Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > Mühendislik Fakültesi > Endüstri Mühendisliği Bölümü > Ergonomi, İşbilim,Ergonominin tarihçesi, Mimari yapıtlar, Ergonomik biçimlendirme

Endüstri Mühendisliği Bölümü hakkinda Ergonomi, İşbilim,Ergonominin tarihçesi, Mimari yapıtlar, Ergonomik biçimlendirme ile ilgili bilgiler


Ergonomik biçimlendirme, tüketim mallarına, endüstri işlemlerine ve yapılara, bunların en az çabayla kullanılmasını sağlayacak bir biçim verilmesidir. Ergonomik biçimlendirmenin en önemli yanı, insan eğilimlerinin hesaba katılmasıdır. Yüzyıllar önce insanlar, evlerini

Like Tree2Likes
  • 1 Post By remşit
  • 1 Post By remşit

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 08.11.08, 12:20
Yaratıcı
 
Üyelik tarihi: Jul 2006
Nereden: Ankara
İletiler: 1.364
remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.
Standart Ergonomi, İşbilim,Ergonominin tarihçesi, Mimari yapıtlar, Ergonomik biçimlendirme

Ergonomik biçimlendirme, tüketim mallarına, endüstri işlemlerine ve yapılara, bunların en az çabayla kullanılmasını sağlayacak bir biçim verilmesidir. Ergonomik biçimlendirmenin en önemli yanı, insan eğilimlerinin hesaba katılmasıdır.
Yüzyıllar önce insanlar, evlerini ve gereçlerini kendileri yaparlarken, atalarından gördükleri yöntemleri korurlardı. Bu yüzden, günlük araç gereçlerin biçimi, zamanla en yararlı ve güzel hali alırdı. Sözgelimi, bazı mobilyalara, ateşli silahlara ve çalgılara birer sanat yapıtı sayılacak kadar güzel biçimler verilmiştir. Günümüzde ise, teknolojinin günden güne hızlanan gelişmesi ve işçiliğin dar uzmanlık aıanlarına yönelmesi sonucu, kullandığımız araçların çoğunun başkaları tarafından yapılıp biçimlendirilmesi gerekmektedir. Bu da, söz konusu gereçlere biçim verenlerin, yaşam niteliğini geniş ölçüde etkilediklerini dolayısıyle de işlerini iyi yapmak zorunda olduklarını gösterir. İyi biçimlendirme, bir aracın daha uzun, daha verimli ve daha rahat kullanılması anlamına gelir.

Ergonominin tarihçesi:
XX. yüzyılın başlarında, birçok ülkenin yöneticisi, endüstride sağlık konusunda araştırma yapan kurumlar oluşturma gereğini duydu. Aynı yıllarda A.B.D 'nde, F.W. Taylor ile Henry FORD, endüstri işlemlerini daha verimli kılma amacıyla incelemelere başladılar. Bu incelemeler, «SEVK VE İDARE Günümüzde «ergonomi İlk otomobiller gürültülü ve sık sık bozulan araçlardı. Sürücü ve yolcuları aşırı ölçüde sarsar, hava koşullarından yeterince korumazlardı. Bu otomobiller, yapımcının isteğine göre biçimlendirilirdi. Bazen fren pedalı, sürücünün oturduğu yerin dışında yeralır ve sürücünün dışarı uzanması gerekirdi. Ancak bu araçlar hızlı gitmezdi ve sayıları çok az olduğundan sürücüleri, yeni bir buluşu kullanabildikleri için kıvanç duyarlardı.
Oysa, İkinci Dünya savaşı sırasında pilotlar, rahatsız bir durumda, büyük tehlikeler içinde, saatte yüzlerce kilometre hızla, çok uzaklara uçmak zorundaydı. Bu yüzden oturacakları koltuklar, bu sıkışık ortamda olabildiğince rahat etmelerini sağlayacak biçimde yapılmalı, göstergelerin bir bakışta okunabilecek bir yere yerleştirilmesine, yüksek uçuş yapan uçaklarda oksijen maskesi gibi yaşamsal önem taşıyan gereçlerin uygun yerlere konulmasına ve kullanışlı olmasına özen gösterilmeliydi. Bu, harcamaların, yapım kolaylığının,hammadde olanaklarının ve daha birçok başka etmenin yanında, İnsanın da göz önüne alınması gerektiğini göstermekteydi. Ayrıca gemi, uçak ve başka savaş araçlarının en güçlü toplu üretim yöntemleriyle, çok sayıda yapılması gerekiyordu. Savaş yıllarında bir ulusun varlığını koruması, kullandığı savaş araçlarının biçimine ve işçiler ile askerlerin ruhsal durumuna bağlı olabilirdi.
Ergonomi sözcüğü 1949'da ortaya atıldı. Yunanca kökenli olan bu sözcük, işin, doğa yasalarıyla birleştirilmesi anlamına gelir. Ergonomik biçimlendirme, fizik, biyoloji, ruhbilim, antropoloji, mimari ve daha birçok başka meslekte yapılan deney ve buluşları, bunların hiç birine gereğinden çok önem vermeden birleştirire Biyoteknoloji İkinci Dünya savaşını izleyen yıllarda ergonomik biçimlendirme kavramı, tüketim mallarını, ev eşyalarını ve daha birçok alanı kapsayacak biçimde genişlemiştir. Ergonomik biçimlendirmenin çeşitli yönlerini incelemek için, bu yönleri ayrı ayrı göz önüne almak yerinde olur.

Kaynak:4
3.cilt / s.758-762

Nüve Forum
__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]

#sadece remşit#

Konu remşit tarafından (08.11.08 saat 12:35 ) değiştirilmiştir..
Alıntı ile Cevapla
  #2  
Alt 08.11.08, 12:36
Yaratıcı
 
Üyelik tarihi: Jul 2006
Nereden: Ankara
İletiler: 1.364
remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.remşit karanlıkta yolumuzu bulmamızı sağlayan bir ışık.
Standart Ergonomi, İşbilim,Ergonominin tarihçesi, Mimari yapıtlar, Ergonomik biçimlendi

Duyular:
Duyulara aşırı yüklenmenin^nemli gerginliklere yolaçtığı gösterilmiştir. İşitme, görme ve öteki duyu organları, sinir sisteminin birer girişidir. Bu girişler aşın yüklendiği zaman, insan, aşırı duyarlı ve sinirli olur; dikkatini toplayamaz.
Çevre gürültüsü sorunu, günümüz dünyasında günden güne daha büyük önem kazanmaktadır. Birçok ülkede, kamu alanlarında gürültüyü kısıtlayan yasalar çıkarılmaktadır. İşverenler de, gürültülü yerlerde çalışan işçilere kulaklık vererek onları korumak zorundadır. Aşırı gürültü, kulakzarını patlatabilir; ama işitme bozukluklarına daha çok, sürekli gürültü içinde yaşama sonucu, iç kulağın duyarlığını giderek yitirmesi neden olur. Duyarlığını yitiren işitme bölgesi, buna yolaçan sesin frekansını alan bölgedir. Askerlik eğitimi sırasında uzun süre tüfek atışları içinde kaldıklarından, işitme yetilerini kısmen yitiren birçok kişi vardır.
İşitme fizyolojisinin çok araştırılmış bir konu olmasına karşılık, gürültünün yolaçtığı ruhsal baskı yeterince incelenmemiştir. Mimari yapıları ve tüketim mallarını biçimlendiren uzmanlarınf bu sorunun da üstesinden gelmesi gerekir. Mobilyalar, halılar ve perdeler gürültü soğurabilir. Duvarlar da, gürültünün aşağı yukarı tümünü soğuracak biçimde yapılabilir. Ancak, gürültünün bütünüyle yok edilmesi de istenen bir durum değildir. Sessizliğin dikkat çekmemesi için, çök hafif de olsa, sese gerek vardır.
Gürültüyü denetlemek çoğunlukla ergonomik biçimlendiricilerin elinde değildir. Basınçlı havayla çalışan çok sessiz beton deliciler yapılabilir; ama sessiz aygıtlar daha pahalı olduğundan, belediyelerin bunları satm almasını sağlamak kolay değildir. Otomobillerin egzoz sistemlerinde olduğu gibi, bazı alanlarda gürültünün azaltılması***8222;sağduyu ve bakıma bağlıdır. Gereksiz gürültü oluşmasını önlemek olanaklıdır. Sözgelimi, elektrik motoru ya da dişli kutusu, makinadaki içi boş bir bölümün üstüne yerleştirilmez; çünkü bu boşluk, gürültüyü büyütür. Boşluk, köpük gibi ses geçirmeyen bir maddeyle doldurulurca, gürültüyü soğurur. Ayrıca, makina parçalarının arasına las
tik yalıtıcılar da yerleştirilebilir.
Ses aygıtları tasarımcıları, aygıtın frekans bandının olabildiğince geniş olmasını ve aşırı aes dalgalanmaları içermemesini sağlamaya çalışırlar. Yoksa kulak, hiç durmadan kendini değişen seslere göre ayarladığından çabuk yorulur ve dinleyici, belki de rahatsızlığının dinleme yorgunluğundan doğduğunun farkına bile varmadan, radyoyu ya da pikabı kapatır.
Ergonomik biçimlendirme yönünden, üstünde en çok değişiklik yapılabilecek olan duyu, görme duyuşudur. Bir odada ilk bakışta yeterli görünen ışık, aslında gereğinden çok ya da az ise, göze rahatsızlık verebilir. Aşırı ışık, oda içindeki çeşitli eşyalardan' yansıyarak daha da artar. Işığın titreşmesi, bu titreme kolayca anlaşılacak düzeyde olmasa bile, ruhsal gerginliğe ve dikkati toplama zorluğuna yolaçar. Çıplak ampulle aydınlatılan odalarda yaşayanların bunalım geçirdiği görülmüştür.
Ergonomik ışıklandırma açısından alınacak tek Önlem, ışık şiddetini ölçmek değildir. Evde ve işte verimi artırmak için, daha birçok etmenin göz önüne alınması gerekir. Bir odanın aydınlığı, odanın biçimine, büyüklüğüne, duvarların rengine ve pencereler ile ışıkların yerlerine de bağlıdır. Boyalı yüzeyler mat tutularak, parlamalar bir dereceye kadar önlenebilir. Kontrast da yeterli olmalıdır. Sözgelimi, bir makina işleticisinin önündeki denetim tablosu ya da öğrencinin elindeki kitap, çevreden daha aydınlık olmalıdır, yoksa dikkat dağıtır. Öte yandan, ışığın çoğunu engelleyen bir abajur da gereğinden çok kontrast verir. İş ya da oyun için ışıklandırma yapılırken, hesaba katılması gereken öteki alanlar şunlardır: Görüş alanının sürekliliği; sık sık bakılması gereken cisimlerin yerleştirilmesi; halkta raslanan renk görme kusurlarının sıklığı.
Deri ve kaslar duyarlı organlardır. İyi biçimlendirilmemiş mobilyalardan, araçların yerleştirilmesindeki yetersizlikten, dengesiz el aletlerinden, aşın sıcaklık ile nemden ve daha birçok etmenden kolayca etkilenirler. Bir makina işleticisinin herhangi bir makinayı «rahat Bir öğrenci ya da büro memuru için, sandalye çok önemlidir. İyi mobilyaların biçimlendirilmesinde, anatomi kuralları göz önüne alınır. Koltuğun oturulacak ve yaslanılacak bölümlerine, gerekli desteği sağlayacak biçim verilmeli, oturulacak bölüm, ne yüksek ne de alçak olmalıdır. Yoksa oturan kişi, ayaklarını yere basmada zorluk çeker. Büro koltuklarının ve piyano* iskemlelerinin ayarlanabilir biçimde yapılmasının nedeni budur.
İnsanlar koku ve tat alma duyularını, zararlı etkilerden, öteki duyularına oranla daha kolay korurlar. Ancak, günümüzde bu işlerle uğraşanlar', kötü etki uyandıracak kimyasal maddeler kullanmaktan kaçınır ya da bunlara hoş kokulu maddeler katarlar. Koku duyusunun bu yönde kullanılmasına en iyi örnek, aslında kokusuz olan doğal gazın içine katılan özel kokudur. Böylece kaçaklar, kolayca saplanır.
Ergonomik tasarımcıların karşılaşabilecekleri beklenmedik durumlara örnek olarak, otomobil camlarında renkli cam kullanılması gösterilebilir. Yapımcılar araçları donuk renklere boyamadıkları için, motor kaputundan yansıyan ışık, gözleri kamaştırabilir. Geceleri karşıdan uzun ışıklarını yakarak gelen otomobillerin de ne kadar büyük bir sorun yarattığını herkes bilir. Ne var ki, bu soruna çare bulma amacıyla kullanılan renkli ya da filtreli cam türlerinin, tehlikeli bir yan etkisi vardır: Gece, görüşü azaltırlar. Ergonomi sorunlarının çözümü, her zaman ilk anda görüldüğü kadar yalın değildir. Bunların yar etkilerinin de göz önüne alınması gerekir.

Mimari yapıtlar:
Yapı planları hazırlanırken, insan davranışlarını etkileyecek bütün etmenlerin hesaba katılması gerekir. Herhangi bir işyerine giren kişi, yapının planından çeşitli biçimlerde etkilenir: Odanın büyüklüğü; biçimi; duvarların rengi; içerdeki gürültü; başvurulacak kişinin yanına gitmek için' aşılması gereken uzaklık. Yapı sahipleri genellikle mimardan, şirkete gelenlere «hoşgeldin Ergonominin en iyi bilinen uygulama alanı, konut tasarımıdır. Apartman katlarında odalar, genellikle uzun bir koridor boyunca sıralanır. Bu odaları kullananlar, koridor boyunca gidip gelirken zaman yitirdiklerinden, odaların, ortada yeralan bir hol çevresine dağıldığı bir eve oranla birbirlerinden daha uzak olduğunu düşünürler. İnsanların kendilerini varlıklı ya da yoksul saymasında, çevre koşulları önemli rol oynar. Sözgelimi, toplu konutlarla ilgili bir araştırmada, bir koridora açılan kapı sayısı ile burada oturanlar arasındaki suç oranının doğru orantılı olduğu gösterilmiştir. Koridora, çok sayıda kapının açılması, burada oturan düşük gelirlilerin, bir konutta değil de bir hücre bloğunda yaşadıkları duygusuna kapılmasına neden olur. Bu tür duygular insanların, farkında olmaksızın o yönde davranmasına yolaçar.
Amerika Birleşik Devletleri'nde geliştirilen bir toplu konut tasarısının, bu alandaki uygulamaların en moderni olduğu sanılmıştı. Kullanılan malzeme, en az bakım gerektiren türdendi. Ancak burada oturanlar, çevrelerini denetleme olanakları bulunmadığı ve yapıların kişilerden daha önemli olduğu izlenimini bırakan katı, itici yüzeyler arasında kaldıkları duygusuna kapıldılar. Pencerelerin hiç biri, annelerin, dışarda oynayan çocuklarını görmelerine olanak vermediğinden, yapıların çevresindeki açık alanlar, serserilere ve çapulculara kaldı. Bahçeler, burada oturanların yaz ' akşamlan bir araya gelip sohbet edecekleri biçimde yapılmıştı. Düş kırıklığına uğrayan kat sahipleri, yapıların, birkaç ay içinde düzensiz bir görünüm almasına yolaçtı. Bu, insan eğilimleri göz önüne alınmadan yapılan planların başarısız sonuçlar vereceğini gösteren güzel bir örnektir.

__________________
[CENTER][URL="http://www.nevart.net/"][IMG]http://www.nuveforum.net/galeri/data/500/2602.jpg[/img][/url]
Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları[/CENTER]

#sadece remşit#
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
biçimlendirme, ergonomi, ergonomik, ergonominin, mimari, tarihçesi, yapıtlar, ışbilim

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 01:00 .