Nüve Forum


Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü hakkinda Cumhuriyet Dönemi Anayasal Gelişmeleri ile ilgili bilgiler


Birinci Meclis; 1 Kasım 1922 tarihinde Saltanatın kaldırılması kararı almış, 1 Nisan 1923 tarihinde seçimlerin yenilenmesi kararını almıştır. Yapılan seçimler sonucunda ikinci TBMM işbaşına gelmiştir. İkinci TBMM Cumhuriyeti ilan edip

Like Tree2Likes
  • 2 Post By SerdarK

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 16.09.08, 16:35
SerdarK - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Çılgın
 
Üyelik tarihi: Nov 2006
Nereden: hüzünün başkenti
İletiler: 936
Blog Başlıkları: 16
SerdarK için ne kadar gurur duyulsa azdır.SerdarK için ne kadar gurur duyulsa azdır.SerdarK için ne kadar gurur duyulsa azdır.SerdarK için ne kadar gurur duyulsa azdır.SerdarK için ne kadar gurur duyulsa azdır.SerdarK için ne kadar gurur duyulsa azdır.SerdarK için ne kadar gurur duyulsa azdır.SerdarK için ne kadar gurur duyulsa azdır.SerdarK için ne kadar gurur duyulsa azdır.SerdarK için ne kadar gurur duyulsa azdır.SerdarK için ne kadar gurur duyulsa azdır.
Standart Cumhuriyet Dönemi Anayasal Gelişmeleri

Birinci Meclis; 1 Kasım 1922 tarihinde Saltanatın kaldırılması kararı almış, 1 Nisan 1923 tarihinde seçimlerin yenilenmesi kararını almıştır. Yapılan seçimler sonucunda ikinci TBMM işbaşına gelmiştir.
İkinci TBMM Cumhuriyeti ilan edip devletin kuruluşunu tamamladıktan sonra 3 04 1924 tarihinde hilafeti kaldırmıştır. İkinci TBMM göreve başladığında, 1876 Kanun-i Esasi henüz ilga edilmemiştir. 1921 Anayasası da ihtiyaçlara cevap veremediğinden dolayı, yeni bir Anayasa hazırlanması çalışmaları başlatılmıştır. Yeni Anayasa 23 Nisan 1924 tarihinde kabul edilerek yürürlüğe sokulmuştur. 1924 Anayasası***8217;nı kurucu meclis değil; ikinci TBMM hazırlamıştır.

* * * Laikliğe İlişkin Değişiklikler * * *
Ø 1 Kasım 1922***8217;de Saltanat kaldırıldı.
Ø 29 Ekim 1923***8217;te ***8220;devletin dini İslam***8217;dır***8221; hükmü Anayasaya eklendi.
Ø 3 04 1924***8217;te hilafet kaldırıldı. (1921 Anayasası döneminde)
Ø 10 04 1928 yılında laikliğe aykırı hükümler Anayasadan çıkartıldı.
(***8220;Devletin dini İslam***8217;dır***8221; hükmü, MV yemininde geçen ***8220;vallahi***8221; ifadesi ve Şer-i hükümlerin uygulanması hükmü)
Ø 1937 yılında yapılan değişiklikle laiklik ilkesi Anayasaya girdi.

1924 ANAYASASI (Teşkilat-ı Esasiye Kanunu) (Kuvv. Bir Görev. Ayrı)

A - temel özellikler (Cumhuriyetin İlk Anayasası Olarak Kabul Edilmektedir)

Ø Karma Hükümet sistemi benimsenmiştir. (Karma hükümet sistemi = Meclis hükümeti; Egemenlik yalnız TBMM***8217;de, yasama TBMM eliyle, Yürütmeye Meclisi feshetme yetkisi tanınmamış ancak Meclis hükümeti(BK) denetler düşürür./ Parlamenter sistem; Yürütme yetkisi Cb + BK***8217;da, BK genel siyasetten Kollektif Sorumlu ayrıca Bakanlar da Bireysel )
Politika oluşturma görevi BK***8217;na aittir. Bu nedenle bu sistemin bir diğer adı ***8220;Kuvvetler Birliği Görevler Ayrılığı***8221;dır.

Ø Yasama genel itibariyle parlamenter sisteme uygun biçimde düzenlenmiştir. Ancak TBMM***8217;nin kanun koymak, değiştirmek, yürürlükten kaldırmak gibi görevlerinin yanı sıra ***8220;kanunları yorumlamak***8221; yetkisi de bulunmaktadır.(Yasama Yorumu Yöntemi İLK ve Sadece 24***8217;te uygulandı!)

Ø 1924 Anayasası***8217;nda klasik hak anlayışı benimsenmiştir. Yani, yalnızca kişi hak ve özgürlükleri ile siyasî hak ve özgürlükler düzenlenmiş; sosyal hak ve özgürlüklere yer verilmemiştir.

Ø 1924 Anayasası***8217;nda yargı bağımsızlığı tam olarak sağlanamamıştır. Anayasa yargısı bulunmamaktadır.
İstiklal Mahkemeleri yasaklanmamıştır.

Ø Çoğunlukçu demokrasi anlayışı benimsenmiştir.
SERT ANAYASADIR; Any. Değ. 1/3 imza ile Kabulü 2/3 imza
Any.m.1 Devletin Şekli (Cumhuriyet) Değiştirilemez (İLK 61 de de, tek!) Başkent Ankara(
Anayasanın üstünlüğü, kanunlar anayasaya aykırı olamaz. ANAYASA MAHKEMESİ YOK(Teorik) * * *
Yargı Bağımsızlığı kabul edilmiş ancak KANUNİ HAKİM GÜVENCESİ YOK(1876da vardı) * * *
- BK; Meclise karşı sorumlu - Bb; Meclis Üyelerinden CB***8217;nca atanır (Artık Meclisce değil)
- Bakan; Bb seçer Cb atar. Güvenoyu istenir.


1924 ANAYASASI***8217;NDA YAPILAN DİĞER DEĞİŞİKLİKLER:

Ø 10 04 1934 yılında Anayasada İLK kez kadınlara MV seçme ve seçilme hakkı tanındı.
(Kadınlar 1930 Belediye Seçimlerinde ve 1933 Muhtarlık seçimlerinde sadece oy kullanmışlardır.)
10 04 1934 Seçmen yaşı 18***8217;den 22***8217;ye çıkarıldı.(İLK)

Ø 1937 CHPAltıOk(Cumhuriyetçilik,MİLLİYETÇİLİK,Halkçılık, LAİKLİK,İnkılapçılık,DEVLETÇİLİK) Anayasada!

Ø 1937 Tarikatından dolayı kınanamaz Tarikat sözcüğü çıkarılmış

Ø 1937 Kamulaştırma Anayasaya Girdi(İlk) 2001 değ. ile Devlete kamulaştırma bedelini peşin ödeme yüküm

Ø 1945 yılında Anayasa Osmanlı***8217;dan Öztürkçe***8217;ye çevrildi; Anayasa adını aldı.

Ø 1952 yılında Anayasa Öztürkçe***8217;den Osmanlıca***8217;ya çevrildi; Teşkilat-ı esasiye adını aldı.
Başkent Ankara. MV seçilebilme yaşı 30. MV dokunulmaz sorumsuz.
Seçimler 4 yılda bir yapılır. Sıkıyönetim rejimi kabul edildi. DİBkuruldu. İlk kez 61 Anayasasında düzenlenmiş.
Yürütmeye meclisi feshetme hakkı verildi.
Cb meclisçe bir seçim dönemi için seçilir. Kanunları 10 gün içinde yayımlar (Veto var) Karşı imza + Cb dokunulmaz
Kesinleşen Ölüm Cezalarının yerine getirilmesi yetkisi mecliste
* * * Tüzükler Danıştay***8217;ın incelemesi sonucu çıkar. Tüzüklerin kanuna aykırılığı meclisçe çözümlenir, Cb vatana ihanetten Meclise karşı sorumlu. Bakan, Danıştay ***8211; Yargıtay başkan ve üyeleri ile C.Başsavcısı Yüce Divan***8217;da yargılanır. * * * Sıkıyönetim kararı BK***8217;ca alınır (1 Ay***8217;ı aşmayacak)
1945 Uyuşmazlık Mahkemesi kuruldu.
1946 Tek Dereceli seçime geçildi Öncesi İki Dereceli.
1950 Gizli oy Açık sayım ve döküm.
1960 Devlet Planlama Teşkilatı kuruldu.
1961 ANAYASASI (En Demokratik Anayasa: Evren demokrasi bize beden büyük!)
MBK (38 Subay) TBMM yetkilerine sahip. Yargılama için Yüksek adalet divanı kuruldu.(Doğal Hakim***8217;e aykırı)

1961 Anayasası***8217;nın Doğuşu ve Hazırlanma Sürecinin 1982 Anayasası ile Karşılaştırılması

Ø 1961 Anayasası 27 Mayıs 1960 (küçük ve orta rütbeli subaylar) askeri müdahalesi ile doğmuştur; 1982 Anayasası 12 Eylül 1980 (genelkurmay başkanı ve kuvvet komutanları) askeri müdahalesi ile doğmuştur.

Ø 1961 Anayasası***8217;nı hazırlayan kurucu meclis iki kanatlıdır: ***8220;MİLLİ BİRLİK KOMİTESİ***8221; ve ***8220;Temsilciler Meclisi***8221;nden oluşur; 1982 Anayasası***8217;nda ise ***8220;MİLLİ GÜVENLİK KONSEYİ***8221; ve ***8220;Danışma Meclisi***8221; söz konusudur.

Ø Hem 1961 hem 1982 Anayasalarını hazırlayan kurucu iktidarların sivil kanatları seçimle işbaşına getirilmemiştir. Ancak Temsilciler Meclisi siyasi partiler (DP hariç) barolar, esnaf kuruluşları, sendikalar, tarım, üniversite, yargı organları temsilcilerinden oluşmakta; yani daha katılımcı bir özellik göstermektedir. (Temsilciler Meclisi, halkın doğrudan seçtiği temsilcilerden olmasa bile, dolaylı biçimde halk temsilcilerinden oluşur. Danışma Meclisi ise hiçbir siyasi partinin katılımının söz konusu olmadığı, katılımcılık bakımından eksik ve yetersiz bir yapı göstermektedir. Danışma Meclisi***8217;nin 120 üyesi il valilerinin gösterdiği adaylar arasından MGK, 40***8217;ı ise doğrudan doğruya MGK tarafından seçilmektedir. Bu anlamda Danışma Meclisi bürokratik bir meclis olarak kabul edilmektedir.

Ø Her iki Anayasa da halkoylamasıyla kabul edilmiştir. 1961 Anayasası halkoylamasında %61,5 oy ile kabul edilmiş; 1982 Anayasası ise yaklaşık %92***8217;lik bir oyla kabul edilmiştir.

Ø 1961 Anayasasının aksine, 1982 Anayasası halkoylaması Cumhurbaşkanlığı seçimi ile birleştirilmiş ve Kenan Evren Cumhurbaşkanı olmuştur. {Doğrudan halk tarafından seçilen ilk ve tek Cumhurbaşkanı}

Ø 1961 Anayasası***8217;nda Anayasanın halkoylamasında reddedilmesi durumunda ne olacağı belli iken; 1982 Anayasası reddedildiğinde ne olacağı belli değildir. Bu durum 1982 Anayasası***8217;nın kabulü yönündeki eğilimi kuvvetlendirmiştir.


1961 Anayasası***8217;nın Temel Özellikleri

Ø Tam bir Parlamenter sistem öngörmüştür. Kuvvetler Ayrılığı İlkesi benimsenmiştir. Başlangıç koyma ilk! Any***8217;ya dahil!

Ø Çift Meclisli Yasama Organı; 1961 Anayasası***8217;na göre TBMM, ***8220;Millet Meclisi***8221; ve ***8220;Cumhuriyet Senatosu***8221; olmak üzere iki Meclisli bir yapıya sahiptir. Meclis artık tek egemen organ değil anayasal organ.

Ø 1924 Anayasası***8217;ndaki Çoğunlukçu Demokrasi anlayışı yerine 1961***8217;de ÇOĞULCU DEMOKRASİ Anlayışı Benimsenmiştir; iktidar yarışında tüm partilerin eşit şansa sahip olmalarını sağlayacak düzenlemeler öngörülmüştür. ***8220;Siyasi partiler demokratik hayatın vazgeçilmez bir unsurudur***8221; hükmü Anayasada benimsenmiştir.

Ø TRT özerktir, Üniversiteler özerktir. Dernekler izin almadan kurulurlar.

Ø 1937 değ ile getirilen Milliyetçi devlet ***8211;1961***8217;de Milli devlet olarak değiştirildi. 1982 Atatürk Milliyetçiliğine bağlılık

Ø SOSYAL DEVLET(İLK) anlayışı benimsenmiştir. (SOSYAL ve EKONOMİK HAKLAR TANINMIŞTIR.) Sendika kurma, Toplu Sözleşme ***8211; Grev, izin almadan Dernek kurma) [Memurlara Sendika Kurma Hakkı tanındı](İLK)71 95

Ø HUKUK DEVLETİ(İLK) anlayışı benimsenmiştir. Bu doğrultuda, anayasanın üstünlüğü ilkesini hayata geçirmek maksadıyla AYM KURULDU. MGK Ayrıca YARGININ TAM BAĞIMSIZLIĞInı gerçekleştirmek amacıyla; Hakimlerin bağımsızlığı ve hakimlik teminatı ilkeleri eklenmiştir. 1961 Anayasası hakimlerin bağımsızlığını ve hakimlik teminatını güvence altına almak amacıyla YÜKSEK HAKİMLER KURULU***8217;NU kurmuş[71 de Yüksek Savcılar Kurulu kuruldu 82de HSYK oldu!] ve yargı organlarının yasama ve yürütme karşısındaki bağımsızlığını pekiştirmiştir. Ayrıca; 1961 Anayasası***8217;nda DOĞAL HAKİM İLKESİ(suç işlendiği anda hangi mahkemede yargılanması gerekiyorsa yargılanır; Sonradan mahkeme kurulamaz!) BENİMSENMİŞ (İSTİKLAL MAHKEMELERİ YASAKLANMIŞ!) VE YASAMA YORUMU YÖNTEMİ YASAKLANMIŞTIR! (Yargıya intikal etmiş konular mecliste görüşmeye açılamaz.)

Ø Hakkın özüne dokunmama 1961 anayasasında var 1982 Anayasasına 2001 değişikliği ile girdi!(ancak değişiklikten önce uygulamada Anayasa Mahkemesi kullandı!)

Ø 1961 anayasasında yerel yönetimler güçlendirilmiştir.

Ø Seçmen yaşı düzenlenmemiş.

*1967 SaYıştay***8217;ın Kuruluşu*


12 Mart 1971 Muhtırası [TSK partiler üstü Hükümeti] ve Anayasa Değişiklikleri

I. Yürütme Bakanlar Kurulu lehine güçlendirildi

+ BAKANLAR KURULU***8217;NA, yetki kanununa dayanan KHK ÇIKARMA YETKİSİ(İLK) verildi.
+ TBMM***8217;nin GENSORU Yetkisi Sınırlandırılmış.
+ BAKANLAR KURULU***8217;NA, vergi, resim, harç gibi kamu alacaklarıyla ilgili istisna, muafiyet, indirim ve tarife oranlarında kanunun belirlediği üst ve alt sınırlar dahilinde DEĞİŞİKLİK YAPMA YETKİSİ VERİLDİ. [Ör: 2008 de leasing, eğlence ve turizm vergileri düşürüldü]
+ Üniversitelerin özerkliği sınırlandırılmış ve TRT özerkliği kaldırılmış.
+ 1961***8217;de kurulan MGK yetkileri artırılmış.
+ Sıkıyönetim sebepleri artırılmış.(Askeri otorite güçlendi)


II. Temel Hak ve Özgürlükler Sınırlandırıldı

+ Temel Hak ve Özgürlüklere ilişkin GENEL SINIRLAMA NEDENLERİ GETİRİLDİ. (2001***8217;de kaldırıldı!)
(Genel Sınırlama Nedenleri; Milli güvenlik, Kamu düzeni-yararı, Genel sağlık-ahlak) Böylece, temel hak ve özgürlükleri sınırlamak daha kolay hale geldi.
+ THÖ Kötüye Kullanılamaması İlkesi benimsendi. Bu değişiklik, demokrasiyi daraltıcı nitelikli ve MİLİTAN(Mücadeleci) DEMOKRASİ ANLAYIŞI(İLK) 1982Anayasasında Başlangıçta ve md.14***8217;te yer aldı. [kendini ortadan kaldırmak isteyenleri militan demokrasi ile ortadan kaldırır;Ör:Parti Kapatmaları] doğrultusunda yapılmış bir düzenlemedir.
Tutuklanan kişilerin en yakın mahkemeye gönderilme süresi 48 saat Toplu suçlarda 15 güne çıkarıldı.

III. Yargı Denetimine sınırlamalar Getirildi

+ YÜKSEK SAVCILAR KURULU kurularak savcıların özlük hakları hakimlerinkine benzetilmiştir.
+ Adalet Bakanı Yüksek Hakimler Kurulu***8217;na üye ve Başkan oldu - Oy sahibi oldu ???.
+ Danıştay***8217;ın görev alanı daraltılarak, AYİM***8217;in kurulması öngörüldü. Askeri Yargı sınırı genişletilmiş ve
* 1972***8217;DE AYİM Kurulmuştur *
+ Meclisteki küçük partilerin Anayasa Mahkemesi***8217;ne doğrudan iptal davası açma hakkı engellendi.
TBMM***8217;de 10 MV.ne sahip olmayan partiler AYM***8217;de dava açamaz. AYM anayasa değişikliklerini sadece ŞEKİL bakımından denetleyebileceği düzenlendi.[1971 e kadar tek milletvekili de dava açabiliyordu 1982***8217;de 20 MV]
+ Memurların Sendika Kurma Hakkı Kaldırıldı.[61 de konuldu 1995 de tekrar geldi] Kamu Hiz. Sürekliliği ilkesine(ve hukuka) aykırı! Öğretim üyeleri siyasi partiler üye olamaz.
Evren; Anayasayı daraltalım içinde oynuyoruz! Demirel; 7-8 kere gittim geldim!(sen bi çekil görevi bırak)


1973 Anayasa Değişikliği

Ø 1973***8217;te DGM***8217;ler kanunla kuruldu.(İLK)
Ø 1982 Anayasası***8217;nda DGM sistematiği aynen korundu.
Ø 1999***8217;da 3 Hakimden 1***8217;inin ve Savcının Asker Olması Şartı Kaldırıldı. Ancak bu konuda herhangi bir Yasak Getirilmedi.
Ø 2004***8217;te DGM***8217;lere ilişkin Anayasa hükmü kaldırıldı. Bunun ardından DGM***8217;ler kanunla kaldırıldı. Fakat yasaklanmadı.


1982 ANAYASASI

1982 ANAYASASI***8217;NIN ÖZELLİKLERİ


1) 1982 ANAYASASI (1961***8217;den daha) KAZUİSTİK ve SERTTİR

Kazuistik Anayasa, uzun, detaylı, ayrıntılı anayasa demektir. 1961 anayasası 157md. / 1982 anayasası 177md.
Çerçeve Ana. Benimsememiş Nedeni Tepki Anayasası olmasıdır.
Kazuistik olması sosyal gelişmelerin gerisinde kalmasına neden olabilir.

2) GEÇİŞ DÖNEMİ ÖNGÖRMÜŞTÜR

Ø Konsey Başkanı(MGK) Kenan Evren Cb seçilmiş sayılacak(geçici md.)
Ø Belirli kişilere 5 veya 10 yıllık siyaset yasağı

3) OTORİTE HÜRRİYET DENGESİNDE OTORİTENİN AĞIR. ARTMIŞ YÜRÜTME GÜÇLENMİŞTİR

Ø 1982 Anayasası hürriyetlere karşı güçlü devlet e otoriter idare kavramlarına yer vermiştir.
Ø Yürütmeyi, Yasama e Yargı karşısında güçlendirerek otoritenin ağırlığını artırmıştır.
Ø Parlamenter sistemle bağdaşmayacak şekilde Cb***8217;lığı makamı güçlendirilmiş.

4) AZ KATILIMCI DEMOKRASİ MODELİNİ BENİMSEMİŞ [Demokrasinin depolitizasyonu amaçlı]

Ø Siyasi partiler yurt dışında teşkilatlanamazlar, kadın gençlik kolu ve vakıf kuramazlar.
Ø Siy. Partiler dernek, sendika, koop. ve meslek kuruluşları ile siyasi ilişki kuramazlar, destek alamazlar.
* * * 1995***8217;te hemen hemen tümü Anayasa değişikliği ile kaldırıldı.



1982 ANAYASASI***8217;NIN 1961 ANAYASASI***8217;NDAN FARKLARI

1- Siyasi Karar Alma Mekanizmalarındaki Tıkanıklıkları Gideren Hükümler Eklendi {rasyonelleştirilmiş parlamentarizm}
Ø Senato kaldırılarak Tek Meclisli Yasama Organı öngörüldü.
Ø 1961 Anayasasında 71 değişikliği ile siyasi parti grubu kurmak için 10 MV sahibi olmak yeterliyken; 1982 Anayasasında bu sayı 20 MV çıkartılmıştır. Bu değişiklikle çoğulcu demokrasi törpülenmiştir ancak TBMM***8217;deki küçük partilerin Meclis çalışmalarını tıkamaları önlenmiş oldu.
Ø Basit karar ya da kanunların kabul edilebilmesi için salt çoğunluk esası yerine ***8220;Basit Çoğunluk***8221; Esası Benimsendi.


Oylama Çoğunluğu Türleri

  • Mutlak (salt) Çoğunluk (550/2+1=276): 550 MV***8217;nin yarısından bir fazlasıdır. Her zaman 550 alınır Uçak düşse 10 u ölse gene 550! 1982 Anayasasına göre salt çoğunlukla karar alınan durumlar şunlardır:
- BK Üyelerini Yüce Divana gönderme
- Milletvekilliğinin düşürülmesi
- Gensoruyla hükümet ve bakanın düşürülmesi
- Başbakanın güvenoyu isteminde güvensizlik oyları toplamı
  • Nitelikli Çoğunluk (2/3, 3/5, ¾ gibi): Salt çoğunluğun üzerindeki bir karar yetersayısıdır.
1982 Anayasasına göre nitelikli çoğunlukla karar alınan durumlar:
ü Af Kanunu (3/5) , Anayasanın değiştirilmesi (3/5-2/3);
Anayasa değişiklikleri en az 2 kere görüşülür. 1***8217;inci görüşme ile 2***8217;nci görüşme arası 48 saat geçmesi gerekir.
1. Görüşmede paketin tamamının görüşmeye alınıp alınmaması oylanır.
2. Görüşmede paketin tamamı + maddelerin tümü oylanır 330 oy alamayan Anayasa Değişikliği Reddedilir.
Doğrudan onaylayabilmesi için Mecliste 2/3 çoğunluk yani 367 ve daha fazla oyla kabul edilmeli.
ü Cumhurbaşkanının Yüce Divana gönderilmesi (3/4) [Sadece bunda var!]

  • Basit (adi) çoğunluk: TBMM Genel Kurulunda toplanan milletvekillerinin yarısından bir fazlasıdır.
Anayasaya göre [2007 DEĞİŞİKLİĞİ] toplantı yetersayısı her zaman 1/3 184***8217;tür.
Karar yetersayısı ise 550/4+1 {139} daha az olamaz!
Karar yetersayısı (139) sağlansa bile toplantı yetersayısına (184) ulaşılmadığı halde AYM***8217;de dava açılamaz!
Çünkü, kanunların şekil bakımından denetimi yalnızca son oylamadaki oyçokluğuna uyulup uyulmadığı ile sınırlıdır.
Ø Hükümetin kuruluşundaki Güvenoyu için basit oy çokluğu yeterli görülmekte iken;
Görev sırasındaki Güvenoyu ve Gensoruda salt çoğunluk aranmaktadır. Yani, hükümetin kurulması kolaylaştırılmış; düşürülmesi zorlaştırılmıştır.
Ø Cb***8217;na verilen seçimleri yenileme yetkisi işler hale getirildi. 1961 Anayasası döneminde Cb***8217;nın seçimleri yenileyebilmesi için 18 aylık süre içinde hükümetin iki kere düşürülmüş ve yeniden kurulamamış olması gerekmekteydi. 1982 Anayasası, hükümet 45 gün içinde kurulamaz veya güvenoyu alamazsa seçimlerin yenileneceğini öngörmüştür.
Ø Cb Seçiminde Tıkanıklık Giderildi. Cb seçimi kolaylaştırılmadı. Ancak seçim, yaptırıma bağlandı ve seçim sürecinin uzaması engellendi. Cb seçimi 30 gün içinde 4 turda bitirilemezse TBMM seçimleri otomatik olarak yenilenecektir. 2007 Anayasa değişiklikleriyle birlikte Cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesi öngörülmüş ve TBMM seçimlerinin otomatik olarak yenilenmesi olanağı ortadan kaldırılmıştır.
Ø Meclis Başkanlığı Seçimindeki Tıkanıklık Giderildi. Burada Cb seçiminden tek fark, 4. turda seçilebilmek için salt çoğunluk değil, en çok oy almanın yeterli olmasıdır. 1961 Anayasasında Meclis Başkanlığı seçiminin 4. turunda da salt çoğunluk aranıyordu, bu durum tıkanıklıklara sebep oluyordu.





2- YÜRÜTME CUMHURBAŞKANI LEHİNE GÜÇLENDİRİLMİŞTİR

Ø Anayasa Değişikliklerini TBMM***8217;ye geri gönderme yetkisi tanındı. 1961***8217;de gönderemiyordu.
Artık Cb***8217;nın geri gönderemediği tek kanun BÜTÇE KANUNU***8217;dur! Cb onaylamak zorunda ancak İptal davası açılabilir İptal davası açılamayan tek kanun gurubu İnkılap kanunlarıdır!
Ø Anayasa değişikliklerini Halkoyuna sunma yetkisi tanındı(İLK).
Ø Cb Cbşklığı Kararnamesi çıkarabilir[1961 anayasasında Hükümet hazırlıyordu 82 ile Cb***8217;nın Özerkliği sağlanmıştır Pembe Köşk tadilat gideri 20 trilyon]
Ø Hükümet 45 gün içinde Kurulamaz veya Güvenoyu alamazsa Cb, TBMM Başkanına danışarak seçimleri yenileyebilir.
Ø OHAL ve Sıkıyönetim İlanında ve OHAL KHK***8217;lerinde BK***8217;na Cb Bşk.lık eder.
Ø Bb***8217;ın teklifiyle Bakanları azletme yetkisi tanındı.(İLK)
Ø Cb Devlet Denetleme Kuruluna araştırma ve inceleme yaptırabilir(İLK) [2001 krizinde Sezer bu yetkiye dayanarak BDDK***8217;yı denetletmek istedi. Güvenmiyor musunuz diyen Ecevit***8217;e anayasa fırlattı!)
* * *Not: Cb***8217;nın güçlendirilmesi parlamenter sisteme terstir Cb sorumsuz olmalı!

3- 1982 ANAYASASI 1961 ANAYASASINA GÖRE DAHA KAZUİSTİK ve DAHA SERTTİR.

Kazuistik Anayasa, uzun, detaylı, ayrıntılı anayasa demektir. 1982 Anayasası kazuistiktir ve aynı zamanda değiştirilmesi en zor Anayasa***8217;dır. Şöyle ki;
Ø Anayasadaki değiştirilemeyecek hükümlerin kapsamı genişletilmiştir. Anayasanın ilk üç maddesi değiştirilemez, değiştirilmesi teklif dahi edilemez. 1961 Anayasası***8217;nda ilk iki maddenin değiştirilmesi imkansızdı.
Ø Cb Anayasa değişikliklerini isterse her durumda TBMM***8217;ye Geri Gönderebilir(61***8217;de YOK).
Ø Cb Anayasa değişikliklerini isterse her durumda Halkoyuna sunabilir(İLK).


1961 1982 FARKLARI

- 1961 Temsilciler Meclisi, 1982 Danışma Meclisine göre daha temsilidir.
- 1961***8217;de DP hariç CHP ve CKMP Anayasa hazırlamada ekili iken 1982***8217;de partisiz meclistir(Bürokrat ağırlıklı)
- Temsilciler Meclisi, Danışma meclisinden daha geniş yetkilerle donatılmıştır.
- 1961***8217;de yeni anayasa halkoylaması alamazsa yeni seçim, 1982***8217;de eleştirmek yasak.
- 1961***8217;de sadece DP kapatıldı 1981***8217;de hepsi.
- 1982 Anayasasının kabulü Cb(Kenan Evren) seçimi ile birleştirilmiş.
* * * Halkoylaması ile seçilen ilk ve tek Cb Evren***8217;dir Gül 2007 değişikliğinden önce seçildi! * * *


1961 1982 BENZERLİKLERİ

ü İkisi de Askeri müdahale sonucu hazırlanmıştır.
ü İkisi de Kurucu Meclisler(sivil + askeri kanatlı) tarafından hazırlanmıştır.
1961-MBK-Temsilciler Meclisi / 1982-MGK-danışma Meclisi
ü İkisinde de sivil kanat seçimle oluşmamış.
ü Sivil kanadın BK kurulmasında ve düşürülmesinde yetkileri yok.
ü İkisi de halkoyuna sunularak yürürlüğe konmuş.
ü Mevcut anayasaların geçici anayasalarla çatışmayan hükümleri yürürlükte kalmış.

1982 ANAYASASININ DEĞİŞTİRİLEMEYECEK HÜKÜMLERİ

1- Türkiye Devleti bir Cumhuriyettir.
Siyasi anlamda Cumhuriyet egemenlik yetkilerinin kaynağının tüm halkta olmasını ifade eder.
Hukukî anlamda Cumhuriyet ise devletin temel organlarının ve özelikle yasama ve yürütme organlarının veraset ilkesine dayandırılmadan oluşturulduğu rejimin adıdır. Anayasa Mahkemesi genellikle Cumhuriyeti siyasi anlamıyla tanımlamakta ve Cumhuriyet tanımını, Başlangıç kısmı ve ikinci maddede sayılan niteliklerle birlikte yapmaktadır.

2- Türkiye Cumhuriyeti;
Ø İnsan Haklarına Saygılı,
Ø Atatürk Milliyetçiliğine Bağlı,
Ø BAŞLANGIÇ KISMINDA BELİRTİLEN TEMEL İLKELERE DAYANAN,
Ø Demokratik,
Demokratik devlet anlayışı, ülkeden ülkeye farklılık gösterse de, bazı vazgeçilmez unsurlara sahiptir. ***8220;Belirli aralıklarla yapılan seçimler***8221;, ***8220;yönetimin halk çoğunluğunda olması***8221;, ***8220;siyasi bakımdan azınlıkta kalan görüşlerin kendilerini ifade olanaklarından yararlanabilmesi ve çoğunluğa dönüşebilme olanaklarının mevcut olması***8221; gibi unsurlar, demokrasinin vazgeçilmez unsurlarıdırlar. Bunlara ek olarak, Demokrasinin Bazı Evrensel İlkeleri bulunmaktadır. Bunlar:
§ Serbest Seçim İlkesi: Baskı ve zor altında bırakılmadan herkesin oy kullanma hakkından yararlanabilmesini ifade eder. 1982 Anayasasında ise oy kullanmak hem bir hak hem de yükümlülüktür. 1982 yılında seçim kanununda yapılan bir değişiklikle oy vermek zorunlu hale getirilmiştir. Daha sonra, 1987 Anayasa değişiklikleriyle birlikte bu zorunluluk Anayasaya girmiştir (m.175).
§ Genel Oy İlkesi: Servet, vergi, öğrenim durumu, cinsiyet gibi kısıtlamalar olmaksızın tüm vatandaşların oy kullanma hakkın sahip olmalarıdır.
Oy kullanabilmek için seçmen kütüğünde kayıtlı olmak gereklidir. İstisnası yurt dışındaki vatandaşlarımızın oy kullanabilmeleridir 95 değişikliği ile getirilmiştir.
(Ülkemizde, I. ve II. Meşrutiyet dönemlerinde vergi, servet ve mülkiyete dayalı kısıtlı oy ilkesi uygulanmıştır. 1924 Anayasası ilk biçiminde 18 yaşını dolduran erkek vatandaşların oy kullanmalarını; 1934 yılındaki değişiklikten sonraki halinde ise 22 yaşını dolduran kadın-erkek vatandaşların oy kullanabileceklerini düzenlemiştir.(Genel oy İLK) 1961 Anayasası seçme yaşı konusunda herhangi bir açıklık taşımazken; 1982 Anayasası ilk biçiminde 20 yaşın içinde olma (19 yaşını doldurma) şartı aramaktadır. 1995***8217;ten itibaren oy kullanma yaşı 18 yaşını doldurma biçimine dönüştürülmüş.
§ Kişisel Oy İlkesi: Herkesin kendi oyunu kullanması, vekaleten oy kullanılamaması anlamına gelir.
§ Eşit Oy İlkesi: Herkesin oyunun birbirine eşit olması.
§ Gizli Oy İlkesi: Oy kullanmanın gizli olması anlamına gelir. 1948 yılında yapılan kanun değişikliğine kadar bu ilke tam ters biçimde uygulanmaktaydı. İLK 1950 yılında yapılan MV. seçimleriyle uygulanmaya başlanmıştır.
§ Açık Sayım İlkesi: Oyların herkese açık biçimde sayılması anlamına gelir. İlk olarak 1950 MV. seçiminde uygulanmıştır.
§ Tek Dereceli Seçim: Seçmenlerin kendi temsilcilerini doğrudan seçtiği sistemdir. Bunun tersi olan çift dereceli seçimlerde ise seçmenler, önce delegeleri seçerler. (ikinci seçmen=müntehab-ı sani) Delegeler de halkın temsilcilerini seçerler.1982 Anayasamıza göre uygulanması imkansızdır.Tek dereceli seçimler ülkemizde ilk olarak 1946 seçimlerinde uygulanmıştır.07 değ. ile Cb seçimi çift turlu
§ Temsilde Adalet ***8211; Yönetimde İstikrar İlkesi: 1995 Anayasa değişikliğiyle birlikte bu ilke Anayasaya girmiş ve seçim kanunlarının bu ilkeyi gözetmesi gerektiği ifade edilmiştir. Bu ilke seçim barajları ile ilgilidir. [95 değ. ile %10***8217;luk Seçim Barajı + Barajlı Dhont Usulü uygulamada]
Ø LAİK
Laiklik, dinin devlet işlerine kaynaklık etmemesi anlamına gelir. Yani, din ve devlet işlerinin birbirinden ayrılması demektir.
· Dini bayramlarda resmi dairelerin tatil olması, din öyle emrettiği için değil, vatandaşların çoğunluğu Müslüman olduğu içindir. Yani hayatı kolaylaştırmak içindir.
· Laiklikte din, vicdan, inanç özgürlüğü mutlaktır, yani asla dokunulmaz. Bununla birlikte, ibadet özgürlüğü mutlak değildir. Toplumsal yaşamı bozucu ibadetler yasaklanabilir.
· İlköğretimde zorunlu din dersleri de anayasal bir zorunluluktur. Bu yüzden laikliğe aykırı kabul edilemez.
· Din, bir kamu hizmeti olup, Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından yerine getirilir.
(i) Diyanet İşleri Başkanlığı, 3 Mart 1924***8217;te kuruldu; 1961 ve 1982 Anayasalarında anayasal bir organ haline geldi.
(ii) D.İ.B, genel idare teşkilatı içinde yer alır, özerk veya bağımsız olamaz!
D.İ.B.***8217;nın özerk hale getirilmesini savunmak siyasi partilerin kapatılması sebebidir!
(iii) D.İ.B. farklı din mensuplarına eşit muamele ilkesiyle çalışır.
Ø SOSYAL (zıttı jandarma devlet: sadece temel hizmetleri sunar gerisine karışmaz)
İlk olarak 1961 Anayasası ile benimsenmiştir. Toplumda güçsüz olduğu düşünülen kesimlerin korunması amacını güden devlet demektir. Sosyal devlet ilkesi, jandarma devlet anlayışını yasaklar. Sosyal hakları tanır, vatandaşlar arasında fırsat eşitliği sağlamaya yönelik müdahalelerde bulunur. Vergi adaletini (mali güce göre vergilendirme ilkesi, artan oranlı vergiler) sağlamaya çalışır. Bunun için Planlama yapar. 1961 Anayasası, DPT***8217;ye anayasal düzeyde yer vermiş iken; 1982 Anayasası, DPT***8217;ye yer vermemiştir. Sosyal devlet planlama dışında, Kamulaştırma ve Devletleştirme yapar.
* * * Özelleştirme Anayasaya 1999 yılında girmiştir. Özelleştirme sosyal devlet ile ilgilidir. * * *
Ø HUKUK Devleti (zıttı polis devlet: insan hakları güvencesiz, yönetim baskıcı-keyfi, yöneticiler sorumsuz)
Hukuk devleti, yönetenlerin hukukla bağlı olduğu devlet demektir. Hukuk Devletinin Unsurları:
Ø İnsan haklarına dayalı olması {m.2}
Ø Tüm vatandaşların eşitliği{m.10} 04 değ. Kadınlar ve erkekler eşit haklara sahiptir. Devlet sağlamakla yükümlüdür
Ø Kuvvetler Ayrılığı;
Ø Anayasanın Üstünlüğü; Anayasa, normlar hiyerarşisinde en üst basamakta yer alır ve tüm işlemler Anayasaya uygun olmak zorundadır.
3- TC Devleti ve ülkesiyle bölünmez bir bütündür. (federasyon / konfederasyonu yasaklar)
- Başkent (İstanbul dediğiniz anda nurtopu gibi asli kurucu iktidar ve anayasamız olur=)
- Bayrak (ay ve yıldızın yeri şekli değiştirilebilir)(Hülya Avşar Türk Bayraklı balona tekme attı yargılandı)
- Milli Marş
- Resmi Dil
4- İlk üç madde değiştirilemez. Teklif dahi edilemez. (Kaldırmak kanuna karşı hile olur asli kurucu iktidar oluruz)



Anayasa > Kanun = KHK = Milletlerarası Antlaşmalar > Tüzük > Yönetmelik > Genelge

Ø Kanuni İdare İlkesi: Her örgüt kanunla ya da kanunun açıkça verdiği yetkiye dayanarak kurulur ve faaliyet gösterir.
Kanuni idare ilkesi 1982 Anayasası***8217;nın şu hükümlerinde yer almaktadır:
§ İdare kuruluş ve görevleriyle bir bütündür ve kanunla düzenlenir hükmü
§ Kamu tüzel kişiliği ancak kanunla veya kanunun verdiği yetkiyle kurulabilir hükmü

Kanunî İdare İlkesinin Anayasada öngörülen istisnaları OHAL KHK***8217;leri ve Cumhurbaşkanlığı Kararnameleridir.

Ø Yargı Bağımsızlığı
Yargının Tam Bağımsızlığını gerçekleştirmek amacıyla;
Hakimlerin bağımsızlığı ilkesi [ör: yasama yorumunun yasaklandı 61]
Hakimlik teminatı ilkesi (1961).[65 yaşına kadar emekliye ayrılamaz, görevli olduğu mahkeme kapatılsa dahi ödenekleri kesilemez vs..]
YÜKSEK HAKİMLER KURULU (1961) [71 de Yüksek Savcılar Kurulu kuruldu 82de HSYK oldu!]
DOĞAL HAKİM İLKESİ(suç işlendiği anda hangi mahkemede yargılanması gerekiyorsa yargılanır; Sonradan mahkeme kurulamaz!) getirilmiştir.

Ø İdarenin Yargısal Sorumluluğu
Hukuki sorumluluk: İdarenin işlemleri hukuka aykırıysa mahkemede iptal edilir.
Cezai sorumluluk: Kamu görevlileri suç işlerse ceza alırlar.
Mali sorumluluk: İdare verdiği zararları karşılamakla yükümlüdür.

1982 Any***8217;nın 125. maddesine göre idarenin her türlü eylem ve işlemleri yargı denetimine tabidir.
Ancak kimi Anayasal ve yasal düzenlemeler bu kuralın istisnalarını düzenlemişlerdir.

İstisnaları
§ Cb***8217;nın tek başına yaptığı işlemler
§ Sıkıyönetim Komutanının işlemleri. (1402 sayılı kanunla düzenlenmiştir. Daha önce bu kanun geçici 15. madde korumasından yararlandığı için bu düzenleme iptal edilemiyordu. Ancak 2001 değişikliklerinden sonra bu düzenleme iptal edilebilir.)
§ HSYK Kararları
§ YAŞ Kararları (Yılda 2 kez toplanır; Orduda atama, terfi, uzaklaştırma)
§ Yüksek Hakem Kurulu Kararları (İşçi işveren anlaşmazlıklarını çözer)
§ YSK ve Sayıştay***8217;ın idari işlemleri.
§ Uyarma ve Kınama Cezaları yargıdan muaf tutulabilir. Nitekim 657 sayılı kanunla bu cezalar yargıdan muaf tutulmuştur.


KANUN: Anayasanın yetkili kıldığı organ tarafından, belirli usul ve biçimde kabul edilerek yürürlüğe sokulan yazılı hukuk kurallarıdır.
Maddi anlamda kanun genel, soyut, objektif hukuk kurallarıdır.
Şekli anlamda kanun ise, içeriğinin genel, soyut, objektif olup olmadığı önemli olmaksızın, yasama organı tarafından kanunlara ilişkin usule uygun olarak çıkarılan düzenleyici işlemlerdir.

Kanun Hükmünde Kararnameler 1971 Yılında Hukukumuza Girmiştir.
Milletlerarası antlaşmaları, TC adına imzalama yetkisi yalnızca Cb ve Dışişleri Bakanındadır. BK***8217;nın vereceği izin ile başka bir kişinin yetkilendirilmesi de mümkündür. Cumhurbaşkanı bu yetkiyi Karşı-İmza Kuralına göre kullanır.
Milletlerarası antlaşmaların Türkiye açısından bağlayıcı olması, antlaşmanın bir kanunla iç hukuka uygun bulunmasına bağlıdır. Ancak;
(i) Ekonomik, Ticari veya Teknik İlişkileri düzenleyen ve süresi 1 yılı aşmayan antlaşmalar devlet maliyesi bakımından bir yüklenme getirmemek, kişi hallerine ve Türklerin yabancı memleketlerdeki mülkiyet haklarına dokunmamak ŞARTIYLA YAYIMLANMA İLE yürürlüğe konulabilir. Bu antlaşmalar yayım tarihinden sonraki 2 AY İçinde TBMM***8217;nin bilgisine sunulur.
(ii) Milletlerarası bir antlaşmaya dayanan uygulama antlaşmaları ile kanunun verdiği yetkiye dayanılarak yapılan ekonomik, ticari, teknik veya idari antlaşmaların TBMM tarafından uygun bulunması zorunluluğu yoktur.
Belirtilen istisnalar dışında kalan tüm milletlerarası antlaşmaların yürürlüğe girebilmesi için TBMM tarafından uygun bulunması ve Cb tarafından onaylanması gereklidir.(24 Anayasası***8217;nda onay yetkisi TBMM***8217;dedir.)

USULÜNE GÖRE YÜRÜRLÜĞE KONULAN MİLLETLER ARASI ANTLAŞMALAR KANUN HÜKMÜNDEDİR. (ANY.M.90/5) NORMLAR HİYERARŞİSİNDE KANUNLARLA AYNI BASAMAKTADIR.

++ Anayasaya göre usulüne göre yürürlüğe konulan milletlerarası antlaşmalar hakkında Anayasaya aykırı olduğu gerekçesiyle İPTAL DAVASI AÇILAMAZ. Ancak milletler arası antlaşmalar kanun hükmünde oldukları için bir antlaşma hükmü, daha sonra çıkarılan bir kanun hükmüyle etkisiz bırakılabilir. Ayrıca, milletler arası antlaşmaların iç hukuka uygun bulunması kanunu hakkında AYM***8217;ne iptal davası açılması mümkündür. Ancak bu kanunlar AYM tarafından genellikle sadece şekil bakımından denetlenebilmektedir.

++ 2004 YILINDA YAPILAN ANAYASA DEĞİŞİKLİKLERİYLE BİRLİKTE, USULÜNE GÖRE YÜRÜRLÜĞE KONULAN THÖ İLİŞKİN MİLLETLER ARASI ANTLAŞMA HÜKÜMLERİ(AİHS) İLE KANUNLAR ARASINDA ÇATIMA ÇIKMASI DURUMUNDA ANTLAŞMA HÜKÜMLERİNİN UYGULANACAĞI ÖNGÖRÜLMÜŞTÜR.(ANY.M.90/6) Burada kanunların yürürlükten kaldırılması veya iptal edilmesi değil, uygulanmaması söz konusudur.

Tüzük, sadece BK tarafından çıkarılabilir; ***8220;BK, kanunun uygulanmasını göstermek ve emrettiği işleri belirtmek üzere, kanunlara aykırı olmamak ve Danıştay***8217;ın incelemesinden geçirilmek şartıyla tüzükler çıkarabilir. Danıştay İncelemesinden Geçmeyen Tüzük Yok Hükmündedir. ***8221;
Danıştay incelemesini Danıştay 1***8217;inci dairesi yapmaktadır. Ancak Danıştay***8217;ın incelemesi, yapılan düzenlemeyi Danıştay***8217;ın onaylaması anlamına gelmez. Aksi taktirde kuvvetler ayrılığına aykırı bir durum oluşurdu.
***8220;Tüzükleri Cb imzalar ve kanunlar gibi yayınlanır.***8221; Cb***8217;nin tüzüğü geri göndermesi durumunda BK tüzük taslağı üzerinde ısrar eder ve tekrar Cb***8217;na geri gönderirse Cb tüzüğü İMZALAMAK ZORUNDADIR.
Tüzükler de kanunlar gibi RG***8217;de yayımlandıktan 45 gün sonra yürürlüğe girerler.

Yönetmelik, BAŞBAKANLIK, BAKANLIK ve KAMU TÜZEL KİŞİLERİ [KTK] tarafından
kendi görev alanlarına ilişkin konularda ve kanunlarla tüzüklerin uygulanmasını sağlamak amacıyla çıkarılır.
Anayasada sayılmadığı halde, AYM***8217;ne göre BK DA YÖNETMELİK ÇIKARABİLİR!

Bir düzenleyici işlem türü olarak Yönetmelik 1924 Anayasası***8217;nda yer almaz. İlk defa 1961 Anayasası***8217;nda düzenlenmiştir. 1961 Anayasası***8217;nın düzenlemesi mevcut düzenleme ile büyük ölçüde paraleldir. Ancak
1961 Anayasası***8217;nda Başbakanlık, yönetmelik çıkarmaya yetkili organ olarak sayılmamıştır.

Tüm yönetmelikler R.G.***8217;de yayımlanmak zorunda değildir! HANGİ yönetmeliklerin RG***8217;de yayımlanacağı KANUNLA belirlenir. {1961 Anayasası***8217;nda tüm yönetmelikler R.G.***8217;de yayımlanmak zorundadır.}
Genel kurallar gereğince yönetmelikler R.G.***8217;de yayımlanmadıkça ve ilgililere tebliğ edilmedikçe 3. kişilere uygulanamazlar.
Aksine bir hüküm yoksa yönetmelikler R.G.***8217;de yayınlandığı tarihte yürürlüğe girerler.

KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELER
KHK, Bakanlar Kurulu***8217;nun TBMM***8217;den veya Anayasadan doğrudan doğruya ***8216;aldığı sınırlı bir yetkiye dayanarak yaptığı***8217; daha sonra TBMM***8217;nin denetimine tabi olan ve normlar hiyerarşisinde kanun düzeyinde yer alan bir düzenleyici işlemdir.

Olağan KHK***8217;ler (1971 Yeniliği)
+ BK çıkarır.
+ TBMM***8217;nin çıkardığı YETKİ KANUNUna dayanması zorunludur.
+ Herkesi etkiler.
+ Süreklidir kaldırılıncaya kadar yürürlükte kalır. Yani Kalıcıdır.
+ Bütçe Kanunu Dışındaki Tüm Kanunlar Değiştirilebilir, Yürürlükten Kaldırılabilir.
+ Sadece Sosyal Hakları Düzenleyebilir, Fakat HİÇBİR HAK SINIRLANAMAZ
+ AYM DENETLER; İPTAL EDEBİLİR.

YETKİ KANUNUNUN İÇERMESİ ZORUNLU HUSUSLAR
KHK***8217;nın amacı, ilkeleri, kapsamı, yetki süresi, birden fazla KHK çıkarılıp çıkarılamayacağı gibi hususları bulundurmak zorundadır.
Yetki süresi dolmadıkça, yeni gelen hükümet tarafından da KHK çıkarma yetkisi kullanılabilir.

Olağanüstü KHK***8217;leri (1982 Yeniliği)
+ Cb başkanlığında toplanan BK tarafından çıkarılır.
+ YETKİ KANUNUNA DAYANMAZ! (Yasamanın Asliliğinin İstisnası diğeri Cb***8217;lığı Kararnameleri)
+ Yalnızca OHAL BÖLGESİNDE GEÇERLİDİR. Yani Bölgeseldir!
+ Yalnızca OHAL SÜRESİNCE GEÇERLİDİR. Yani Kalıcı Değildir!
+ HİÇBİR KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPAMAZ!
+ Sert Çekirdek Haklar Dışında Tüm Hakları Düzenleyebilir, SINIRLAYABİLİR HATTA DURDURABİLİR!
+ AYM DENETLEYEMEZ, İPTAL EDEMEZ!

OLAĞAN VE OLAĞANÜSTÜ HAL KHK***8217;LERİNİN ORTAK ÖZELLİKLERİ
+ Belirtilmemişse RG***8217;de yayınlandığı tarihte yürürlüğe girer.
+ Aynı gün TBMM***8217;nin onayına sunulur. Sunulmazsa aynı gün yürürlükten kalkar.
+ TBMM KHK***8217;yı onaylar, değiştirerek onaylar ya da reddeder.
+ Red yada değiştirme kararı RG***8217;de yayımlandığı gün yürürlükten kalkar! (Ör:Şerbetçi otu..)



Kaynakça:
Anayasa Hukuku Erdal Fanid
Anayasa Hukuku Zehra Odyakmaz-Ümit Kaymak-İsmail Ercan

Konu SerdarK tarafından (16.09.08 saat 17:02 ) değiştirilmiştir..
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
anayasal, cumhuriyet, dönemi, gelişmeleri

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 08:36 .