Nüve Forum

Nüve Forum > akademik > Mühendislik Fakültesi > Bilgisayar Mühendisliği Bölümü > Mantıksal Devre Tasarımı > Internet Telefonu için İlave Servislerin Tasarımı

Mantıksal Devre Tasarımı hakkinda Internet Telefonu için İlave Servislerin Tasarımı ile ilgili bilgiler


Bu bildiride SIP işaretleşme protokolu kullanõlarak geliştirilen bir çoklu ortam sunucusunda ilave servislerin nasõl gerçekleştirildiği anlatõlacak ve bu servislerden örnekler verilecektir. 1 Giriş Internet telefonu veya sesin IP üzerinden iletilmesi(VOIP),

Like Tree4Likes
  • 2 Post By parametre
  • 2 Post By parametre

Cevapla

 

LinkBack Seçenekler Stil
  #1  
Alt 02.10.09, 18:55
parametre - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Genel Yönetici
 
Üyelik tarihi: Sep 2009
Nereden: Kocaeli
İletiler: 594
parametre için ne kadar gurur duyulsa azdır.parametre için ne kadar gurur duyulsa azdır.parametre için ne kadar gurur duyulsa azdır.parametre için ne kadar gurur duyulsa azdır.parametre için ne kadar gurur duyulsa azdır.parametre için ne kadar gurur duyulsa azdır.parametre için ne kadar gurur duyulsa azdır.parametre için ne kadar gurur duyulsa azdır.parametre için ne kadar gurur duyulsa azdır.parametre için ne kadar gurur duyulsa azdır.parametre için ne kadar gurur duyulsa azdır.
Standart Internet Telefonu için İlave Servislerin Tasarımı

Bu bildiride SIP işaretleşme protokolu kullanõlarak geliştirilen bir çoklu ortam sunucusunda ilave servislerin nasõl gerçekleştirildiği anlatõlacak ve bu servislerden örnekler verilecektir.
1 Giriş

Internet telefonu veya sesin IP üzerinden iletilmesi(VOIP), iki veya daha fazla taraf arasında ses ve çoklu ortam verilerinin gerçek zamanda Internet protokolleri kullanılarak iletilmesidir[1]. Internet telefonu zamanla mevcut telefon şebekesinin yerine geçecektir. Internet üzerinden yapılacak ses ve çoklu ortam iletişiminin maliyeti devre anahtarlamalı(PSTN) sistemlere göre daha az olacaktır. Bunun iki ana nedeni vardır:

i.) Devre anahtarlamalı şebekeler PCM modulasyonu kullanarak sesi iletir. Bir PCM kanalının bant genişliği 64kb/s dir. Halbuki yeni geliştirilen modülasyon teknikleri ile sesin iletilmesi için gereken bant genişliği 10kb/s nin altına indirilmiştir. Fakat devre anahtarlamalı şebekede 64kb/s haricinde iletişim yapmak mümkün değildir. Bundan dolayı daha az bant genişliği yetecek yerlerde bile standart 64kb/sn bant genişliğinin kulanılması maliyeti artırmaktadır.
ii) IP ağı üzerinde iletilen bant genişliği açısından tamamen esnek bir yapıya sahiptir. Küçük bir bant genişliği kullanılarak yapılan iletişim devre anahtarlamalı sistemlere göre çok daha ekonomik olacaktır[2].


Internet telefonu teknolojisinin başarılı olabilmesi için üç sorunun çözülmesi gerekmektedir. Bunlardan birincisi cağrı kotarımı için gerekli işaretleşme protokolunun geliştirilmesi, ikincisi servis kalitesinin (QOS) denetlenebilmesi, üçüncüsü ise PSTN/VOIP ağının kurulmasıdır [3].

Internet telefonu sistemlerinde şu anda iki işaretleşme protokolu kullanılmaktadır: ITU tarafından kabul edilen H323 [4] ve IETF tarfından ozelliklerı belirlenen SIP[5]. SIP TCP veya UDP uzerinde çalışan, çoklu ortam çağrı kotarma ve denetleme protokoludur. SIP istemci sunucu mimarisine uygun olarak tasarlanmıştır ve H323'e göre gerçekleştirilmesi daha kolaydır. Bu iki protokul ayrıntılı olarak Shulzerin ve Dalgıc tarafìndan karşılaştırılmıştır[6,7]. Üçüncü nesil cep telefonu ağında (UMTS) SIP protokolu kullanılmasına karar verilmesinden dolayı, gelecekte SIP protokolunun daha yaygın olarak kullanılacağı öngörülmektedir.

Internet telefonu, PSTN'e göre daha esnek yapıdadır. Internet telefonu sistemlerinde PSTN telefon sistemlerinde mümkün olmayan veya geliştirilmesi çok zor olan ilave servisleri tasarlamak mümkündür. SIP ilave servislerin nasıl geliştirılecegi konusuna açıklık getirmez. Bu konuda standart bir yaklaşım yoktur. Bu bildiride Internet Telefon Sistemlerinde ilave servislerin sunucu tarafında nesne tabanlı bir yaklaşım
kullanılarak nasıl tasarlandığı anlatılacaktır. Bundan sonraki bölümde çoklu ortam sunucusunun genel mimarisi anlatılcaktır. Üçüncü bölümde ise örnek olarak seçilen ilave servislerin nasıl gerçekleştirildiği anlatılacaktır.

2. Çoklu Ortam Uygulama Sunucusun Mimarisi
İlave servislerin gerçekleştirildiği Çoklu Ortam Uygulama Sunucusu(Multi Media Aplication Server)nun blok diyagramı Şekil 1 de gösterilmiştir. Bu sunucuda işaretleşme protokolu olarak SIP kullanıldı. Çoklu Ortam Uygulama sunucusunun ana birimi Telekom Servis Yöneticisidir.(TSY) Bu yönetici istemcilerden gelen isteklere cevap vermekten sorumludur. Bunlar arasında en önemlileri kullanıcıların sisteme kayıtları, kullanıcıların isim ve şifrelerinin denetlenmesi, ilave servislerin aktif hale getirilmesi, ilaver servis ayarlarının yapılmasıdır.

İstemci PC üzerinde çalışan bir Java prpgramıdır. İstemci ile sunucu SIP'e ilave olarak TCP protokolu kullanarak doğrudan haberleşirler. Sunucu ile birlikte aynı makine veya diğer bir makine üzerinde calişan WEB sunucusu ise ilave servislerin ayarlarının yapılması ve kullanıcı kayıt işlemleri yapan applet'in saklanması ve gerektiğinde istemci tarafındaki WEB tarayıcısına gönderilmesi için kullanılır.
1.JPG
Şekil 1 Çoklu Ortam Sunucusunun Blok Diyagramı

Ensar Gül, Alcatel Teletaş, Atatürk Cad. 1. Esenşehir 81260 Y. Dudullu, Istanbul Frank Hoste, Guido Willekens (Proje Yöneticisi), Rudy Selderslagh, Nicolas Quartien Tom Batsele , Alcatel Bell, Antwerpen, Belçika
Eklenmiş Dosya
Dosya tipi: pdf 127.pdf (200,8 KB (Kilobyte), 5x kez indirilmiştir)
Alıntı ile Cevapla
  #2  
Alt 02.10.09, 18:56
parametre - ait kullanıcı resmi (Avatar)
Genel Yönetici
 
Üyelik tarihi: Sep 2009
Nereden: Kocaeli
İletiler: 594
parametre için ne kadar gurur duyulsa azdır.parametre için ne kadar gurur duyulsa azdır.parametre için ne kadar gurur duyulsa azdır.parametre için ne kadar gurur duyulsa azdır.parametre için ne kadar gurur duyulsa azdır.parametre için ne kadar gurur duyulsa azdır.parametre için ne kadar gurur duyulsa azdır.parametre için ne kadar gurur duyulsa azdır.parametre için ne kadar gurur duyulsa azdır.parametre için ne kadar gurur duyulsa azdır.parametre için ne kadar gurur duyulsa azdır.
Standart Internet Telefonu için İlave Servislerin Tasarımı

3 İlave Servislerin Tasarımı
PSTN sisteminde bütün servisler santral tarafından gerçekleştirilir. Telefon cihazı ise aptal bir terminaldir. Internet telefonunda ise SIP ve RTP protokollerini çalıştırmak için güçlü bir işlemcisi olan terminallerin kullanılması gereklidir veya PC terminal olarak kullanılabilir. Bundan dolayı bazı ilave servislerin doğrudan terminal üzerinde gerçekleştirilmesi mümkündür. Örnek, çağrıyı beklemeye alma servisi. Telefon işletmecileri ilave servislerin kolayca ücretlendirilmesi açısından ilave servislerin sunucu tarafında olmasını tercih ederler.

Sunucu tarafındaki servislerı tetiklemenin iki yolu vardır. Bunlardan birincisinde istemci Şekil 1 de gösterilen L2 haberleşme kanalını kullanarak doğrudan iştediği servisi tetikleyebilir. İkincisi ise sunucuya gelen her SIP mesajının ilave bir servisi tetikleyip tetiklemediğine bakılır. Servislerin özelliklerine göre tetiklemenin nasıl yapılacağına karar verilmelidir. Birinci tip servislere örnek olarak çağrıyı park et-konuşmaya devam et (park and pick) ilave servisi, ikinci tip servislere örnek olarak çağrı yönlendirme servisinin nasıl tasarlandığı aşağıda anlatılacaktır.

Sunucuda yer alan servis yönetecisine(şekilde TSY olarak gösterilmiştir) servis isteği geldigi zaman bununla ilgili fonksiyon aktif hale getirilir. Bu fonksiyon , servis nesnelerinin saklandığı bir tablodan bu servisle ilgili servis yönetici nesnesini alır. Bu servisi kullanan birden fazla kullanici olabilir. Servis yönetici nesnesi bütün kullanıcıların isteklerinden sorumludur. Servis yönetici nesnesi her bir kullanıcı için ayrı bir servis sağlayici nesne oluşturur.

Simdi çağrıyı park et- konuşmaya devam et ("park and pick") servisinde gerçekleşen olaylari özetliyelim. Kullanıcı (A) konuşma esnasinda konuşmayı kesip diğer bir telefondan devam etmek isterse, kullanici arayuzundeki bir menüden "cagriyi park et" seçeneğini seçer. "park et" komutu sunucudaki TSY'ne iletilir. TSY bu servisin yöneticisine bu isteği bildirir. Yöneticisi servis sağlayıcı nesneyi oluşturur. "Park et ve konuşmaya devam et" servis saglayici nesnesi once servisin "park" mi veya "devam et" mi olduguna karar verir. Eger "park" ise park edilen cağrinin belirleyici numarasını veri tabanına yazar. Ayrıca veri tabanındakı park etme ilgili bayrağı aktif hale getirir. Bu arada diğer tarafa cağrının park edildiği bildirilir. Bunun üzerine diğer taraf, park eden tarafa yeni bir çağrı mesajı gönderir. Bu mesaj sunucudaki servis nesnesi tarafından alınır ve aranan kişinin bu çağriyi park edip etmediğine bakılır. Park edilmişse cağrı mesajı kuyruğa alinir ve (B) tarafina kuyrukta bekle mesaji gönderilir. Park eden kişi (A) başka bir terminale gidip, kullanici arayuzundeki"devam et" düğmesine basar. Bu istek sunucu üzerindeki servis sağlayıcı nesneye gönderilir. Servis sağlayıcı nesne kuyrukta beklettiği yeni çağrı mesajını A terrminaline gönderir ve yeniden A ve B arasinda çağri başlatılır

Sunucuya gelen SIP mesajlarının ilave servisleri tetikleyebilmesi için bir yazılım birimi tasarlandı. Bu birim Şekil 1 de SIP++ diye gösterilmiştir. SIP birimi çağrı kotarmak için gelen mesajlari SIP++ birimine yönlendirir. SIP++ birimi bir dosyadan bu kullanıcının hangi ilave servise abone oldugunu kontrol eder. Eger kullanıcı bu servise abone ise diğer bir dosyadan bu servisle ilgili bilgiler okunur. Buna göre değiştirilen SIP mesajı yeni adrese gönderilir.

İlave servislerin ayarlari WEB sayfası üzerinden yapılabilir. Web Sunucusu ile birlikte calisan java programları(servlets) WEB tarayıcısından aldığı bilgileri Çoklu Ortam Sunucusuna gönderir. Çoklu ortam sunucusu gerekli ayarlari yaparak sonucu tekrar java programına gönderir. Bu program sonuclari HTML formatına çevirerek WEB tarayıcısına geri gönderir. Böylece kullanıcı terminale gerek duymaksizin WEB üzerinden ilave servislerin ayarlarını yapabilir.

Sonuç
Bu çalışmada işaretleşme protokolü olarak SIP kullanan bir IP telefon sisteminde ilave servislerin nasıl tasarlandığı anlatıldı. Internet telefonu sistemlerinde ilave servisler PSTN e gore daha kolay geliştirilebilir ve
PSTN de olmayan yeni servisler tasarlanabilir. İlave servislerin standart bir şekilde geliştirmek için yapılan çalışmalar halen sürmektedir. PARLAY [8] protokole bağlı olmadan ilave servis geliştirmek için tanımlanmış bir arayüzdür. Sadece SIP ortamında servis geliştirmek için ise çok yeni SIP CGI ve SIP "servlets" önerilmiştir[9, 10].

Kaynakça
[1] Schulzrinne H, Rosenberg J, "Internet Telephony: Architecture and Protocols an IETF Perspective" Computer Networks, Şubat 1999, Vol. 31 no 3.
[2] IP Telephony: An Overview, Newbridge Networks Corp., Haziran 1998.
[3] T. Doumas, Next Generation Telephony: A Look at sesion Initiation Protocol, Hewlett-Packard Company 1999
[4] ITU-T Recommendation H.323, "Packet-Based Multimedia Communications Systems", February 1998. [5] M. Handley, H. Schulzrinne, E. Scholer, J. Rosenberg, " SIP: Sesion Initiation Protocol", RFC 2543,
IETF April 1 999. [6] Schulzrinne H, Rosenberg J, "A Comparison of SIP and H.323 for Internet Telephony", Network and Operating System Support for Digital Audio and Video (NOSSDAV), Cambridge, England, July 1998.
[7] Ismail Dalgic, Hanling Fang, "Comparison of H323 and SIP for IP Telephony Signalling", Proc of Photonic East, Boston, Massachusetts, Eylül 20-22 1 999.
[8] http://www.parlay.org
[9] J. Lennox, H. Schulzrinne, J. Rosenberg, "Common Gateway Interface for SIP", RFC 3050, IETF, Ocak 2001 .
[10] K. Peterbauer, J. Stadler, I. Miladinovic, T. Pudil, " SIP Servlet API Extensions", Internet Draft, Subat 2001 , son gecerlilik tarihi Ağustos 2001 .
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Tags
internet, servislerin, tasarımı, telefonu, ılave

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-KodlarıKapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



Bütün zaman ayarları WEZ +2 olarak düzenlenmiştir. Şu anki saat: 22:24 .