Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > Eğitim Fakültesi > İlköğretim Bölümü > Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Gelişim Plânlarına İlişkin Yaklaşımları

İlköğretim Bölümü hakkinda Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Gelişim Plânlarına İlişkin Yaklaşımları ile ilgili bilgiler


[coverattach=1]Öz Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokulları bağlamında kariyer plânlarına ilişkin görüşlerini analiz etmektir. Araştırmada üniversite öğrencilerinin geleceğe dönük kariyer gelişim plânlarının olup olmadığı sorusuna cevap

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 27.10.09, 16:04
Eğitimci
Ziyaretçi
 
İletiler: n/a
Standart Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Gelişim Plânlarına İlişkin Yaklaşımları

[coverattach=1]Öz
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokulları bağlamında kariyer plânlarına ilişkin görüşlerini analiz etmektir. Araştırmada üniversite öğrencilerinin geleceğe dönük kariyer gelişim plânlarının olup olmadığı sorusuna cevap aranmıştır. Bu bağlamda, öğrencilere araştırmacılar tarafından hazırlanan "Yan Yapılandırılmış Kariyer Plânı Görüşme Formu" verilmiştir. Görüşme formunda öğrencilere "Şu an öğrenim gördüğünüz alanla ilgili geleceğe yönelik bir kariyer gelişim plânınız var m? Eğer bir kariyer gelişim plânınız yoksa bunun nedenleri sizce nelerdir? Açık uçlu sorusu sorulmuş ve yanıtlamaları istenmiştir.
Araştırmaya katılan üniversite öğrencileri random örneklem metodu ile Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi öğrencileri arasından belirlenimi! olup, toplam 121 kişidir. Üniversite öğrencilerinden toplânan veriler, nitel içerik analizi tekniği ile incelenmiş. Elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinin %88.4'ünün kendi alanları ile ilgili geleceğe yönelik bir kariyer gelişim plânlarının olmadığı görülmektedir. Bu çalışmadan elde edilen bulguların Türkiye'de ve Avrupa Birliği ülkelerinde yer alan üniversitelerin kariyer plânlama merkezleri tarafından dikkate alınacağı ve sorunların çözümüne yönelik çalışmalarda kullanılacağı öngörülmektedir.
THE APPROACHES OF UNIVERSITY STUDENTS ABOUT CAREER DEVELOPMENT STAGES
Abstract
The aim of this study is to analyze university students ' opinions related to their carrier plans in context of faculty, academy and higher vocational school. The answer was seeked of the question that either the university students had a carrier development plan for the future or not. In this context, the participants were given "Semi-structured carrier plân interview form". In the form the students were asked open ended questions such as: "do you have any carrier development plâns for the future related to the area you are studying? " "If you do not have any carrier development plâns, what reasons do you think cause that?'.
The participants (121) were chosen by using random sampling technique from Mehmet Akif Ersoy University. The data gathered from university students was analyzed by using quantitative content analysis technique and some findings were identified. According to the findings it is detected that 88.1% of university students do not have any carrier development plans related to their area. University students defined the factors which influence their not having carrier plâns. These factors were dwelled upon at findings and comments parts in detail. It is anticipated that the findings of this study will be considered by the carrier plânning centers in Turkey and in the European Union in order to use at the studies for the solution of problems.

GİRİŞ
Eğitimin temel amacı, genç bireylere geleceklerine yönelik gerçekçi plânlar için bilgi ve anahtarlar sunmaktır. Kariyer gelişimi, aşırı güdülenmiş fakat yeterli yönlendirilmemi ş olan günümüz gençliği açısından yaşamsal bir önem arz etmektedir (Schneider ve Stevenson, 1999). Genç bireyler, üst düzey bir eğitim alma beklentisi ve meslekî kariyerlerinde ilerleme bakımından yüksek bir hırs içerisindedirler, fakat çeşitli araştırmalardan elde edilen bulgulara göre, genç bireylerden pek çoğunun hedeflerini geliştirmeye dönük tutarlı bir plânlarının olmadığı anlaşılmaktadır (Hughes ve Karp, 2004:2).
Kariyer, son günlerde çalışma yaşamında en sık kullanılan kavramlardan birisidir. Genel anlamda kariyer, bireyin çalışma yaşamı boyunca herhangi bir i ş alanında ilerlemesi, deneyim ve beceri kazanması olup, (Erdoğmuş, 2003:11) bireyin i ş yaşamında bulunduğu pozisyonlar, bu pozisyonlarla ilgili tutum ve davranışları ile yaptığı işleri kapsar (Aytaç, 1997:20).
Kariyer geliştirme, işi yapan birey ve işi tanımlayan örgütün her ikisinin de ilgi alanına girer. Yani, kariyer gelişiminden bahsedebilmek için birey ve örgütün her ikisinin de olması gerekir. Bu bağlamda kariyer geliştirme, bireysel bir süreç olan kariyer plânlama ile örgütsel bir süreç olan kariyer yönetiminin bütünleştirilmesi olarak tanımlanabilir (Gutteridge ve Hutcheson, 1984: 3).
Kariyer plânlama, bireyin, meslek, örgüt, İŞ atamaları ve kendini değerlendirme ile ilgili olarak bilinçli bir şekilde yaptığı seçimleri kapsar. Bu faaliyetler, kendi kendine ilgi ve kabiliyetlerin değerlendirilmesi, kariyer olanaklarının incelenmesi ve uygulama plânı ile birlikte bir strateji oluşturma olarak sıralanabilir (Gutteridge ve Hutcheson, 1984: 30). Kariyer plânlama, bireyin çalışmayı düşündüğü görev ve pozisyonlar ile geleceğe yönelik hedeflerinin plânlanması olarak da ifade edilebilir ( Aytaç, 1997:20).
Brown ve Brooks'a göre, kariyer geliştirmeye yönelik bireysel yaklaşımları üç ana başlık altında toplamak mümkündür: Kariyer seçimi, kariyer karan verme ve kariyer gelişimi kuramları (Brown ve Brooks, 1990:1-12). Greenhaus ise bireylerin kariyer seçimleri üzerinde durup, bu süreçteki önemli noktalan aşağıdaki gibi sıralamaktadır (Greenhaus, 1987:94): eşleştirme süreci olarak meslek seçimi, gelişim süreci olarak meslek seçimi, bir karar verme görevi olarak meslek seçimi, meslek seçimine sosyal ve kültürel etkiler, kadınlann meslek seçimi, azınlıkların meslek seçimi.
Kariyer gelişimiyle ilgili modeller incelendiği zaman, kadınlann kariyer tutumlarının değişmesi, kariyer aşamalan yerine yaşa bağlıdır. Doğum, evlilik vb. nedenler ile kadınların kariyerinde duraksamalar daha fazla görülürken; erkeklerin kariyerinde bu durum daha azdır. Erkeklerin de askerlik görevi gibi durumlan kariyerlerinde kesintilere neden olabilmektedir (Orstein ve Isabella, 1990:14).
Yönlendirme psikologlan kariyer geliştirme problemi üzerine uzun ve zengin bir araştırma geleneğine sahiptirler: bireyler tercihlerini nasıl araştırırlar, yol haritalannı nasıl hazırlarlar ve seçtikleri meslekî rollerine nasıl girerler ve ilerlerler. Bireysellik ve farklılık için dikkatle bir araya gelirler (Betz ve Fitzgerald, 1993).
Eğitim kurumlannda insan kaynaklan olarak görülen öğrenciler (Yıldız, 2007), meslek yaşamlannda sergileyecekleri başarılı performanslar mezun oldukla-n eğitim kurumunun imajını artıracağı için eğitim kurumlan gelecekte imajlarını yükseltecek olan öğrencilerini en önemli değer olarak görmeli ve yatinmlan da buna dayalı olarak yapması gerekmektedir (Yıldız ve Tüfekçioğlu, 2008). Bu bağlamda çalışma, iş dünyasına eleman yetiştiren eğitim sektörü içerisinde yer alan üniversite öğrencilerinin kariyer gelişim plânlarına ilişkin görüşlerini incelemek amacıyla yapılmıştır.

AMAÇ
Bu araştırmanın amacı, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesinde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin fakülte, yüksekokul ve meslek yüksek okullanna göre öğrenim gördükleri alanla ilgili olarak geleceğe dönük bir kariyer plânlarının olup olmadığı, var ise nasıl bir kariyer plânladıklarının; yok ise bunun nedenlerinin neler olduğunun ortaya çıkanlmasıdır. Kariyer gelişimi plânlan sayesinde öğrenciler ve mezunlar kariyerlerini sürekli geliştirebilme fırsatlannı yakalayarak, ulusal ve uluslararası İŞ yaşamında tercih edilen, seçkin meslek elemanlan olabilecekleri öngörülmektedir.

Dr. Mustafa SAĞDIÇ*
Üsküdar Çağrıbey Anadolu Lisesi, Üsküdar-İSTANBUL
Yrd. Doç. Dr. Hilmi DEMİRKAYA**
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü
Eklenmiş Resim
Dosya tipi: jpg sinav.jpg (17,8 KB (Kilobyte), 31x kez indirilmiştir)
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf 15- _233-246. syf._.pdf (235,4 KB (Kilobyte), 48x kez indirilmiştir)
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
gelişim, kariyer, öğrencilerinin, plânlarına, üniversite, yaklaşımları, ılişkin

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 09:39 .