Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > Mühendislik Fakültesi > Makine Mühendisliği Bölümü > denizaltı nedir nasıl su altına dalar

Makine Mühendisliği Bölümü hakkinda denizaltı nedir nasıl su altına dalar ile ilgili bilgiler


Denizaltı "Denizaltı : Hem su üstünde hem de dalarak su altında hareket edebilen savaş gemisi" Böyle yazıyor bir ansiklopedide denizaltı için. İşin açıkcası ben de yeni öğrendim su altında yüzebilen

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 21.12.07, 23:38
nuvekolik
Ziyaretçi
 
İletiler: n/a
Standart denizaltı nedir nasıl su altına dalar

Denizaltı

"Denizaltı : Hem su üstünde hem de dalarak su altında hareket edebilen savaş gemisi"
Böyle yazıyor bir ansiklopedide denizaltı için. İşin açıkcası ben de yeni öğrendim su altında yüzebilen savaş gemilerine denizaltı dendiğini. Araştırma ve bilimsel amaçlı kullanılan denizaltılara ise batiskaf deniyormuş. Neyse her iki denizaltı türüde aynı prensibe göre çalısıyorlar nasıl olsa.

Aslında ben de öğrendim bu yazı sayesinde denizaltılarin nasıl yüzdüklerini. Umarım sizlerde denizaltı hakkında kafanızdaki soruları bu yazı ile cevaplarsınız.
Şimdi denizaltıların nasıl yüzdüklerini denizaltı animasyonları ile inceleyelim.
Yüzebilmek
Çoğumuz okulda öğrenmişizdir az çok bir cismin yüzebilmesi için gerekli kuralı. Bu kurala göre; bir cismin su üstünde yüzebilmesi için yoğunlugunun, suyun yoğunluğundan az olması gereklidir.
Peki nedir bu yoğunluk denen kavram. Bir cismin yoğunluğu cismin ağırlığının cismin hacmine bölümüne eşittir. ( Yogunluk = Ağırlık / Hacim ) Soğuk ve tatlı suyun yoğunluğu 1 gram / santimetreküptür. ( Yani, suyun 1santimetreküpü 1 gram ağırlığındadır.) Yoğunluğu bundan az olan bir cisim su üstünde yüzebilir. Örneğin; bir tahta yaklaşık olarak 0.5 gram/santimetreküp yoğunluğa sahiptir ve su üstünde yüzebilir.
Pekala tahtadan yapılmış bir tekne su üstünde yüzüyor da, yoğunluğu sudan büyük olan demirden yapılmış bir tekne nasıl batmıyor.
Bu soruyu sormakta haklısınız. Ne de olsa demirin yoğunluğu 7.85 gram/santimetreküp gelmektedir. Dolayısıyla su üstünde yüzemez. Örneğin; demir bir parayı atın suyun içine, olduğu gibi dibe batar. Peki bir hamam taşını suyun üstüne koyun bakalım ne olacak? Batmadı değil mi? Neden acaba? Sorunun cevabı basit aslında. Taşın içinde bulunan havanın yoğunluğuyla beraber taşın kendi yoğunluğunun ortalaması suyun yoğunluğundan daha azdır. Bu yüzden taş batmadan su üstünde yüzer.
İşte tüm gemilerin yüzme prensibi böyledir. Gelelim denizaltılara!
Statik Olarak Dalma
Bir denizaltı normal bir tekne gibi su üstünde yüzebilmektedir aslında. İlginç olan nasıl suyun içine dalış yaptığıdır. Bunun nedeni, denizaltiların yoğunluklarını içlerine su alarak değiştirebilmeleridir. Su sarnıçlarında hava olduğu zaman, denizaltının yoğunluğu suyunkinden daha azdır ve denizaltı yüzeye doğru çıkar.
Safra tanklarına su dolduğu zaman ise denizaltının yoğunluğu suyun yoğunluğuna eşit veya daha fazla duruma geçer. Bu ise denizaltının dibe dalmasına yol açar. Fazla söze gerek yok. Asağıdaki animasyon herşeyi daha iyi anlatıyor galiba.


Dinamik Olarak Dalma
Bu şekilde dalan bir denizaltı aynı zamanda pervanesinin dönmesiyle ileri doğru yol alır. Dalmasına etkili olan iki unsur vardır. Birincisi biraz önce öğrendiğimiz statik dalış, yani su sarnıçlarına su alması. İkincisi ise denizaltının basında ve sonunda bulunan dümenlerinin etkisidir. Dümenlerin hareketiyle denizaltı hafif bir şekilde başaşağı duruma gelir ve dibe doğru yol alır. Bu tip dalışın animasyonuna da bir göz atalim isterseniz.

Denizaltılar Hakkında Kısa Kısa
- Denizaltılarda itici güç için dizel motorundan elde edilen elektrik enerjisi kullanılır. Elektrik enerjisi bataryalarda toplanır ve elektrik motorlarına iletilir. Su altında dizel motor çalışamayacağı için (dizel motorun çalışması için ihtiyaç duyulan hava yüzünden) elektrik motorları ile hareket sağlanır.
- Yüzeye çıkıldığı zaman dizel motorlar çalıştırılır. Böylelikle bataryalar yüklenir. Aynı zamanda dizel motor gücüyle denizaltı harekette ettirilir.
- Daha farklı olan nükleer denizaltılarda, reaktörde açığa çıkan işi ile buhar yüksek basınçlı buhar üretilir. Bu basınçlı buhar türbinleri çevirerek itici gücü oluşturur.
- İlk nükleer denizaltı Sovyet Nautilus, 1954 yılında yapılmıştır. Bu denizaltı 1958 yılında kuzey kutbunun altından geçmiştir.
- Denizaltılar su altında yönlerini giroskop pusula yardımıyla tayin ederler
- Su üstündeki gemileri ve cisimleri tayin için periskop ve radar antenleri kullanırlar.
- Su altındaki cisimlerin ve denizaltıların yerini saptamak için SONAR (Sound Navigation and Ranging) denilen ses dalgalarıyla çalışan sistemi kullanırlar.

Dinamik Olarak Dalma
Bu şekilde dalan bir denizaltı aynı zamanda pervanesinin dönmesiyle ileri doğru yol alır. Dalmasına etkili olan iki unsur vardır. Birincisi biraz önce öğrendiğimiz statik dalış, yani su sarnıçlarına su alması. İkincisi ise denizaltının basında ve sonunda bulunan dümenlerinin etkisidir. Dümenlerin hareketiyle denizaltı hafif bir şekilde başaşağı duruma gelir ve dibe doğru yol alır. Bu tip dalışın animasyonuna da bir göz atalim isterseniz.

Denizaltılar Hakkında Kısa Kısa
- Denizaltılarda itici güç için dizel motorundan elde edilen elektrik enerjisi kullanılır. Elektrik enerjisi bataryalarda toplanır ve elektrik motorlarına iletilir. Su altında dizel motor çalışamayacağı için (dizel motorun çalışması için ihtiyaç duyulan hava yüzünden) elektrik motorları ile hareket sağlanır.
- Yüzeye çıkıldığı zaman dizel motorlar çalıştırılır. Böylelikle bataryalar yüklenir. Aynı zamanda dizel motor gücüyle denizaltı harekette ettirilir.
- Daha farklı olan nükleer denizaltılarda, reaktörde açığa çıkan işi ile buhar yüksek basınçlı buhar üretilir. Bu basınçlı buhar türbinleri çevirerek itici gücü oluşturur.
- İlk nükleer denizaltı Sovyet Nautilus, 1954 yılında yapılmıştır. Bu denizaltı 1958 yılında kuzey kutbunun altından geçmiştir.
- Denizaltılar su altında yönlerini giroskop pusula yardımıyla tayin ederler
- Su üstündeki gemileri ve cisimleri tayin için periskop ve radar antenleri kullanırlar.
- Su altındaki cisimlerin ve denizaltıların yerini saptamak için SONAR (Sound Navigation and Ranging) denilen ses dalgalarıyla çalışan sistemi kullanırlar.
kaynak
Denizaltı
Alıntı ile Cevapla
  #2  
Alt 13.04.08, 20:47
huramiral - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Güvenilir
 
Üyelik tarihi: Nov 2006
Nereden: malesef istanbul
İletiler: 1.135
huramiral artık çok görkemli biri.huramiral artık çok görkemli biri.huramiral artık çok görkemli biri.huramiral artık çok görkemli biri.huramiral artık çok görkemli biri.huramiral artık çok görkemli biri.huramiral artık çok görkemli biri.huramiral artık çok görkemli biri.huramiral artık çok görkemli biri.huramiral artık çok görkemli biri.huramiral artık çok görkemli biri.
Standart Cevap: denizaltı nedir nasıl su altına dalar

Alıntı:
hayati´isimli üyeden alıntı Mesaj***305; göster
Denizaltı
"Denizaltı : Hem su üstünde hem de dalarak su altında hareket edebilen savaş gemisi"
Denizaltıcılar için iki tip gemi vardır aslında
1. denizaltılar 2. denizaltının hedefleri



Alıntı:
hayati´isimli üyeden alıntı Mesaj***305; göster

Denizaltılar Hakkında Kısa Kısa
- Denizaltılarda itici güç için dizel motorundan elde edilen elektrik enerjisi kullanılır. Elektrik enerjisi bataryalarda toplanır ve elektrik motorlarına iletilir. Su altında dizel motor çalışamayacağı için (dizel motorun çalışması için ihtiyaç duyulan hava yüzünden) elektrik motorları ile hareket sağlanır.
- Yüzeye çıkıldığı zaman dizel motorlar çalıştırılır. Böylelikle bataryalar yüklenir. Aynı zamanda dizel motor gücüyle denizaltı harekette ettirilir.
burada sanki denizaltı gemisi satha çıkıp bataryalarını şarj etmesi gerektiği gibi bir ifade var.

Klasik Dizel denizaltı gemilerinde bataryaların sayısı 500 civarıdır. Bu bataryalar insan boyunda olup süper pillerdir diyebiliriz. Normal bir klasik denizaltı gemisi bu bataryalar ile 17 saat suyun altında intikal edebilir. Su altında yaptığı sürat artışı ile bu süre daha da kısabilir. Yani sürat ile su altında ki kalış süresi ters orantılıdır.

Bataryaların şarj edilmesi gerektiği durumlarda denizaltı gemisi 20 metre derinliğe gelerek (su yüzeyine çıkmadan) su üstüne bir egzost direği bir de hava girişini sağlayacak direk çıkartarak dizellerinin çalışmasını ve dolayısı ile bataryaların şarj edilmesini temin eder.
bu işleme denizaltı terminolojisinde ŞNORKEL denilir. Denizaltı gemisinin gizliliğinin ortaya çıkmasında en tehlikeli bir işlem olan şnorkel normal şartlarda bir saat sürer.

Şnorkel direklerinden bir tanesinden dizellerin ihtiyacı olan hava temin edilirken diğerinden ise dizellerin ürettiği egzost gazı çıkar. Egzost gazının çıkışı direk olarak su yüzeyine değil suyun içine dir ki toz bulutu oluşup çok uzak mesafeden bu toz bulutundan denizaltının tespit edilmesini engelemek içindir.

Şnorkel sırasında denizaltı gemisinin içinde bulunan kirli hava da temizlenmiş olur.

Nükleer denizaltılar da ise bu işleme gerek yoktur. Reaktör çalıştığı sürece herhangi bir batarya şarjına gerek olmadan nükleer denizaltı su altında hareket edebilir.

Klasik dizel elektrik gemileri hiç su yüzeyine çıkmadan gemi devamlı su içinde olacak şekilde 50-55 gün dalışta kalabilirler. Bu sürenin bu kadar olmasının nedeni 85-90 kişilik personelin yemek ihtiyacı için stoklanabilen gıda maddelerinin miktarıdır.

Nükleer denizaltılarda bu süre 360 güne uzanabilir. Zira bazı nükleer denizaltıların içine alan olarak bir kaç futbol sahası girebilir.

Bunun yanın da klasik denizaltı gemileri nükleer denizaltılara göre çok sessizdir. Bir nükleer denizaltı gemisi reaktör sesi yüzünden çok uzaka mesafeden tespit edilebilirken, klasik dizel elektrik denizaltı gemilerinde herhangi bir gürültü kaynağı yoktur.

Klasik dizel elektrik denizaltı gemileri maksimum hız olarak 25 knot (mil) sürat ile intikal edebilirken nükleer denizaltılar da hız 50-60 knot a çıkabilmektedir.
__________________

Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları
Alıntı ile Cevapla
  #3  
Alt 13.04.08, 20:47
huramiral - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Güvenilir
 
Üyelik tarihi: Nov 2006
Nereden: malesef istanbul
İletiler: 1.135
huramiral artık çok görkemli biri.huramiral artık çok görkemli biri.huramiral artık çok görkemli biri.huramiral artık çok görkemli biri.huramiral artık çok görkemli biri.huramiral artık çok görkemli biri.huramiral artık çok görkemli biri.huramiral artık çok görkemli biri.huramiral artık çok görkemli biri.huramiral artık çok görkemli biri.huramiral artık çok görkemli biri.
Standart Cevap: denizaltı nedir nasıl su altına dalar

Alıntı:
hayati´isimli üyeden alıntı Mesaj***305; göster
Denizaltı
"Denizaltı : Hem su üstünde hem de dalarak su altında hareket edebilen savaş gemisi"
Denizaltıcılar için iki tip gemi vardır aslında
1. denizaltılar 2. denizaltının hedefleri



Alıntı:
hayati´isimli üyeden alıntı Mesaj***305; göster

Denizaltılar Hakkında Kısa Kısa
- Denizaltılarda itici güç için dizel motorundan elde edilen elektrik enerjisi kullanılır. Elektrik enerjisi bataryalarda toplanır ve elektrik motorlarına iletilir. Su altında dizel motor çalışamayacağı için (dizel motorun çalışması için ihtiyaç duyulan hava yüzünden) elektrik motorları ile hareket sağlanır.
- Yüzeye çıkıldığı zaman dizel motorlar çalıştırılır. Böylelikle bataryalar yüklenir. Aynı zamanda dizel motor gücüyle denizaltı harekette ettirilir.
burada sanki denizaltı gemisi satha çıkıp bataryalarını şarj etmesi gerektiği gibi bir ifade var.

Klasik Dizel denizaltı gemilerinde bataryaların sayısı 500 civarıdır. Bu bataryalar insan boyunda olup süper pillerdir diyebiliriz. Normal bir klasik denizaltı gemisi bu bataryalar ile 17 saat suyun altında intikal edebilir. Su altında yaptığı sürat artışı ile bu süre daha da kısabilir. Yani sürat ile su altında ki kalış süresi ters orantılıdır.

Bataryaların şarj edilmesi gerektiği durumlarda denizaltı gemisi 20 metre derinliğe gelerek (su yüzeyine çıkmadan) su üstüne bir egzost direği bir de hava girişini sağlayacak direk çıkartarak dizellerinin çalışmasını ve dolayısı ile bataryaların şarj edilmesini temin eder.
bu işleme denizaltı terminolojisinde ŞNORKEL denilir. Denizaltı gemisinin gizliliğinin ortaya çıkmasında en tehlikeli bir işlem olan şnorkel normal şartlarda bir saat sürer.

Şnorkel direklerinden bir tanesinden dizellerin ihtiyacı olan hava temin edilirken diğerinden ise dizellerin ürettiği egzost gazı çıkar. Egzost gazının çıkışı direk olarak su yüzeyine değil suyun içine dir ki toz bulutu oluşup çok uzak mesafeden bu toz bulutundan denizaltının tespit edilmesini engelemek içindir.

Şnorkel sırasında denizaltı gemisinin içinde bulunan kirli hava da temizlenmiş olur.

Nükleer denizaltılar da ise bu işleme gerek yoktur. Reaktör çalıştığı sürece herhangi bir batarya şarjına gerek olmadan nükleer denizaltı su altında hareket edebilir.

Klasik dizel elektrik gemileri hiç su yüzeyine çıkmadan gemi devamlı su içinde olacak şekilde 50-55 gün dalışta kalabilirler. Bu sürenin bu kadar olmasının nedeni 85-90 kişilik personelin yemek ihtiyacı için stoklanabilen gıda maddelerinin miktarıdır.

Nükleer denizaltılarda bu süre 360 güne uzanabilir. Zira bazı nükleer denizaltıların içine alan olarak bir kaç futbol sahası girebilir.

Bunun yanın da klasik denizaltı gemileri nükleer denizaltılara göre çok sessizdir. Bir nükleer denizaltı gemisi reaktör sesi yüzünden çok uzaka mesafeden tespit edilebilirken, klasik dizel elektrik denizaltı gemilerinde herhangi bir gürültü kaynağı yoktur.

Klasik dizel elektrik denizaltı gemileri maksimum hız olarak 25 knot (mil) sürat ile intikal edebilirken nükleer denizaltılar da hız 50-60 knot a çıkabilmektedir.
__________________

Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
altına, dalar, denizaltı, nedir

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 23:48 .