Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > Mühendislik Fakültesi > Endüstri Mühendisliği Bölümü > Merkez üslerin konumlandırılması probleminin Hopfield-Tank yapay sinir ağları ile çözülmesi

Endüstri Mühendisliği Bölümü hakkinda Merkez üslerin konumlandırılması probleminin Hopfield-Tank yapay sinir ağları ile çözülmesi ile ilgili bilgiler


Merkez üslerin yerleşim noktalarının belirlenmesi ve merkez üsler ağının tasarlanmasını içeren merkez üslerin konumlandırılması problemi konum teorisi alanında yaygın olarak çalışılmaktadır. Bu çalışmada, kapasite sınırlamasının olmadığı, sabit konumlandırma maliyetlerinin olduğu,

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 11.08.09, 11:10
Administrator
 
Üyelik tarihi: Aug 2006
İletiler: 21.463
Blog Başlıkları: 13
CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart Merkez üslerin konumlandırılması probleminin Hopfield-Tank yapay sinir ağları ile çözülmesi

Merkez üslerin yerleşim noktalarının belirlenmesi ve merkez üsler ağının tasarlanmasını içeren merkez üslerin konumlandırılması problemi konum teorisi alanında yaygın olarak çalışılmaktadır. Bu çalışmada, kapasite sınırlamasının olmadığı, sabit konumlandırma maliyetlerinin olduğu, tek tahsisli merkez üsleri konumlandırma problemi için yapay sinir ağı (YSA) temelli bir çözüm yöntemi önerilmiştir. Ayrıca tavlama benzetimine dayanan bir yöntem de geliştirilmiştir. Yöntemin etkinliğini test etmek için, literatürde sıklıkla kullanılan test veri seti kullanılarak, YSA temelli yöntem için elde edilen sonuçlar ile literatürde yer alan en iyi çözümler ve tavlama benzetiminden elde edilen sonuçlar karşılaştırılmıştır.

Solving uncapacitated hub location problem using Hopfield-Tank type artificial neural networks
In many transportation and telecommunication networks, the cost of carrying a unit of traffic between two points decreases as the capacity of the connection joining the two points increases. It is possible to facilitate this connection by building dedicated channels between each pair of nodes that communicate with each other. However, this would result in higher costs. Because of this fact, it is often convenient to design networks in which traffic is concentrated on high capacity links, even if this traffic travels longer distances. In order to facilitate the flow of the traffic between nodes so as to decrease the overall cost of transportation, some centers known as hubs are introduced. Airline passenger flow, cargo or postal delivery networks, large telecommunication networks are examples of networks utilizing hubs. The problem addressed in this study is the uncapacitated single allocation hub location problem (USAHLP) in which, given n interacting nodes in a network, hubs are fully interconnected and each spoke is assigned to a unique hub. In this study, a solution method based on an artificial neural network framework for the USAHLP is introduced. The heuristic based on simulated annealing is also developed. To present its effectiveness, the solutions of this ANN-based method is compared with the best solutions presented in the literature and the solutions of simulated annealing based heuristic by considering CAB data set.
images.jpeg
Giriş
Konum-Tahsis problemlerinin (KTP) özel bir çeşidi olan merkez üslerin konumu (hub location) araştırmaları son yıllarda konum teorisinin önemli bir araştırma alanı olmuştur. Modern ulaştırma ve iletişim sistemlerinin büyük bir kısmında merkez üs ağlarının kullanılması, bu alandaki araştırmaların öneminin artmasında etken olmuştur. Bu sistemler, maliyette ölçek ekonomisinin söz konusu olduğu birçok hareket ve varış noktaları arasında seyahat veya iletişimin gerçekleşmesini sağlar. Özellikle ulaştırmada daha büyük araçlar birim başına daha düşük taşıma maliyetine sahiptirler. Örneğin, büyük bir uçakta (mesela, Airbus 340) mil başına bir koltuğun maliyeti, küçük bir uçağın (mesela, RJ 70) mil başına koltuk maliyetinden daha düşüktür.

Merkez üslerin konumlandırılması problemi bir çok açıdan klasik tesis konum problemlerinden farklılık gösterir. Klasik bir ayrık tesis yerleşim probleminde talep ayrık noktalarda gerçekleşir, tesisler ayrık noktalarda konumlandırılmıştır ve amaç genellikle talep noktaları ile tesisler arasındaki mesafe ve maliyetle ilgilidir. Merkez üsler konum problemlerinde ise, birbirleriyle iletişim halinde olan düğümlerden oluşmuş bir ağ söz konusudur. İletişimden kastedilen, bir çok hareket ve varış noktaları arasındaki akıştır ve merkez üs tesisleri hareket-varış noktası akışları için aktarma ve birleştirme noktaları gibi hizmet verirler. Bir merkez üs, bir çok ayrı küçük akışı daha büyük akışlara yönlendirir veya birleştirir. Ayrıca, farklı varış noktaları için büyük bir akışı daha küçük akışlara da bölebilir. Bu nedenle, bağlantı noktaları çıkış-varış noktası akışlarının takip ettiği yoldaki ara noktalardır (Drezner ve Hamacher, 2002). Merkez üsler konum problemlerinin ulaştırma (hava yolu ile seyahat, hava yolu ile nakliyat, bir gecelik dağıtım sistemleri, posta dağıtımı, vs.) ve telekomünikasyon (bilgisayar iletişimi, telefon ağları, dağıtık bilgisayar işleme vs.) alanında bir çok uygulamaları vardır.

Merkez üslerin konumlandırılması probleminin farklı türleri vardır (O'Kelly, 1987). Bir merkez üssün toplayabileceği akışın miktarına ilişkin bir kapasite kısıtı olabilir; herhangi bir düğüm noktasını merkez üs olarak kurulmasında sabit bir maliyet olabilir veya düğüm noktaları bir veya birden fazla merkez üsse paylaştırılabilir. Ancak, merkez üs problemlerinin bütün çeşitlerinde amaç fonksiyonu, ağın toplam maliyeti enküçüklenecek şekilde bağlantı noktalarının konumlarını ve düğüm noktalarının (spoke) paylaşımını bulmaktır. Eğer bütün akışlar merkez üs aracılığıyla yapılmakta ve merkez üs olmayan her bir düğüm noktası sadece bir merkez üsse tahsis edilmişse, bu problem kapasite sınırlaması olmayan tek tahsisli merkez üs konumlandırma problemi (uncapacitated single allocation hub location problem - USAHLP) adını alır. Bu problemde, merkez üs sayısı karar değişkenidir ve matematiksel formülasyona sabit bir maliyet de dahil edilmiştir. Eğer merkez üs sayısı sabit ise (p merkez üs), bu problem kapasite sınırlaması olmayan tek tahsisli p-merkez üs problemi (uncapacitated single allocation p-hub median problem-USApHMP) olarak isimlendirilmiştir. Bağlantı noktalarındaki akış miktarına ilişkin bir sınırlandırma da olabilir (capacitated- CMAHLP) veya her bir düğüm noktası birden fazla merkez üssüne tahsis edilmiş de olabilir (multiple allocation -UMApHMP). Diğer bir farklı biçimi ise, bugüne kadar kapsamlı olarak çalışılmamış olan, bazı bağlantılarda veya tamamında minimum akışa gereksinim duyulan (akış eşikleri) modellerdir. Örneğin, çoklu tahsisin söz konusu olduğu havayolları uygulamasında, şirket tarafından işletilen en küçük uçak büyüklüğüne ilişkin akış eşiği, ağda yer alıp da ekonomik olmayan bağlantıları önlemeyi sağlayabilir. KTP; p-medyan ve p-merkez problemleri gibi zor problemler olarak bilinirler. Konumlar bilindiğinde diğer problemler sıradanlaşırken, merkez üsler problemi bu durumda dahi zor problem olarak kalır (Love vd., 1988).

Bugüne kadar araştırmacıların yoğun ilgisini çeken merkez üs problemleri; p- merkez üsler medyan problemi ve sonlu/sonsuz kapasiteli merkez üsler problemleridir. Merkez üsler problemi ikinci dereceden tamsayı programlama olarak ilk kez O'Kelly tarafından modellenmiştir (O'Kelly, 1987). Tek tahsisli durumu Aykin (l994), Campbell (1994, 1996), Klincewicz
(1991), O'Kelly ve diğerleri (1995) tarafından çalışılmıştır. Her bir durum farklı yollardan formüle edilebilmekle beraber, en etkin genel bir yaklaşım Ernst tarafından ortaya konmuştur (Ernst ve Krishnamoorthy 1996; Ernst ve Krishnamoorthy 1998). Bu yaklaşımda her bir orijin için arklardaki akışlara dayanan bir yöntem önerilmiştir.


Makale Yazarları
Murat ERMİŞ , Füsun ÜLENGİN
İTÜ İşletme Fakültesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü, 34469, Maçka, İstanbul


Makalenin devamı eklentidedir...
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf itu-d_2006_5_1_M_Ermis.pdf (369,7 KB (Kilobyte), 51x kez indirilmiştir)
__________________
NEVART AKADEMİ
www.nevart.net
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Disleksi Eğitimi
Okuma Güçlüğü
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
ağları, çözülmesi, hopfield-tank, konumlandırılması, merkez, probleminin, sinir, üslerin, yapay

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 03:23 .