Nüve Forum


Eğitim Bilimleri Bölümü hakkinda Öğrenmede Güdülenme ile ilgili bilgiler


[coverattach=2]Öğrenme ile ilgili bir kavram olan güdülenme (motivasyon),bir hedefe doğru davranışı harekete geçiren, sürdüren ve yönlendiren güç olarak tanımlanmaktadır. Güdü!enme, eylemi başlatan ve sürdürerek başarının ve verimin oluşmasının en önemli·

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 26.06.12, 11:32
loli - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Editör
 
Üyelik tarihi: Apr 2006
Nereden: Ankara
İletiler: 8.178
Blog Başlıkları: 6
loli isimli üye tecrübe puanını kapatmıştır.
Standart Öğrenmede Güdülenme

[coverattach=2]Öğrenme ile ilgili bir kavram olan güdülenme (motivasyon),bir hedefe doğru davranışı harekete geçiren, sürdüren ve yönlendiren güç olarak tanımlanmaktadır. Güdü!enme, eylemi başlatan ve sürdürerek başarının ve verimin oluşmasının en önemli· belirleyicisidir. Genellikle başarısız çücuklarda güdülenme eksikliğinden söz edilebilir. Güdülenmiş öğrenci davranışları ile güdülenmemiş öğrenci davranışları arasında farklar vardır.
OkuL. bir öğrenme yeridir. Öğrenmek için her öğrencinin öğrenme-öğretme süreçlerine istekli katılmak gibi bir zorunluluğu varadır. Güdülenme, belli amaçlara ulaşmak için bir güç kazanma işi olarak ele alındığında, sınıfta gerektiği kadar güdülenmemiş öğrenciler derslere düzenli olarak devam etmez. bir konu üzerinde odaklaşamaz, an latılanları dikkatle din leyemez, ilgileri dağıııık olup. karşılaşılan güçlüklerle mücadele etme yerine geri çekilme davranışı gösterirler. Yeterince güdülenmiş öğrenciler de ise. derse i19i duyma derse hazırlanarak gelme. sürekl i soru sorma, tartışmalara katılma, dikkat etmede süreklilik. davranış için çaba göstermeye ve gerekli zamanı ayırmaya isteklilik, konu üzerinde odaklaşma ve kendini verme, güç lüklerden yılmama, vazgeçmeme, ısrarlı ve kararlı olma gibi davranışlar gözlenir.
Öğrenciler dersi ıyı öğrenemiyorlar ise bunun en önemli nedenlerinden birisi derse ilgi duymamalarıdır. Öğretmenin yapacağı ilk iş, derse ilgi ve istekliliğin artırılması olmalıdır. Bir etkinlik sürecindeki insandan beklenilen üst düzey performansı sergileyebilmesi için yeterli düzeyde güdülenmesi gerekir. Güdülenme yetersizliği yaşayan bireyler hedefe odaklaşma ve gerçekleştirmede problemler yaşayacaktır. Çocukların başarı ve başarısızlıklarında önemli bir yere sahip olan güdülenmenin yeterince sağlanabilmesi için öğrenme ve başarı ile ilgili olan herkesin bu kavramı çok iyi bilmesi ve eğitim ortamlarında gerçekleştirmesi gerekir.
İnsan davranışlarını etkileyen çeşitli etkenlerden söz edilebilir. Ancak davranışın yönünü, şiddetini ve kararlılığını belirleyen en önemli güç kaynağı
güdülenmedir(Fidan, 1996).
Güdülenme, bir hedefe yönelik olarak davranışı harekete geçiren,
sürdüren ve yönlendiren güçtür (Dilts, i 998;Lumsden, 1994). Güdü ile
güdülenme farklı kavramlardır. Güdü istekleri, gereksinimleri, ilgileri ve
dürtüleri kapsayan genel bir kavramın adıdır (Cüceloğlu,1996). Başaran'a (1990,251) göre güdüıenme, bireyin gereksinimlerini doyurmak amacıyla
öğrenme ve eyleme geçme isteğidir.
O'Connell'e (1973) göre, güdülenmeyi etkileyen dört önemli etken
vardır. Bunlar: öğrenme biçimi, öğrenme amacına ulaşma isteği, öğrenmeye karşı olumlu tutum ve çaba dolu davranıştır.
Bloom (1959) tam öğrenme için iki ön koşulun olduğunu ileri sürerek bunlardan birisinin bilişsel, diğerinin ise duyuşsal hazır bulunuşluluk olduğunu belirtmiştir.
Evans'a(2000) göre, eğitim sistemini ve öğrenci başansını konu edinen araştırmalar güdülenme üzerinde yoğunlaşmıştır. Güdülenme mevcut durumla değil, gelecekle ilgili bir kavram olması bakımından eğitim sisteminin verimliliğinde önemli bir rolü vardır.
GüdUlenme ile ilgili literatlirde çeşitli açıklamalar yapılmıştır. 1930' larda ayn bir çalışma alanı olan güdülenme, daha sonra öğrenme kuramlanna paralelolarak davranışçılıktan bilişselcitiğe doğru bir gelişim çizgisi izlemiştir(Açıkgöz Ün, 1996)
Davranışçı yaklaşım kuramcı ları; Skinner, Thorndike ve diğerleri dürtüden çok uyarıcılarla tepkiler arasında kurulan bağ sonucu oluşan alışkanlık durumu ile motivasyonu açıklamağa çalışmışlardır. Davranışın pekiştirilmesi ile alışkanlık haline gelmesi güdülenmenin kaynağı olarak görülmektedir (Açıkgöz Ün, 1996). Davranışçı yaklaşıma göre pekiştireçlerle davranışlar biçimlendirilir. Olumlu yaşantılar güdülenmeyi artınr. İnsanın] güdülenmesinde dışsal uyarıcılar önemlidir. Hull (l943),davranışçı yaklaşımın uyaran-tepki ilişkileri ile ilgilenmekten çok, bunu doğuran etmenler yani dürtüler üzerinde durarak davranışları açıklamağa çalışmıştır. (Feldman,1996; Westen,1196).
Davranışçı yaklaşıma alternatif olarak geliştirilen bilişsel yaklaşımda güdülenme içsel süreçlerle açıklanmağa çalışılmıştır (Erden ve Akman,1995; Feldman,1996; Westen,l996). Bilişsel yaklaşıma göre düzeni anlama ve denge kurabilmek için güdüleniriz. Güdülenmede inançlar, değerler, beklentiler ve amaçlar son derece önemlidir.

Mücahit DILEKMEN
Yrd. Doç. Dr., Atatürk Üniversitesi KKEF ilkögretim Bölümü Sınıf Öğretmeliği ABD.

ŞükrüADA
Yrd. Doç. Dr., Atatürk Ünivsitesi KKEF Egitim Bilimleri Böıümü.

Kaynak PDF
Eklenmiş Resim
Dosya tipi: jpg guduleme.jpg (8,9 KB (Kilobyte), 0x kez indirilmiştir)
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf ogrenmede_gudulenme.pdf (174,8 KB (Kilobyte), 1x kez indirilmiştir)
__________________
NEVART AKADEMİ
www.nevart.net
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Disleksi Eğitimi
Okuma Güçlüğü
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
güdülenme, öğrenmede

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 18:12 .