Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > Eğitim Fakültesi > İlköğretim Bölümü > Çocuk Eğitiminde Bayramların Rolü - The Role of Holiday in Children Education

İlköğretim Bölümü hakkinda Çocuk Eğitiminde Bayramların Rolü - The Role of Holiday in Children Education ile ilgili bilgiler


Çocuklar ve okul öğrencilerinin öylece de büyümekte olan gençlerin inkişafında milli ve dini bayramların rolü büyüktür. Bu bayramların birkaçının adını çekmek maksada uygundur. Bu makalemizde ilkbaharın simgesi olan Nevruz Bayramı

Like Tree2Likes
  • 1 Post By eldeniz
  • 1 Post By eldeniz

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 12.08.08, 21:53
Profesör
 
Üyelik tarihi: Feb 2008
Nereden: Istanbul
İletiler: 7.765
Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.
Standart Çocuk Eğitiminde Bayramların Rolü - The Role of Holiday in Children Education

Çocuklar ve okul öğrencilerinin öylece de büyümekte olan gençlerin inkişafında milli ve dini bayramların rolü büyüktür. Bu bayramların birkaçının adını çekmek maksada uygundur. Bu makalemizde ilkbaharın simgesi olan Nevruz Bayramı kaleme alınmıştır. Genellikle Nevruz senlikleri üç gün devam eder. Bu günlerde çocuklar ve gençler tarafından çeşitli törenler yapılır ve oyunlar sergilenir. Bayram günlerinde bütün küsülüler barışır kin-kiduret unutulur. Okul çocukları okul bahçesinde temizlik işleri yapar ve küçük tiyatrolar hazırlarlar. Örneğin "Kosa-kosa", "kiy kılınc", "Hıdır ***272;lyas". "Halay" vb.

This article is based on the celebration of the national holidays in Azerbaycan. One of these holidays is "Nevruz". Generally "Nevruz" is the symbol of coming Spring not only in Azerbaycan but most of the countries of the world. But in Azerbaycan, people celebrate
this holiday traditionally. Here the children, students as well as the little children prepare for this celebration with great pleasure. They learn more proverbs, riddles, stories, dances, songs in order to take an active part in the celebration of "Nevruz". Such preparatiopns improve the knowledge of the children.
Kaynak
Dr. Eldeniz ABBASLI

Yazısma Adresi: Talıblı Sok. 42 Daire No: 15. AZ 1122 Bakü/Azerbaycan

Alıntı ile Cevapla
  #2  
Alt 12.08.08, 21:56
Profesör
 
Üyelik tarihi: Feb 2008
Nereden: Istanbul
İletiler: 7.765
Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.
Standart Çocuk Eğitiminde Bayramların Rolü - The Role of Holiday in Children Education

Milli ve Dini bayramlarının çocukların eğitim ve terbiyesinde rolü inkar edilmezdir. Ramazan Bayramı, Kurban Bayramı, Yeni Yılın gelmesini simgeleyen Nevruz Bayramı vb. çocukları toplumsallaştırır, örf adetlerimizi inkişaf ettirmeye unutmamaya yönlendirir. Bu makalede, bu bayramlardan biri - Yaz Bayramı üzerinde duracağız.
Nevruz bayramı çok eskilere dayandığı için sinemasız, tiyatrosuz, radyo ve televizyonsuz geçmiş, folklorsuz imkansız idi. Folklor kuru, meraksız dille değil, obrazlı bir dille söylenilirdi. Burada yumor, gülüş, satira esas yer tutuyor. Halk ilginç tatlı dille bu janrı daha da şirinleştiriyor. Bahar merasimleri birbirini tamamlayan maniler, oyunlar ve çocuk tiyatrolarından başlar. Genellikle çocuk folklorü ve onun gelişiminde (inkişafında) bayramların önemi büyüktür. (Çünkü çocuklar böyle bayramlarda toplanarak biri-birilerine "düşün bul" adlı bulmacalar söylerler ki bu da onları doğa, hayvanlar, çevre, gök cisimleri hakkında bilgiye sahip olmalarını sağlar. Eşyaların özellikleri, amaç ve alakaları hakkında onların bilgisini artırır. Çocuklar bulmacalar vasıtasıyla "Ne nerededir?", "Şu neden düzeltilir?", "Bu nerede kullanılır?" gibi sorulara cevaplar bulmak için çabuk düşünmek, hesap yapmak, aniden cevaplamak becerilerine sahip olurlar ki, bu da çocuk eğitimini geliştiriyor. Çocuklar yüzlerce ata sözleri ezberler ve durmadan biri-birileri ile atışır, galip çıkmaya çalışırlar. Elbette, ata sözleri bir yaratıcılık mahsulüdür. Doğru olanları açarlar. ***272;nsanların sosyal varlığını, onların zekasını belirliyor. Mesela, "Ağaçtan maşa olmaz", "Oldu ile öldüye çare yoktur", "Yanan yerden tüstü (duman) çıkar", Yaz fakirin hem atasıdır, hem anası", "Delinin yüreği dilindedir, akıllının dili yüreğinde", "Suçsuz dost arayan dostsuz kalır", "Öküzün taydır işin zaydır", "***272;ş adamın cevheridir", "Elden kalan, elli yıl kalır", v.s. (çocuklar iki desteye (gurup) bölünerek bir biriyle atışır-yarışırlar. "Kim çok atalar sözü söyler?" Hangi taraf susarsa, o biri taraf galip gelir. Bu türlü hazırlıklar da şüphesiz öğrencilerin folklor bilgisinin artmasını sağlar. Bu türlü atalar sözlerinin bazıları ekincilikle, tasarrufatla baglıdır, mesela, "Ah-vayla çıkan fakirin canı, ölene kadar der allah kerimdir", "Allah hakkı nahakka vermez", bu atalar sözü çalışkanlığı simgeler v.s. Bunların çocuk eğitimine ne kadar tesirli olduğu göz önündedir. Folklor vasıtasıyla çocuklar biliğini, terbiyesini, hikmetini artırıyor. Bayramda en çok söylenen folklor türünden biri de bulmacadır (tapmaca). "Tap Görek" adlı oyunda birbirine bulmaca söyleyen çocuklardan kim daha tez cevap bulursa, hazır-cevap olduğunu, çok şeyler bildiğini kanıtlar. Mesela; "Alçak damdan kar yağar" (elek), "Ben yürüdükçe o da yürür" (gölge),
Bir şey vardır yemişdim,
Yemeseydim ölmüşdüm.
İndi olsa yemerem
Yemesemde ölmerem (Anne Sütü)
Kutu kutu içinde
Kutu sandık içinde
Babamın beyaz mendili
0 da onun içinde (kestane)
Tapmacanın (bulmaca) tez cevaplanması da beceri gerektirir. Halk mümkün oldukça insanlara, meyveleri, gök cisimlerini ve onların bilinmeyen taraflarını bulmaca vasıtasıyla söyler, insanları düşündürür, cevap bulmak için zorlar.
Narda var, nar da var,
Nardan şirin nerde var?
El tutmaz, bıçak kesmez
Ondan şirin nerde var? (Uyku)
Göründüğü gibi bulmacalarda anne sütü, kestane, uyku vs. düşündürücü bir dille anlatılmıştır.Bunlar bedii tefekkürün güzel örnekleridir. Böylece bulmacalar aynı zamanda çocukların eğitiminde büyük yer tutmaktadırlar.
Eski insanlar baharın gelmesini sabırsızlıkla beklemişlerdir. Baharda, otların, çiçeklerin çıkması, ağaçların yapraklanması, meyve ağaçlarının çiçek açması insanlara esrarengiz tesir bağışlamış, onlar bu görünen tabiat kanunlarında sırlı bir dünya olduğunu zannetmişler. İnsanlar bu sırlı alemin düğümlerini açmaya, onun mahiyetini öğrenmeye, ondan yararlanmaya çalışmış, buna gayret etmişlerdir.
Eskiden insanlar ruhun ölmezliğine inandıkları için yılın mevsimlerini de kendileri canlı kabul etmiş, kışta ölen, mahv olan tabiatın (otların, çiçeklerin, tahılın v.b.) dirileceğine inanmış, bunu beklemişler. Onlar tabiatın tarım ve hayvancılığa gösterdiği olumlu ve olumsuz tesirlerini deneyerek tecrübe kazanmışlar.
Halk tabiatın uyanmasına mutluluk işareti gibi bakmış, onu iyinin kötü üzerinde üstünlüğü olarak karşılamıştır. Buna göre de insanlara mutluluk getiren bahar halk tarafından sevinçle karşılanmış, bu sevinç tüm halkın özlemle beklediği ve gelişini sevinerek karşıladığı bir bayramın ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Halk bu bayrama Nevruz veya Bahar Bayramı adını vermiştir. Bahar bayramı Güneşin Koç burcuna dahil olduğu zamana - yani Baharın ilk gününe - 21 Mart tarihine rastlamaktadır.
Bahar bayramı evrensel bayramdır ve baharın gelişini tüm dünya halkları kendi kültürüne ve geleneklerine uygun şekilde karşılamışlardır. Baharın gelişini Avrupa halkları da kendi geleneklerine uygun karşılarlar. Mesela, Rus halkı kışın kovulmasını çeşitli danslar, oyunlar, maniler ve nümayişlerle uğurlar. Samandan kukla yapıp tabuta koyar, sonra cenaze merasimi düzenlerler. Köyün kıyısına "Moran" (bozak-sazak, şabta anlamındadır) Maslenitsa diye adlandırılan kuklayı yakar ve çevresinde oynarlar. Diğer Slav halkları da kış bittiği zaman çeşitli merasimler düzenlerler. Mesela, ormandan yeni yapraklanmış bir ağacı kesip getirir, onu ev ev gezdirirler. Kişilerden biri yeşil elbise giyer, başına çiçekten taç koyar, elinde süslenmiş ağaç dalı gosterimin en önünde gider. Karşı taraftan ise beyaz elbise geymiş, elinde kuru ağaç tutan bir kişi yola kar sepe sepe birinci gurubun karsısına çıkar. Her iki taraf birbirine hücum eder... sonunda yeşil elbiseliler (yani bahar) beyaz elbiselileri (yani kışı) yenerler.
Umumiyetle, baharın gelmesi, kışın bitmesi merasimi ***272;ngiltere, ***272;talya, Fransa, ***272;spanya ve başka bir çok ülkede çeşitli şekilde, kendi geleneklerine özgü olarak kutlanmaktadır. Bütün bu kutlamalarda ortak nokta baharın kışa galip gelmesi, kışı yenmesini ve insanların bundan mutlu olduğunu göstermek olmuştur.

Alıntı ile Cevapla
  #3  
Alt 12.08.08, 21:58
Profesör
 
Üyelik tarihi: Feb 2008
Nereden: Istanbul
İletiler: 7.765
Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.
Standart Çocuk Eğitiminde Bayramların Rolü - The Role of Holiday in Children Education

Nevruz bayramı kışın bitmesi ve baharın gelmesi ile baslar. 0 insanlara sevinç, mutluluk duygusu aşılayan, onları yeni yıla, gelecek güzel günlere yüreklendiren ilginç bir merasimdir. Kış insanların elini kolunu bağlar, onları işten güçten soğutur. Eski inanca göre kışın tabiat, hayvanlar, kuşlar vs. yani her şey ölür veya ölüm bekleyir, baharda ise dirilir. Çünkü bahar hayat, canlılık getirir. Baharda tabiat canlanır, güneş insanları, toprağı ısıtır. ***272;nsanlarda çalışmak, bir işi yapmak isterler... Belki de bu özellikleri Bahar bayramının yayılmasını, bu kadar çok sevilmesini gerekli kılan esas unsurlardır.
Azerbaycan***8217;da Nevruz bayramı çocuklar tarafından çok sevilen bayramdır. Halk Nevruzu milli bayram gibi karşılar. Bayram şenlikleri en az üç gün devam eder Martın 20 - 21 - 22. ci günleri. Ancak bayrama hazırlık işleri daha önceleri bayrama en az 40 gün kala başlamaktadır. Her şeyden önce köylerde bahçeler temizlenir, ağaçların kuru budakları (dalları) kesilir yani ağaçlar esasen meyve fideleri dikilir, ağaçların dipleri bellenir, her şey düzene sokulur. Bu işler okullarda çocuklar tarafından daha canlı yürütülür. Okul yanı sahalar çocuklar tarafından temizlenir. Ağaçların budakları kesilir, dalları kesilir, yeni ağaçlar ekilir, bir sözle yaz senlikleri için hazırlıklar yapılır.
Şehirlerde de gerekli hazırlıklar yapılır. Kısaca herkes yaklaşan bayrama hazır olmak için evinde olan her şeyi yıkayıp temizlemeyi, evini süslemeyi kendine borç bilir.
Her aile imkanları ölçüsünde çocuklar, gençler ve yaşlılar için yeni elbise hazırlar. Çünki halkın inancına göre bayramı nasıl karşılasan gelen bir yılın öyle geçer ***8211; yani bayramı evin temiz, elbisen taze, güler yüzle karşılarsan bütün yıl mutlu olursun.
Bayrama en az 15 - 20 gün kala ayrı ayrı kaplara buğday dökülüp, üstüne her 2 -3 günde su sepip bayrama semeni hazırlarlar. Buğday kaplarda yeşerip tahminen 10-15 santim boy atar ve bayramda o semenileri bayram masasına, evin görünen yerlerine düzer, dostlara hediye derler.
Nevruz bayramında Azerbeycanlılar çeşitli tatlı ve yağlı ekmek pişirirler, baklava, katlama, feseli, kömbe, şorçöreği, külçe vs. Şüpesiz bütün bu nimetler geçen yılın mahsulünden hazırlanır ve insanları gelen yılın bayramını daha güzel karşılamak için daha iyi çalışmağa ruhlandırır. Ona göre de semeni bayram sofrasına konur ve şöyle maniler okunur:
Semeni sahla meni, Ilde gögerderem seni, Semeniye saldım badam, Koymurlar bir barmak tadam...
Semeni ay semeni Sende gelen yaz olur Menim könlüm saz olur Semeni, sahla meni Güyerderem men seni vs.
Semeniden tatlı ve çeşitli yemeklerde hazırlarlar. Nevruz bayramını eski zamanlardan beri büyük sevinçle ve manilerle karşılamak Azarbeycan'da gelenek halini almıştır.
Novruz - Novruz bahara, Güler, güler bahara, Bahçamızda gül olsun, Gül olsun bülbül olsun,
Novruz gelir, yaz gelir Negme gelir, saz gelir, Bahçalarde gül olsun, Gül olsun, bülbül olsun
Bahar bayramında halkın inançları ile ilgili olan adetlerden biri de sam (yani mum) yakmak, tongal kalamak (yani büyük ateş yakmak) ve meşale yakmaktır. Bu zaman yaslı, genç ve özellikle çocuklar tongalın (yani ateş yığının) üstünden atlarlar, "azarım bezarım odda yansın ( yani bütün hastalıklarım ateşte yansın), "ağrılarımı yer gotürsün, metlebimi allah versin (yani günahları yer götürsün, dileklerimi allah versin) derler.
Ateş şenliği genellikle yılın son Çarşamba gecesi yapılır. Bu gece bayram sofrası açılır. Sofraya boyanmış yumurta, yeddi tür meyve, pencer (yani yeşillik) ve çesitli pişmişler, yemekler (et, balık, pilav vs.) konur. Sofrada en az yedi çeşit şey olmalıdır, bu bolluk alametidir. Bayram akşamı tüfek atılır, gök yüzüne meşaleler fırlatılır, büyük ateş yakılır gençler çocuklar üstünden atlanır, üzerlik yakılır, dumanı çocuklara koklatılır ve şöyle söylenir.
Üzerliksen havasan Yaman derde davasan, Baklama göz yedirenin Gözlerini ovasan
Nevruz bayramının en ilginç ve unutulmaz dakikaları yılın son Çarşamba gecesi başlar. Bu bayramın resmen başlaması demektir. Ecdatlarımız Baharın kış üzerindeki üstünlüğüne, hayrın şere yani iyinin kötüye, Hürmüziin (yani iyilik Allahının) Ehrimene (yani kötülük remzi şeytana) üstün gelmesi olarak bakmışlardır. Bu nedenle de kısın sonu onun mağlubiyeti, baharın ise galip olarak dünyaya hakim olması büyük şenlikle karşılanmıştır. Halk bu merasime "Donatma" (yani tan yerinin ağarması, güneşi görmek, karşılamak) adı vermiş. Bu gece ile ilgili ilgine rivayetler, efsaneler yaratılmışdır. Efsanelerden birinde deyilir ki, "...bu gece bir saatliyine ırmaklar durup istirahat eder, ağaçlar dallarını yere eğer (topraktan güç alır), dallarını yeniden kaldırırlar. Uzun müddet birlikte hayat süren, lakin sonralar bir birinden küsen Mars ve Jüpiter yalnız bir gece birleşir, kucaklaşıp öpüşür, sonra yene ayrılıp bir yıl hasretde kalarlar... Efsanede denilir ki, her kim Marsla Jüpiter***8217;in görüştüğü anı görse ulu Hürmüz onu bütün arzularına kavuşturur, o dünyada en hoşbaht adam olur... "Bu yüzden o gece hiç kimse yatmaz, herkes sabahı, güneşin çıkmasını (doğmasını), Mars'la Jüpiter***8217;in görüşmesini görmek ister. Hiç kimse yatmadığı için delikanlılar grup halinde gezer, etrafı seyir eder, oyunlarla vakit geçirerler. Genç kızlar ise daha çok bir odaya toplaşarak kendileri için fal acar, bir birleri ile şakalaşarak birlikte mani ohurlar :
Yük altdan zeli çıhdı Zelinin dili çıhdı, Kardeş boyuna kurban Aldığın deli çıhdı,
Kar gelir külek gibi, Kız gelir ipek gibi Oğlanlar daldan bağır, Gudurmuş köpek gibi
Yük üstünde bir de ben, Ecep tüstüm derde ben Açılmamış gönçeyem Nece yatım yerde ben v.s.
Eskilerde son Çarşamba gecesi "kulak falı" da açarlardı. Yani her kes kalbinde bir niyet tutup başka evlere gider, kapıyı bacayı dinleyip ilk işittiyi sözle kendi bahtını, gelecek akıbetini tahmin etmeye çalışırlardı. Bu yüzden o gece her kes evinde yalnız hoş sözler konuşmağa calışar, dedi - kodu, küfr etmezlerdi. Çarsamba aksamı çocuklar kapılara torba bırakırlar. Ev sahibi ise torbaya boyanmış yumurta, tatlı, fındık, ceviz, alma vs. koyarlar.
Donatma merasiminde özellikle geceler iştirak ederler. Onlarda yerinin ağarmasını (sabahın beyaz çağını) ahar su, deniz veya çay (ırmak) sahilinde karsılaşmağa çalışırlar. (Çoğu zaman geceleri suda yıkanarak "ağırlığım - uğurluğum dağlara, taşlara" demekle ümit etmişler ki, Hürmüzün Ehrimene gelip gelmesi, kışın mağlup olması, baharın tantanası anında insan bedeninde gizlenen fenalık devleri mahv olacak, aynı zamanda kalplerinde tuttukları niyetlerine ulaşacaklardır.

Alıntı ile Cevapla
  #4  
Alt 12.08.08, 22:01
Profesör
 
Üyelik tarihi: Feb 2008
Nereden: Istanbul
İletiler: 7.765
Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.Ayşe Dürdane Erduran artık çok görkemli biri.
Standart Çocuk Eğitiminde Bayramların Rolü - The Role of Holiday in Children Education

Yukarıda dediğimiz gibi, son Çarşamba gecesi ilk bayram sofrası açılır ve bayram bitene kadar açık kalır. Sofraya her çeşit nimetler düzülür, akrabalar, komşular, dostlar bir birini tebrik eder, saz, davul, zurna, balaban vs. müzik aletlerinde çalar, şöyle mani okurlardı:
Honcaya koydum balığı,
Ta bezeyim ortalığı Gerdene Sal çalmalığı
Çünki gelipdir firuz Hoş geçeçektir Novruz
Tahçaya koydum çırağı Rovşen eylesin bucağı Isıklandırsın otağı Çünki geliptir firuz Hoş geçecektir Novruz
Mart aymm 21' de (bazı yıllar bayram Martin 20***8217;ne rastlar) son Çarşamba günü başlayan bayram şenlikleride coşku ile kutlanır ve devam eder. Çocuklar yumurta dövüştürür, şenlenir, büyüklerin hediyelerini kabul ederler. Büyüklerde birbirlerinin bayramını kutlar, sonra kabristan ziyaret eder, ölenlerin ruhuna dua okunur, daha sonra ise son bir yıl içerisinde ölenlerin yas yerine giderler, buna "kara bayram" derler. Yani keçen yılda kim ölmüşse bu bayram onun için "kara bayram" dır. Bu tür yapılması gereken gezilerden sonra bayram kutlamaları devam eder. Akrabalar, komşular, dostlar birbirlerinin bayramını tebrik eder, evlere misafir giderler. Ancak bayram gezintisinde ziyaret etdiyin evde mutlaka birkaç dakika da olsa oturmalı, sofradaki nimetlerden tatmalısan. Bayram günlerinde bütün küsülüler barışıp öpüşerler. Kin -nefret unutular. Eski inanca göre küsülü kişilerden kim küsülü olduğu şahsı önce kutlarsa onun günahları bağışlanır, diğeri suçlu kalır. Buna göre de küsülü olan her kes bayram günü daha önce barışmağa çaba gösterir.
Bayram şenlikleri en az 119 gün devam eder. Bu günlerde gençler tarafından çeşitli törenler yapılar. Mesela, gelin ve kızlar "haşışta", "Kiy Kılınç", "Benövşe" vs. oyunları oynarlar. Oğlanlar ise " kos - kosa", "Hıdır ***272;lyas" veya "Hıdır Nebi" gibi oyunlar göstererler. Bu tiyatro temaşaları ve oyunlara çocuklar bayrama 10-15 gün kala hazırlanır, metinleri ezberlerler. Sabahlara kadar ikiye bölünmüş grup destan anlatır, daha iyi anlata grup ödüllendirilir. Destanlar genellikle okulda öğrendikleri ve ilave okudukları kitaplardan seçilir ki bu da çocukların eğitiminin inkişafına büyük etki etmektedir. "Benövşe" veya "Kiy Kılınc" oyunu kız çocukları tarafından su şekilde oynanır. Tahminen on iki kız ikiye ayrılıp birbirinin elinden sıkı tutar. Her destenin bir başsıcı olur. Başçı her kişiye gizli bir takma ad olarak kuş veya gül adı koyar. Bu adı karsıdakilerin bilmemesi gerekir. Başçı kuş veya gül adi dedikte o takma adı taşıyan kaçarak karşı sıradakilerin arasından geçmek ister. Karşı sıradakiler bir-birinin elini böylece sıkı tutarlar ki, onların ellerini ayırıp geçen olmasın. Eğer diğer taraftan gelen bu taraftakilerin ellerini aralayıp geçemezse kendi de hemen sırada kalır.
Basçı oyuna şöyle başlar :
I sıra - kıy kılınc ! kıy kılınc !
II sıra - kıyma kılınc !
I sıra -ok attım !
II sıra -Uğru tutdum !
I sıra -Benövşe !
II sıra -Bende düşe !
I sıra -sizden bize kim düşe? Adı güzel, kendi güzel .......... hanım
düşe !
Adı söylenen kız karşı sıraya geçer ve oyun böylece devam eder.
"Kos-kosa" oyununda gene oğlanlar bir kişiyi kosa (yüzü tüysüz kişilere kosa denilir) gibi süsleyip muhtelif müzik aletlerinide çala çala evlere gezdirirler. Kosanın yardımcısı da olur. Onların her ikisi komik elbise (esasen yamaklı keçe) giyer, güldürücü oyunlar icra eder, maniler okur, hediye toplarlar. Önce kosanın yardımcısı söze başlar :
A kosa-kosa gelsene Gelip selam versene
Sonra yüzünü temaşacılara tutup : Boskabı doldursana
Kosanı yola salsana der.
Böylece ev-ev dolaşar ve pay yığarlar :
Hanım ayağa dursana Yük dibine varsana, Boşkabı doldursana Kosanı yola salsana.
Lakin hiç kimse kosaya pay vermez, kosa küsüp kenarda durar.
Tamaşacılar okurlar
Ay uyruğu-uyruğu,
Eritmişem guyruğu
Sakkali it kuyruğu
Bığları yovşan kosa.
Kosanın yardımcısı veziyeti gergin görüp kosanı gizlemeye alışar ve tamaşacıları sakin etmek için deyer : Kosam benin kanlıdı, Kolları mercanlıdı, Kosama el vurmayın, Kosam iki canlıdı.
Bundan sonra oyuna süslü elbise giydirilmiş keçi de katılır ve oyun çok ilginç ve gülmeli şekilde devam eder. Nihayet kosa ile keçi dalaşır ve keçi kosayı öldürür Kosanın yardımcısı:
Arşın uzun, bez kısa,
Kefensiz öldü kosa,
diye ağlar. Onun ağlamağı kahkahalara neden olur. Oyun biter. Böylece, halk Nevruz bayramı günlerini manalı, şan ve mutlu şekilde karşılayıp yollamağa çalışar.
Kaynak
Dr. Eldeniz ABBASLI

Yazısma Adresi: Talıblı Sok. 42 Daire No: 15. AZ 1122 Bakü/Azerbaycan


Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf abbaslıeldeniz.pdf (122,3 KB (Kilobyte), 56x kez indirilmiştir)
Alıntı ile Cevapla
  #5  
Alt 27.01.09, 14:30
Acemi
 
Üyelik tarihi: Jan 2009
İletiler: 2
eldeniz doğru yolda ilerliyor.
Standart Cevap: Çocuk Eğitiminde Bayramların Rolü - The Role of Holiday in Children Education

Bu yazı tıptatıp benim yazımla aynı.
Saygılarımla,
Dr. Eldeniz Abbaslı.
Alıntı ile Cevapla
  #6  
Alt 27.01.09, 14:53
Acemi
 
Üyelik tarihi: Jan 2009
İletiler: 2
eldeniz doğru yolda ilerliyor.
Standart Cevap: Çocuk Eğitiminde Bayramların Rolü - The Role of Holiday in Children Education

Al***305;nt***305;:
Ayşe Dürdane Erduran´isimli üyeden alıntı Mesaj***305; göster
Çocuklar ve okul öğrencilerinin öylece de büyümekte olan gençlerin inkişafında milli ve dini bayramların rolü büyüktür. Bu bayramların birkaçının adını çekmek maksada uygundur. Bu makalemizde ilkbaharın simgesi olan Nevruz Bayramı kaleme alınmıştır. Genellikle Nevruz senlikleri üç gün devam eder. Bu günlerde çocuklar ve gençler tarafından çeşitli törenler yapılır ve oyunlar sergilenir. Bayram günlerinde bütün küsülüler barışır kin-kiduret unutulur. Okul çocukları okul bahçesinde temizlik işleri yapar ve küçük tiyatrolar hazırlarlar. Örneğin "Kosa-kosa", "kiy kılınc", "Hıdır ***272;lyas". "Halay" vb.

This article is based on the celebration of the national holidays in Azerbaycan. One of these holidays is "Nevruz". Generally "Nevruz" is the symbol of coming Spring not only in Azerbaycan but most of the countries of the world. But in Azerbaycan, people celebrate
this holiday traditionally. Here the children, students as well as the little children prepare for this celebration with great pleasure. They learn more proverbs, riddles, stories, dances, songs in order to take an active part in the celebration of "Nevruz". Such preparatiopns improve the knowledge of the children.
Kaynak
Dr. Eldeniz ABBASLI

Yazısma Adresi: Talıblı Sok. 42 Daire No: 15. AZ 1122 Bakü/Azerbaycan
Daha sonra yazının bir bölümü Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi'nin 85. sayısında (Mart ayı) 2007 senesinde yayınlanmıştır. Aynı yazarın adı ile.
Alıntı ile Cevapla
  #7  
Alt 27.01.09, 15:18
Administrator
 
Üyelik tarihi: Aug 2006
İletiler: 21.463
Blog Başlıkları: 13
CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart Cevap: Çocuk Eğitiminde Bayramların Rolü - The Role of Holiday in Children Education

eklentideki pdf i indirirseniz yazara ulaşırsınız.
__________________
NEVART AKADEMİ
www.nevart.net
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Disleksi Eğitimi
Okuma Güçlüğü
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
bayramların, children, çocuk, education, eğitiminde, holiday, role, rolü

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 03:25 .