonuçlarının önemine işaret etmektedir; bu bağlamda da feminist iktisadın ihtiyaçlarına cevap verecek bir özellik taşımaktadır.
images.jpeg
Feminist economics is concerned with the many ways in which economic life is shaped by gender as well as other significant categories of identity. Its goal is to reveal the gender- blindness of existing economic analysis. Feminist economists seek to the better by questioning implicit assumptions about traditional gender roles and about appropriate race, class, ethnicity and national hierarchies thus revealing the biases and distortions in masculinist view of economics. It has been noticed that absent gender and other markers of identity as categories of analysis, economic theories were, and linked to masculinist notions of sciences.
So, feminist economists interrogate the problems and paradoxes associated with the scientific aspirations of the discipline. Their goal becomes to identify and change the practices that lead to exclusion of feminist concerns from the production of scientific knowledge. By reconsidering the nature of science and focusing on science as set ofpractices - by an approach that switches the focus in philosophy of science from knowledge to practices by which knowledge is produced- one can always ask of practices what is their goal, and then judge the adequacy of the practice in terms of the desirability of the goal according to specified ethical and/or political standard and the effectiveness of the practice in reaching it. In this context attempts in contemporary philosophy of economics to replace absolutist (epistemic rationalist) understanding of science by realism, critical realism, relativism or rhetoric to accommodate the issues feminist economists concerned with were not satisfactory; none can fully meet the exigencies of feminist economics. The switch of focus in philosophy of science from knowledge to practices knowledge gets produced underlines the inseparability of knowing from being. So, a break must be made from contemporary understanding (of economics) at the level of ontology. Since the process view sees the world, including the economic world, as unfinished and evolving, and sees the knowledge as adding to the world for better or for worse; points the importance of the consequences of knowledge, then meet the exigencies of feminist economics.

Feministler ve daha özelde de feminist iktisatçılar dışında pek fazla dillendirilmese de, dillendirildiğinde ise disiplinin egemenlerince pek fazla kaale alınmasa da bu üç oluşum -dişillik, ekonomi , bilim- arasında, temelleri protez gözlerle insanı ve yaşamını, doğa (dünya) ve evren ile ilişkilerini "gözleyen" ve bu
gözlemlerden hareketle bunları "açıkladığı" iddiasında olan "bilim" anlayışınca yapılandırılmış ve sonra da görünmez kılınmış duvarlar var. Nelson sıradan bir günün sabahında yaşanan anların ve duyguların, bir başka ifadeyle deneyimlerin, "bilim" gözüyle analizinden hareketle mekanik dünya görüşünce biçimlenen bilim anlayışının ikici yapısını deşifre ederek, bu duyguları görünür kılıyor:
"Sıradan bir günün sabahında neler yaparsınız? Sosyal bilimci şapkanızı giyip işe gitmeden önce neler yaparsınız? Belki sabah uyanıyor, pencerenizin dışında sallanan yeşil yaprakları görüyorsunuz. Mutfakta otururken kahvenin sıcak aromasının kokusunu alıyorsunuz. Sevdiğinize bir günaydın öpücüğü veriyorsunuz. Gazetelerin başlıklarını okuyor, dünyanın bir başka ucundaki yeni bir terör olayının acısını hissediyorsunuz. Gününüzü planlıyorsunuz. Yapacaklarınızın bir kısmı alışkanlıklarınızla, bir kısmı ise o güne ilişkin seçimleriniz ile ilişkili. Bunların hangileri daha fazla kazanma amacınıza hizmet edecek, hangileri sevdiğinizle birlikte olmanızı sağlayacak, hangileri yeteneğinizi geliştirecek; hangileri çevrenizdeki düzeni kurup onaracak, hangileri insanlarla ilişkilerinizi düzenleyecek; hangileri anlamlı bir yaşam için gününüzü değerli kılacak? Zamanın geçtiğini hissediyor, bir sonraki yapmanız gereken şey için harekete geçiyorsunuz.
Fakat belki de zihninizin eğitilmiş ve "bilimsel" yanını harekete geçirerek, bu deneyiminizin sadece bir duygu akımı olduğunu "biliyorsunuz". Yeşillik yapraklarda değil, aroma da kahvede değil, bunlar sinir sisteminizle karşılıklı hareket içinde belirli uzunluklardaki dalga veya parçacıklar; sevgiye ve empatiye ilişkin deneyimlerinizi sinir sisteminizin uyarıları, salgılar ve hormonlarınız yolu ile öğrendiniz. Bazı amaç ve değerlerin diğerlerinden daha iyi olduğuna ilişkin bazı duygularınız var, fakat bunların "öznel", içgözlemsel ve kişisel olduğunu kavrıyorsunuz; geçiminizi sağlamanın, kişisel (insani) duygularla hiçbir ilişkisi olmayan güçlü piyasa ilişkilerine bağlı olduğunu anlıyorsunuz. Zamanın geçtiğini hissediyor, ama zaman sizin için geçerken, evrenin hakikat ve düzenin değişmediğine inanıyorsunuz (Nelson, 2003: 134) ".
Sıradan bir günün sabahında yaşanan deneyimlerin "bilimsel" entelektüel bilgi ile açıklanması durumunda, söz konusu deneyimlerin mekanik, deterministik "fiziki" unsurları ile öznel, bilinçli, amaca ilişkin, kasıtlı, ahlaki ve "toplumsal düzene ilişkin" unsurları arasına, bir kısmı adeta yok sayılarak, nasıl bir duvar çekildiği kolayca görülüyor. Bunun iktisat özelinde tezahürü ise, piyasalar, bireysel eyleyenler , etkinlik ve "pozitif' sorular temelinde tanımlanan bir iktisat anlayışından hareketle ailelerin, toplum ve kurumların, eşitliğin, normatif kaygıların (anlayışın) dışarıda bırakılması oluyor. Bunun da ötesinde, içeride kalanların kültürel çağrışımları "zor (sert)" ve "eril" iken, dışarıda bırakılanların çağrışımları "yumuşak" ve "dişil" oluyor (Nelson, 2004: 390).

Ufuk SERDAROĞLU
Doç. Dr., Gazi Üniversitesi, İİBF, İktisat Bölümü.
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf index.pdf (362,6 KB (Kilobyte), 23x kez indirilmiştir)
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
'bilim'i, feminist, sorguluyor, ıktisat

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 14:22 .