Nüve Forum


Halıcılık hakkinda Yağcıbedir Halıları ile ilgili bilgiler


YAĞCIBEDIR HALILARI Ayvacık, Bergama, Sındırgı ve Dikili yöresinde yaşayan Türkmenler tarafından dokunmaktadır. En önemli özellikleri çözgü ve atkılarının yün olmasıdır. Yağcıbedir halıları Gördes düğümü ile dokunmaktadır. Kullanılan renkler; koyu kırmızı,

Like Tree6Likes
  • 1 Post By CiwCiw
  • 1 Post By CiwCiw
  • 1 Post By CiwCiw
  • 1 Post By CiwCiw
  • 1 Post By CiwCiw
  • 1 Post By CiwCiw

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 25.02.08, 20:16
Administrator
 
Üyelik tarihi: Aug 2006
İletiler: 21.966
CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart Yağcıbedir Halıları

YAĞCIBEDIR HALILARI



Ayvacık, Bergama, Sındırgı ve Dikili yöresinde yaşayan Türkmenler tarafından dokunmaktadır. En önemli özellikleri çözgü ve atkılarının yün olmasıdır. Yağcıbedir halıları Gördes düğümü ile dokunmaktadır. Kullanılan renkler; koyu kırmızı, kırmızı, koyu mavi ve beyaz renklerdir.

Bu halılarda, eskiden tamamen kök boya kullanılmakta idi. Şimdi ise kısmen kök boya kullanılmaktadır. Yağcıbedir yörükleri tarafından dokunan bu halılar, Dikili yöresinde desen özelliğinden dolay: Yağcıbedir deseni veya halısı denmektedir. Bergama Yuntdağı yöresinde dokunan halılara, Yörükler kendi isimlerini vermişlerdir. Bu yörede dokunan halılar diğer halı desenlerinden farklıdır. Fakat renkler aynıdır. Bu yörede umumiyetle gayet ince ve zarif küçük halılar yapılmaktaydı. Şimdi ise bu özellikler kalmamıştır.

Batı Anadolu’nun en güzel yaylalarının yer aldığı Balıkesir’in Sındırgı yöresinde, geleneksel kirkitli dokumalarımızın özgün örnekleri üretilmektedir.
Yörede halıcılık birkaç köyde sürmektedir. Karakaya, Eşmedere, Eğridere, Çakıllı, Alakır, Gölcük, Kayalıdere, Yaylabayır ve Söğütçük bunların bir kısmıdır. Halı dışında heybe, çuval, önlük, çarpana, cicim, zili ve kilim de dokunmakla birlikte bunları daha çok günlük yaşamlarındaki gereksinimlerinde kullanmaktadırlar. Dokumalarında sadelik ön plandadır, kompozisyon ve renk yapısı bu sebeple eşsizdir. Dünya sanat literatüründe yerini almış ve her zaman aranan bir ekoldür.

Dokuyucular halılarını, köylerine gelen alıcılara ya da haftanın bir günü Sındırgı merkezinde kurulan pazarda satarlar. Ulaşım zorlukları nedeniyle yüzyıllar boyu dış dünyaya kapalı denebilecek bir şekilde yaşayan, ihtiyaçlarını kendi imkanlarıyla karşılamaya çalışan yöre insanları, yazın yaylalara çıkıp kışın köylerine inen, dokumalarını genellikle çeyizlik ve temel gereksinimleri için üreten ve bu sebeple özgün motif, kompozisyon, boyamada doğal maddeler, el eğirmesi iplik ve dokuma karakterlerini 20. yüzyıl başlarına kadar korumuşlardır. Ancak bu tarihten sonra, yabancı şirketlerin daha fazla kâr elde etmek ve Avrupa’da sanayileşmeyle doğan belirli alım gücüne ulaşmış geniş halk topluluklarının bir şark halısına sahip olma özentilerine cevap vermek, aynı zamanda da bir kültür seviyesi ve sanat bilinci düşük kişilerin beklentilerine uygun üretimi gerçekleştirmek amacıyla; sentetik boya, fabrikasyon iplik ve düğüm sıklığı düşürülmüş dokumayla beraber halı sanatımıza getirdikleri yozlaşma, bizim dokuyucu ve tüccarımız tarafından da çoğunlukla benimsendiği için; günümüzde eskiye oranla düşük nitelikli dokumaların çoğunluğu oluşturduğu gözlenmektedir.
Ancak son yıllarda kaliteli üretim ve iyi fiyat anlayışının bu sanat dalı çevresinde yeniden hakim olma yolunda önemli adımlar attığı da görülmektedir.

Halıların boyutlarında piyasa talepleri doğrultusunda gelişmeler olmuştur. En çok üretilen boyut seccade (115x200) cm’dir. Ayrıca namazlık (70x125), yastık (60x100), yolluk (70x240) – (80x300) ve taban (200x300) cem yaklaşık ölçülerindedir. Yolluk ve taban boyutundaki halı tipleri yakın yıllarda talep gereği üretilmeye başlanmıştır.

Kompozisyonlar, bilinen özelliklerini büyük ölçüde koruyorsa da ellerinde eski örneklerin kalmamış olması nedeniyle sınırlı bir uygulamaya doğru gidiş vardır.
Mihrapları ana zeminden ayıran, genellikle beyaz, mihrabı oluşturan kısımları basamaklı ince bir banttır. Mihrap nişi içerisinde çeşitli bitkisel ve bazen üsluplaşmış hayvansal motifler yer alır. Altıgen zemin içinde genellikle düşey simetri yoktur. Bazen hayat ağacı şeklinde dizayn edilmiş hayvansal, çiçeksel formlarla yıldızlar çok görülür. Bordür genellikle yedi bantlıdır. Bordürde çiçek, dal, yaprak ve yıldız motiflerine rastlanmaktadır. Saçakların örülüp süslenmesi de sevimli bir hava oluşturmaktadır.



Yağcıbedir halılarının motifleri geometrize edilmiş soyut içerikli hayvan, bitki ve sembollerdir.
Hayvansal motifler, çınar yaprağı, rozet çiçek, asma dalı ve çam kozalığıdır. Sembolik içerikli olarak yıldız ve pıtrak motiflerine de rastlanmaktadır.
Bordürü oluşturan sular, yöresel olarak incirli su, kertikli su, kocasu gibi isimler alır. Diğer motiflerde de tarak, önlük tapan, elma gibi yakıştırma adlara rastlanır.
Yağcıbedir halılarının yüzyıllardır bilinen renkleri koyu lacivert, koyu kırmızı, açık kırmızı, beyaz ve siyahtır. Renklerin elde edilmesinde doğal kaynaklar kullanılmakla birlikte toz boyalarla takviye edilerek ucuz ve kolay boyama yolu genelde tercih edilmektedir. Laciverdin hazırlanmasında labada kökü, kırmızı yapımında murt, kekik, adaçayı, sarıkız, mazı, ceviz, nar, kavak dalı, gizli tutulan formüllerle her ailenin kendi usulleriyle boyanmaktadır.
Yağcıbedir halılarına sanatsal içerikleri dolayısıyla son yıllarda aşırı talep olmuş, yöre dışındaki yakın çevrede kötü taklitleri yapılmıştır.
Düğüm şekli “Türk düğümü” dediğimiz çift bağlamadır. İki düğüm sırası arasında genellikle iki atkı atılmaktadır. Düğüm sıklığı ortalama cm’de 24-35’dir. Eski örneklerde ve nadiren yeni dokumalarda daha yüksek kalitelere rastlanmaktadır.



Kaynaklar Link
  1. ŞERARE, Yetkin. Türk Halı Sanatı.
  2. Yurt Ansiklopedisi.
  3. GÜLCEMAL, Abdullah. Halı ve Desen Teknolojisi.
  4. ERDMANN Kurt (Çev: H. Taner), 15. Asır Türk Halısı,İ.Ü. Edb. Fak. Yay. No. 715, 1966.
  5. YETKİN Şerare, Türk Halı Sanatı, Çağlayan Basımevi, İstanbul 1974.
  6. DİRİK Kazım, Türk Halıcılığı ve Cihan Halı Tipleri Panoraması, Alaaddin Kıral Basımevi, İstanbul – 1938.
__________________

Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları

NuveRadyo Linki
Flatcast Tema Yapımı
Photoshop Dersleri Linki
Corel Draw Dersleri Linki
Corel PHOTO-PAINT Dersleri
Alıntı ile Cevapla
  #2  
Alt 25.02.08, 20:18
Administrator
 
Üyelik tarihi: Aug 2006
İletiler: 21.966
CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart Yağcıbedir Halılarının Genel Özellikleri

Yağcıbedir Halılarının Genel Özellikleri :


Halıda Kullanılan Malzeme :
Hammadde: Yağcıbedir halılarının tümü saf yünden dokunmuştur. Yalnız yakın tarihimizde dokunan halıların saçaklarında orlon ve pamuk ipliği karışımı görmek mümkündür.


İpliğin Hazırlanması :
Hayvanlardan kırkılan yünler yıkandıktan sonra temizlenerek sivri uçlu, ince taraklarla taranır. Liflerine ayrılır.. sonra pamuk tipi haline gelen bu yünler “iğ” veya “kirmanlar”la Z şeklinde bükülerek ip haline getirilir. İpler renklendirilerek çıkrıklarla veya elle yumak yapılır.


Kullanılan Tezgahlar :
Halı, dik, yatık veya duvara dayalı şekilde kurulmuş tezgahlarda dokunur. Yörüklerde ve doğu illeri aşiretlerinde yere paralel tezgahlar kullanılmasına karşı, Yağcıbedir yörüklerinde taşınabilir, duvara dayalı istar tipi tezgahlar kullanılır. Bu tezgahların iskeleti, iki yan ağacı, üst ve alt bazılar, genellikle demirden gücülenme (burgu) çubuğu ve yatağından oluşur.
Halının iskeletini argaçlar oluşturur. Argaçlar çift bükümlüdür. Arışlar ise; halının düğümlerini sıkıştırmaya yarayan enine ipliklerdir. Bu iplikler tek bükümdür. Dokunacak halıda kullanılacak en, boy, cm²’deki düğüm sayısı yerde argaçlarda hazırlanır. Argaçlar çaprazlandıktan sonra üst bazıya sarılarak tezgaha alınır. Ayrıca argaçlar alt bazıya çitileme çubuğu ile bağlanarak gerilir. Gücüleme (argaçların gerginliğini artırma) tezgah üzerinde yapılır. Argaçların arasındaki tezgahların orta yerinde, argaçların dolaşması için, dolaşık ağacı takılır.


Kullanılan Renkler :
Yağcıbedir halılarında esas olarak kullanılan dört ana renk görülmektedir. Bunlar lacivert, kırmızı, bordo ve beyazdır. Beyaza çok yer verilmektedir. Zaman zaman az miktarda siyah renk kullanılmaktadır.
Lacivert renk, zeminde ve bordürde, kırmızı renk bordürlerde köşe ve göbek motiflerde siyah renk ise, zeminde ve bordürleri birbirinden ayıran çizgilerde ve bordür motiflerinde kullanılmıştır.
Yağcıbedir halılarında egemen renk, yaklaşık olarak %50 lacivert, %40 kırmızı ve %10 siyahtır. Bozulmuş Yağcıbedir halılarında ise mavi, kırmızı ve tonları ile çok miktarda beyaz renk görülmeye başlar. Orijinal Yağcıbedir halılarında görülen lacivert v ekoyu kırmızı renkler zamanla yerini mavi, açık mavi, çelik mavisi ile kiremit kırmızısı ve mercan kırmızısı gibi renk tonlarını bırakır.
__________________

Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları

NuveRadyo Linki
Flatcast Tema Yapımı
Photoshop Dersleri Linki
Corel Draw Dersleri Linki
Corel PHOTO-PAINT Dersleri
Alıntı ile Cevapla
  #3  
Alt 25.02.08, 20:19
Administrator
 
Üyelik tarihi: Aug 2006
İletiler: 21.966
CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart Yağcıbedir Halısının Hazırlanması

Yağcıbedir Halısının Hazırlanması :
Sındırgı yöresinde dokunan Yağcıbedir halısının malzemesi tamamen yündür. Bir Yağcıbedir halısı yünü dokunur hale gelinceye kadar şu işlemlerden geçer.
Yün önce temiz bir şekilde yıkanır. Evlerde el tarakları ile taranır. Bugün için genellikle makine ve tezgahlarla bu iş yapılmaktadır. El tarağıyla tarama işi yok denecek kadar azalmıştır. Taranan yün ya elde ya fabrikalarda eğrilir. Elde ve kirmanda eğrilen iplikten dokunan halılar çok makbuldür.
Halı ipi çeşitli suni boyalarla boyandığı için hiç suni boya kullanılmadan ot ve ağaç kökleri ile de çok güzel bir şekilde boyanmaktadır. Kırmızı ve kahverengi iplik önce bazı ot ve köklerle kaynatılarak suni boyamaya hazırlanır. Ancak Yağcıbedir yörük insanı hangi ot ve kökün hangi boyanın elde edilmesinde kullanıldığını başkasına söylemez. Boyanan ipler renklere ve ihtiyaca göre yumak yapılır. Çözgü (atkı) olarak kullanılacak beyaz ip temiz bir şekilde yıkanır, iyice kuruduktan sonra sağlam olması ve tezgahta kopmaması için çıkrıkta bükülür.
__________________

Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları

NuveRadyo Linki
Flatcast Tema Yapımı
Photoshop Dersleri Linki
Corel Draw Dersleri Linki
Corel PHOTO-PAINT Dersleri
Alıntı ile Cevapla
  #4  
Alt 25.02.08, 20:21
Administrator
 
Üyelik tarihi: Aug 2006
İletiler: 21.966
CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart Yağcıbedir Halıcılığının Tarih içindeki Dönemleri

Yağcıbedir Halıcılığının Tarih içindeki Dönemleri :


Birinci Dönem:
Yağcıbedir halılarının en eski örneklerinden, 20. yüzyılın başlarına kadar geçen dönemidir. Bu dönem, Yağcıbedir halılarının antik dönemidir. Örneklerini sadece müzelerde ve birkaç özel koleksiyonda görebildiğimiz bu dönem, bu halıların altın dönemidir. Gerek desen zenginliği, gerekse renklerin otantikliği ve saflığı bakımından erişilemeyecek süzdüktedir. Bu dönem halılarının boyutlarında standartlaşma görülmez. En ve boy bakımından kareye çok yakın olan örneklere bile rastlanır. Bu dönemde, yürüklük geleneği ve yaylaya çıkma adetleri henüz bozulmadığından halılar üzerindeki figürler alabildiğince zengin, halının genel resmindeki anlatım çok çeşitlemelidir.


İkinci Dönem :
Yüzyılımızın başında Anadolu'da yaşanan "Kızıl Çekirge Felaketi" tarımda büyük zarara yol açmış, buna bağlı olarak hayvanların çoğu açlıktan kırılmış, bu yüzden halıcılığın ham maddesi olan yün ve yapağı adeta bulunmaz olmuştur. Bu felaketi takıp eden yıllarda, birkaç yıl üst üste büyük kuraklık hüküm sürdüğü anlaşılmaktadır. Günümüzde de anlatılagelen, bu büyük kıtlık döneminde halı üretimi hemen hemen tamamen durmuş, halk adeta açlıkla savaşır bir hale gelmiştir.
Bu felaket ve kıtlık yıllarını Balkan bozgunu, Birinci Dünya Savaşı ve Kurtuluş Savaşı izlemiştir. Savaş yıllarında erkeklerin askere alınması, askerliğin yıllar boyunca sürmesi gibi nedenlerle köydeki erkeklerin yüklendikleri bir çok işi yapmak zorunda kalan yürük kadınları, bu süre içinde fırsat bulup hah tezgahı başına oturamamışlardır.
Yunan işgali sırasında, köyleri basan Yunan askerlerinin kolaylıkla soyabilecekleri tek şey halı olduğu için, eldeki orijinal halıların hemen tümünü yağmalamış olmaları, otantik motiflerin ve dizaynın kaybolmasına da neden olmuştur.
Bu nedenlerle, ikinci dönemde görülen figür zayıflığı, halı dokuyanların uzun süre tezgahlarının başına oturamamaları ve otantik figürlerin kaybolması nedeniyle ortaya çıkmış olmalıdır. Bu şekilde; figürler arasında oluşan boşluklar halılara daha bir sadelik vermiştir.


Üçüncü Dönem :
Cumhuriyet döneminde ekonomik nedenlerle, tütüne bağlı bir iktisadi düzen içine giren yöre köylüleri, çoğu zaman hatır için, bazen de boş zamanlarını değerlendirmek amacıyla hah dokumuşlardır. İlk dönemde konar-göçerlik geleneğinin etkisi ile, dokunan haklardaki motiflerde biraz daha fazla önemli süsleme görülmekteyken, bu dönemde de motiflerde sadelik göze çarpmaktadır.
Türkiye'de 1960'h yıllarda başlayan ihracat akımı, Yağcıbedir halıcılığını da etkilemiştir. Bu dönemde Avrupa ülkelerine büyük miktarlarda Yağcıbedir halısı gönderilmiştir. Bu ihracat furyası nedeniyle, yeterli deneyim kazanmamış çevre köylerde de oldukça düşük kaliteli halıların dokutulmuş olduğunu görmekteyiz. Kuşkusuz aynı dönemde yüksek kaliteli, gerçek Yağcıbedir halıları da dokunmuştur. Ancak piyasayı dolduran kalitesiz halılar nedeniyle, bu döneme "Sahte Yağcıbedir" halıları dönemi adı verilmiştir. Ancak olay kısa sürede anlaşılmış olduğu için toplanan halılar satılamamış ve tüccarın elinde kalmıştır. İhraç edilen halıların önemli bir bölümü de iade edilmiştir.
Talebin çoğalması neticesi, Yağcıbedir köyleri dışında da tezgah sayısının gittikçe artması, ipin tamamen fabrika ipi ve boyamanın fabrika boyamasına dönüşmesine neden olmuş, bu da kaliteyi düşürmüştür. Kalitenin düşmesi halı satışlarını doğrudan etkilemiş, bono ve vade ile alım yapan tüccar borcunu ödeyememiş, üretici zor durumda kalmıştır. Gene bu dönemde, otantik Yağcıbedir halılarında olmayan birtakım renkler ve desenler de halılara girerek halıların yozlaşmasını hızlandırmıştır. Deve tüyü ve yeşil renk halılarda yokken, renk zenginleştirmek, albeniyi artırmak için kullanılmaya başlamışsa da, pek tutulmadığı için kısa zamanda vazgeçilmiştir.


Dördüncü Dönem :
1980'lerde başlayan yeni dönemdir. Bu yıllarda halıcılık bütün Sındırgı ve Bigadiç köylerinden başlayarak diğer komşu kaza ve illerin köylerine de sıçramıştır. Kendi yörelerine özgü isimli halıları olduğu halde Demirci, Simav ve Bergama yörelerinde de Yağcıbedir tipi halılar dokunmaya başlanmıştır. Bugün, Sındırgı'nın hemen hemen bütün köylerinde tütüncülüğün yanı sıra, bazı köylerde tütüncülükten de önemli bir gelir kaynağıdır.
Bu dönemde orijinali bulma, standartlaşma, güzelleşme, öze dönme atılımları yanı sıra, yozlaşmadan öte; orijinalden sapma, Kafkas ve İran halı tiplerinden örneklemeler de kullanılmaya başlanılmıştır.
Gerçek Yağcıbedir köyleri, orijinal halıların dokunmasına halâ bir çekirdek, bir örnek oluşturmaktadır. Ama, özellikle Sümerbank ve Halk Eğitim Merkezleri kanalıyla açılan kurslarda halıcılığı öğrenen köylerde, öğreticilerin Yağcıbedir halılarını tanımamaları nedeniyle, Kafkas ve Iran tiplerini dokutmaları, tüccarların istemleri doğrultusunda bunların çokça dokunması, bilmeyen kişilere bu tip halıların Yağcıbedir halıları diye tanıtılmasına neden olmuştur. Bugün birçok broşür ve yabancı halı prospektüslerinde bazı Kafkas motifli halıların altında "Yağcıbedir Halısı" yazdığı görülmektedir. Halk arasında bunlara "Model Halı" denmektedir. Kalitesi düşük, ucuz ve satımı kolay olduğu için bu tip halıların üretimi, aracı tüccarlar tarafından desteklenmekteyse de, halıları gerçekten tanıyanlar tarafından tutulmamaktadır. Bazı Kooperatifler ve Sümerbank gibi kuruluşlar Yağcıbedir halılarında bir takım figür zenginleştirme deneylen yapmışlarsa da bu çalışmaların ürünleri tutunamamıştır.


Son yıllarda yapılmakta olan Yağcıbedir Halıcılık Festivalleri çevreden büyük ilgi görmekte, köyler arasında rekabeti artırmakta, onları "daha güzele" yönelten bir yarışmaya sokmaktadır. Bu tip çalışmaların Yağcıbedir halıcılığına katkısı hiç bir zaman gözardı edilmemelidir.
__________________

Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları

NuveRadyo Linki
Flatcast Tema Yapımı
Photoshop Dersleri Linki
Corel Draw Dersleri Linki
Corel PHOTO-PAINT Dersleri
Alıntı ile Cevapla
  #5  
Alt 25.02.08, 20:22
Administrator
 
Üyelik tarihi: Aug 2006
İletiler: 21.966
CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart Yağcıbedir Halılarının Sınıflandırılması

Yağcıbedir Halılarının Sınıflandırılması :


Yağcıbedir halıları tip olarak üç ana grupta toplanmaktadır.
- Sındırgı tipi Yağcıbedir halıları
- Kepsut tipi Yağcıbedir halıları
- Bergama tipi Yağcıbedir halıları


Her üç halı tipinde de renk skalası aynı olmakla beraber halılardaki genel dizayn ve desen düzeni farklılıklar gösterir.


Sındırgı tipi Yağcıbedir halıları, üç gruba ayrılırlar:
- Karagöz
- Heybe Sulu
- Yedi Elli
Sındırgı tipi Yağcıbedir halıları desen bakımından Kepsut ve Bergama tiplerine göre daha zengin ve gelişmiştir. Genellikle çift mihraplıdırlar, çok eski halılarda tek mihraplılara rastlanıyorsa da son elli altmış yıldır çift mihraplı halılar Sındırgı tipinin belirgin özelliği olmuştur.
Estetik bakımdan daha alımlı olmaları, seccade tipine giren tek mihraplılardan daha fazla kullanım alanı bulmaları medeniyle daha fazla olduğundan bu tipe dönüldüğünü Eyleyebiliriz.
Sındırgı tipi Yağcıbedir halılarında yukarıda belirttiğimiz ayırım, halıların genel bordur ve motif dizaynına göredir.
"Karagöz" halı tipinde kıyı bordürü birbirinden farklı yedi sıra "Boncuk" motiflidir. Her bir sıranın farklı renk ve örnekte olmasına özen gösterilir. Bunlara, "Göğün Yedi Katı" da denilmektedir. Bu halıların "tarla" tabir edilen ortasındaki dizayn "Heybe Sulu" tiple ortak özellik gösterir. "Heybe Sulu" halıda kıyı bordürü genellikle "Heybe Suyu" tabir edilen ve ünlü Yağcıbedir Heybelerinde kullanılan "Çam Kozalağı" motifinden oluşur.
Gerek "Karagöz" gerek "Heybe Sulu" motifli halılarda ortada, mihrabın içinde çok stilize edilmiş bir canavar motifi ve bunu tamamlayan koyun, geyik veya at motifleri bulunur. Bunların her iki yanı, içi, mihrapların dış ve altlarındaki boşluklar; yıldızlar, çiçekler, mührüsüleymanlar, salyangozlar, akrepler, kartallar, kelebeklerle doludur.
"Yedi Elli" tabir edilen halı tipinde kıyı bordürü Karagöz veya Hebe Sulu olabilir. Yalnız göbekte yıldızlar ve etrafında kartal motifleri bulunur. Kartalların birleştiği yerlerdeki yıldızlar bazen çiçek veya "mührüsüleyman" görünümündedir.
Kepsut Tipi Yağcıbedir Halıları Kepsut tipi halılar tamamen tek mihraplı ve seccade tipindedir. Renk skalası Sındırgı tipinin aynıdır. Geniş bir dikdörtgen içinde ayak basma yeri belirlenmiştir. Bu dikdörtgen ayak basma yerinin içi yemiş veya çiçeklerle doldurulmuştur. Kıyı bordur, Karagöz tipi olabildiği gibi, çift veya daha değişik sayılarda boncuk işlemeli de olabilmektedir.
Bergama Tipi Yağcıbedir Halıları. Bugün sadece Bergama yöresinde bir Yağcıbedir köyünde dokunmaktadır. Seksen, yüz yıl önceki örneklerde görülür. Diğer yörelerde tamamen ortadan kalkmış gibidir. Son zamanlarda festivalde tek tuk rastlanmaktadır. Tek mihraplı seccade tipindedir. Ayaklık belirlenmemiştir. Bordur oldukça dardır. Mihraptan aşağı doğru çiçek veya yıldızlar dökülür gibi dururlar. Kıyı bordur "Boncuk" olabileceği gibi "Kedi dişi" de olabilir.
__________________

Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları

NuveRadyo Linki
Flatcast Tema Yapımı
Photoshop Dersleri Linki
Corel Draw Dersleri Linki
Corel PHOTO-PAINT Dersleri
Alıntı ile Cevapla
  #6  
Alt 25.02.08, 20:23
Administrator
 
Üyelik tarihi: Aug 2006
İletiler: 21.966
CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!CiwCiw öyle bir şöhrete sahip ki kendinden önce namı yürüyor!
Standart Renk Skalasında Bulunması Gereken Özellikler

Renk Skalasında Bulunması Gereken Özellikler :
Zemin : Lacivert
Motifler : Kırmızı-Koyu Kırmızı (Kara Kırmızı)
Motif ayrımları ve bordur ayrım çizgileri, zemin rengi siyah veya laciverttir.
Bu renkler, her yerde aynı tonda olmalıdır. Son zamanlarda albenisini artırmak için tarlası beyaz renkli olarak dokunmuş halılara da rastlanmaktadır. Özellikle laciverdin çok koyu olması aranılan bir özelliktir. Bu, yünün çok iyi boyandığının göstergesidir, çok koyu renk lacivert, daha çabuk ipeksi bir parlaklık kazanmaktadır. Ayrıca laciverdin abrajsız olması gerekir. En küçük bir renk farklılığı göze çarptığında fiyat düşebilmektedir.
Motiflerin genel rengi kırmızıdır. Ancak motiflerin farklılığını belli etmek ve göz zevkini artırmak için iki değişik tonda kullanılır. Kırmızının parlak koyu olması aranılan bir renk özelliğidir. Kara Kırmızı-Acı Kırmızı, Kahverengine çalmamalı, yanındaki motifin kırmızısına (kardeş kırmızıya) yakışmalıdır.
Siyah, bazı motif ayrımlarında ve bordur çizgilerinde kullanılır. Asitidesi fazla olduğu için siyah boya, boyadığı yünü hızlı bir yıpranmaya götürür. Bu nedenle; siyah ip çok çabuk kırılır, zamanla dökülür ve halılarda yerleri belli belirsiz bir iz şeklinde kalır. Bu görünüm, halıları daha da güzelleştirir.
Son zamanlarda yeni halılara eski görüntüsü vermek için özel bir makasla halılardaki siyah çizgilerin oyulup kesildiği de görülmektedir.
Yağcıbedir halılarında en az rastlanan renk beyazdır.çoğu kez sadece kıyı bordürde, mihrapta veya halı içinde noktalar halinde bulunur. Bu beyaz noktalar bazen çiçek ortalarında, bazen kartal kanatlan uçlarında görülür. Beyazın azlığı Yağcıbedir halılarının otantik özelliklerindendir. Son dönem halılarında beyazın çoğaldığı görülmektedir. Nedeni sorulduğunda "Güzel oluyor" denmektedir.
__________________

Güzel Sanatlar Fakültesi/Lisesi Yetenek Sınavlarına Hazırlık Kursu
Resim Yağlı Boya Hobi Kursu
Hızlı ve Etkili Okuma Kursu
Çocuklar için Hızlı Okuma Kursu
Çocuklar için Resim Kursu
Diksiyon Kursu
Nefes Teknikleri Kursu
Kişisel Gelişim Kursları

NuveRadyo Linki
Flatcast Tema Yapımı
Photoshop Dersleri Linki
Corel Draw Dersleri Linki
Corel PHOTO-PAINT Dersleri
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
halıları, yağcıbedir

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 07:45 .